Gjest Gjest_Tuppelure_* Skrevet 18. januar 2009 #1 Skrevet 18. januar 2009 Leser her på formuet at denne såkalte mineraloljen eller hva det nå kalles er så forferdelig å bruke. Må innrømme at jeg har gått glipp av dette punktet. Hva er det som er grunnen til at man ikke skal bruke dette? Ser det står her at det er i mange leppomader, kremer etc...
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #2 Skrevet 18. januar 2009 Leser her på formuet at denne såkalte mineraloljen eller hva det nå kalles er så forferdelig å bruke. Må innrømme at jeg har gått glipp av dette punktet. Hva er det som er grunnen til at man ikke skal bruke dette? Ser det står her at det er i mange leppomader, kremer etc... Det tetter porene dine og kan foreårsake betennelser, blant annet hvis du bruker det rundt øynene/øyenvippene. Huden din har porer for å puste, ikke for å bli tettet igjen av vaselin og rosebud. Eneste plassen jeg synes det er bra å bruke vaselin er for å myke opp føttene om natten før du skal gjennom en god pedikyr og file bort dø hud og for så å smøre dem inn med en god fuktighetskrem uten dette stoffet.
En som vet Skrevet 19. januar 2009 #3 Skrevet 19. januar 2009 Mineral oil: Clear, odorless oil derived from petroleum that is widely used in cosmetics because it rarely causes allergic reactions and it cannot become a solid and clog pores. Despite mineral oil’s association with petroleum and the hype that it is bad for skin, keep in mind that petroleum is a natural ingredient derived from the earth and that once it becomes mineral oil USP (cosmetics- and pharmaceutical-grade mineral oil), it has no resemblance to the original petroleum. Cosmetics-grade mineral oil and petrolatum are considered the safest, most nonirritating moisturizing ingredients ever found (Sources: Cosmetics & Toiletries, January 2001, page 79; and Cosmetic Dermatology, September 2000, pages 44–46). Yes, they can keep air off the skin to some extent, but that’s what a good antioxidant is supposed to do; they don’t suffocate skin! Moreover, mineral oil and petrolatum are known to be efficacious in wound healing, and are also among the most effective moisturizing ingredients available (Source: Cosmetics & Toiletries, February 1998, pages 33–40). Petrolatum: Vaseline is pure petrolatum. For some unknown and unsubstantiated reason, petrolatum has attained a negative image in regard to skin care, despite solid research to the contrary. Topical application of petrolatum can help the skin’s outer layer recover from damage, reduce inflammation, and generally heal the skin (Source: Acta Dermato-Venereologica, November–December 2000, pages 412–415). Tror det er litt mange myter ute og går! Det er helt ufarlig å bruke produkter som inneholder mineralolje. Men om noen har noen håndfaste bevis/undersøkelser som kan bevise noe annet, så er jeg åpen for det!
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #4 Skrevet 20. januar 2009 Jeg bruker aldri dette stoffet på selve ansiktshuden, meg jeg bruker det på leppene(Jeg bruker mentholatum og locobase og begge inneholder petrolatum) Jeg ville aldri brukt det i ansiktet for jeg har opplevd hvordan huden min har fått mer sorte prikker og andre urenheter av stoffer som dette, som tetter porene. Men jeg får fort såre og flassete lepper og da funker det som bare det ...Og det kan ingen si noe på!
Gjest Wrangler Skrevet 20. januar 2009 #5 Skrevet 20. januar 2009 Dere som ikke bruker mineralolje/petrolatum, hvilken fiktighetskrem bruker dere da? Ser at begge mine to veldig gode fuktighetskremer (apobase blå og nivea intensive care) har petrolatum. Mineralolje aner jeg ikke hvordan man sjekker om de inneholder det. Hvis det da ikke rett og slett heter Mineral Oil...
Hilde Christina Skrevet 20. januar 2009 #6 Skrevet 20. januar 2009 ^ Kjøp produkter fra merker som selges i hudpleiesalong så slipper du unna mineraloljen. Nivea og andre merker du får i dagligvarehandelen og på apotek er som oftest proppet med mineralolje og de er generelt ikke spesielt gode..
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #7 Skrevet 20. januar 2009 Petrolatum absorberes ikke av huden. Derfor vil den ligge som et beskyttende lag, når du bruker den og hindrer huden i å tørke ut, men den gir ikke fuktighet. Så enkelt er det. Altså, ligger som et lag på huden=tetter porene. Når du bruker den, i fuktighetskremer og ren vaselin på leppene, så forsvinner den ikke ved at den bli tatt opp av huden, som en fuktighetskrem vil, den forsvinner kun når den smitter av på tenner, matvarer, glass osv. Den har forøvrig ikke noen mer helende effekt(det var sånn de trodde først da petrolatum ble funnet, og derfor også reklamert for), men det fungerer godt som kuldekrem. Jeg ville bare selv ikke brukt den i trynet, om det var meg. Huden min fortjener bedre enn fettete, sleip, poretettende olje.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #8 Skrevet 20. januar 2009 Mineralolje absorberes ikke av huden. Dermed hindrer mineralolje at huden tar opp vitaminer og antioksidanter som eventuelt er tilsatt i en krem. Mineralolje gir ikke fuktighet til huden. Den legger seg på huden og huden får ikke den fuktigheten som den trenger. Mange kremer med mineralolje markedsføres som fuktighetskrem... Hva er sammenhengen her? Når man påfører en krem med mineralolje føles huden/leppene myk og fin. Men i realiteten får ikke huden fukt og man blir avhengig av å smøre seg mer og oftere. Mineralolje er et billig basestoff og mange produsenter benytter seg av dette stoffet for å produsere billige kremer. Alternativet er å benytte seg av kremer som er basert på naturlige og høyverdige oljer slik som jojoba, mandelolje, olivenolje etc. Dette er dyrere, men det gir fukt til huden noe som også gir et mer tilfredsstillende resultat. I tillegg får huden masse vitaminer og næringsstoffer både fra den naturlige baseoljen i tillegg til andre virkestoffer tilsatt i kremen.
Gjest dry Skrevet 25. februar 2009 #9 Skrevet 25. februar 2009 Jeg må innrømme at jeg synes det er svært forvirrende etter å ha satt meg inn i temaet, hvorvidt man bør bruke mineralolje eller vegetabilske oljer i hudkrem. Ble nylig "omvendt" til vegetabilske oljer-krem etter å ha blitt skremt med info som at mineralolje "stenger" huden og har kreftfremkallende stoffer etc. Men har siden fått vite av forskere jeg har snakket med at mineralolje beskytter mot oksidering/frie radikaler, i motsetning til veg.olje. Og at veg.olje kan føre til irritasjon ved at proteiner forurenser huden.. Etter at jeg har begynt med veg. olje virker huden min tørrere, og jeg har fått kviser (noe jeg aldri får), men noen som støtter veg.olje mener dette er en "utrensende prosess" som følge av at huden prøver å komme i balanse etter å ha vært avhengig av mineralolje. Men ærlig talt ser huden min penere ut med mineralolje enn vegetabilsk olje så langt.. Men tenkte å bruke det jeg har kjøpt, for en bruker visstnok en mnd eller noe på å venne huden til en ny krem. Huden får mer glød, riktignok, men synes det har kommet masse bittesmå tørrhetslinjer etter jeg har begynt med jojobaolje og veg.olje krem. Er det andre som har opplevd å få kviser og tørr hud når de byttet fra mineralolje? Og går dette over?
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #10 Skrevet 25. februar 2009 Jeg bruker ikke dette stoffet i hudpleieproduktene mine, men jeg syns ikke d gjør noe å ha dette stoffet i leppepomadet når jeg er ute om vinteren. Det forhindrer leppene mine å sprekke opp, da den virker veldig kuldebeskyttende. Men innendørs holder jeg med til leppepomade uten denne ingrediensen.
Lull Skrevet 25. februar 2009 #11 Skrevet 25. februar 2009 Dere som ikke bruker mineralolje/petrolatum, hvilken fiktighetskrem bruker dere da? Ser at begge mine to veldig gode fuktighetskremer (apobase blå og nivea intensive care) har petrolatum. Mineralolje aner jeg ikke hvordan man sjekker om de inneholder det. Hvis det da ikke rett og slett heter Mineral Oil... Jeg bruker Dermalogica:) Så vidt jeg vet bruker de ikke mineraloljer
Gjest Monica76 Skrevet 6. mars 2009 #12 Skrevet 6. mars 2009 Dere som ikke bruker mineralolje/petrolatum, hvilken fiktighetskrem bruker dere da? Ser at begge mine to veldig gode fuktighetskremer (apobase blå og nivea intensive care) har petrolatum. Mineralolje aner jeg ikke hvordan man sjekker om de inneholder det. Hvis det da ikke rett og slett heter Mineral Oil... Mineralolje har også disse navnene - sjekk produktene du bruker. Ozokerit (inngår t.ex i mascara), Polyisobutene (inngår f.eks. i lipgloss), Mineral Oil, Petrolatum, Paraffinum Liquidum, Vaselin, Parafin, Mineralolje, Petroleum, Hvit mineralolje, Medisinsk hvitolje, Oleum petrolen, Oleum vaselini, Paraffinum, E 905, Vaselin Oil, Paraffin Oil, Liquid paraffin, White mineral oil. Mineraloljer er velprøvde og meget anvendelige – til en bil. TRIETHANOLAMINE Så litt om den mange mener er aller verst.. det er en spaltet mineralolje. Triethanolamine Irriterer huden og kan skade leveren. JA, den går inn i blodbanen. Sammen med nitrationer, fra f.eks. drikkevann, kan det utvikles nitrosaminer, som er kreftfremkallende. Kilde: TOX-INFO 7 Jeg er bruker av Jojobaolje, og sant og si er det nesten det eneste produktet jeg behøver. Hudpleien kjøper jeg via shineclub.com. Etter at jeg byttet ut vaselin-produktene med disse rene produktene, har jeg fått en helt annen glød og farge og blir lettere brun nå enn tidligere. Supert! hei Monica M
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #13 Skrevet 6. mars 2009 Dere som ikke bruker mineralolje/petrolatum, hvilken fiktighetskrem bruker dere da? Ser at begge mine to veldig gode fuktighetskremer (apobase blå og nivea intensive care) har petrolatum. Mineralolje aner jeg ikke hvordan man sjekker om de inneholder det. Hvis det da ikke rett og slett heter Mineral Oil... Aubrey Organics er så vidt jeg vet ren for slikt. Kan ikke si jeg har jobbet meg gjennom hele serien, men de jeg har kjøpt har vært rene.
Gjest Gjest_carmen_* Skrevet 20. mars 2009 #14 Skrevet 20. mars 2009 Jeg bruker aldri dette stoffet på selve ansiktshuden, meg jeg bruker det på leppene(Jeg bruker mentholatum og locobase og begge inneholder petrolatum) Jeg ville aldri brukt det i ansiktet for jeg har opplevd hvordan huden min har fått mer sorte prikker og andre urenheter av stoffer som dette, som tetter porene. Men jeg får fort såre og flassete lepper og da funker det som bare det ...Og det kan ingen si noe på! Hei!! Det funker faktisk så godt att en blir avhengig av å bruke d!!! Bruker en naturlige produkter så slipper du d problemet på leppene til slutt:)) TIPS www.chineclub.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå