MellonCollie Skrevet 18. januar 2009 #1 Skrevet 18. januar 2009 Vi skal ha 3-retters middag (2 serveringer av hovedrett), og blir ca 65 gjester. Hvor mange servitører bør jeg satse på? Vi skal ha 2 eller 3 servitører gjennom catering, slik at de kommer til å være proffe. Resten skal jeg skaffe selv. Men hvem har dere andre spurt? Venninner som ikke er bedt i bryllup, søsken til venner, eller..? Og, hvor mye betaler dere servitørene som ikke er proffe? Timespris, eller fast pris for hele kvelden?
Gjest nextlife Skrevet 18. januar 2009 #2 Skrevet 18. januar 2009 På 65 gjester ville jeg hatt 6 servitører, da går det passelig kjapt, gjestene får maten varm og noenlunde samtidig. Etter middagen og oppryddingen etter denne sender du bare hjem de du ikke har bruk for videre utover kvelden (men husk å avtale hvem på forhånd).
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #3 Skrevet 18. januar 2009 Dette lurer jeg også på, men vi skal ha buffet og all drikke kommer vi til og sette ut på bordene så sevitørene trenger ikke å gå rundt å servere hver og en gjest. Er tre personer nok til dette? vi blir ca 70 stk. Jeg serverte selv i ett bryllup med middags servering to ganger til ca 70 gjester, og da var vi 6 stk. gikk kjempe fint det. tre stk gikk hjem etter middagen var ferdig og langbordet var gjort om til små bord.
Gjest Mella Skrevet 18. januar 2009 #4 Skrevet 18. januar 2009 Dette lurer jeg også på, men vi skal ha buffet og all drikke kommer vi til og sette ut på bordene så sevitørene trenger ikke å gå rundt å servere hver og en gjest. Er tre personer nok til dette? vi blir ca 70 stk. Jeg serverte selv i ett bryllup med middags servering to ganger til ca 70 gjester, og da var vi 6 stk. gikk kjempe fint det. tre stk gikk hjem etter middagen var ferdig og langbordet var gjort om til små bord. Da kommer de tre til å løpe bena av seg... Det er mye å gjøre selv om det er buffet. Under ryddingen etterpå bør man være fler enn tre, med mindre du avtaler med noen gjester om å hjelpe til å fjerne tallerkner osv
Pjukset Skrevet 18. januar 2009 #5 Skrevet 18. januar 2009 Jeg var servitør i bryllup til en bekjent en gang, hadde aldri servert i hele mitt liv, og det hadde ikke de 2 andre heller. Vi var 3 helt uerfarne servitører, på 65 gjester - mareritt. Det sies at det skal være maks 10 gjester per servitør, så jeg er enig i at det bør være ihvertfall 6 servitører.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #6 Skrevet 18. januar 2009 Da kommer de tre til å løpe bena av seg... Det er mye å gjøre selv om det er buffet. Under ryddingen etterpå bør man være fler enn tre, med mindre du avtaler med noen gjester om å hjelpe til å fjerne tallerkner osv Ja du har nok rett. Jeg skal se om jeg kan klare å få tak i ett par til som kan bli med å hjelpe.
angara Skrevet 19. januar 2009 #7 Skrevet 19. januar 2009 Vi hadde koldtbord for 100 stk, og ti servitører. Maten forsynte folk seg av selv. Drikke sto på et eget bord der folk selv kunne forsyne seg når de ville. Men vi hadde vannkarafler på bordene, og servitørene var i full aktivitet med å fylle på disse. Stort sett hele tiden. Mens noen kokte kaffe, fylte på anretningsbordet når det trengtes, og forberedet utsetting av kakene, og slikt. Det gikk bra, men jeg så at de slett ikke latet seg. Ti servitører på hver person ville jeg altså også hatt dersom man har koldtbord. Så skal de jo ordne med oppvaksmaskinen og slikt etter middagen og før kakene. Forberede baren. Vi fikk tak i en venninnegjeng til servitører, som vi betalte en liten slant, og de moret seg sammen og hadde deg hyggelig mens de jobbet. Det var gull verdt!
Gjest Mella Skrevet 19. januar 2009 #8 Skrevet 19. januar 2009 Vi hadde koldtbord for 100 stk, og ti servitører. Maten forsynte folk seg av selv. Drikke sto på et eget bord der folk selv kunne forsyne seg når de ville. Men vi hadde vannkarafler på bordene, og servitørene var i full aktivitet med å fylle på disse. Stort sett hele tiden. Mens noen kokte kaffe, fylte på anretningsbordet når det trengtes, og forberedet utsetting av kakene, og slikt. Det gikk bra, men jeg så at de slett ikke latet seg. Ti servitører på hver person ville jeg altså også hatt dersom man har koldtbord. Så skal de jo ordne med oppvaksmaskinen og slikt etter middagen og før kakene. Forberede baren. Vi fikk tak i en venninnegjeng til servitører, som vi betalte en liten slant, og de moret seg sammen og hadde deg hyggelig mens de jobbet. Det var gull verdt! :gjeiper: Ser for meg horder av servitører som prøver å please gjestene
Coriander Skrevet 19. januar 2009 #9 Skrevet 19. januar 2009 Cateringfirmaet vårt sender en servitør pr 7 gjester. Jeg serverte også i et bryllup i sommer og hadde 10 gjester som var 'mine' og du verden som jeg løp!
MellonCollie Skrevet 19. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 19. januar 2009 Takk for svar - jeg vil heller ha for mange enn for få servitører for å si det sånn Så da satser jeg nok på 7 servitører, da vi nok blir nærmere 60 enn 65 gjester. Og 2 eller 3 av de er jo da proffe, noe som hjelper på med organisering. Satser på å sende hjem de først, også får vi se an behovet senere. Hmm, kanskje jeg skal høre med den "gamle" jentegjengen da. Hvis noen har forslag på hva dere har betalt servitørene også, så er det bare å si i fra
angara Skrevet 20. januar 2009 #11 Skrevet 20. januar 2009 :gjeiper: Ser for meg horder av servitører som prøver å please gjestene He he den kom visst ut litt feil, den der ja....
Pjukset Skrevet 20. januar 2009 #12 Skrevet 20. januar 2009 Hmm, kanskje jeg skal høre med den "gamle" jentegjengen da. Hvis noen har forslag på hva dere har betalt servitørene også, så er det bare å si i fra Vi hadde 20 gjester hver, 3 venninner av bruden som aldri hadde servert før. Betaling: en flaske billig rødvin. Ingen av oss var spesiellt imponerte
angara Skrevet 20. januar 2009 #13 Skrevet 20. januar 2009 Vi hadde som sagt ti servitører. Vi ga våre 500 kroner hver, bortsett fra hun som hadde hovedansvaret, som fikk 750 kr. Pluss at vi ordnet med skyss til og fra. De fleste var i alderen 16-18, og gjorde en flott jobb. De jobbet fra halv seks til tolv. Festen fortsatte til ca tre på natten, men resten av oppvasken, f.eks. drinkglass og slikt, og endel kakefat, tok vi dagen etter. Dette var nyttårsaften, så vi var glade for at de stilte opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå