Gå til innhold

Obligatorisk foreldrekurs for nye foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

finnes altfor mange udugelige foreldre der ute som virkelig aldri skulle hatt barn. nåja, det er kanskje en 'rett' å få barn, men når foreldra egentlig ikke har peil på barn og kun bidrar til at barna vokser opp i et uegnet miljø og kanskje havner ut på kjøret med narkotika og kriminalitet senere når de vokser opp, så synes jeg det burde stilles visse krav til mennesker som har vurdert å få seg barn.

jeg bor i et fosterhjem (jeg er ikke fosterbarn), og så langt har vi hatt 4 ungdommer som har blitt tatt inn av barnevernet... jeg kan trygt si at foreldrene til disse ungdommene jeg har vokst opp sammen med er fullstendig udugelige og at det er de som er skyld i at barna havna ut på kjøret til å begynne med.

så jeg tenker at det kanskje hadde vært lurt med et slags obligatorisk kurs for førstegangsforeldre.. eller noe lignende.

hvilket som helst fehue burde ikke kunne få barn.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_pia_*
Skrevet
finnes altfor mange udugelige foreldre der ute som virkelig aldri skulle hatt barn. nåja, det er kanskje en 'rett' å få barn, men når foreldra egentlig ikke har peil på barn og kun bidrar til at barna vokser opp i et uegnet miljø og kanskje havner ut på kjøret med narkotika og kriminalitet senere når de vokser opp, så synes jeg det burde stilles visse krav til mennesker som har vurdert å få seg barn.

jeg bor i et fosterhjem (jeg er ikke fosterbarn), og så langt har vi hatt 4 ungdommer som har blitt tatt inn av barnevernet... jeg kan trygt si at foreldrene til disse ungdommene jeg har vokst opp sammen med er fullstendig udugelige og at det er de som er skyld i at barna havna ut på kjøret til å begynne med.

så jeg tenker at det kanskje hadde vært lurt med et slags obligatorisk kurs for førstegangsforeldre.. eller noe lignende.

Et kurs hjelper ikke! Husk at de som selv har opplevd omsorgssvikt aldri har lært de grunnleggende "reglene" for hvordan man bør oppdra barn, og dette kan absolutt ikke læres gjennom et enkelt kurs. Deres liv har blitt formet gjennom mange år, og da er det umulig å rette opp i alt som eventuelt kan være uheldig for fremtidige barn. Men uansett så kan man ikke nekte folk å få barn, man må bare godta at folk er forskjellige og har ulike normer for hva som er god oppdragelse eller ikke.

Skrevet

Siden d bor i fosterhjem, så trodde je at dine foreldre har forklart deg at ale foreldre gjør sitt beste. Utgangspunket var kansje noe annerledes,men mye kan skje på veien.

Du skriver atforeldrene til disse barna er udugelige og at det er deres skyld at barna havnet på kjøret.

At foreldrene blir omtalt som udugelige i fosterhjemmet.....det sier sitt. Har du ikke respekt for foreldrene, å har du heller ikke respekt for ungene.

Skrevet

Dette er jeg helt imot. Hva gjør man når folk ikke møter opp på kurset? Skal politiet komme og hente deg? Vil koste enormt mye, både å avholde og å administrere.

Skrevet
Siden d bor i fosterhjem, så trodde je at dine foreldre har forklart deg at ale foreldre gjør sitt beste. Utgangspunket var kansje noe annerledes,men mye kan skje på veien.

Du skriver atforeldrene til disse barna er udugelige og at det er deres skyld at barna havnet på kjøret.

At foreldrene blir omtalt som udugelige i fosterhjemmet.....det sier sitt. Har du ikke respekt for foreldrene, å har du heller ikke respekt for ungene.

Hvordan vet du at alle foreldre gjør sitt beste. Hva f.eks med moren og stefaren som mishandlet sin 9mnd gamle sønn, brakk nakken/ryggen hans slik at han ble lam, trakk ut neglene hans, skar av ham fingertuppene og slo ham til slutt til han døde av skadene? Har disse foreldrene gjort sitt beste?

Skrevet
Har disse foreldrene gjort sitt beste?

Tror du et kurs hadde fått dem til å forstå at man ikke skal gjøre slik? Tror du de hadde møtt opp?

Skrevet

Meget tvilsomt, men det var ikke det som var poenget mitt. Innlegget mitt var et svar på innlegget over, om at alle foreldre gjør sitt beste og dermed bør respekteres.

Skrevet

Enig med deg, det er vel relatuvt klart at ikke alle gjør der.

Skrevet

Jeg er enig i at de aller aller fleste foreldre gjør sitt beste.

Derfor er jeg tilhenger av et slikt kurs. Har selv fått tilbud om PMTO, og mange av mine venninner ønsker seg et slikt kurs eller noe lignende. Det er ikke lett å være forelder, mer kunnskap, støtte og trygghet på at det man gjør er bra tror jeg vil gjøre de fleste foreldre bedre rustet til foreldrerollen.

Første timen burde vært obligatorisk, så kunne man velge om man vill delta videre. Tror ikke det er vits å tvinge folk som ikke er motivert til å delta. Men kanskje mange blir motivert, hvids kursene er holder god kvalitet.

Hvis man ikke møter opp, er det vel bare å stoppe barnetrygden? Slik gjør man det med enslige forsørgere om ikke man har meldt fra hvert år hvordan det står til med sivilstatusen. Det funker veldig greit tror jeg.

Slik er det jo med megling og, man må ha oppmøteattest for å få rettigheter iforhold til eneforsørgerstatus.

Skrevet (endret)
Hvis man ikke møter opp, er det vel bare å stoppe barnetrygden?

Det krever mye organisering og det koster mye penger. Går ut fra at man da også må avkreves id vd oppmøte, slik at man ikke sender andre hvis man ikke gidder å gå selv. Og hva hvis man ikke kan møte pga syk/ferie? Hvor lenge er det greit å utsette oppmøtet?

At man gjør det i situasjoner der personen skal få/ikke få større summer fra det offentlige kan jo ikke sammenliknes.

Endret av Donpedro
Gjest Patti Labella
Skrevet
Jeg er enig i at de aller aller fleste foreldre gjør sitt beste.

Derfor er jeg tilhenger av et slikt kurs. Har selv fått tilbud om PMTO, og mange av mine venninner ønsker seg et slikt kurs eller noe lignende. Det er ikke lett å være forelder, mer kunnskap, støtte og trygghet på at det man gjør er bra tror jeg vil gjøre de fleste foreldre bedre rustet til foreldrerollen.

Første timen burde vært obligatorisk, så kunne man velge om man vill delta videre. Tror ikke det er vits å tvinge folk som ikke er motivert til å delta. Men kanskje mange blir motivert, hvids kursene er holder god kvalitet.

Hvis man ikke møter opp, er det vel bare å stoppe barnetrygden? Slik gjør man det med enslige forsørgere om ikke man har meldt fra hvert år hvordan det står til med sivilstatusen. Det funker veldig greit tror jeg.

Slik er det jo med megling og, man må ha oppmøteattest for å få rettigheter iforhold til eneforsørgerstatus.

Jeg er imot at det skal være obligatorisk. Allerede der kan alle piggene (hos foreldrene) være ute. (Et godt råd er å aldri gi råd til noen som ikke har bedt om det). Men at det hjelper i veldig mange tilfeller, det gjør det. Er selv pmto rådgiver og vet at det fungerer. Utgangspunktet er jo at alle gjør sitt beste utifra de forutsetningenen de har. Støtte til foreldrene er gull verdt. Så når det kommer til ferdighetene så står det så som så til med det. Men av og til er det ikke mye som skal til for at barn kan få en mer lykkelig hverdag og at foreldre mestrer situasjonen de står i. Så et lite ferdighetskurs har jeg tro på.

Jeg husker for mange år siden da jeg tok ped. grunnfag, allerede da tenkte jeg at alle foreldre burde ha tatt et grunnfag eller i det minste lest en grunnbok i barns utviklingspsykologi før de får barn. Mange foreldre går på autopiloten når det gjelder barneoppdragelse, de overføre sine holdninger og verdier som de fikk fra sine foreldre og når de er av negativ art, er ikke dette bra.

Skrevet
Hvordan vet du at alle foreldre gjør sitt beste. Hva f.eks med moren og stefaren som mishandlet sin 9mnd gamle sønn, brakk nakken/ryggen hans slik at han ble lam, trakk ut neglene hans, skar av ham fingertuppene og slo ham til slutt til han døde av skadene? Har disse foreldrene gjort sitt beste?

Da komer vi dit hen, at de som har en brokete fortid skal steriliseres. Folk som ble slått som barn, vil slå sine barn. Folk med adhd kan få slike barn selv. De som hadde foreldre med psykiske syke foreldre har ikke hatt det bra, og hvem vet hva de kan finne på.

Voksne med alkohoikere til foreldre kan bli alkoholikere selv,eller de får barn med en alkoholiker.

Har du en urolig u-tid, så kan det hende du faller tilbake....hvor skal grensen gå?

Tror intensjonen til de som blir gravide, er de beste,men ting kan gå galt.

en ting jeg stemmer for og det er....at unge mødre som skal ha barn....la de få låne en dukke som er datasrtyrt. Det er en effektiv prevansjonsmetode.

Og du vet, narkomane gravide kan tvangsbeh,men hj.pparatet svikter mye. Når du først behandles når du er gravid, så bør de ta barna vedfødselen. Her er ikke rom for prøveog feilemetoden. En narkoman bør være rusfri i 5 år, før du kan stole på de

Skrevet

Jeg er blandt de som tror et kurs vil hjelpe.

Selv fikk jeg tilbud om "pappa kurs" da vi fikk førstefødte. Dette gikk i all hovedsak ut på at vi som menn skulle ta ansvar for mat, klær, bleier,kos/støtte, etc, etc. Og alle pappane som var på kurset fikk "ordre" om å stille med bærebag, mat, bleier, etc da barnet ble ca 9 mnd. For meg synes det som om alle disse pappane har tatt det ansvaret de burde. Etterhvert ble detenkelte "kurs" arrangert av foreldreutvalget i barnehagen eller på skolen. I disse aldersgruppene ble det større frafall, så en "obligatorisk oppfølginng" av "pappa kurs" for begge foreldrene hadde vært et pluss. Jeg tror det er mulig å vekke ansvarsfølelsen hos de fleste foreldre.

Skrevet

Det trenger da ikke være så vanskelig å knytte et foreldrekurs opp mot helsestasjonens arbeid?

Leste nettopp om en undersøkelse fra USA, der målrettet arbeid mot førstegangsforeldre hadde ført til en stor nedgang i antall tilfeller av Shaken Baby Syndrome. Jeg tror ikke de mest dysfunksjonelle familiene blir flotte av å ta et lite kurs, ei heller kan du garantere at de som trenger det mest vil møte, men hva har man å tape hvis det gjøres på mest mulig effektive måte?

Selv er jeg sjokkert over å ha vært i barselgrupper på helsestasjonen uten at problemer blir tatt opp i det hele tatt. Det er vekt og lengde og hvordan har vi det og sånt, men ikke ett ord om de mer vanskelige problemstillingene, det har vært på grensen til kozemozeklubb. Litt uggent med tanke på at av alle de jeg har vært på gruppe med gjennom tiden (har en del barn og har vært på en del grupper) er det statistisk sett et tilfelle eller to det ikke har gått så strålende med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...