Gjest Barn som blir vurdert av voksne Skrevet 18. januar 2009 #1 Skrevet 18. januar 2009 De som gikk på barneskolen på 80-tallet hadde gjerne vurderingsbøker, der læreren skrev vurderinger på atferd og faglig prestasjon vår og høst hver år. Ved vår skole hadde vi en hyggelig frøken som skrev masse fint - så fikk vi en ny mannlig lærer i 4. klasse og han var en helt annen type... Her forleden tok jeg en kikk i den gamle vurderingsboken og kom til å lure på: er man som voksen slik man var som barn? Har man de samme karaktertrekkene? Ville ulike voksne ha vurdert annerledes på samme barn? Tanker?
Gjest Yihaa Skrevet 18. januar 2009 #2 Skrevet 18. januar 2009 Hvis jeg ikke husker feil, så sto det stort sett at jeg var skoleflink, men kunne vært litt forstyrrende i timen (skravlet). Ganske korrekt, tror jeg.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #3 Skrevet 18. januar 2009 Det sto på alle fagene "flink, suveren leser, fantasifulle fortellinger, jobber fint i alle fagene"...osv. Om matte sto det: "noe usikker på tieroverganger og brøk". Sosialt/atferd sto det "samarbeider veldig fint med de hun omgås"...hva nå enn det skal bety. Som om det var meningen å samarbeide og være venn med alle..??!
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #4 Skrevet 18. januar 2009 Husker ikke om vi hadde vurderingsbok, men husker at på barneskolen var tilbakemeldingene at jeg var flink og stille=positivt. Mens på ungdomsskolen var jeg fortsatt flink, men da var stille plutselig=negativt.
Gjest Gjest_fish_* Skrevet 18. januar 2009 #5 Skrevet 18. januar 2009 Det er merkelig: På barneskolen bleø vi belønnet for å være stille. SÅ kom ungdomsskolen og det ble forventet at man plutselig skulle åpne munnen, tenåring som man var og greier. På videregående var det krav om å tenke selvstendig, men likevel ikke: man skulle helst ikke skrive eller si noe som gikk på disakkord med den tilfeldige lærerens. Med andre ord ganske forvirrende. Barneskolen husker man for alltid. Vi hadde en lærer som ikke var så likandes, og kjemien stemte bare ikke med ham. Han ga karakteristikker som jeg ikke kan kjenne igjen og jeg mislikte ham sterkt. Som voksen huskes det fortsatt!
Gjest *Mim* Skrevet 18. januar 2009 #6 Skrevet 18. januar 2009 Om meg sto det at jeg var skoleflink, men glemsom. Skrifta kunne vært finere. Det stemmer vel ennå.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #7 Skrevet 18. januar 2009 De som gikk på barneskolen på 80-tallet hadde gjerne vurderingsbøker, der læreren skrev vurderinger på atferd og faglig prestasjon vår og høst hver år. Ved vår skole hadde vi en hyggelig frøken som skrev masse fint - så fikk vi en ny mannlig lærer i 4. klasse og han var en helt annen type... Her forleden tok jeg en kikk i den gamle vurderingsboken og kom til å lure på: er man som voksen slik man var som barn? Har man de samme karaktertrekkene? Ville ulike voksne ha vurdert annerledes på samme barn? Tanker? Jeg hadde en lærer som hadde nerver......rusmisbruk. Det var før åttitallet jeg var ferdig på barneskolen. En lærer rev meg i øret. Jeg troppet opp på lærerværelset og forkynte hva som hadde skjedd. Lærer nektet, men etter den episoden var jeg bannlyst hos han. Til den andre læreren med nærver, så sa jeg ifra at han måtte holde seg vekk fra pulten min, for det luktet fyll...melding hje hvor det sto: Leif Kåre er uforskammet, og lager uro i klassen. jeg protesterte hjemme, men husarest ble det. Ved årets slutt, så sto det LG i oppførsel.
Cata Skrevet 18. januar 2009 #8 Skrevet 18. januar 2009 Hm, jeg tror det sto noe om at jeg klarte meg godt i timene og var skoleflink. Dessuten lurer jeg på om jeg ikke var "ryddig" (det har gått over med årene ) .. Og så fikk jeg komplimenter for håndskriften. Husker en av lærerne i en konferansetime bekymret seg for hvordan det ville gå med meg på ungdomsskolen når kravene ble større, for jeg skrev så nøye at han var redd jeg ikke ville henge med av den grunn.
Wildy Skrevet 18. januar 2009 #9 Skrevet 18. januar 2009 "....... kan ikke sitte ved vinduet, da dette forstyrrer henne." Det er vel den jeg husker best, husker min far flirte så han holdt på å ramle av stolen. Han er lærer selv, og lurte litt på hvorfor min lærer da ikke hadde flyttet meg til en annen plass i klasserommet.
Gjest Gjest_Cornelia_* Skrevet 18. januar 2009 #10 Skrevet 18. januar 2009 Det sto først "samarbeidet utmerket med de hun er sammen med", så kom en ny lærer som jeg overhodet ikke likte og han skrev "noe kranglevoren" og "kan bli lett småsure overfor medelever, noe som kan skape dårlig stemning i klassen". How nice. Dette stemmer ikke i voksen alder: der er det motsatt: "å så positiv, blid og lett å samarbeide med".
Spoven Skrevet 19. januar 2009 #11 Skrevet 19. januar 2009 I min vurderingsbok sto det på generelt samtlige terminer: "Noe drømmende og ukonsentrert, sein å komme i gang." Hehe. Min mellomste sønn får bortimot de samme meldingene nå. Heldigvis vet jeg han mest sannsynlig vil vokse det av seg, for det gjorde jeg. Er fortsatt "noe drømmende", men trenger jeg å konsentrere meg om noe, så gjør jeg det.
Gjest Tanita Skrevet 19. januar 2009 #12 Skrevet 19. januar 2009 Tror ikke jeg hadde en slik vurderingsbok iallefall ikke en som jeg fikk med hjem... Men fikk alltid høre at jeg var skoleflink men altfor stille og pratet for lavt...
Lise_ Skrevet 19. januar 2009 #13 Skrevet 19. januar 2009 Hvis jeg ikke husker feil, så sto det stort sett at jeg var skoleflink, men kunne vært litt forstyrrende i timen (skravlet). Ganske korrekt, tror jeg. ja, meg og
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #14 Skrevet 19. januar 2009 Tror ikke jeg hadde en slik vurderingsbok iallefall ikke en som jeg fikk med hjem... Men fikk alltid høre at jeg var skoleflink men altfor stille og pratet for lavt... Samme her. Jeg syntes jeg nesten ropte, men alle skrek "høyereee". Det er slitsomt :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #15 Skrevet 20. januar 2009 Vi hadde en forferdelig lærer i barneskolen: han er fra Bergen, og er i dag rektor ved en middels stor skole. Da vi hadde ham gikk han i den samme genseren og buksen hver eneste dag (hadde vel ett sett maken som han brukte da det ene settet ble vasket?), det luktet alltid dårlig ånde av ham, han var sur, streng og sannsynligvis kristen og streng moralsk sett i alt han gjorde og sa. Han var selvsagt overpedagogisk! Jeg likte ham svært dårlig og det var nok gjensidig: han skrev "tilpasser seg ikke læreren!", "er selektv i de hun omgås" og "kranglete". Føler det skikkelig dårlig den dag i dag hva han skrev. Som voksen er jeg riktig så omgjengelig, samarbeidsvillig og liker å drøfte (ikke krangle). Er ytterst diplomatisk og vet å styre unna slike "maktmennesker" som denne mannlige autoritære personen huskes som sett fra barneøyne. Det mest irriterende er å registrere at en slik voksenperson, som jeg også i dag ville ha viet lite oppmerksomhet og funnet svært lite interessant, kan få så stor innvirkning på et lite barns selvbilde. At han får lov til å definere hva barnet "er", er skremmende.
Abraxas Skrevet 20. januar 2009 #16 Skrevet 20. januar 2009 (endret) ..... Endret 19. juni 2009 av Abraxas
Gjest Gjest_Basti_* Skrevet 22. januar 2009 #17 Skrevet 22. januar 2009 Det sto "samarbeider aldri, skriver stygt, er bråkete, forsover seg til timene, glemmer leksene og virker ukonsentrert".
LilleCanCan Skrevet 22. januar 2009 #18 Skrevet 22. januar 2009 Kan ikke huske at vi hadde dette jeg. Jeg fikk beskjed i timene jeg at jeg b.l.a skrev setningene for langt over streken, sleit litt i matte, men var ellers flink og snill. Husker lærerinnen min hele tiden skulle oppmuntre meg til å bli noe innen det kreative.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2009 #19 Skrevet 24. januar 2009 I min så sto det alltid at jeg kunne dersom jeg ville og måtte bare yte en innsats. tok ikke i det her før sist på ungdomsskolen og da ble det vbare toppkarakterer.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2009 #20 Skrevet 24. januar 2009 Vi hadde utrolig dølle lærere, og i vurderingsboken sto det bare merkelige personkarakteristikker på de fleste. Kanskje lærere på landet kjedet seg veldig?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå