Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal til Phuket i mars og bo ved Karon Beach. Vi tenker å få sydd kjole og dress ++ Noen som vet om en flink skredder som er å anbefale?

Bør man ha med bilde evt. tegninger på hvordan type kjole man f.eks ønsker eller er ikke dette noe problem? Ønsker og gjerne tips på andre ting om phuket. Forslag på aktiviteter, andre ting man kan shoppe osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi brukte en skredder på Kata Beach, som er nabostranden til Karon. Butikken heter Thai Tailor + Thai Silk. Mannen heter Cham Roen.

Vi ble introdusert for denne skredderen gjennom en skredder vi møtte på Phi Phi. Butikken ligger et kort stykke fra sentrum i Kata som er helt nord ved denne stranden, på venstre side når en kommer nordfra. Butikken ser ikke akkurat ny ut, men det er veldig hyggelige mennesker.

Vi endte opp med å få sydd både bukser, shorter og jeg fikk sydd en kjole etter egen tegning som jeg ble veldig fornøyd med til en OK pris. Det kan være greit å ha med eget bilde eller tegning, men de har alltid masse kataloger liggende i butikken.

Det gikk en del tid med til flere prøvinger, men absolut verdt det for å få et bra resultat! Jeg tror jeg hadde en måling og to prøvinger av kjolen før jeg fikk den på fjerde møte. Alt dette med en dags mellomrom. Så det kan være lurt å starte ferien med å gå til skredder.

Det som er er at når dere går ut fra hotellet, så er det skreddere på hvert eneste gatehjørne, flere av dem skryter av billige priser og rask levering. vi ble advart mot disse, da de gjerne bruker dårligere stoffer og at ting faktisk ikke passer ordentlig når en kun har prøvd det på en gang. Noen av dem la også på prisen etterhvert og en kunne ende opp med å måtte betale mye mer en først avtalt, gjerne fordi de hadde "glemt" å nevne at det stoffet var dyrere...

Om du er interessert i et mobilnummer og/eller e-post til denne skredderen, send meg en PM. De er behjelpelige med å hente deg til butikken, eventuelt så kan de komme til hotellet ditt for senere prøving.

Skrevet

Supert! Takk skal du ha. Det er notert. Kan du si noe om pris? Jeg tenker på å få sydd kjole og samboeren min noen skjorter og dress.

Gjest Gjest_E_*
Skrevet

Hei

Flesteparten av "skredderene" er slett ikke skreddere, men butikkeiere. Ofte er det indere eller nepalere som er innkastere. Flere av de store skredderene som bla Jaspal, og som alltid blir nevt i brosjyrene til StarTour og Ving, betaler 30% kommisjon til reiseselskapene. Jaspal skulle feks ha 20 000 bath for en dress, mens andre tar ca 5000. Skjorter kan man få til rundt 1000 bath. Pakkeprisene til 3000 baht er bare tull, kvaliteten er dårlig og det ser ut deretter også. Unngå slike!

Båder Jaspal, Mike Taylor og andre bruker stort sett samme skredderne. Det er utallige skreddere som sitter rundt. Og det er ikke slik at det er en skredder som syr alt. Enkelte har spesialisert seg på bukser, andre på skjorter eller jakker. Det sitter ørten kvinner og menn som igjen syr for skredderen. Spør gjerne hvilken skredder han bruker.

Det er viktig å kjenne på stoffet, og se at stoffet ikke krøller og at kvaliteten kjennes bra ut. Lat som du virkelig har peiling, og spør etter beste kvalitet. Spør etter kasmir til dress, og strykefritt til skjorter.

Det ligger ofte kataloger i butikken, men det er nødvendigvis ikke Armanis katalog selv om det er det som står på fremsiden. Klipp heller ut noe du liker i norske blad eller kataloger. En kjole kan du få sydd til rundt 4000 bath og oppover, det kommer helt an på hvilket snitt og stoff du skal ha.

Oppsøk en "skredder" så tidlig som mulig, og forbred deg på flere prøvninger. Det tar ikke lang tid, men du får i alle fall et klesplagg som sitter pent, og som er sydd etter dine mål.

Jeg har ingen skredder å anbefale på Karon, men på andre forum anbefales denne:

Johhny Armani Master Tailor

226 Patak Road (langs stranden ca 50 meter syd for Karon Cirle)

Karon Beach

Phuket 83100

Lykke til

• 2 måneder senere...
Gjest Vidar
Skrevet (endret)

Hei.

Vi har brukt en skredder som heter Sunil flere ganger. Han holder til ved den store rundkjøringen ved Karon, rett ved Buffalo Steak House.

Web:

http://phuketdir.com/rosner/index.htm

Han har sydd kjole og drakt til min samboer, samt 4 dresser for meg gjennom årene. Vi har også mange jeg kjenner som har kjøpt av han og alle er fornøyd.

En ting som er viktig i Thailand også, er at du betaler for kvalitet. Sunil er nok litt dyrere enn de billige rundt, men kvaliteten er veldig bra. Han gir bra oppfølging og ta gjerne kontakt med han seinere også hvis du ikke er fornøyd. Han gjør alt for å ha fornøyde kunder!

Av erfaring kan det lønne seg, spesielt for kvinner, å ta kontakt tidlig i ferien med en skredder. Ofte passer dresser for menn på første forsøk, mens kvinner må ha flere prøvinger. Ikke la ting bli hastverk mot slutten av ferien, slik at du ikke er 100% fornøyd når du drar hjem.

God tur!

Emailadresse fjernet. Trampe -mod-

Endret av Trampe
Gjest Gjest
Skrevet
Hei.

Vi har brukt en skredder som heter Sunil flere ganger. Han holder til ved den store rundkjøringen ved Karon, rett ved Buffalo Steak House.

Web:

http://phuketdir.com/rosner/index.htm

Han har sydd kjole og drakt til min samboer, samt 4 dresser for meg gjennom årene. Vi har også mange jeg kjenner som har kjøpt av han og alle er fornøyd.

En ting som er viktig i Thailand også, er at du betaler for kvalitet. Sunil er nok litt dyrere enn de billige rundt, men kvaliteten er veldig bra. Han gir bra oppfølging og ta gjerne kontakt med han seinere også hvis du ikke er fornøyd. Han gjør alt for å ha fornøyde kunder!

Av erfaring kan det lønne seg, spesielt for kvinner, å ta kontakt tidlig i ferien med en skredder. Ofte passer dresser for menn på første forsøk, mens kvinner må ha flere prøvinger. Ikke la ting bli hastverk mot slutten av ferien, slik at du ikke er 100% fornøyd når du drar hjem.

God tur!

Emailadresse fjernet. Trampe -mod-

Det er betydelig vanskeligere å sy en bra dress enn en kjoloe. Vanligvis vil en skredder bruker rundt 1 måned på å fullføre en dress, med minimum 4 prøvinger. En kjole sys gjerne på ei uke med en prøving.

Skrevet

Noen som har tips om gode skreddere på Koh Samui? Skal bo ved hovedstranden, har glemt navnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...