Gå til innhold

Er så spent, skal kjøpe min flrste bolig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sparekontoen blir tjukkere og tjukkere og boligprisene går nedover og nedover, og jeg har bestemt meg for å vente til sommeren eller høsten med å kjøpe, er så spent så spent...

Kanskje får jeg forskudd på arv også...

Og lønnstillegg fra mars...

Yo-hooo!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
jeg har bestemt meg for å vente til sommeren eller høsten med å kjøpe

Da får du håpe at bunnen ikke er nådd, men at prisene flater ut eller om mulig synker enda mer.

Med synkende rente løper du jo en aldri så liten risiko for at prisene får en svak stigning igjen, selv om de neppe når tilbake til pristoppen som var for et par år siden. Blir spennende å se om bankene låner ut penger igjen fremover nå, for det er nok med på å avgjøre hvilken vei pilene svinger.

Skrevet

Da får du håpe at bunnen ikke er nådd, men at prisene flater ut eller om mulig synker enda mer.

Med synkende rente løper du jo en aldri så liten risiko for at prisene får en svak stigning igjen, selv om de neppe når tilbake til pristoppen som var for et par år siden. Blir spennende å se om bankene låner ut penger igjen fremover nå, for det er nok med på å avgjøre hvilken vei pilene svinger.

[/quote

Vi får vente å se hva regjeringa sin krisepakke innebærer. Mitt tips er at de satser på offentlig sektor, bygg og vedlikehold, for å unngå massearbeidsledighet. Bankene derimot kommer nok til å fortsette å være restriktive med å låne ut penger. Dermed vil boligprisene fortsette å gå ned, og flere unge førstegangskjøpere vil få mulighet til å etablere seg i boligmarkedet dersom de har økonomisk hjelp fra foreldrene sine. De som er avhengig av fullfinansiering fra banken vil nok ikke ha en sjanse, selv om prisene fortsetter å falle mye.

Skrevet

Boligkjøp for uerfarne:

Det første du skal huske på, er at bolig skal kjøpes med BÅDE hjertet og hjernen. Med det mener jeg at du skal finne et sted du trives med, men samtidig sørge for at investeringen din blir noenlunde lønnsom. Derfor skal du unngå ukurante boliger, og du skal heller ikke kaste deg inn i de heteste budrundene. Det kommer nye muligheter. En kurant bolig skal kunne ha en størst mulig kjøpergruppe når du skal selge igjen. Er boligen veldig "sær", bør du lete videre. Unngå også fortrinnsvis 1.etasje for leiligheter, det er i alle fall min erfaring. Ikke glem problematikken rundt fellesgjeld.

Når du har funnet noe som kan virke interessant, skal du gjøre deg opp en formening om verdi. Du kan se på takstdokumentet, men vær ekstremt skeptisk hvis takst er rekvirert av megler. Da er den i nesten alle tilfelle for høy. Se også dato på takstdokumentet. Du må i alle tilfelle prise inn verdiendringen (f.eks fra www.nef.no) fra taksten ble skrevet til dags dato. Uansett skal du selv beregne pris, ut fra hva gjennomsnittsverdien er i området. Trekk fra noe om boligen er i 1.etasje, ikke har balkong, er oppussingsobjekt, er utsatt for trafikkstøy, har dårlig takhøyde, dårlige utsikts- og lysforhold, eller på andre måter har "ulemper". Du kan legge til noe hvis de nevnte faktorer er positive.

Hvis du tror boligmarkedet skal falle, må du gjerne prise dette inn i din verdivurdering. Du vil jo ikke tape penger?

RING megler og be om komplett prospekt før du vurderer visning. Les grundig, spesielt de "kjedelige" bitene som egenerklæring, vedtekter, økonomi, osv.

Når du er på visning, og dersom du vurderer å legge inn bud, sett deg i respekt hos megler! Start med et solid håndtrykk, vis selvsikkerhet. Ta en grundig befaring av boligen, og noter eventuelle feil. Spør megleren om hans inntrykk av boligen, og "arrester" han med feilene du har funnet, samt selgers egenerklæringsskjema. Du skal ikke være usaklig med megler, men han skal få inntrykk av at han ikke kan lure deg. Det finnes både greie og skruppelløse meglere der ute, det er vanskelig å vite hvem som er hvem. Er du tøff og selvsikker får du gjerne den beste behandlingen.

Du skal IKKE bry deg om meglers forslag til prisforventninger. Megler er selgers mann, og han vil gjøre en best mulig jobb for sin kunde. Det er DIN prisforventning (som du allerede har satt) som er relevant for hvor mye du vil by. Dersom du ikke får boligen for denne prisen, må du finne noe annet. Du betaler ikke mer enn du mener boligen er verdt, gjør du vel?

Ser du ut fra visningen at 15-20 stk eller mer står på interessentliste, må du nesten vurdere om det realistisk at du får denne boligen innenfor det du er villig til å gi. Personlig ville jeg lett videre. Noter deg alltid hvor mange interessenter det er. Det trenger du til budrunden.

Er det ingen eller få interessenter, skal du by lavt, gjerne 15 prosent under det du er villig til å betale. Du vil komme i en direkte forhandlingsposisjon med selger. Du vil trolig få et motbud (tilbud fra selger), og det blir en forhandlingsprosess. Aldri gå over din egen grense for hva boligen er verdt! Ikke la deg rive med!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...