Spent brud Skrevet 18. januar 2009 Forfatter #21 Skrevet 18. januar 2009 At man ikke vil ha barn i bryllupet er ikke det samme som at det kommer noen spedbarn. Den skjønte jeg ikke helt...
Gjest Cæmis Skrevet 18. januar 2009 #22 Skrevet 18. januar 2009 Det eneste jeg kan tenke på som er negativt med å ha så små barn i bryllupet er at de kan begynne å grine i kirken...noe som jeg synes kan være forstyrrende. Om de lager litt lyd er bare hyggelig, men om livet til den søte lille plutselig blir helt forferdelig er det litt trist om dette skal overdøve hva som skjer ved alteret. Jeg vil muligens ha et par slike bebisser i familien rundt tiden jeg skal gifte meg, men vil nok gi intrykk for at jeg ønsker at disse blir hjemme under vielsen og at de heller kan bli med senere på kvelden om de ikke får barnepass hele dagen.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #23 Skrevet 18. januar 2009 Den skjønte jeg ikke helt... Jeg tror kanskje hun mente at spebarn noen ganger er så tett knyttet til moren at alternativet enten er å ha med babyen eller takke nei til invitasjonen om det ikke er greit at den er med. Om du inviterer noen med barn på 2 år, og gjør det klart at dere ikke ønsker barn i bryllupet, er det jo stort sett greit å bruke barnevakt, mens det ikke nødvendigvis er mulig ift en baby - og at det at man ikke ønsker barn ofte ikke inkluderer spebarn/"nyfødte" av slike grunner. Å invitere noen med en bitteliten baby uten mulighet til å ta med babyen til en annen kant av landet er nesten det samme som å la være å invitere. Når det er sagt var min niese på da ca 5 mnd hos bestemoren sin da foreldrene var invitert i bryllup (og etter eget ønske kunne tenke seg noen timer babyfri), men ikke over natta. Jeg tror nok endel foreldre med så små babyer vil kvi seg for å reise så langt at de ikke har mulighet for å dra hjem om det skjærer seg totalt. Jeg er i hvert fall ganske sikker på at jeg ikke ville dratt i et slikt tilfelle - om avstanden er kortere eller jeg hadde mulighet for barnepass på stedet ville saken vært annerledes. Men det er jo dere som bestemmer hvordan dere vil gjøre det i bryllupet deres. Om dere absolutt ikke ønsker at det skal være med babyer er det vel greit å si fra om det, men da må dere også regne med at de aktuelle foreldrene kanskje takker nei.
Honey Skrevet 19. januar 2009 #24 Skrevet 19. januar 2009 Det dere må bestemme dere for er om dere vil ha de som er foreldrene i bryllupet eller ikke. Hvordan foreldrene gjør det med babyene sine er det de som bestemmer i utg.pkt. Vi kommer ikke til å utelate noen fra gjestelisten selv om det er to par som har ganske små babyer på det tidspunktet vi skal gifte oss. For vi vil gjerne at de kommer uansett. Vi velger å la det bli opp til de om de kommer med eller uten baby. Det er jo veldig opp og ned hvordan man har etablert spise og soverutiner. Dere kan selvsagt la være å be de med babyer fordi dere ikke har lyst til å ha babyer i bryllupet, men da bør dere også tenke over hvor nære foreldrene er dere og om de kommer til å bli såret av å ikke bli invitert i bryllupet.
Wilmapia Skrevet 19. januar 2009 #25 Skrevet 19. januar 2009 Ærlig talt, hvor egoistisk går det an å bli? Jeg synes ikke dere kan kreve at foreldrene til barn under 1 år skal sette igjen barna til barnepassere. Husk at mange på den aldrern fortsatt ammer, og da kan det være kritisk å reise fra barnet.- Mor kan miste melken, og barnet kan oppleve situasjonen som traumatisk når mor blir borte over et døgn. Så lenge barnet ikke går og løper omkring og dermed forstyrrer, synes jeg dere skal ønske barnet velkommen! Dere kan godt forklare foreldrene at dere ønsker de skal forlate lokalet dersom barnet gråter under taler og slikt...Foreldrene bør absolutt sørge for at barnet ikke er til sjenanse. - Bæsjelukt ved bordet er vel ikke en ønskesituasjon, hehe.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #26 Skrevet 19. januar 2009 Hvorfor har de ikke anledning til å ta med barnevakt? Ha med barnevakt?!? På en reise som inkl minst en overnatting? Jeg sliter nok med å finne en barnevakt noen timer midt på dagen, jeg.. Å finne noen som vil være med på en helgetur med overnatting høres fullstendig uoverkommelig ut.
Rosalie Skrevet 19. januar 2009 #27 Skrevet 19. januar 2009 Ha med barnevakt?!? På en reise som inkl minst en overnatting? Jeg sliter nok med å finne en barnevakt noen timer midt på dagen, jeg.. Å finne noen som vil være med på en helgetur med overnatting høres fullstendig uoverkommelig ut. Og ikke minst veldig dyrt ut...
angara Skrevet 19. januar 2009 #28 Skrevet 19. januar 2009 Vi hadde voksenbryllup uten barn, men små babyer som skulle ammes var med. Vi hadde kanskje 4-5 babyer tilstede. Jeg hadde plassert de fleste foreldrene med babyer på et bord som var ganske nærme utgangsdøren. Slik fikk de sitte samlet, og det var lett å komme seg ut og inn av rommet med vognen, hvis barna ble veldig urolige, eller det måtte foretas bleieskift, eller lignende. Jeg valgte å sette dem samlet pga at jeg selv har sittet rett ovenfor en ammende mor i et bryllup en gang. Jeg kjente ikke denne damen, og er selv litt tander på akkurat dette - er en av de som ikke setter pris på å spise god mat mens pupper blir brettet ut, og brystmelk blir tørket av med kluter rett foran meg. (jeg har altså ikke barn selv, kanskje man blir mer tolerant da... ). Alle gjestene med barn dro hjem tidlig (i tolv-halv ett-tiden). De av gjestene som hadde store nok barn til at de kunne overlates til barnevakter/besteforeldre el.l., satte pris på å få ha en "frikveld" sammen med vennene, der de kunne ta et glass vin uten å bekymre seg for barna. Vi måtte være litt harde, flere spurte om ikke bare de kunne få ta med seg barna sine, og jeg syntes det var vanskelig å si nei, men er glad jeg var såpass streng. Dersom en fikk, måtte jo alle få. Og i den aldersgruppa som vi og vennene våre er, ville det blitt MANGE barn....
Gjest Skrevet 19. januar 2009 #29 Skrevet 19. januar 2009 Sitter man virkelig og ammer ved bordet i et bryllup? Men jeg ville ikke reagert på babyer. De er såpass små, sover mer eller mindre hele tiden. Eneste problemet jeg kan komme på med babyer er at evt bridezillas ikke får all oppmerksomheten sin
Spent brud Skrevet 19. januar 2009 Forfatter #30 Skrevet 19. januar 2009 Eneste problemet jeg kan komme på med babyer er at evt bridezillas ikke får all oppmerksomheten sin Hehe... kan vel ikke akkurat si at dette er min største frykt. Nok fokus blir det nok uansett
Spent brud Skrevet 19. januar 2009 Forfatter #31 Skrevet 19. januar 2009 Ærlig talt, hvor egoistisk går det an å bli? Morsomt at du synes jeg er egoistisk, jeg synes det er litt egoistisk at foreldrene krever at de skal få ha med barna sine. Men dette kommer nok an på hvordan vi er oppdratt også. Mine foreldre satte meg og mine søsken bort til besteforeldre veldig ofte og i tidlig alder, rett og slett for å få tid sammen og uten barn. Og tror nok ikke vi har tatt så stor skade av dette Men sikkert noen som er uenig i det også...
Rosalie Skrevet 19. januar 2009 #32 Skrevet 19. januar 2009 Det er IKKE egoistisk å ikke ville reise landet rundt uten spedbarn som dier enda. Derimot er det veldig egoistisk å ikke ville la venner få ta med seg diende babyer i bryllupet deres, når de må reise langt.
Spent brud Skrevet 19. januar 2009 Forfatter #33 Skrevet 19. januar 2009 Det er IKKE egoistisk å ikke ville reise landet rundt uten spedbarn som dier enda. Derimot er det veldig egoistisk å ikke ville la venner få ta med seg diende babyer i bryllupet deres, når de må reise langt. Tror nok vi er enige om å være uenig om denne saken :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #34 Skrevet 19. januar 2009 Tror nok vi er enige om å være uenig om denne saken :gjeiper: Du mener altså seriøst at det er "egoistisk" å ikke sette igjen en spedbarn som er så lite at det fullammes (babyer på 5 mnd gjør ofte det) på en annen kant av landet og reise bort på overnatting for å delta i et bryllup?? Tror muligens du overvurderer viktigheten av bryllupet ditt. Tviler VELDIG på at noen av disse gjestene kommer -det er knapt mulig å få det til faktisk.
MellonCollie Skrevet 19. januar 2009 #35 Skrevet 19. januar 2009 Morsomt at du synes jeg er egoistisk, jeg synes det er litt egoistisk at foreldrene krever at de skal få ha med barna sine. Men dette kommer nok an på hvordan vi er oppdratt også. Mine foreldre satte meg og mine søsken bort til besteforeldre veldig ofte og i tidlig alder, rett og slett for å få tid sammen og uten barn. Og tror nok ikke vi har tatt så stor skade av dette Men sikkert noen som er uenig i det også... Ei venninne av meg ammer ikke, der hadde de barnevakt over natta allerede når ungen var 1,5 måned og det gikk kjempefint. Sønnen min tar flaske, så jeg har kunnet ha barnevakt på kvelden - men for min egen del er det også godt å da være der på natta. Han er vanskeligere å legge etter å ha fått flaske enn pupp, og hverken han eller eventuell barnevakt fortjener å ha en natt hvor han ikke sovner igjen etter mat kl 2... Og så er det jo faktisk en drøss med barn som ikke tar flaske. Da er det plutselig ikke så enkelt å ha barnevakt i det hele tatt. Så før du tenker at disse foreldrene er egoistiske, så kanskje du burde tenke over at det er forskjell på barn
BlåHimmel Skrevet 19. januar 2009 #36 Skrevet 19. januar 2009 Hei, Skjønner godt hva du mener, jeg var heller ikke spesielt interessert i barn helt til jeg ventet et selv :-) Vi hadde bare fire barn i vårt bryllup, våre nieser og nevøer som er ganske store. Når det gjelder så små barn, tror jeg det vil bli minimalt med forstyrrelser hvis det er det dere er redd for. Babyer er jo veldig forskjellige, så kanskje vil det gå greit for noen å være borte over natta og ikke greit for andre. Det må vel til syvende og sist være opp til foreldrene. :-) Vil tro at de fleste har vett nok til å forlate rommet hvis barnet gråter lenge, eller trenger skift. Så som så mange andre i tråden skriver, så må dere nesten avveie hvor mye dere ønsker at de som har babyer skal komme til bryllupet. Angående skyss til og fra lokalet, så regner jeg med at foreldrene (i hvert fall en av dem) holder seg edru, og derfor kan evt. låne en bil og forlate festen når det passer dem. En ting til.. Hadde noen babyer som titta innom under vielsen vår, hvorav en av dem begynte å gråte. Han ble tatt med ut, men jeg var ikke engang klar over dette før moren beklaget seg. Jeg var rett og slett i min egen verden, og så inne i øyeblikket at jeg ikke la merke til gråten. Når det er sagt, så synes jeg ikke du er verken egoistisk som tenker sånn, eller at du vil ha all oppmerksomheten for deg selv. Det er nå en gang sånn at mange som skaffer seg barn krever veldig mye hensyn av omgivelsene, også av de som ikke har barn ennå.. hehe
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #37 Skrevet 19. januar 2009 Mitt barn tok ikke flaske, så jeg kunne ikke rest bort på overnattning uten å ta henne med. Så det er ikke bestandig at foreldrene ikke vil. Jeg hadde hatt veldig lyst, men ingen mulighet uten.
Spent brud Skrevet 19. januar 2009 Forfatter #38 Skrevet 19. januar 2009 Ei venninne av meg ammer ikke, der hadde de barnevakt over natta allerede når ungen var 1,5 måned og det gikk kjempefint. Sønnen min tar flaske, så jeg har kunnet ha barnevakt på kvelden - men for min egen del er det også godt å da være der på natta. Han er vanskeligere å legge etter å ha fått flaske enn pupp, og hverken han eller eventuell barnevakt fortjener å ha en natt hvor han ikke sovner igjen etter mat kl 2... Og så er det jo faktisk en drøss med barn som ikke tar flaske. Da er det plutselig ikke så enkelt å ha barnevakt i det hele tatt. Så før du tenker at disse foreldrene er egoistiske, så kanskje du burde tenke over at det er forskjell på barn Vi er veldig klar over at alle barn er forskjellige, men som jeg har har sagt i tidligere innlegg; vi korventer ikke at alle som får invitasjon takker ja, vi sender invitasjon til de vi kan tenke oss å dele dagen med. SKulle det av en eller annen grunn være slik at noen ikke kan komme ser jeg ingen grunn for å bli fornærmet. Like lite som jeg ser grunn til at foreldre med små barn skal bli fornærmet fordi vi ikke ønsker barn i vårt bryllup. Ønsker de ikke å dra fra barnet sitt, skjønner vi dette, men vi har likevel lyst å invitere dem.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #39 Skrevet 19. januar 2009 SKulle det av en eller annen grunn være slik at noen ikke kan komme ser jeg ingen grunn for å bli fornærmet. Men du kaller dem likevel egoistiske? Like lite som jeg ser grunn til at foreldre med små barn skal bli fornærmet fordi vi ikke ønsker barn i vårt bryllup. Å ikke ha "barn i bryllupet" er vel ikke akkurat det samme som å nekte folk å ha en baby i vogn stående på gangen utenfor lokalet som de kan gå ut å stelle/trille/amme osv? Ønsker de ikke å dra fra barnet sitt, skjønner vi dette, men vi har likevel lyst å invitere dem. Ønsker? Det virker ikke som du helt forstår dette. Det er faktisk ofte ikke MULIG for en del å reise fra så små barn.
flickan Skrevet 19. januar 2009 #40 Skrevet 19. januar 2009 Det er jo tydelig at dette er personer som ikke betyr så mye for deg/dere. For meg synes det som det er viktigere for deg at det ikke kommer barn i bryllupet, enn at de med små barn kommer. Ærlig sak det, bare håper du ikke er i min omgangskrets. Håper mine venner er har mer omtanke for meg enn som så.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå