Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten har bestemt oss for å bli samboere etter sommeren. Vi er begge studenter, og mottar støtte fra Lånekassen, men jobber også litt utenom.

Sitter litt å lurer på hvordan dere samboere ordner dere økonomisk? Er det en som betaler leien, også den andre partner mat og øvrige husholdningsartikler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg og kjæresten har bestemt oss for å bli samboere etter sommeren. Vi er begge studenter, og mottar støtte fra Lånekassen, men jobber også litt utenom.

Sitter litt å lurer på hvordan dere samboere ordner dere økonomisk? Er det en som betaler leien, også den andre partner mat og øvrige husholdningsartikler?

Jepp slik gjør vi det, og det fungerer veldig fint:) Eventuelt kan dere jo velge å ha felles økonomi..

Skrevet

Hos oss er det samboeren min som betaler husleie, og jeg betaler billånet og div andre små regninger (tv, telefon og internett osv). Mat og andre ting deler vi på ettersom det passer..

Skrevet

Vi skal også flytte sammen til høsten, og er begge studenter. Vi skal ha en felleskonto, der skal vi sette inn likt beløp hver, så går alle fellesutgifter fra den kontoen. Synes det er greiest slik, økonomien er jo ganske trang i vår fase av livet, så da synes vi det er greit at man bidrar likt.

• Liker 1
Skrevet

Vi deler helt likt på alt. Deler alle regninger, som leie, strøm og internett på to. Det samme gjelder for maten. Mat vi kun skal ha selv (godteri, frukt, lunsj på skolen) betaler vi så klart hver for oss. Dette gjør vi ved å ta vare på alle kvitteringer og dele på to. Fungerer kjempegodt for oss, da det blir helt likt og rettferdig, slik som det bør være :)

• Liker 1
Skrevet

Vi deler alle felles utgifter i to.

• Liker 1
Skrevet

Hva som er mest rettferdig og fornuftig her kommer vel litt an på inntektene.

Har man noenlunde lik inntekt er vel 50/50 en grei fordeling.

• Liker 1
Skrevet

Jeg og samboeren min eier hver vår leilighet. Vi løste det ved å leie ut hans slik at den finansierer seg selv, og bo i min. Jeg betaler lånet og han betaler fellesutgifter/husleie til borettslaget (det er ca 60% lån og 40% fellesutgifter). Mat deler vi på. I tillegg har vi skrevet samboerkontrakt, og begunstiget hverandre på livsforsikringene våre.

Eksen min og jeg leide leilighet sammen, og vi delte alt likt. Men problemet var å dele innboet da det ble slutt fordi vi ikke på forhånd hadde blitt enige om hvem som eide hva av det som var kjøpt inn felles. Så anbefaler å skrive en kontrakt på det på forhånd, så er man forberedt dersom det mot formodning skulle bli slutt.

Skrevet
Vi deler alle felles utgifter i to.

Samme her. Er selvsagt umulig å få alt delt nøyaktig i to uten å sitte med kalkulator osv., men vi prøver å få det rettferdig.

(Det er dog ikke ståa akkurat nå, men er det vi hadde gjort hadde begge hatt ok "inntekt".)

Skrevet
Samme her. Er selvsagt umulig å få alt delt nøyaktig i to uten å sitte med kalkulator osv., men vi prøver å få det rettferdig.

(Det er dog ikke ståa akkurat nå, men er det vi hadde gjort hadde begge hatt ok "inntekt".)

Fullt mulig å få delt alle fellesutgifter i to, dersom man har en felles konto som begge setter like mye inn på hver måned.

Dersom en av oss hadde tjent urimelig mye mer enn den andre, hadde vi helt sikkert hatt en mer prosentvis fordeling av fellesutgifter, slik at begge hadde nok "egne" penger å rutte med. For meg er det uansett logisk at den som tjener best også sitter igjen med mest egenpenger.

Skrevet
Fullt mulig å få delt alle fellesutgifter i to, dersom man har en felles konto som begge setter like mye inn på hver måned.

Det har du rett i. Skulle kanskje nevnt at vi ikke gjør det på den måten, men at vi betaler rett fra våre egne konti. Og da blir det litt tungvindt ellers. :)

Skrevet

Vi deler utgiftene til husleie, strøm og internett på to, penger som vi setter inn på en felleskonto og betaler fra.

Ellers er vi ikke spesielt opptatt av at alt blir likt, en dag kjøper han mat, en dag kjøper jeg mat. En gang fyller han på bensin på bilen, en gang gjør jeg det. Det fungerer veldig fint.

Skrevet

Vi deler ting som husleie, strøm, lisens etc likt. Bilen er hans, så den betaler han (men jeg fyller bensin innimellom hvis jeg låner den eller vi skal noe som jeg vil). Mat kjøper vi faktisk hver for oss, for vi spiser ganske så forskjellig (f.eks så spiser ikke jeg kjøtt).

Skrevet
Vi skal også flytte sammen til høsten, og er begge studenter. Vi skal ha en felleskonto, der skal vi sette inn likt beløp hver, så går alle fellesutgifter fra den kontoen. Synes det er greiest slik, økonomien er jo ganske trang i vår fase av livet, så da synes vi det er greit at man bidrar likt.

Dette syntes jeg er en veldig ok fordeling. Da vet man alltid at man har penger på felleskontoen til alle regningene som skulle komme inn. Vi setter også av penger til mat her, slik at vi alltis har råd til god mat fremfor at vi skal måtte sette av penger til dette utenom. Da blir det fort at en tur på byen går ut over matbudsjettet.

Dersom det skulle være noe ekstra penger igjen blir det da også litt slik at disse oppleves som mer felles om de står på den kontoen, og man kan på denne måten lettere spare opp felles penger til turer etc. Vi har det slik at vi setter over det meste av våre åenger uten om et x antall beløp som vi beholder til åtivat brik hver måned. Dersom jeg da tjener mer en måned bidrar jeg mer til fellesskapet, og motsatt neste måned når han tjener mer. Vi tjener stort sett ganske likt så dette har fungert greit til nå. Men vi kommer også til å fortsette med denne ordningen når jeg kommer i jobb og vil tjene mer enn ham. Jeg tenker at allt vi tjener skal gå til fellesskapet og da er det lettere at de ikke står på min konto slik at det er jeg som betaler regningen etter restaurantbesøket, det er da lettere at vi har litt til overs på felleskontoen og tar pengene derifra for da kjennes det ikke så mye ut som om det er den ene som tjener mer enn den andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...