Gå til innhold

Kamskjell som forett

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Er veldig glad i å servere kamskjell men ender ofte opp med samme gamle måte å lage det på. Trenger tips og oppskrifter slik at jeg kan fornye meg litt.

På forhånd takk.

:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurydike
Skrevet (endret)

Jeg har ikke konkrete oppskrifter, men kan jo begynne å tenke litt høyt, kanskje?

- kamskjell med bringebærvinaigrette har jeg fått servert en gang, det var veldig godt. Med feks en enkel grønn salat til.

- kamskjell med sauce vierge (frisk tomat- og olivenoljebasert saus/salsa)

- kamskjell med blomkålpuré er veldig godt.

- jeg fortsetter i samme spor: kamskjell med jordskokkpuré

- kamskjell med ertepuré, feks smakt til med hvitløk og parmesan

- eller kamskjell på gulrotpuré med ingefær (idé lett inspirert av dagens middag), og kanskje et par limebåter?

Blomkålpuré og jordskokkpuré kan evt følges av en litt skarp, grønn urtevinaigrette av et eller annet slag (både for fargens og smakens del). Begge kan også smakes til med trøffelolje, eller jordskokken med vaniljefrø. Ristede hasselnøtter er også godt i kombinasjon med jordskokk og kamskjell, kanskje i en vinaigrette med persille?

Endret av Eurydike
  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Pleier ofte å marinere de først i litt olje, hvitløk, chili- eller kayennepulver og soyasaus. Så steke de i grillpanne og servere med ruccolasalat, sweet chili saus og rømme (evt. også sweet chili saus og rømme blandet sammen for en mildere variant).

Skrevet

Stek kamskjellene i stekepanne og tilsett en del smør og sitron mot slutten. Nydelig. Synes kamskjell er best når de ikke er marinerte.

Kan serveres med:

- risotto (forskjellige typer som feks skalldyrrisotto, vårløkrisotto osv.)

- salat av agurk, tomat, vårløk, mango og sitron. Fikk dette servert ute en gang, var kjempegodt.

- i suppe ( feks skalldyrsuppe, jordskokksuppe)

- kamskjelltartar

- kamskjellcarpaccio

Gjest Gjest
Skrevet

Min far bruker å servere ferske ostegratinerte kamskjell som han har fisket selv, det er det beste jeg vet!

Har ikke noen oppskrift dessverre..

Jeg synes også kamskjell er godt sammen med noe litt syrlig, noe med sitronsaft kan være godt?

• 4 måneder senere...
Gjest Gjest_Jenny_*
Skrevet

Nei?

Det var usaklig svart.

Min favoritt med kamskjell er så steke de (evt. marinere de litt først) og så servere de med litt salat, helst ruccola og en dressing bestående av halvparten balsamico og halvparten honning. Enkelt og godt.

Skrevet
Nei?

Det var usaklig svart.

Eller det var like høflig og utfyllende som "Flere?", som var trådstarters egen respons på de mange og utfyllende svarene hun allerede har fått.

Skrevet
Eller det var like høflig og utfyllende som "Flere?", som var trådstarters egen respons på de mange og utfyllende svarene hun allerede har fått.

Hei!

Det var absolutt ikke meningen å virke utakknemlig for svarene jeg allerede har fått på denne tråden og starte en debatt her.

Grunnen til at jeg gjerne vil ha flere tips er at jeg ønsker å variere enda mer. Har tatt mange av tipsene jeg har fått her og laget de forskjellige og det ble masse godt. Men siden jeg ofte lager kamskjell til forrett hadde jeg lyst til å høre om det var flere som hadde tips og oppskrifter til meg. Håper det er greit.

Skrevet
Hei!

Det var absolutt ikke meningen å virke utakknemlig for svarene jeg allerede har fått på denne tråden og starte en debatt her.

Grunnen til at jeg gjerne vil ha flere tips er at jeg ønsker å variere enda mer. Har tatt mange av tipsene jeg har fått her og laget de forskjellige og det ble masse godt. Men siden jeg ofte lager kamskjell til forrett hadde jeg lyst til å høre om det var flere som hadde tips og oppskrifter til meg. Håper det er greit.

Hei!

Jeg laget kamskjell med ingefærsmør i går. Det var vellykket. Har lagt ut bilder og oppskrift på bloggen min.

• 4 måneder senere...
Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Jeg pleier å lage kamskjell på kremet purre med baconterninger over.

Skrevet

Jeg synes kamskjell er aller best rå og servert som sushi. Fantastisk godt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...