Gjest me Skrevet 18. januar 2009 #1 Skrevet 18. januar 2009 Skal studere snart ett år i Singapore og jeg lurer på hva dere her inne mener om byen? Har lest at det er en "europisk" versjon av Asia, vil dette si at byen er "kjedelig"? Jeg tenker siden jeg må bo der i ett år må det være verdt det liksom...Er det ikke slik at alle snakker engelsk der?
gard Skrevet 18. januar 2009 #2 Skrevet 18. januar 2009 Hei Selv om den kanskje er en av de mest "vestlige" av de store asiatiske byene betyr det ikke at den ikke er eksotisk for det. Så jeg har ikke kjedet meg på mine besøk der og dersom det blir kjedelig kan du jo lett bruke Singapore som utgangspunkt for å utforske Indonesia, Malaysia, Thailand etc.
¤flicka¤ Skrevet 18. januar 2009 #3 Skrevet 18. januar 2009 Jeg synes det var litt kjedelig i Singapore, for å være helt ærlig. Det manglet sjel, følte jeg.... Men det er jo veldig ordnet og ryddig der, og folkene er koselige og hjelpsomme, så du vil nok ikke få noen problemer. Varmt og godt er det jo også, stort sett - og et ypperlig utgangspunkt for reiser til andre steder, hvis du har tid til det
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #4 Skrevet 19. januar 2009 Jeg er oppvokst der, så mine besøk der er vel litt preget av det. Jeg synes i hvertfall at det er en fantastisk by med masse å oppleve! Men om du ser for deg den store kulturelle opplevelsen kan du kanskje bli skuffet. Og nei, ikke alle snakker engelsk. Spesielt en del av taxisjåførene sliter litt med det.
Gjest ts Skrevet 22. januar 2009 #5 Skrevet 22. januar 2009 Jeg har vært i Kina skjønner dere og synes det er ett utrolig kulturrikt og spennede land!Blir jeg da litt skuffa over Singapore?
reiseglad Skrevet 22. januar 2009 #6 Skrevet 22. januar 2009 (endret) Jeg har vært i Kina skjønner dere og synes det er ett utrolig kulturrikt og spennede land!Blir jeg da litt skuffa over Singapore? Tja, Singapore er mye mere "glattpolert", men et sammensatt lang hvor befolkningen er veldig blandet. Det er vel det landet i Asia hvor det bor folk fra flest andre land, som malayere, indonesere, indere, vestlige (europeere og australiere) og også en del arabere. Veldig business-preget, veldig "fasion-aktig" med mye høyhælte sko i Orchard Road. Kommer du til de forskjellige bydelene som feks. China Town, vil du finne et annet pulserende liv som du kjenner igjen fra Kina. Det er det som er litt spennende med Singapore; beveg deg litt omkring ut av bykjernen, og du får opplevelsen om at du kommer til et "nytt" land. Singapore er en smeltedigel, en blanding av markeder i de forskjellige bydelene med prutepriser, og high-tech/supermoderne shoppingsentre i andre områder. I Kina bor det stort sett kinesere, har selv bare vært i Hong Kong, men der var det hektisk og veldig asiatisk, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg hadde fint spandert et år av livet mitt i Singapore, hvis jeg hadde fått muligheten! Og joda, de snakker engelsk der, men singaporianerne har en forferdelig uttale på engelsken, såkalt "singlish". Men du lærer fort å forstå singlish.... Endret 22. januar 2009 av reiseglad
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #7 Skrevet 23. januar 2009 for ikke å snakke om maten!! nam nam!! og mulighetene til å reise rundt i landene rundt, billig! ta sjansen, og reis! bedre å angre på ting man gjorde, istedet for de man ikke gjorde...
Gjest Ylva Virvla Skrevet 23. januar 2009 #8 Skrevet 23. januar 2009 Det blir sikkert fantastisk. Og sikkert litt praktisk å bo i et land hvor mange snakker godt engelsk. Også er jo nydelige Malaysia med drømmestrender bare et bussreise unna.
Solknapp Skrevet 25. januar 2009 #9 Skrevet 25. januar 2009 Jeg har vært i Singapore 2 ganger, og skulle mer enn gjerne brukt ett år der :rødme: :rødme: Jeg synes Singapore er fantastisk, alt er veldig velfungerende, ryddig og i orden. Personlig synes jeg ikke det er kjedelig der, det er alltid mye du kan gjøre, og det ligger nærliggende steder du kan besøke om du har noen dager fri, som f.eks malaysia, thailand osv. Du kommer til å få ett kjempefint år i Singapore
Gjest ts Skrevet 25. januar 2009 #10 Skrevet 25. januar 2009 Åh så bra med positive svar:D Nå vil jeg reise med en gang! Jeg tenker også at det er greit at ting er "velfungerende" siden jeg faktisk skal bo der i ett år, at transport midler går som det skal og at det er lite kriminalitet og slik:) Ja og å reise rund i de andre landene skal jeg definitivt gjøre!
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2009 #11 Skrevet 25. januar 2009 TS, hvordan i alle dager kom du deg inn på et universitet i Singapore? Har hørt at inntakskravene der skal være svært høye. Har selv svært lyst til å studere der.
Gjest ts Skrevet 25. januar 2009 #12 Skrevet 25. januar 2009 Vel jeg skal studere master i Internasjonal Markedsføring på BI så da må man velge siste året i utlandet og jeg kunne tenkt meg til Singapore da:) Men om du vil studere i utlandet burde du prøve å søke på skoler der! Uansett hva de sier om poenggrenser og slik, kanskje hjelper det mer med motivasjonsbrev du sender? Eventuelt annen dokumentasjon at du har jobbet, vært i utlandet tidligere eller lignende? Noen skoler kan også ha lavere krav til å komme inn på om de feks vil ha internasjonale studenter der. Du for søke rundt:)
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #13 Skrevet 31. januar 2009 Tror absolutt ikke at du vil angre på ett år i Singapore! Du nevnte transport og kriminalitet og Singapore er veldig flinke på begge deler. Ettersom straffene for kriminelle handlinger er såpass strenge er det altså veldig lite kriminalitet. Jeg kunne gå rundt de fleste steder etter midnatt uten å føle meg utrygg. Men som Singapore selv sier, "Low crime doesnt mean no crime" så litt forholdsregler skal man jo alltid ta. Når det gjelder transport tror jeg heller ikke du vil få noe problem. Det er gode buss-forbindelser, med busser som går hele tiden, og MRT-en (undergrunnsbanen) er også veldig praktisk. Både buss og MRT er billig, du kjøper et EZ-link card som du fyller opp penger på og bruker hver gang du går på og av buss/MRT-en. Hver tur koster rundt 1-2 S$. I tillegg er det jo masse taxier i singapore, som også er både lettvint og billig. Ikke like billig som buss og mrt, men en 10-minutters taxi tur kostet rundt 10 dollar som er ca 50 kroner. Ellers så kan det være gøy å stikke innom den norske sjømannskirken i Singapore. Der er det et godt norsk miljø, med mye som skjer. Det arrangeres for eksempel studentkvelder på en av dagene i uken, og på søndager er det grillkveld for alle.
Gjest Gjest_Birgitte_* Skrevet 1. mai 2009 #14 Skrevet 1. mai 2009 Å bo i Singapore er absolutt noe jeg syns du burde gjøre! Jeg var selv en tur innom Singapore i høst, og etter 5 dager hadde jeg bestemt meg for at der ville jeg gå på skole. Jeg går bare i 10. klasse, men jeg vil gå IB linjen, altså 2. og 3. året i Singapore.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå