Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjester
Skrevet

Hei,

Jeg var ferdig utdannet i juni-08, og startet opp i jobb i august-08. Hvordan kan jeg regne ut nøyaktig hvor mange feriedager jeg har til disposisjon (med lønn) i år?

Vil legge til at jeg er statsansatt hvis dette skulle ha noen betydning....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett på 25 dager ferie i år. Men du får bare 12% av det du tjente i fjor, uansett hvor mange dager du tar fri. Feriepengegrunnlaget skal stå på lønnslappen din.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Det regner du ut slik:

Dersom bedriften din er bundet av tariffavtale har du 30 feriedager og 12 % feriepenger.

Dersom bedriften din ikke er bundet av tariffavtale har du 25 feriedager og 10,2 % feriepenger.

Utregning av ferie med lønn blir da slik:

Full opptjening er 11 måneder. Du har opparbeidet feriedager i 5 måneder. Dvs.:

(30 dager / 11 måneder) * 5 måneder = 13,64 dager.

for 30 dager ferie

eller

(25 dager / 11 måneder) * 5 måneder = 11,63 dager

for 25 dager ferie

Skrevet

man sier vel at man opparbeider seg litt over 2 feriedager pr mnd man jobber. hvis du startet i august har du jobbet 5 mnd og får10-12 feriedager nå i 2009.

Skrevet

Takker for svar!

Lurer på om noen også vet hvordan man regner ut feriedager når man går i turnus? Jeg går i en turnus som innebærer at jeg har fri enkelte dager. Hvis jeg f.eks. tar ut 14 feriedager, og i den perioden har jeg tre fridager i turnusen min, får jeg disse "på toppen" av de 14 dagene?

Skrevet
Takker for svar!

Lurer på om noen også vet hvordan man regner ut feriedager når man går i turnus? Jeg går i en turnus som innebærer at jeg har fri enkelte dager. Hvis jeg f.eks. tar ut 14 feriedager, og i den perioden har jeg tre fridager i turnusen min, får jeg disse "på toppen" av de 14 dagene?

Hvis du tar sammenhengende ferie i 14 dager (og det er du vel pålagt.) så trekkes du for feriedager også på fridagene dine.

Så du får dem ikke "på toppen".

Skrevet

Det er kanskje ikke vanlig hos alle, men der jeg jobber står det på lønsslippen hvor mange ("betalte") feriedager jeg har til rest til enhver tid i inneværende år. Jeg begynte i jobben sommeren 2007, og for 2008 så hadde jeg 14 (?) feriedager som ble dekket opp av feriepenger, og disse var oppdatert på hver lønnsslipp. (Fikk selvsagt uansett ferie i fem uker da, men det var greit å se når man begynte å bli trukket.) Nå har jeg nettopp fått årets første lønnsslipp, og der står det "25 feriedager til gode".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...