Gå til innhold

Utgifter til bolig vs inntekt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Chica_*
Skrevet

Sitter og funderer på hva som er mye å sitte med i månedlige utgifter til bolig, sett i forhold til inntekt.

Vet det har vært en del tråder her angående faste utgifter og hva man har igjen etter at disse er betalt hver måned.

Det jeg lurer på er utelukkende kostnad til bolig (enten i form av lån eller leieutgifter - evt husleie/fellesutgifter må selvsagt også medregnes).

Hvor mye betaler dere i bolig hver måned? Og hva er da igjen av din/deres inntekt etter at boligutgifter er unnagjort?

Jeg regner nemlig etter "tre-ganger" reglen, dvs at man maksimalt låner tre ganger inntekt. Og selv om jeg er generøs med renteberegningen, så synes jeg vi har igjen massevis hver måned. Ser liksom ikke problemet.

Vet jo at alle faste utgifter beløper seg til en del også, men nettopp derfor er det interessant å se hva som er normalt å sitte igjen med til nettopp alt annen enn bolig!

Fortell gjerne antall vokse og barn i husholdningen, og antall biler, eventuelt andre store kostnadsposter.

:)

Som en start vil vi med med mitt regnestykke ha ca 14 000 i boligutgifter, og sitte igjen med 29 000 til alt annet enn bolig. To voksne, 1 bil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huslån: ca 4500 pr mnd i avdrag + rente

forsikring: villa fullverdiforsikring: ca 2500 pr år, innboforsikring gjennom fagforening

Kommunale avg: ca 3500 pr kvartal

Vedlikehold: 5-15 000 pr år, alt etter som hva som må gjøres. (Vi setter av ca 1500 hver mnd til vedlikehold)

Dette gir oss faktiske bokostnader på 2500-3000 pr mnd i tillegg til boliglån.

Våre boutgifter utgjør ca 40% av utbetalt inntekt.

Skrevet
huslån: ca 4500 pr mnd i avdrag + rente

Ser at den kunne misforståes... renten kommer selvsagt i tillegg til avdraget på 4500 kr, det er ikke 4500 kr totalt. ;)

Skrevet
Som en start vil vi med med mitt regnestykke ha ca 14 000 i boligutgifter, og sitte igjen med 29 000 til alt annet enn bolig. To voksne, 1 bil.

Da lurer jeg på hva du legger i boligutgifter. Tar du kun med boliglånet, eller tar du også med kommunale avgifter, forsikringer (for boligen og innbo), ev. fellesutgifter, kabeltv, strøm og vedlikehold (dette er en post som er viktig å ta med selv om dette er kostnader som du ikke har hver måned). Tar du med utgifter til møbler, hvite- og brunevarer som også er en sjeldnere kostnad, men som en bør sette av hver måned?

Gjest Gjest_chica_*
Skrevet
Det jeg lurer på er utelukkende kostnad til bolig (enten i form av lån eller leieutgifter - evt husleie/fellesutgifter må selvsagt også medregnes).

---

Vet jo at alle faste utgifter beløper seg til en del også, men nettopp derfor er det interessant å se hva som er normalt å sitte igjen med til nettopp alt annen enn bolig!

Da lurer jeg på hva du legger i boligutgifter. Tar du kun med boliglånet, eller tar du også med kommunale avgifter, forsikringer (for boligen og innbo), ev. fellesutgifter, kabeltv, strøm og vedlikehold (dette er en post som er viktig å ta med selv om dette er kostnader som du ikke har hver måned). Tar du med utgifter til møbler, hvite- og brunevarer som også er en sjeldnere kostnad, men som en bør sette av hver måned?

Trodde jeg var klar nok - beklager.

Med boligutgifter mener jeg, som jeg skrev over, lån/leie + fellesutgifter/kommunale avgifter.

Alt annet du nevner er jeg ikke interessert i.

Skrevet
Trodde jeg var klar nok - beklager.

Med boligutgifter mener jeg, som jeg skrev over, lån/leie + fellesutgifter/kommunale avgifter.

Alt annet du nevner er jeg ikke interessert i.

Jeg så hva du skrev, men spurte da i hvertfall forsikringer og vedlikehold etter min mening bør gå inn under dette punktet da det helt klart er en del av utgiftene ved å eie bolig.

Gjest Gjest_chica_*
Skrevet
Jeg så hva du skrev, men spurte da i hvertfall forsikringer og vedlikehold etter min mening bør gå inn under dette punktet da det helt klart er en del av utgiftene ved å eie bolig.

Jeg er klar over det, men dette er altså ikke hva jeg er ute etter.

I mitt budsjett går det du nevner under faste utgifter, og ikke bolig, selvom utgiftene helt klart er tilknyttet boligen.

Poenget mitt med å holde slike utgifter utenfor, er for å få mest mulig presise svar.

Om folk begynner å ta med en del av de tingene du lister opp vil det være vanskelig å vite hva som er medtatt, og jeg får derfor ikke "rene" tall.

Sånn sett kunne jeg like gjerne spurt hva folk har i boliglån, og hva de har i inntekt. Om dette gjør det litt klarere.

Det er utelukkende lån/husleier jeg er ute etter, pluss som nevnt evt fellesutgifter.

Skrevet

Boliglån 8.000,-

Kom.avgifter ca 600,-

Eiendomsskatt ca 100,-

Totalt 8.700,-

Da har vi igjen ca 35.000,-

Vi er to voksne og har en bil og et studielån.

Skrevet

Boliglån: ca 6000

Husleie: 1800

Totalt: 7800

Har da igjen ca. 13 000

Skrevet

Vi har 36 000 inn hver mnd, og betaler 12 000 i boliglån + fellesutgifter hver mnd. Altså, 24 000 igjen til andre ting hver mnd. 2 voksne i husholdningen.

Skrevet (endret)

Vi får ca 15 000 i månedlige låneutgifter etter hvert (når vi kjøper).

Inntekt samlet ca 45 000.

Har da igjen 30 000.

Hadde vært interessant å høre fra folk også om de opplever å ha god/dårlig råd basert på det de sitter igjen med.

Endret av Melania
Gjest Første svarer
Skrevet

Da må jeg korrigere svaret mitt...

Jeg trodde det endelig var kommet en annen tråd enn : hvor mye betaler du i huslån i måneden, og hvor mye sitter du igjen med...

Hvis jeg skulle sett en tendens, slik det ser ut til at du ønsker, hadde det vært mye mer interessant å se hvor stor andel (prosentvis) de fleste brukte på boutgifter (samlet), og hvor vidt de bor i sameie, borettslag, eller selveid enebolig.

Ok, vi bruker kr 13 000 kr mnd på boliglån og kommunale avg.

Da sitter vi igjen med ca 22 000 til alle andre utgifter.

Vi er to voksne (en ufør), en bil.

Skrevet

Utbetalt: Ca. 48.000,- (pluss rentefradraget)

Boligutgifter: Ca. 11.000,- (Lån + husleie borettslag. Husleia dekker bl.a. baderomsoppussing, nedbetaling fellesgjeld, vaktmester, kommunale avgifter, fyring).

I tillegg betaler vi ca. 800 kr/kvartalet i strøm + nettleie og 850,- i året for innboforsikring.

Skrevet
Jeg regner nemlig etter "tre-ganger" reglen, dvs at man maksimalt låner tre ganger inntekt. Og selv om jeg er generøs med renteberegningen, så synes jeg vi har igjen massevis hver måned. Ser liksom ikke problemet.

"Problemet" oppstår jo først om livssituasjonen deres forandrer seg, om en mister jobben eller må gå ned i lønn, blir langvarig syk etc. Jeg tror det er først og fremst derfor man ikke bør låne mer enn ca 3 ganger inntekt, for å ha mulighet for å fortsette å betale på lånet og bo i boligen selv om noe skulle skje. Og ellers er det vel sånn at om man tjener godt ha man kanskje mulighet for å ta opp støre lån enn 3x, fordi det man trenger til forbruk ikke nødvendigvis øker proporsjonalt med utgiftene til bolig...

Skrevet (endret)

inntekt på ca 20 000(14 000 + 5000-7000)

Betaler rundt 7000 i boliglån, inkl renter

og sitter igjen med ca 13 000 til alt annet

Enebolig under oppussing som er belånt langt over pipa:P

To voksne(deltids student og en selvstendig næringsdrivende i oppstartsfasen) og en bil og to pusekatter :)

Endret av Jane F.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...