Gå til innhold

Kake for diabetikere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mamma's onkel har diabetes, men jeg har så lyst å bake en kake til ham fordi han gav så mye penger til julegave. Noen som har en enkel oppskrift?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne yoghurtkaken vil jeg si passer til diabetikere (og noen vil være uenige, men jeg mener den gjør det fordi det er lite sukker og lite hvetemel i den). Den smaker veldig godt og friskt, men egner seg kanskje ikke som en "ta med til onkel så han kan spise den dagen etter"-kake

Skrevet

Jordbærmoussekake til diabetikere

Denne har jeg laget en gang, med stort hell (obs: endret oppskriften, les nederst).

Jeg brukte Sukrin som jeg fikk kjøpt på helsekosten istedenfor vanlig sukker.

Bunn:

4 egg

100 g Sukrin eller lignende

100 g hvetemel

1 ts bakepulver

Fremgangsmåte:

Pisk egg og Sukrin til eggedosis i en bolle. Bland sammen mel og bakepulver i en annen bolle. Rør melblandingen forsiktig inn i eggedosisen.

Ha bakepapir i en langpanne. Fordel røren jevnt utover med en stekespade eller lignende og stek i ovn ved 200°C i ca 7 minutter.

Jordbærmousse:

4 eggeplommer

120 gr sukker (byttes med like stor del sukrin eller ca 10 gr splenda)

1/2 liter fløte(lettpisket)

8 pl gelatin

2 dl jordbærpure

4 eggehviter

Fremgangsmåte:

Pisk eggedosis av eggeplommer og sukker, ha i smeltet gelatin, ha i jordbærpure, vend inn fløtekrem og skjær inn i stivpiskede eggehviter til slutt. Jordbærpure får du ved å kjøre jordbær i en blender til det er flytende.

Jeg endret litt på oppskriften etter hvert:

Jeg synes denne var litt smakløs (min mening), så jeg brukte mer jordbær og litt FunLight saft med jordbærsmak og de to resterende gelatinplatene, altså 10 stk. Tok også litt rødfarge (cacas icing colours) oppi, for å få en finere farge.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Hei :)

Hadde vært fint å vite om din mors onkel har diabetes type 1 eller type 2.

Dette fordi type 1 bruker insulin og ikke er avhengige av å følge en spesiell diett, noe som type 2 diabetikere gjerne må gjøre (følge en spesiell diett altså).

Har han type 1 så kan du bake hva du vil (men fotell ham gjerne hva som er i kaken slik at han vet omtrentlig hvor mye insulin han må sette). Har han type 2 så er alltid gjærbakst (f.eks. kringle med lett eplemos inni) en slager :sikle:

Lykke til ! :)

Endret av Lille-pus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...