Gjest Moonshadow Skrevet 18. januar 2009 #1 Skrevet 18. januar 2009 Jeg vil gjerne høre andres synspunkt i denne saken... Mor drar på fest og jenta på 13 er alene hjemme. Mor sier hun skal komme hjem i løpet av natten. Jenta våkner dagen etterpå og ser at mor ikke har kommet hjem. Hun prøver gjentatte ganger å ringe mor som ikke svarer på telefonen. Hun blir naturlig nok bekymret for mor. Hun venter og ringer i flere timer uten å få kontakt med mor. Først i 15 tia svarer mor på telefonen og kan fortelle at hun lå over hos en vennine i stedet for å komme hjem. Hva syns dere om dette? Jeg synes det er helt bak mål og bare bli borte sånn når man har en datter som sitter og venter hjemme. Og det at hun ikke gir beskjed og ikke er tilgjengelig på telefonen syns jeg er helt sykt.
Gjest Gjest rangi Skrevet 18. januar 2009 #2 Skrevet 18. januar 2009 Sånt er jo fullstendig ansvarsløst, og det kunne aldri falt meg inn å oppføre meg på denne måten
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 18. januar 2009 #3 Skrevet 18. januar 2009 Enig med gjest rangi. Uansvarlig! Sånt gjør man ikke.
Gjest imli Skrevet 18. januar 2009 #4 Skrevet 18. januar 2009 Synes dette er veldig ansvarsløst ja. Ikke at jenta er for liten til å være alene hjemme, men moren burde da i det minste være tilgjengelig på telefon! Utrolig at foreldre kan oppføre seg sånn... Skal mor dra på fest og la ungen være alene hjemme, bør hun si i fra hvor hun drar og hvor lenge hun skal være der, og være tilgjengelig på telefon hele tida. Noe annet er ansvarsløst...
Rosalie Skrevet 18. januar 2009 #5 Skrevet 18. januar 2009 Fullstendig uakseptabelt, og hvordan skal tenåringen lære at avtaler er til for å holdes når mora gjør slikt?
Gjest Moonshadow Skrevet 18. januar 2009 #6 Skrevet 18. januar 2009 Synes dette er veldig ansvarsløst ja. Ikke at jenta er for liten til å være alene hjemme, men moren burde da i det minste være tilgjengelig på telefon! Utrolig at foreldre kan oppføre seg sånn... Skal mor dra på fest og la ungen være alene hjemme, bør hun si i fra hvor hun drar og hvor lenge hun skal være der, og være tilgjengelig på telefon hele tida. Noe annet er ansvarsløst... Det er akkurat sånn jeg ser det. Hva om det hadde skjedd noe hjemme og hun ikke fikk tak i mamman sin. Måtte bare høre hva andre mente for jeg er ikke så veldig nøytral når det kommer til denne mora.
Gjest Moonshadow Skrevet 18. januar 2009 #7 Skrevet 18. januar 2009 Fullstendig uakseptabelt, og hvordan skal tenåringen lære at avtaler er til for å holdes når mora gjør slikt? Denne jenta begynner desverre og bli preget mye av mammans negative sider. Tror ikke hun lærer så mye positivt av mamman at det gjør noe.
PlingeLing Skrevet 18. januar 2009 #8 Skrevet 18. januar 2009 Må si meg enig i svarene over. Skulle tro hun visste bedre enn å oppføre seg på den måten. Hun kunne i det minste sendt en melding om at hun ikke kom hjem.
Wilmapia Skrevet 18. januar 2009 #9 Skrevet 18. januar 2009 Jeg vil gjerne høre andres synspunkt i denne saken... Mor drar på fest og jenta på 13 er alene hjemme. Mor sier hun skal komme hjem i løpet av natten. Jenta våkner dagen etterpå og ser at mor ikke har kommet hjem. Hun prøver gjentatte ganger å ringe mor som ikke svarer på telefonen. Hun blir naturlig nok bekymret for mor. Hun venter og ringer i flere timer uten å få kontakt med mor. Først i 15 tia svarer mor på telefonen og kan fortelle at hun lå over hos en vennine i stedet for å komme hjem. Hva syns dere om dette? Jeg synes det er helt bak mål og bare bli borte sånn når man har en datter som sitter og venter hjemme. Og det at hun ikke gir beskjed og ikke er tilgjengelig på telefonen syns jeg er helt sykt. Det er direkte uansvarlig av en mor å la et 13 år gammel barn være alene hjemme mens man selv drar på fest. Barn på denne alderen kan helt fint være alene noen timer, men absolutt ikke hele natta! Totalt uansvarlig, mener jeg!
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 18. januar 2009 #10 Skrevet 18. januar 2009 Blir veldig spennende å se hva denne moren har tenkt å svare når datteren gjør akkurat det samme om noen år. Utilgjengelig på telefon og "sovet hos en venninne" (yeah right ...). Er det et sett regler som gjelder for mor og et annet for datteren? Ja et barn på 13 kan sikkert være alene noen timer, men det minste kravet er at man kan få tak i de(n) voksne til enhver tid. Hvis man har behov for å "forsvinne" fra barnet sitt for å gjøre "voksenting" må man skaffe barnevakt slik at barnet har en voksen å forholde seg til hvis noe skulle skje.
Far til 2 Skrevet 18. januar 2009 #11 Skrevet 18. januar 2009 Kan faren til jenta overta omsorgen ??? Det som beskrives av ts er så alvorlig at barnevernet ville ha vurdert omsorgsovertagelse og deretter vurdert fare som omsorgsperson.
rangi Skrevet 18. januar 2009 #12 Skrevet 18. januar 2009 Kan faren til jenta overta omsorgen ??? Det som beskrives av ts er så alvorlig at barnevernet ville ha vurdert omsorgsovertagelse og deretter vurdert fare som omsorgsperson. Det skal vel flere lignende episoder til før hun mister omsorgen fro datteren, men at det burde vært tatt opp med barnevernet er det ingen tvil om. Noen burde forklare litt om barneoppdragelse og ansvaret det medfører å oppdra et barn til denne moren.
Gjest Moonshadow Skrevet 18. januar 2009 #13 Skrevet 18. januar 2009 Det er mange grunner til at far heller skulle hatt omsorgen ja. Denne mora har aldri vært en god en. Hun har aldri laget sunn mat til jenta. da hun var lita fikk hun boller, pølse i brød og spagetti. Det var stort sett det hun laget til henne. Heldigvis bodde mormoren hennes sammen de i lange perioder. Da fikk hun rett mat og rett omsorg. Hun har ikke lært hygiene av mamman. veldig ofte lukter hun ille og håret er så og si alltid fett. Hun stjeler gjentatte ganger hjemme hos pappa, når han prøver og ta opp dette med mamma så nekter hun å tro på det. Hun lar henne heller slippe å dra til far. Det gjør at hennes handlinger ikke får noen konsekvenser. Mor argumenterer med at hun er gammel nok til å bestemme selv hvor hun skal være så far er litt rådvill. Han har kranglet med henne i mange år nå fordi hun aldri tar til seg noe han sier. Jenta kunne som lita komme hjem til far nesten utsultet. La oss si hun kom kl 18.00 Da kunne hun fortelle at hun ikke hadde spist siden kl 09.00. Som mindre plagdes hun mye med magevondt, dette kommer trolig av at hun gikk så lenge mellom måltider bestandig. Far er redd for å lage bråk, redd for at han da ikke skal få se henne mer i og med at hun allerede har nektet å komme en god stund pgr av det med tyveriene. Jeg kan skjønne fars frykt, frustrasjon og rådvillhet men jeg synes det er helt feil at ingen skal gripe inn og i stedet sitte å se på at jenta blir ødelagt. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg heller... Har lyst til å gjøre noe men er redd får at det skal gå utover feil folk.
Leanne Skrevet 18. januar 2009 #14 Skrevet 18. januar 2009 Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg heller... Har lyst til å gjøre noe men er redd får at det skal gå utover feil folk. synes du skal ringe inn en bekymrings melding til barnevernet jeg... Hvis det fortsatt er slik at mor ikke tar godt nok vare på datteren sin, med tanke på måltider og annen omsorg. Det at hun var borte en hel natt til langt på dagen uten å være tilgjengelig er jo IKKE bra!! Hvordan tror du denne jenta har det til vanlig? Har hun et trygt og stabilt hjem, fylt av omsorg og glede?? Hvis ikke - ta kontakt med barnevernet. Kanskje mor trenger at noen setter seg ned sammen med henne og forklarer litt om hva som forventes av deg som mor. Da jeg vokste opp hadde jeg en far som slo både meg, mine søsken og også min mor.. Alle visste om det, men ingen tok kontakt med barnevernet, for de ville jo ikke bry seg... Det er faktisk alle nabokjærringer, bhg personalet og lærerne jeg er mest sint på den dag i dag. For de visste - men gjorde ingenting.... Synes man skal ha litt lavere terskel for å kunne si ifra til barnevernet, det kan hjelpe mange barn og foreldre som ikke har det så godt i dag...
Gjest Worried Skrevet 18. januar 2009 #15 Skrevet 18. januar 2009 Jeg hadde definitivt ringt inn en bekymringsmelding til barnevernet!! Dette er alvorlig omsorgssvikt! Stakkars jente!!
Jade Skrevet 19. januar 2009 #16 Skrevet 19. januar 2009 Stakkar! En ting er foreldre som bekymrer seg ihjel når 18-åringen er ute på fest og ikke sier ifra at de ikke kommer hjem, og ikke er tilgjengelig på telefon. Men at en 13-åring skal få oppleve dette? Våkne (heldigvis våknet hun ikke på natten) og være redd for at noe skal ha skjedd med moren sin, som ikke gidder å gi beskjed og være tilgjengelig engang??
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #17 Skrevet 19. januar 2009 Jeg vil gjerne høre andres synspunkt i denne saken... Mor drar på fest og jenta på 13 er alene hjemme. Mor sier hun skal komme hjem i løpet av natten. Jenta våkner dagen etterpå og ser at mor ikke har kommet hjem. Hun prøver gjentatte ganger å ringe mor som ikke svarer på telefonen. Hun blir naturlig nok bekymret for mor. Hun venter og ringer i flere timer uten å få kontakt med mor. Først i 15 tia svarer mor på telefonen og kan fortelle at hun lå over hos en vennine i stedet for å komme hjem. Hva syns dere om dette? Jeg synes det er helt bak mål og bare bli borte sånn når man har en datter som sitter og venter hjemme. Og det at hun ikke gir beskjed og ikke er tilgjengelig på telefonen syns jeg er helt sykt. Stakkars. Helt utilgivelig. Hva om det hadde skjed noe? Og i tilegg ikke svarer på tlf. Foreldre må gjerne dra ut,men legg igjen lapp om hvor og hvem de er sammen med. Det samme krever foreldre Min mor gjorde dette engang. Jeg var 15 år og skulle passe en søsken . Det er leng siden,men det var den tiden da mdre ike dro på fest,men tok et glass vin. Det jeg vet i dag,men so jeg ikke viste da, var at hun skulle treffe sin elsker. Man holdt det skjult også....... Jeg satt oppe hele natten syk av bekymring, jeg sovna i nitiden om morgenen. Det er noe av et erste eg hr opplevd som barn. Da jeg var i n vanskelig periode, så stakk jeg hjemmefra. Hun merket det ike engang. Lå og sov.
Gjest Stjernedryss Skrevet 19. januar 2009 #18 Skrevet 19. januar 2009 Jeg synes det er ok å dra på fest selv med en 13 åring alene hjemme, men kommer man ikke hjem før dagen etter skal barnet selvsagt ha fått beskjed om dette. Veldig uansvarlig å ikke være tilgjengelig på telefon. Dersom foreldre skal bort og ikke er å nå på telefon, bør de i hvertfall ha avtalt med en "kontaktperson" barnet kan ringe om det er noe. Husker jeg ble bekymret bare mamma og ikke kom hjem til vanlig tid etter jo jeg. Det er aldri gøy å ikke vite hvor foreldrene er når man ikke får tak i dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå