chimp Skrevet 26. juni 2003 #1 Skrevet 26. juni 2003 ......er familien deres? Kunne vært interessant å vite hvordan dette fordeler seg. Er dere heilnorske over hele linja, er dere et fargerikt fellesskap eller er dere et eller annet sted midt i mellom. Selv har jeg dansk svigerfar, inngiftede fra Tyskland, Belgia, England og Argentina, i tillegg til en stor familiegren i New York. Amerikanske slektninger er vel noe mange av oss har forresten....
LilleBille Skrevet 26. juni 2003 #2 Skrevet 26. juni 2003 Jeg anser meg selv om familien som "heilnorsk"... Men går jeg langt nok tilbake (mange mange generasjoner) .. dukker det opp både hollendere, portugisere og svensker....
Tusenfryd Skrevet 26. juni 2003 #3 Skrevet 26. juni 2003 Langt tilbake (tre generasjoner - eller var det fire eller fem?) så er vi dansk og tysk adelsslekt. Noen utspringere er inuitter (!) - og så har vi inngiftete sunnmøringer.
Padmee Skrevet 26. juni 2003 #5 Skrevet 26. juni 2003 Er nok urnorsk jeg også, iallefall så vidt jeg vet. Litt kjedelig altså, men overlever. Har hørt rykter om at langt tilbake i min manns familie er det noe hanseaterblod, men det er ikke bekreftet. Min mann familie kan nemlig ikke slektstreet sitt i det hele tatt. Min mann kan bare føre det tilbake til sine besteforeldre. Har forresten hørt noe rykter om at det skal være noe tysk blod i pappas slakt fra langt tilbake i tid, men jeg vet ikke sikkert.
Gjest Adina Madeleine Skrevet 26. juni 2003 #6 Skrevet 26. juni 2003 Min slekt er også av bl.a. tysk og dansk adel. Jeg har av den grunn et sjeldent etternavn som få bærer, så her må man passe på å ikke avsløre for mye... Min slekt har t.o.m. et slektsvåpen og etternavnet er beskyttet, uten at det er noe man går rundt å tenker på til daglig. Annet blod jeg har hørt er innblandet er noe skotsk, fransk og spansk. Har imidlertid ikke sett slektstreet på den siden, så det er bare udokumenterte rykter....
Gjest care Skrevet 26. juni 2003 #7 Skrevet 26. juni 2003 Heilnorsk. MEN, det er alltid noen som lurer på om jeg har en spansk bestemor. Og da drar jeg den historien om de spanske skipene som standet utenfor kysten vår noen hundre år tilbake
Gjest Starya Skrevet 26. juni 2003 #8 Skrevet 26. juni 2003 Care, jeg tror vi kan ha felles slekt langt tilbake.. Vi er helnorske, ja. Min far er høy lys og blåhøyd. Min mor er lita og mørk, og får usedvanlig fort kontakt med innvandrerdamer. Det er en del som har spurt henne hvor hun egentlig kommer fra. Min teori er at enten har vi disse spanjolene i slekta langt tilbake, eller så har min bestemor noe å fortelle. (Får vente til hun blir senil og prater i vei om gamle dager)
maiaa Skrevet 26. juni 2003 #9 Skrevet 26. juni 2003 Jeg har i allefall vietnamesisk, norsk, fransk og tysk blod i årene mine! Ellers er det inngiftet blant annet grekere, svensker og colombianere.
Gjest Tex Skrevet 26. juni 2003 #10 Skrevet 26. juni 2003 Norsk. Tvers igjennom. Hadde en svoger fra Portugal en gang men jeg tviler på at det teller noe særlig...?
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 26. juni 2003 #11 Skrevet 26. juni 2003 Tilbake i min slektshistorie er det faktisktisk veldig mye spennende. Noe var fra Frankrike, noe fra Tyskland. Det finnes også slektsbånd til Spania, men mest spennende er det som sorterer under den Danske adelen. Jeg vil også nevne at slekten min stammer fra en av de virkelig store familiene i norsk historie, og kan dokumenteres hele veien tilbake til kongesetet på Bjarkøy utenfor Harstad, under middelalderen. Slikt er spennende! Av de nålevdende i familien, så er det meste norsk. Riktignok er det mange som trekker ut av landet, mest pga jobb. Min fars onkel har i lang tid jobbet ved den norske ambasaden i NYC, en annen har bodd 10 år i Belgia. På min mors side, så er det mange som bor i Sverige. Min mor er for så vidt oppvokst i Stockholm, og begge hennes søsken er født der. Etter det jeg husker, så bodde de 7 år der. Ennå bor to av min mors tanter i Sverige (Örebro og Stockholm). En annen av min mors tanter har en mann som i lange tider jobbet som kaptein ved en rekke større cruise-skip. Derfor bodde de endel tid på båt, og reiste mellom mange land. Selv har jeg mye venner i USA, og har forsøkt å komme meg dit selv noen ganger. De fleste bor riktignok i Texas og Cali, men det er blitt naturlig for meg å sikte mot Chicago eller Detroit pga mine interesser og jobb. Joda, jeg trives der - men det er uansett så mye her hjemme som krever min tilstedeværelse og deltakelse.
Gjest Tristessa Skrevet 26. juni 2003 #12 Skrevet 26. juni 2003 Halvt bergenser, halvt svensk. En dårlig kombinasjon, i følge flere av mine venner. Men familien min kan ikke kalles typisk norsk, foreldrene mine er noen Italimaniacer uten like, og det har satt sitt preg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå