Gjest gjester Skrevet 18. januar 2009 #1 Skrevet 18. januar 2009 Hei, Jeg var ferdig utdannet i juni-08, og startet opp i jobb i august-08. Hvordan kan jeg regne ut nøyaktig hvor mange feriedager jeg har til disposisjon (med lønn) i år? Vil legge til at jeg er statsansatt hvis dette skulle ha noen betydning....
Lovis Skrevet 18. januar 2009 #2 Skrevet 18. januar 2009 Du har rett på 25 dager ferie i år. Men du får bare 12% av det du tjente i fjor, uansett hvor mange dager du tar fri. Feriepengegrunnlaget skal stå på lønnslappen din.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 18. januar 2009 #4 Skrevet 18. januar 2009 Det regner du ut slik: Dersom bedriften din er bundet av tariffavtale har du 30 feriedager og 12 % feriepenger. Dersom bedriften din ikke er bundet av tariffavtale har du 25 feriedager og 10,2 % feriepenger. Utregning av ferie med lønn blir da slik: Full opptjening er 11 måneder. Du har opparbeidet feriedager i 5 måneder. Dvs.: (30 dager / 11 måneder) * 5 måneder = 13,64 dager. for 30 dager ferie eller (25 dager / 11 måneder) * 5 måneder = 11,63 dager for 25 dager ferie
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #5 Skrevet 19. januar 2009 man sier vel at man opparbeider seg litt over 2 feriedager pr mnd man jobber. hvis du startet i august har du jobbet 5 mnd og får10-12 feriedager nå i 2009.
Gjest ts Skrevet 19. januar 2009 #6 Skrevet 19. januar 2009 Takker for svar! Lurer på om noen også vet hvordan man regner ut feriedager når man går i turnus? Jeg går i en turnus som innebærer at jeg har fri enkelte dager. Hvis jeg f.eks. tar ut 14 feriedager, og i den perioden har jeg tre fridager i turnusen min, får jeg disse "på toppen" av de 14 dagene?
Susan Sto Helit Skrevet 20. januar 2009 #7 Skrevet 20. januar 2009 Takker for svar! Lurer på om noen også vet hvordan man regner ut feriedager når man går i turnus? Jeg går i en turnus som innebærer at jeg har fri enkelte dager. Hvis jeg f.eks. tar ut 14 feriedager, og i den perioden har jeg tre fridager i turnusen min, får jeg disse "på toppen" av de 14 dagene? Hvis du tar sammenhengende ferie i 14 dager (og det er du vel pålagt.) så trekkes du for feriedager også på fridagene dine. Så du får dem ikke "på toppen".
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #8 Skrevet 20. januar 2009 Det er kanskje ikke vanlig hos alle, men der jeg jobber står det på lønsslippen hvor mange ("betalte") feriedager jeg har til rest til enhver tid i inneværende år. Jeg begynte i jobben sommeren 2007, og for 2008 så hadde jeg 14 (?) feriedager som ble dekket opp av feriepenger, og disse var oppdatert på hver lønnsslipp. (Fikk selvsagt uansett ferie i fem uker da, men det var greit å se når man begynte å bli trukket.) Nå har jeg nettopp fått årets første lønnsslipp, og der står det "25 feriedager til gode".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå