Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 19. januar 2009 #1 Skrevet 19. januar 2009 Er litt nyskjerrig på hvor mye egenkapital folk hadde selv før de kjøpte seg egen leilighet evt . enebolig ? Hvor mye EK er vanlig å ha blant dagens boligkjøpere , unge folk mellom 20 - 30 år osv ? Vi fikk fullfinansierings lån , førstehjemslån Lån 1,4 mil EK O Enn dere andre ? Takknemlig for svar !
Gjest fisk Skrevet 19. januar 2009 #2 Skrevet 19. januar 2009 Vi hadde ikke noe egenkapital (som vi brukte, ville ikke ta BSUene våre) Vi var 24 år gamle, og leiligheten kostet 1 250 000. Dette var i fjor. Og det er førstehjemslån
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #3 Skrevet 19. januar 2009 Hadde 100% egenkapital ved førstegangskjøp. Hvis jeg ikke hadde mottatt denne arven ville jeg likevel hatt egenkapital på ca 200 000. Ville aldri kjøpt bolig uten noe egenkapital. det er ikke så vanskelig å spare opp penger, bare kutte ned på forbruket...
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #4 Skrevet 19. januar 2009 Vi hadde ikke noe egenkapital da vi kjøpte vår første bolig. Da vi solgte den 5 år senere hadde vi 700 000,-. Om vi hadde ventet med å kjøpe til vi hadde spart opp egenkapital ville vi ikke kunne kjøpt noe på mange år. (Leieprisene var høye!)
Gjest Fluksi Skrevet 19. januar 2009 #5 Skrevet 19. januar 2009 Da jeg og samboer planla å kjøpe hus midt i finanskrisa fikk vi lån med en gang på 1,8 og det uten at noen sto som kausjonist. Begge hadde Bsu konto med tilsammen 45 000 og sparepenger på ca 50-60 000 tilsammen. Men vi hadde i tillegg null lån og fast jobb begge to.
Mamma1 Skrevet 19. januar 2009 #6 Skrevet 19. januar 2009 Vi hadde ikke noe egenkapital da vi kjøpte for litt over 2 år siden. Leiligheta kosta ca 1.2.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #7 Skrevet 19. januar 2009 Jeg hadde spart opp en egenandel på 250 000 selv, og så var jeg så "heldig" (som en venninne kalte det) at bestefaren min døde rett før jeg skulle kjøpe, så jeg arvet litt derfra. Så jeg endte opp med 650 000 i egenandel. Jeg kjøpte til 1,6 mill, Jeg ville aldri kjøpt noe uten å ha spart opp noe på forhånd.
Gjest Shayla Skrevet 19. januar 2009 #8 Skrevet 19. januar 2009 Vi kjøpte i 2007, til 1,5 mill. Ingen egenkapital. 100% finansiering og førstehjemslån. Vi har heller ikke pr idag brukt muligheten for avdragsfrihet. Alt går om man ønsker det
Gjest gjes Skrevet 19. januar 2009 #9 Skrevet 19. januar 2009 Vi hadde ingen EK da vi kjøpte leilighet for drøyt 4 år siden. (hadde penger i BSU, men benyttet ikke pengene i og med at kontoene ikke var fylt opp). Vi var 24 da vi kjøpte første gang, og er 28 nå. Vi skal nå videre, og får vi takst så sitter vi med rundt 1,3 mill i EK.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #10 Skrevet 19. januar 2009 Huset kostet ca 2,1 mill. Vi hadde mellom 200-250.000 i egenkapital. (I tillegg til BSU på ca 60.000 som vi ikke brukte.) Resten lånte vi. Nå under et år senere er lånet nede i rundt 1,6.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #11 Skrevet 19. januar 2009 lurer på hvorfor dere ikke bruker av bsu kontoen? får jo ikke brukt det til annet enn bolig, eller har jeg gått glipp av noe info her?
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #12 Skrevet 19. januar 2009 lurer på hvorfor dere ikke bruker av bsu kontoen? får jo ikke brukt det til annet enn bolig, eller har jeg gått glipp av noe info her? skattefordeler. Skal ha kontoen helt frem til jeg har fullt den opp - og så putte inn pengene i huslånet.
Gjest gblksgth Skrevet 19. januar 2009 #13 Skrevet 19. januar 2009 første omgang vi ville kjøpe måtte vi ha egenkapital fra husbanken for å få lån. de stilte med ti prosent som var bankens minimumsgrense. ble ikke noe boligkjøp pga sinnsvake budrunder, så ved neste forsøk byttet jeg bank, og da tok vi 1,6 mill i lån med 70 000 i egenkapital som førstehjemslån. dette var kun noen måneder før finanskrisen, vi hadde ikke fått samme betingelser i dag. banken låner oss ikke noe mer før vi øker inntekten OG krisen roer seg ned.
Gjest glk Skrevet 19. januar 2009 #14 Skrevet 19. januar 2009 Hadde 100% egenkapital ved førstegangskjøp. Hvis jeg ikke hadde mottatt denne arven ville jeg likevel hatt egenkapital på ca 200 000. Ville aldri kjøpt bolig uten noe egenkapital. det er ikke så vanskelig å spare opp penger, bare kutte ned på forbruket... kremt.......jeg har både hatt dårlig økonomi og helt ok økonomi, og jeg skal love deg at det ikke alltid bare er til å kutte ut forbruk. finnes jo folk som kun har lønning til faste utgifter, og som ikke har arv eller annen økonomisk hjelp.
Gjest marihan Skrevet 19. januar 2009 #15 Skrevet 19. januar 2009 Vi hadde 500 000 i egenkapital, leiligheten kostet 2 millioner.
Sheherasade Skrevet 19. januar 2009 #16 Skrevet 19. januar 2009 Jeg skjønner ingenting. Flere her sier at de ikke hadde noe egenkapital. Men selv har jeg fått avslag fra flere banker fordi jeg ikke har nok egenkapital. Har dere da fått lån fordi dere har høye lønninger? Bankene jeg har snakket med sier - at man får lån som er tre ganger høyere enn lønn per år. Så hvis man har ca. 300 000 kr per år får man ikke engang en million i lån. - at man må ha egenkapital på 20% (tror jeg det var) av lån man skal ta opp. - at man bør ha sikkerhet i bolig eller annet. Så hvordan har dere fått det til uten EK???
Mamma1 Skrevet 19. januar 2009 #17 Skrevet 19. januar 2009 Sikkerhet i bolig får man jo når man kjøper boligen. Det kommer jo også litt an på når du søkte om lån, vil tro bankene er mye mer restriktive nå enn for et par år siden.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #18 Skrevet 19. januar 2009 Jeg var heldig og hadde 2 millioner i egenkapital. Kjøpte bolig for det og har dermed ikke boliglån.
Gjest Gjest_nina_* Skrevet 19. januar 2009 #19 Skrevet 19. januar 2009 Første leilighet kjøpte jeg alene. Fikk 1,3 i lån (foreldre stillte med sikkerhet). Hadde ingen egenkapital. Hadde 70% oppspart bsu men banken ville ikke at jeg skulle bruke den da det var bedre at jeg fortsatte å utnytte sparingen her. Leilighetssalget gav meg 3 år senere 700 000 i egenkap. Brukte ca 400 000 av dem i egenkap til nytt lån sammen med samboer (lån = 2,2 mill). Solgte den leiligheten 2 år senere og fikk 600 000 ut i egenkap på denne (ble solgt september-08). Etter å har pratet med mange venner som er førstegangskjøpere så har jeg nå forstått hvorfor foreldrene mine var så pushey for at jeg skulle kjøpe leilighet for en tid tilbake. Setter utrolig pris på at de gjorde alt de kunne for at jeg skulle få en fot inn på boligmarkedet. Etter første innsatsen så har jeg klart meg selv uten noe mer sikring fra foreldre og tjent grøsselig bra bare på å bo. Det hører nemlig til saken at det eneste jeg har gjorde av vedlikehold på de to leilighetene var å male stua (bare male over eksisterende vegg med ny farge).
Gjest Gjest_Oslo_* Skrevet 19. januar 2009 #20 Skrevet 19. januar 2009 Er litt nyskjerrig på hvor mye egenkapital folk hadde selv før de kjøpte seg egen leilighet evt . enebolig ? Hvor mye EK er vanlig å ha blant dagens boligkjøpere , unge folk mellom 20 - 30 år osv ? Vi fikk fullfinansierings lån , førstehjemslån Lån 1,4 mil EK O Enn dere andre ? Takknemlig for svar ! Vi er to som sammen fikk fullfinansiering uten egenkapital på kr 1.400.000,- Fungerer velding fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå