Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #1 Del Skrevet 18. januar 2009 Var det noen som så på dagens episode? Jeg synes kanskje det hele ble litt for ekstremt. Det var akkurat som hun skulle være mer katolsk enn paven, men det er vel gjerne sånn med mennesker som skifter livsstil fullstendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 18. januar 2009 #2 Del Skrevet 18. januar 2009 For meg hadde nok dette vært for ekstremt, ja. Men veldig interessant å se på! Beundringsverdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 18. januar 2009 #3 Del Skrevet 18. januar 2009 En god tanke å bidra til bærekraftig utvikling, men det ble litt for ekstremt for meg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 18. januar 2009 #4 Del Skrevet 18. januar 2009 Kjempeinteressant å se, men det slo meg at det må da være utrolig mye slitsomt arbeid for å få dette til å gå rundt. Mye av det virker jo koselig, som å støpe sine egne lys, karde ull, veve osv, helt til hun fortalte at de kun hadde kaldt vann i springen. Brr. Om sommeren kan det enda gå an, men om vinteren.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #5 Del Skrevet 18. januar 2009 Vaskemaskinsykkelen var helt fantastisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #6 Del Skrevet 19. januar 2009 Egentlig synes jeg hun dama var skikkelig egoistisk... Det er faktisk ikke alle som kan ta seg den "luksusen" å stikke av fra alt, noen må få samfunnet til å gå rundt. Vi har faktisk en verden anno 2009, og dens samfunn har ganske mange andre aspekter enn miljøaspektet. (Jeg sier ikke at miljø ikke er viktig!) Det er flott at hun gjør sitt for miljøet, misforstå meg rett, men når alt handler om hennes drøm og hennes karvede ull og hjemmelagde såpe og ingenting om å holde seg oppdatert i nyhets- og samfunnsutvikling blir det liksom for søkt. Veldig mange mennesker i verden flyr aldri, for eksempel, og sparer verden for masse miljøskader. Hun må jo ha flydd en god del ganger i sitt liv, når hun kommer fra USA og har tre barn i Frankrike... For ikke å snakke om det faktum at hun har forlatt tre barn i Frankrike for å finne sin egen drøm i bygdenorge!! Alt hun sa, og måten hun uttalte seg på, vitnet om at hun rett og slett var egoisitisk og litt usympatisk, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #7 Del Skrevet 19. januar 2009 For ikke å snakke om det faktum at hun har forlatt tre barn i Frankrike for å finne sin egen drøm i bygdenorge!! Alt hun sa, og måten hun uttalte seg på, vitnet om at hun rett og slett var egoisitisk og litt usympatisk, synes jeg. Hun forlot vel aldri barna i Frankrike. Hun eksen bodde på en gård i Norge da det ble slutt, og han dro til Frankrike. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulle Skrevet 19. januar 2009 #8 Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg har all respekt for å leve så annerledes og ha en tanke bak det. Der var imidlertid tankefullt at den lille gutten ikke skulle gå i barnehage eller skole. Hvilken muligheter har har han for å lære sosialt samspill med andre barn. Er ikke det en nødvendig het for uviklingen. Han vil jo ikke få noen påvirkning utenom foreldre, i all den grad de hverken hadde tv eller radio. Synes det var skremmende. I tillegg syns jeg det var lite beundringsverdig å ha tre barn fra tidligere som bodde så langt vekke fra moren. Ikke var de så store heller, og i og med at hun hadde en gutt på ca. 2 år, må det ha vært minst 3 år siden hun og de andre barna bodde sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #9 Del Skrevet 19. januar 2009 Hørte jeg riktig når det ble fortalt at mannen hennes jobbet som lærer? Fikk ikke dette til å stemme overens med deres mistillit til det norske skolesystemet... Hmm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #10 Del Skrevet 19. januar 2009 Hørte jeg riktig når det ble fortalt at mannen hennes jobbet som lærer? Fikk ikke dette til å stemme overens med deres mistillit til det norske skolesystemet... Hmm. Joa, det hørte jeg også.- Og syns også jeg hørte at han var lærer på Akademiet i Rauland. (correct me if I am wrong). Og det er jo litt annerledes enn barneskolen, må vite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #11 Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg syntes det var interessant, og deler av livsstilen skjønner jeg godt at de velger (hvem har ikke drømt om å være sånn passe selvberget? Jeg gjør i hvert fall det med jevne mellomrom). Men jeg tenkte nok også at det i grunn er litt unødvendig å gå tilbake i tid, for jeg fikk jo den følelsen av klærne og endel andre ting... det går jo faktiksk an å leve bærekraftig selv om man ikke kler seg amish og strikker ruglete ting med strikkepinner av ubehandlet tre. (det mest framskrittsvennlige hun hadde gjort var vel å lage "bunad" uten å kopiere direkte, hun kunne kanskje fulgt samme tankegang på litt flere ting). Når det gjelder det å ikke ha barnet i barnehage og skole - jeg vet jo at noen velger hjemmeundervisning og at det kan fungere greit. Men når man lever såpass på siden (som det virket som, jeg vet ikke) av det som er vanlig og i tillegg antagelig langt fra folk, er sjansen stor for at ungen vokser opp i et ganske snevert miljø og med lite kontakt med jevnaldrende. Da frarøver man i verste fall barnet for endel andre muligheter seinere, om han ikke ønsker å gå i foreldrenes fotspor. Men dette kommer jo an på hvordan de har tenkt å gjennomføre undervisningen, om det er flere barn osv - det ble det ikke sagt noe om såvidt jeg vet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sulosi Skrevet 19. januar 2009 #12 Del Skrevet 19. januar 2009 Men en sånn vaskemaskin skulle jeg gjerne hatt..selv om jeg sannsynligvis hadde blitt henta av de to i "hvite frakker" om nabene hadde sett meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #13 Del Skrevet 20. januar 2009 Men en sånn vaskemaskin skulle jeg gjerne hatt..selv om jeg sannsynligvis hadde blitt henta av de to i "hvite frakker" om nabene hadde sett meg... Det hadde jo vært kjempegreit å ha på hytta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #14 Del Skrevet 20. januar 2009 Det hadde jo vært kjempegreit å ha på hytta Jeg tenkte det samme!! Vi har ikke strøm på hytta, har ofte ønsket meg vaskemaskin der, og så praktisk å komme seg i form på den måten.. Haha, han kan jo lansere det som forretningsidé... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 20. januar 2009 #15 Del Skrevet 20. januar 2009 Det hadde jo vært kjempegreit å ha på hytta Åja, sånn vil jeg også ha på hytta! Ingen som ser meg der, likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #16 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Det er ikke så primitivt som det ble framstilt i programmet. De bor 30 m fra vegen, mannen har både bil og lastebil. Han jobber som lærer i videregående skole. De har også ofte mange utenlandske ungdommer boende hos seg, som hjelper dem på gården mot kost og losji. Endret 21. januar 2009 av Kari Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marillia Skrevet 21. januar 2009 #17 Del Skrevet 21. januar 2009 Men en sånn vaskemaskin skulle jeg gjerne hatt..selv om jeg sannsynligvis hadde blitt henta av de to i "hvite frakker" om nabene hadde sett meg... Nå er det bare å bytte ut ergometersykkelen med en sånn vaskemaskinsykkel! Glimrende for Tårnfrid foran TV`en om kvelden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elbereth Skrevet 21. januar 2009 #18 Del Skrevet 21. januar 2009 Pleier å like programmet, men dama på søndag ble for meg veldig "too much". Reagerte veldig på at den ungen ikke skulle ha noen kontakt med jevnaldrende. Det slo meg også at hun som var så utrolig opptatt av norske tradisjoner osv. insisterte på å snakke amerikansk... Greit nok at man lever miljøvennlig og økologisk, men behøver alt å være innmari skittent? Huset var malingsslitt inne, og det er greit nok, men det så da skikkelig skittent ut der. Og alt det arbeidet hun drev med på gulvet? Laget ost og greier med skitne filleryer rett under baljene, og der hadde det løpt en geitekilling rundt. Jeg er ikke overrenslig eller prippen, men dette ble litt krampaktig for min del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kari Skrevet 21. januar 2009 #19 Del Skrevet 21. januar 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. Kari, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #20 Del Skrevet 21. januar 2009 Det er ikke så primitivt som det ble framstilt i programmet. De bor 30 m fra vegen, mannen har både bil og lastebil. Han jobber som lærer i videregående skole. Da blir det jo skikkelig hyklersk! Sønnen skal ikke gå på skole, men mannen kan tjene penger på å være lærer på offentlig skole... Hun kan liksom velge hva som er best for seg og barnet, og overser at mannen kjører bil og lastebil og at de andre barna må fly mange mil for å se henne. Egoisme lukter det lang vei. Jeg reagerte også på at hun snakket amerikansk, etter åpenbart å ha bodd en god del år i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå