Spent brud Skrevet 19. januar 2009 Forfatter #41 Skrevet 19. januar 2009 Tror det kan være en fordel å avslutte denne tråden nå (ihvertfall for min del) før det går over til person"angrep". Kommer klart frem her at vi er noen som mener både det ene og andre og som ikke nødvendigvis er villige til å se hverandres prioriteringer. Men når det er sagt, har det vært en veldig nyttig tråd for min del, vet ihvertfall hva folk tenker om dette. Kos dere videre i bryllupsplanleggingen deres.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #42 Skrevet 19. januar 2009 Kommer klart frem her at vi er noen som mener både det ene og andre og som ikke nødvendigvis er villige til å se hverandres prioriteringer. Jeg "ser" din prioritering av at du heller vil miste flere venner i bryllupet ditt enn å måtte være klar over at det finnes babyer i bygningen du har bryllupsfesten. Men jeg kan ikke forstå den. Folk som har så lite lyst til å ha meg i bryllupet sitt har jeg ikke noe problem med å takke nei til. Og jeg ser absolutt for meg at det ville endre mitt forhold til dem også etter bryllupet.
Gjest Gjest_pia23_* Skrevet 19. januar 2009 #43 Skrevet 19. januar 2009 (Vet at du har meldt deg ut av tråden Spent brud, men svarer likevel) Slik som jeg har forstått trådstarter oppfatter jeg henne overhodet ikke som egoistisk. Hun ønsker ikke barn i sitt bryllup. En ærlig sak, og en sak som hun og brudgommen må få lov til å bestemme da det er deres dag. Det kan være ødeleggende med spedbarnsgråt i kirken og under middagen - man vil gjerne høre talene i sitt eget bryllup uten å måtte be vedkommende med barn om "å kanskje gå utenfor en tur..." Hva de inviterte med barn velger å gjøre når de mottar en invitasjon hvor det gis uttrykk for at det ikke ønskes at barn skal være med, er opp til dem. Jeg har full forståelse for at de ikke ønsker å forlate babyen sin hjemme hos foreldrene sine i to døgn, og da er det et valg de tar. Hvis det er viktigerer for Spent brud med et barnefritt bryllup enn at nettopp dette venneparet kommer, så må hun få lov til å føle det slik uten at vi skal dømme henne. (og da tenker jeg på gjest over her).
Wilmapia Skrevet 19. januar 2009 #44 Skrevet 19. januar 2009 Morsomt at du synes jeg er egoistisk, jeg synes det er litt egoistisk at foreldrene krever at de skal få ha med barna sine. Men dette kommer nok an på hvordan vi er oppdratt også. Mine foreldre satte meg og mine søsken bort til besteforeldre veldig ofte og i tidlig alder, rett og slett for å få tid sammen og uten barn. Og tror nok ikke vi har tatt så stor skade av dette Men sikkert noen som er uenig i det også... Jeg kan forklare hva jeg mener med egoistisk: Jeg er sikkert på at alle deres venner ser det som en ære å bli bedt på deres store dag. For de som har små barn, ser jeg det derfor som en egoistisk handling å stenge de ute bare fordi de har barn. Ikke alle er trygge på å overlate barnet til en barnevakt i spedbarnsstadiet, og på en måte "tvinger" dere dermed gjester med barn til å takke nei til invitasjonen, selv om de gjerne vil være tilstede. Ingen foreldre vil vel "kreve" å få ta med barna, men jeg kan love at nybakte mødre vil føle seg kraftig diskriminert dersom de utestenges på grunnlag av barnet. Jeg er ikke imot å benytte seg av barnepass, men man må ta hensyn til barnets alder. Jeg klarer ikke å forstå hvordan et barn som ikke kan gå kan være til sjenanse for dere!
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #45 Skrevet 19. januar 2009 Hvis det er viktigerer for Spent brud med et barnefritt bryllup enn at nettopp dette venneparet kommer, så må hun få lov til å føle det slik uten at vi skal dømme henne. (og da tenker jeg på gjest over her). For det første så mener jeg at man kan ha et "barnefritt bryllup" uten å nekte folk å ha med babyer som f.eks sover i vogn utenfor festlokalet. For det andre så blir man dømt ut i fra de valg man tar. That`s life. Og et slikt valg er absolutt ikke et man kan ta uten å måtte være klar over at det har konsekvenser. F.eks at man mister venner og at andre som hører om det tenker sitt om denne personen.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #46 Skrevet 19. januar 2009 Jeg klarer ikke å forstå hvordan et barn som ikke kan gå kan være til sjenanse for dere! ...fordi barn gråter. Fordi de er sultne og gråter. Fordi de har behov for nærhet og gråter. Fordi de har full bleie og gråter.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #47 Skrevet 19. januar 2009 ...fordi barn gråter. Fordi de er sultne og gråter. Fordi de har behov for nærhet og gråter. Fordi de har full bleie og gråter. Men dersom de ikke gjør det i lokalet festen foregår, så vet hun jo ikke om det en gang. Hvordan kan det være plagsomt?
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #48 Skrevet 19. januar 2009 En hjelpeløs liten baby skjønner ikke at mor og far kommer tilbake når de bare forsvinner for et døgn, og det er ikke sikkert at det roer seg hos besteforeldre. Får babyen først separasjonsangst, er det ikke mulig for foreldrene å snu og gjøre ungen trygg igjen. Hadde aldri reist fra et spedbarn i over et døgn for å tilfredsstille en brud.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #49 Skrevet 19. januar 2009 For meg handler problemstillingen (som jeg syns er legitim) om hva som er "rimelig oppførsel". Siden hva som er "rimelig oppførsel" ikke betyr det samme for alle blir det gjerne konflikter og misforståelser. For meg betyr "rimelig oppførsel" følgende: 1) At man han en fornuftig handlingsregel for hvem man inviterer (og at man kun tar hensyn til sitt forhold til vedkommende og ikke om de har barn e.l.) 2) At kun de som er invitert kommer. (Det skal ikke være nødvendig å spesifisere at barn ikke er invitert hvis navnene deres ikke står på invitasjonen) 3) At de som eventluelt ber om å ta med et barn gjør det på en hyggelig måte og ikke "krever". 4) Hvis barnet er så ungt som det skisseres, syns jeg det er rimelig at foreldrene får ta det med. 5) At foreldrene sørger for at babyen ikke er til "sjenanse" på dagen. Syns heller ikke det burde være nødvendig å si fra om dette. MEEEN, dette er det jo forskjellige meninger om, det ser vi jo!
Wilmapia Skrevet 19. januar 2009 #50 Skrevet 19. januar 2009 ...fordi barn gråter. Fordi de er sultne og gråter. Fordi de har behov for nærhet og gråter. Fordi de har full bleie og gråter. Barn gråter ikke hele tiden....de sover og er glade faktisk mer enn de gråter. Dessuten så er det ikke verdens vanskeligste sak å ta barnet med til et annet rom dersom det er urolig, skal skiftes på eller gråter høylytt. - Har stor forståelse for at man ikke skal forstyrre taler, amme ved bordet mm.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 19. januar 2009 #51 Skrevet 19. januar 2009 I mitt bryllup er det kun bedt mennesker jeg ønsker at skal være der, og selv om jeg også ønsker et barnefritt bryllup (tenker jeg barn som løper rund osv), så får de selvfølgelig ta med seg spedbarna sine. Skulle da bare mangle? Kan faktisk ikke se en eneste god grunn til at de ikke skal kunne være med. De fleste spedbarnsforeldre er så redd for at babyen deres skal forstyrre så jeg er helt sikker på ad de går ut med barnet om det gråter. De som evt vil dra tidligere kommer vi til å hjelpe, uten å sette opp ekstra buss. Da er det jo ikke noe problem for de med spedbarn som kanskje ønsker å dra tidligere da? Slik som du sa i stad, eller hjelper dere kun de uten barn? Det er IKKE egoistisk å ikke ville reise landet rundt uten spedbarn som dier enda. Derimot er det veldig egoistisk å ikke ville la venner få ta med seg diende babyer i bryllupet deres, når de må reise langt. Veldig enig i det. TS, vi er nok veldig forskjellige. For meg virker det som om du lager et stort problem ut av ingen ting. Jeg forstår virkelig ikke hva de to små spedbarna kan gjøre for å ødelegge dagen din? Hadde aldri giddet å dratt i et bryllup som krevde overnatting, hvor jeg ikke kunne hatt med babyen min.
Jade Skrevet 19. januar 2009 #52 Skrevet 19. januar 2009 (endret) Fint å se andres meninger og erfaringer på dette. Og se ting fra flere sider. I vårt bryllup er det ganske viktig at foreldrene blir med. Den ene babyen er såpass stor at han kan klare seg en helg uten mamma. Men den andre er det litt verre med. Jeg så mest at det ville være ulempe for babyen å ligge i festrommet (siden vi ikke har flere rom), med alkohol og musikk. Men hvis andre har erfaringer med at det går greitt, skal ikke vi steile hvis foreldrene lurer på om han kan være med. De har vel vett til å reise tidlig hjem hvis babyen ikke har det bra. Skriking overlever vi, foreldrene kan jo forlate bordet for å trøste babyen. Men i invitasjonen står det kun foreldrenes navn. Så får vi heller se hva vi gjør, hvis det byr på problemer. Og det blir nok ikke noe problem med amming og bleieskift oppå middagsbordet, da de er utstyrt med normal folkeskikk Endret 19. januar 2009 av Jade
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #53 Skrevet 19. januar 2009 Vi skal ha barnefritt bryllup, kommer ikke på noen som har barn under 1 år denne dagen av de vi skal invitere. Om dere blir invitert på firmafest, julebord o.l, da takker dere sikkert nei om dere har barn som ikke kan være vekke fra mor/far, hvorfor er det så vanskelig å bare takke nei når det kommer til bryllup også da? Ingen som tvinger dere å gå. Når jeg betaler 100 000 for ett bryllup, så forbeholder jeg meg retten til og bestemme hvem jeg vil ha der og ikke. Jeg tenker litt på de andre gjestene som også skal komme, som kansje selv har fått barnevakt og skal nyte en dag med barnefri, så kommer de til et bryllup med spedbarn på gangen de må ta hensyn til. Så er vi kansje egoistiske da, men det er snakk om en eneste dag i livet mitt som kun skal handle om meg og min mann.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 19. januar 2009 #54 Skrevet 19. januar 2009 Vi skal ha barnefritt bryllup, kommer ikke på noen som har barn under 1 år denne dagen av de vi skal invitere. Om dere blir invitert på firmafest, julebord o.l, da takker dere sikkert nei om dere har barn som ikke kan være vekke fra mor/far, hvorfor er det så vanskelig å bare takke nei når det kommer til bryllup også da? Ingen som tvinger dere å gå. Når jeg betaler 100 000 for ett bryllup, så forbeholder jeg meg retten til og bestemme hvem jeg vil ha der og ikke. Jeg tenker litt på de andre gjestene som også skal komme, som kansje selv har fått barnevakt og skal nyte en dag med barnefri, så kommer de til et bryllup med spedbarn på gangen de må ta hensyn til. Så er vi kansje egoistiske da, men det er snakk om en eneste dag i livet mitt som kun skal handle om meg og min mann. Det er vel ikke det at det er vanskelig å takke nei, for det hadde jeg gjort på flekken, det er vel heller det er enkelte bruder blir ganske sure og snurte fordi folk da velger å IKKE komme bryllupet. Du ser det tydeligvis ikke som noe tap at disse gjestene velger å ikke komme,så hvorfor be de i utgangspunketet? Men det er vel ikke snakk om at de andre gjestene må ta hensyn til spedbarnet? Forstår ikke hva et spedbarn (som kanskje ligger og sover i en vogn i naborommet) kan gjøre for å ødelegge dagen din? Redd for å dele oppmerksomheten?
Kanutten Skrevet 19. januar 2009 #55 Skrevet 19. januar 2009 Bella¤ Du skriver så bra!! Akkurat som jeg skulle sagt det selv. Vi skal heller ikke ha barn i bryllupet vårt, men om man har spebarne, er det en selvfølge at det får bli med. Det betyr da mye mere for oss at vennene våre er der, enn at de må bli hjemme fordi de ikke kan ha med babyen sin, som sover det meste av døgnet alikevel. Synes dette lukter bridezilla laaang vei. "Bare meg og mitt, og jeg skal bestemme over alle. Jeg skal da ikke legge til rette for venner som skal komme, fordi det er jo min dag. "... Dette blir for barnehage for meg.
Gjest Glør Skrevet 20. januar 2009 #56 Skrevet 20. januar 2009 (endret) Kan de ikke ha med en barnevakt på hotellet da? Jeg synes det lukter litt bridezilla av slike forslag. At bryllupet til noen skulle være så viktig at man trekker med seg, og betaler for en barnevakt, kanskje over halve landet, for å kunne delta i ett bryllup hvor spedbarn er uønsket... Barn under ett år tar jeg utgangspunkt i at er med foreldrene. Kan gjerne invitere de, men da må man være forberedt på å få nei, uten å komme med masse "lure" forslag eller bli fornærmet. Barn under ett år blir ofte ammet, får seperasjonsangst og ikke alle har en barnveakt i ermet heller. Så små barn overlater man ikke til fremmede, og ikke alle har besteforeldrene i nabohuset heller. Endret 20. januar 2009 av Glør
Gjest Gjest_trine_* Skrevet 20. januar 2009 #57 Skrevet 20. januar 2009 Problemet herer at de som vil ha med barn kommer fra annen del av landet, derfor har de ikke anledning til å ta med barnevakt, og dette stiller ikke vi med. Om de vil forlate festen tidligere vil dette også bli litt vanskelig da den holdes på et litt ugunstig sted og vi skal stille med buss når festen er over. Vel, da bør dere ihvertfall vise forståelse for at de kanskje ikke kommer. Men hva er viktigst for dere da? At ting må gjøres akkurat slik som passer dere best, eller at folk kommer? Jada, det er en "ære" å bli bedt, men det koster faktisk endel penger å dra i bryllup også. Jeg synes kanskje endel brudefolk stiller litt for høye krav til de rundt seg. men går det å kjøre buss til dette stedet, går det sikkert ann å kjøre også. Eller får de ikke lov til det heller?
Gjest Gjest_trine_* Skrevet 20. januar 2009 #58 Skrevet 20. januar 2009 Vi skal ha barnefritt bryllup, kommer ikke på noen som har barn under 1 år denne dagen av de vi skal invitere. Om dere blir invitert på firmafest, julebord o.l, da takker dere sikkert nei om dere har barn som ikke kan være vekke fra mor/far, hvorfor er det så vanskelig å bare takke nei når det kommer til bryllup også da? Ingen som tvinger dere å gå. Når jeg betaler 100 000 for ett bryllup, så forbeholder jeg meg retten til og bestemme hvem jeg vil ha der og ikke. Jeg tenker litt på de andre gjestene som også skal komme, som kansje selv har fått barnevakt og skal nyte en dag med barnefri, så kommer de til et bryllup med spedbarn på gangen de må ta hensyn til. Så er vi kansje egoistiske da, men det er snakk om en eneste dag i livet mitt som kun skal handle om meg og min mann. Jeg skjønner ikke, hvorfor blir festen ødelagt for andre enn de som evnt har med barnet og som må følge med det? Jeg ser virkelig overhodet ikke problemet her. Virker som om dere kun er opptat av å styre alle rundt dere. Det er ikke gratis å dra i et bryllup heller. Noen ganger må man bruke penger på reise og overnatting, gave og kanskje kjole. dette er ikke gratis. Helt ærlig skulle jeg helst latt være å dra i mange bryllup, da de har vært dødens kjedelig, og kun ført til masse utgifter. Det var iallefall 2 spedbarn i vårt bryllup. Så virkelig ikke på det som noe problemstilling, og ikke satte det noen demper heller. Klart, de med barn dro litt tidligere, men slik er livet.
^^Sunny^^ Skrevet 20. januar 2009 #59 Skrevet 20. januar 2009 Jeg hadde blitt veldig skuffet dersom jeg ikke fikk ta med meg barnet mitt. Kan ikke forstå ha som er så forstyrrende med et lite uskyldig spedbarn.. De fleste foreldre tar barnet med ut av rommet dersom det gråter.. Som noen andre nevner her så lurer jeg på hva disse gjestene betyr for brudeparet.. Hva om det var brudens søster som hadde et barn på et par måneder da.. ? Da måtte hun også melde avbud ?
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #60 Skrevet 20. januar 2009 Jeg gifter meg i vår, og flere av mine venninner/familie har små barn. Vi kommer ikke til å invitere med barn. Det betyr selvfølgelig at de som har bitte små barn, som for eksempel min venninnne som da har en 2 måneder gammel tass(hun ville prøve å skaffe barnevakt, men gikk det skeis, ville hun ta henne med), kan ta de med i en bag, også sitter de plassert sånn i lokalet at er er nærme der barnet deres ligger(ikke plass til vogn inni spisesalen). Dette blir vel den eneste lille tassen som skal være der - hvis de kommer da - de er veldig bestemt på å få det til! Det som overrasker meg er at de som har små barn er forståelsesfulle, og ser på det med å skaffe barnevakt som den største selvfølge, mens et familiemedlem m et barn på 1 1/2 år synes det er uhørt at hun ikke skal kunne ha med seg barnet sitt til oss. Jeg vet det finnes mange mødre (kan man kalle de "mother-zillaz"?) som ikke klarer å se for seg en dag uten sitt barn. Men klarer man ikke være borte fra barnet sitt en kveld (det kommer ingen utenbys fra med barn under 2 år) har man faktisk ett problem. dette barnet det er snakk om er ikke noe vanskelig barn å ha med og gjøre heller. Den dagen vi har lagt opp til med middag rund 18-18.30, og hvilket barn er det som synes det ok å være med på noe sånn? Vårt bryllup er og blir en voksen fest. Jeg synes man som brudepar har lov å velge og si at vi vil ikke ha barn i bryllupet med den største selvfølgelighet, uten at gjestene presser de til å inngå kompromisser.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå