Gå til innhold

Å ikke invitere alle kusiner og fettere

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Gjestelista er ferdig. Det blir 48 stk + 20 stk som kommer til kaffen. Jeg er litt usikker på et par ting. Vi har invitert mine tanter, onkler, kusiner og fettere. Jeg har en liten familie, kun 2 tanter og 2 onkler og totalt 4 kusiner/fettere. Kusiner og fettere er voksne, og vi har mye kontakt. Har jo vokst opp sammen med de, og har hatt et tett forhold hele livet. Vi har reist på sommerferier sammen, hengt sammen på fritiden og hatt felles hobbyer.

Så har du mannen sin familie. Foreldrene har skilt, så han får på en måte dobbelt opp med familie. (mine og dine barn der i gården) :) Og så har begge foreldrene mange søsken som igjen har mange barn. Gjerne 4-5 barn. Mannen har ikke like mye kontakt med alle. Noen av kusinene treffer han kun en gang i året på familieselskap hos moren. Hans kusiner og fettere er også yngre. 2 på 4 år, en på 12, en på 14 osv. Vi har jo heller ikke tenkt til å ha barn i bryllupet, men er så usikker på hvor vi skal sette grensen. Forslag her?

På mannen sin side har vi kun invitert de kusinene/fetterne som er voksne, og som mannen har hatt mye kontakt med og vil at skal komme i bryllupet. Det er helt ok for meg, det bestemmer han. Men jeg er så redd for at noen skal reagere på dette. Tenk om de tenker: hvorfor har de invitert hennes kusiner, men ikke hans?? Hvorfor er de invitert, men ikke de? Hvorfor var tante og onkel invitert, men ikke deres barn? Huff, jeg blir helt stressa jeg :ler: Jeg har jo vært sammen med mannen såpass kort, at jeg kjenner ikke tanter, onkler og kusiner. Jeg vet ikke hvem han har hatt mye kontakt med eller ikke, så jeg må jo bare la han velge hvem som skal komme. Men er altså redd for reaksjoner, og at det blir feil å invitere noen kusiner mens andre ikke blir invitert.

Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ber bare de fettere/kusiner vi har en del kontakt med vi, ber dem mer som venner da, ikke fordi de er i slekt, liksom. Dere kan jo fint forsvare valget deres med det, ikke at jeg syns noen har noe med det, egentlig.... Vi har også vært i bryllupp hos et par av mannens søskenbarn, hun ene bede alle, og den andre bedde kun oss av søskenbarna, da som venner. Så gjør det som passer dere, folk gjør nok forskjellig her, og det er dere som bestemmer :-)

Skrevet

Vi kommer nok til å gjøre det slik her.. Hans familie er stor ettersom foreldre er skilt og familie på hver sin side. Noen av kusinene/fetterne prater han omtrent aldri med og de ville nok følt seg mer utilpasse enn de vi prater med. Samme som at jeg har en tante som jeg ikke inviterer. Jeg har omtrent aldri hatt kontakt med hu, et par ganger når jeg var liten bare.

Gjest Lilleulv
Skrevet

hm ok, da er det vel greit. Håper jeg. Men jeg tror noen kommer til å reagere allikevel av en eller annen grunn. Men det får de jo bare gjøre i så fall :) Jeg tenker spesielt på morens bror og hans familie. Moren har mye kontakt med de, og jeg vil tro hun kommer til å tenke over at de ikke blir invitert.... Jaja, vi snakker jo aldri med de. Jeg har kun sett de 1 gang.

Men hva med aldersgrensa da? dere som ikke skal ha barn i bryllupet, hvor setter dere aldersgrensa?

Skrevet

Vi skal ha barn i bryllupet, men om ikke hadde jeg satt grensen vel 16 år. Det eller 20. :fnise:

Skrevet

Vi skal ha kun våre barn i bryllupet, men ellers hadde vi nok satt grensen 15 eller 18 år....

Skrevet (endret)

Hvis dere har 18 års aldersgrense, så er det lett å forsvare pga at dere sikkert skal ha alkohol. Da blir ingen sure for at f.eks. 16-åringen får komme, men ikke 15-åringen (hvis dere har 16-årsgrense)

Endret av Jade
Gjest lucky08
Skrevet

Jeg tror dere har gjort et lurt valg med å ta dem dere hr mest kontakt med, det gjør vi, så det blir 2 søskenbarn fra min side, og ingen fra min manns side.

Gjør det dere synes er mest naturlig, ikke tenk på hva alle andre synes.

Skrevet
hm ok, da er det vel greit. Håper jeg. Men jeg tror noen kommer til å reagere allikevel av en eller annen grunn. Men det får de jo bare gjøre i så fall :) Jeg tenker spesielt på morens bror og hans familie. Moren har mye kontakt med de, og jeg vil tro hun kommer til å tenke over at de ikke blir invitert.... Jaja, vi snakker jo aldri med de. Jeg har kun sett de 1 gang.

Men hva med aldersgrensa da? dere som ikke skal ha barn i bryllupet, hvor setter dere aldersgrensa?

Vi har valgt å ikke ha barn under 18 til selskapet. Vi har hatt en del med dette "kem skal vi og ikke be". Vi liker ikke ideen med alkohol rundt barn. Noen har større familie så det kan bli til slutt over 100 mennesker hvis ikke man passer seg.

Dere har jo valgt og ikke ha barn så det er noe dere kan fortelle de som har unge barn. Ellers er eg enig med de andre her at det er deres valg til slutt. Hvis noen blir fornærma eller lurer på korfor dem ikke er bedt så må du se unna det syns eg :tristbla:

Skrevet

Vi har valgt å ikke invitere alle våre søskenbarn. Han har ikke så mange, men har ikke kontakt med noen så derfor inviterer han heller ikke noen. Jeg har nærmere 40 søskenbarn og har lite kontakt med de fleste, inviterer 6stk. Jeg ser ikke hensikten med å invitere folk jeg ikke kjenner til bryllupet mitt. Greit at man kan bli kjent, men de fleste bor langt unna og jeg vet at vi ikke hadde kommet til å hatt noe kontakt etter bryllupet. Så derfor lar jeg vær.

Skrevet

Skjønner dilemmaet. Min tilkomne har maaaaaange tanter og onkler med tilsvarende mange søskenbarn, mens jeg bare har noen få. Vi hadde egentlig tenkt å kutte endel i gans slekt, men har valgt å ta med alle. Dette var både fordi det var vanskelig for oss å velge hvem som skulel være med og ikke, men også rett og slett fordi den familien er sånn at de alltid inviterer alle til alt. I og med at de bor langt unna oss, så vi det som vår anledning til å samle hele familien. Men jeg synes absolutt ikke det er noe problem at man kutter i kusiner og fettere som man ikke har noe særlig kontakt med. Man må gjøre det som føles riktig for en selv og folk skjønner nok at man må sette en grense et eller annet sted :)

Gjest Lilleulv
Skrevet

Vi har satt opp en hurv med venner som skal komme til kaffen. skal vi invitere alle disse med føge? Blir i så fall veldig mange :O Jeg kunne opprinnelig tenkt meg å invitere de med følge der hvor jeg kjenner begge 2, men blir vel feil å være inkonsekvent med det.

Begynner å tenke penger nå, det blir så dyyyrt...

Skrevet

Hva med å invitere med følge de som er samboere?

Gjest Lilleulv
Skrevet
Hva med å invitere med følge de som er samboere?

Det går an, men de fleste er jo det, så blir liksom bare 1-2 stk som blir uten følge .O

Skrevet

Jeg hadde sett på det som merkelig om jeg eller samboeren ble invitert alene i bryllup, og jeg kunne aldri invitert venner uten kjæreste uansett om de bodde sammen, var gift eller "kun kjærester". Det blir bare helt feil.

Skrevet

Så lenge de har følge når du sender ut invitasjonene, synes jeg de bør bli invitert med følge... Men det er min mening da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...