Gå til innhold

Er Roma oppskrytt?

Anbefalte innlegg

Gjest Løve66
Skrevet

Typen min vil gjerne at vi tar en tur til Roma. Ikke fordi han er spesielt opptatt av kultur og severdigheter, men rett og slett fordi vi ikke har vært der før (ikke dermed sagt at vi har vært alle andre steder!!). Men hvordan er egentlig Roma som langweekend-by hvis man ser bort fra de kjente severdighetene (som jeg kan lese om på turistinfoen)?

Er det en all right by for å "gjøre ingenting" - altså bare rusle rundt, sitte på fortauskafeer, spise god mat, shoppe, trene, slappe av.... Eller er dette først og fremst en by man bør dra til hvis man er litt mer opptatt av det kulturelle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns absolutt det er en fin by å gjøre ingenting i! Massevis av hyggelige kafeer, isbarer, vinbarer å sitte på. Mye fint å titte på selv uten å kjøpe billetter og stå i kø.

Synes spesiellt området rundt Campo dei Fiori er koselig, og også Trastevere, særlig Trastevere er fint om kveldene da er det fullt av restauranter og barer og ikke _bare_ turister heller.

Skrevet

Fin by, men litt oppskrytt gjerne. Jeg ble ikke så veldig imponert... Men helt ok! :P

Skrevet

Ånei, jeg syns ikke Roma er oppskrytt! Fantastisk by.

Skrevet

Byen er vel heller undervurdert. Absolutt en av verdens beste byer!

(eneste er at maten er bedre i andre deler av Italia)

Skrevet

Roma er absolutt ikke oppskrytt. Selv om det er vanskelig å forestille seg at noen skulle ha lyst til å gå rundt der uten å se noen av severdighetene. Det er mange koselige bakgater med piazzaer og fontener og kafeer. Men hvis dere absolutt ikke vil gjøre annet enn å rusle kan kanskje Venezia passe enda bedre. Den byen er en severdighet i seg selv, uten at man trenger å gå inn på noen museer (selv om man absolutt bør). Og dere slipper den trafikken som er i Roma.

Gjest Løve66
Skrevet
Roma er absolutt ikke oppskrytt. Selv om det er vanskelig å forestille seg at noen skulle ha lyst til å gå rundt der uten å se noen av severdighetene. Det er mange koselige bakgater med piazzaer og fontener og kafeer. Men hvis dere absolutt ikke vil gjøre annet enn å rusle kan kanskje Venezia passe enda bedre. Den byen er en severdighet i seg selv, uten at man trenger å gå inn på noen museer (selv om man absolutt bør). Og dere slipper den trafikken som er i Roma.

Hei! Joa - vi kan gjerne gå innom severdighetene (og kommer helt sikkert til å gjøre også det), men de finner jeg så mye info om på nettet for øvrig så de trengte jeg egentlig ikke så mange på tilbakemeldinger om.

Har blitt overbevist jeg nå - høres ut som Roma er verd et besøk og jammen skal jeg nå lese litt om Venezia også!

Takk for svar alle sammen, nå slapp han å "overbevise" meg alene, ha-ha!

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Bodde en måned i Roma (oktober 2008), og ble veldig glad i byen. Det som er spesielt, er at det er en moderne by, samtidig som 1000-2000 år gamle bygg er å finne "på hvert gatehjørne". Roma er egentlig for liten til alle menneskene, alle byggene og alle bilene som gjør krav på byen. Uansett hvor mans spiser, er det god mat (med noen få unntak), og Lazio-pizza, som stammer fra denne regionen, er nok min favoritt. Prøv gjerne en av byens mange "pizza rustica" eller "pizza al taglio", hvor man kjøper et eller flere stykker pizza, og betaler etter vekt. Koster sånn ca. ingenting, og smaker fantastisk, selv på de mest shabby steder. Selv gatekjøkken har matstolthet i Roma.

Og hva angpr serverdighetene: Pantheon er beskrevet opp og i mente, men det er ingenting mot følelsen av å gå i trange smug og plutselig se bygget åpenbare seg som en overvokst dinosaur. Og følelsen av å stå inni kan heller ikke beskrives i noen guidebøker. Jeg trodde jeg visste hva jeg gikk til, men det var helt feil... Mens andre serverdigheter som Palatinhøyden og Domus Aurea er en smule oppskrytte... Kanksje mest fordi de kun eksisterer i "bits and pieces", og derfor litt vanskelig å skjønne den storheten som engang preget stedene.

Om dere vil ha det ultimate stedet å dingle og nyte god mat med lokalbefolkningen, så er Trastevere stedet. Dessverre får flere og flere øynene opp for denne bydelen, men fremdeles er det mest lokalbefolkning (og derfor god og billig mat) her. Dette gjelder dog ikke rundt Trastevere-kirken, som er en stor attraksjon.

Om dere vil ha (antakelig) Romas beste utsikt, dra opp på Gianicolo-høyden ovenfor Trastevere. Man kan spasere opp. Man ser kuppelen til Pantheon ovenfra her, man ser Vatikanet, man ser hele Roma by. Flott syn bpde på dagtid og på kveldstid. På kveldstid er plassen ved utsiktspunktet gjerne fylt med biler av "hekkende" italienske ungdom. De fleste bor hjemme med familien til langt ute i 20-årene, og derfor er det stor aktivitet i byens parker og parkeringsplasser når mørket senker seg... Faktisk ganske søtt.

Om du vil ha byens råeste is-utvalg (kanskje også best smak), så prøv "Della Palma" ikke langt fra Pantheon. Over 100 forskjellige smaker, i tillegg til soya-is, mousse og ulike kjeks, og isen smaker akkurat det navnet sier. Dere MÅ dra dit.

Gelateria Della Palma

20/23 Via della Maddalena

00186 Roma

http://travel.yahoo.com/p-travelguide-2785...la_palma_rome-i

God tur!!

Skrevet (endret)

slettet

Endret av Caron
Skrevet

Hei

Jeg synes ikke den er oppskrytt. Jeg var der sammen med kona for noen år siden og jeg ble ganske betatt av byen. Det er spesielt å kunne besøke en by med så lang historie. Men byen funker også bra dersom en bare vil spasere rundt, spise god mat, drikke god rødvin etc. Her er mitt reisebrev med bilder og linker http://gardkarlsen.com/rome_italy.htm . Kanskje det kan gi et inntrykk av byen

Skrevet

Roma er fantastisk! En nydelig by. Men jeg er faktisk ENDA mer glad i Firenze. Det er et deilig sted å rusle rundt og ha kjærestehelg.

Skrevet

Roma er definitivt ikke oppskrytt! Jeg blir helt svermerisk av å tenke på byen :rødme:

• 2 uker senere...
Gjest Løve66
Skrevet

Tusen takk for alle gode og informative svar - jeg gleder meg nå stort til å planlegge Romatur :-)

Skrevet (endret)

Roma er helt fantastisk, jeg har vært i flere storbyer (inkl Paris, London) men jeg har aldri blitt så forelsket i en by som jeg ble i Roma.

Det er noe med stemningen, lyset, folkene, kulturen og maten... Både jeg og typen var helt trollbundet, i tillegg har byen så utrolig mye fantatisk historie!

Du risikerer å gå rett på Colosseum, gamle ruiner, utrolige kirker (selv om man ikke er særlig kristen, blir man helt målløs av noen av de. Spesielt St.Peter kirken, helt utrolig)

Anbefaler dette hotellet: http://www.hoteldiocleziano.it/en/index.htm

Super beliggenhet og utrolig hyggelig betjening, kjempehyggelige og tålmodige med all slags dumme turist spørsmål :)

Ligger like ved Termini Station, som er hoved tog-stasjon og buss-stasjon, super-enkelt å finne frem uansett hvilken flyplass dere lander på.

Roma er en relativt liten by, kjempelett å finne frem overalt. De fleste hotell deler ut et turist-kart over byen med alt av store "sights" markert.

Ååå jeg er så misunnelig, kunne dratt tilbake til Roma imorgen uten å blunke.

Om det er kun 1 sted jeg skal tilbake til, så er det Roma :rødme:

(Ja, jeg falt helt pladask. Utrolig by. Nå er det verdt å nevne at jeg er veldig interessert i eldre historie så det hjelper sikkert litt, men byen er bare helt fantastisk.)

Kos dere masse :)

(PS Tripadvisor sitt Roma-forum er et kjempebra sted å få svar på alle spørsmål du måtte ha, lite som stort. Om du ikke er kjent med siden kan du også lese en haug med hotell-anbefalinger. Jeg fant hotellet vi bodde på, som jeg anbefalte over, på denne siden)

Glemte et par anbefalinger.

For helt fantastisk is, prøv San Crispino (Sidegate fra Trevi-fontenen) http://www.ilgelatodisancrispino.it/

Romas beste pizza: Das Poeta (I Trastevere)

:jepp::sikle:

Endret av Megana
Skrevet

Roma er overhodet ikke oppskrytt. Heller undervurdert. Har vært der to deilige ganger og lukter på en tredje denne våren. Stappa full av historie. Gamle ruiner midt i byen som tilmed får en gjennomsnitts historieinteressert Helt (min altså) å føle seg liten. Og samtidig et flott sted å gå (nesten) uten kart men med god nese for deilig fortausvin med kjæresten:)) Og når dere går vill hånd i hånd i smale gater: ikke glem å kikke oppover i etasjene for å suge inn inntrykket av nyvaska tøy på snorer mellom husene, alle sjarmerende forsøk på å male huset i samme farge ('njja, nabon malte orange i 1974 men idag har jeg fått tak i lys brun som iallefall holder til 4kvadrat..') men glem for all del ikke han suicidale scooterkjørern som kommer som en gal i samme retning. Observer råtøffe nonner forsøke å krysse trafikken i et heftig kryss, spis nydelig mat og kos dere:))

God tur!

Mvh, Gustav

Gjest Methuselah
Skrevet

Litt oppskrytt er Roma, Men det er en fin by

Skrevet

Trene?! Hvem er det som drar på lang-weekend for å trene!?

• Liker 1
Skrevet

Absolutt ikke oppskrytt! Elsker byen!

Skrevet

Roma er en fin by med mye historie, selv om det var litt vel krevende å være der midt på sommeren i 42 grader pluss. Skal nok tilbake en gang, for jeg var nærmest i koma pga varmen og forurensingen sist jeg var der.

Skrevet

Jeg synes Roma er helt fantastisk. Men, som sixx (jippi. Er du innom? Har savnet deg, særlig på hus og hage forumet) så er Roma ikke en by man vil reise til midt på sommeren. Det blir svært varmt og tett. Vår og høst er flott i Roma med passelig temperatur.

Sist jeg var i Roma så gikk vi egentlig mest rundt og tuslet. Vi var innom Colluseum og Peterskirken, men ellers gikk vi litt på måfå og tok en tur innom hvis vi gikk forbi noe som så interessant ut, men hadde ikke en fast plan med x-antall attraksjoner som skulle besøkes. Roma er en deilig by å rusle rundt med sin kjære. Stoppe for en øl/is/kaffe eller hva det skulle være, nyte omgivelsene, shoppe litt og rett og slett bare kose seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...