Gå til innhold

Er "jøde" et skjellsord?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er ordet "jøde" et skjellsord?

Er jøder forsiktige med å si at de er jøder, før de "kommer ut av skapet"?

Hva kjennetegner jøder - kan man se at en jøde er en jøde?

Omtaler jøder med stolthet seg selv som jøder?

Det bor jøder i alle land verden over: hva slags folkeslag er de egentlig?

Var alt fryd og gammen for jødene før Hitler-Tyskland?

Noen som vet mer enn Wikipedia og Google?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Interessante spørsmål, legger til i mine innlegg

Skrevet

Jøde er jo ikke et skjellsord i seg selv, men det kan bli brukt som skjellsord hvis man bruker det i vond mening. Språklig sett har vi noen få ord som er skjellsord uansett (drittsekk, idiot, dust, jævel), men så kan jo de fleste substantiv brukes som skjellsord dersom man er ute etter å såre noen.

Jeg kan si "jeg er nordmann" og være stolt av det. Men om en engelskmann kaller meg "a fucking norwegian" så er det jo blitt et skjellsord i akkurat den sammenhengen.

Sånn er det også med jøde, muslim, araber, svenske osv.

Skrevet

Synes også dette er et ganske interessant spørsmål, for flere i min vennekrets bruker ordet jøde som et skjellsord.

Skrevet

"Jævla jøde" gir 28000 Google-treff. "Jævla muslim" gir 602 treff.

Det er neppe en tilfeldighet for et land i Europa.

Skrevet
Jeg kan si "jeg er nordmann" og være stolt av det. Men om en engelskmann kaller meg "a fucking norwegian" så er det jo blitt et skjellsord i akkurat den sammenhengen.

Sånn er det også med jøde, muslim, araber, svenske osv.

Hvorfor akkurat jødene? Er de spesielt kranglevorne og aggressive som folkeslag? Jødiske kvinner virker dramatiske og litt aggressive - hvorfor får de så mye oppmerksomhet hele tiden? http://www1.nrk.no/nett-tv/nyheter/spill/verdi/87209

Skrevet
"Jævla jøde" gir 28000 Google-treff. "Jævla muslim" gir 602 treff.

Det er neppe en tilfeldighet for et land i Europa.

Når jødene er så mye omtalt som de er og de har den historien de har (Jesus, Hitler-Tyskland osv.) må det være noe ekstra med de?

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Det er dessverre slik at noen jøder mener at det som ble gjort mot dem under holocaust forsvarer enhver oppførsel og krav om sær behandling for dem i ettertid.

Jeg bruker ikke "jøde" som skjellsord selv, men vet at det er forholdsvis vanlig.

Jødene opp igjennom historien har blitt hundset og uglesett hele veien og noe av begrunnelsen har vært at de jo i følge Bibelen drepte Jesus. Dermed har kristne ikke vært helt begeistret og ment at det var på sin plass å se ned på dem.

Jødene har også tradisjonelt vært flinke finansfolk og drevet med banker og diamanter o.l. Fordi de lever etter en regel fra Moseloven om at de ikke har lov å ta rente av en annen jøde var de flink til å hjelpe hverandre mens andre måtte betale renter. Dermed vokste jødenes butikk, mens andre slet. Dette førte naturlig nok til at de også ble uglesett.

Noen ortodokse jøder har et hat syn på resten av verden som dessverre er svært lite sunt - det betyr at enhver som ikke er jøde er uren, hedning og man kan tillate seg å gjøre hva som helst mot dem. Dette er noe de også gjør med Moseloven i hånden.

Uansett synes jeg det blir feil:

- når jødene bruker holocaust som et mantra og skal påkalle dårlig samvittighet og særbehandling pga det. Ja det var fælt, nei vi skal ikke gjøre det igjen, now get over it!

- når resten av verden bruker jøde som skjellsord, eller diskriminerer dem pga deres tro. Dette gjelder ikke bare jøder - det gjelder enhver annen diskriminering.

Skrevet
Det er dessverre slik at noen jøder mener at det som ble gjort mot dem under holocaust forsvarer enhver oppførsel og krav om sær behandling for dem i ettertid.

Jeg bruker ikke "jøde" som skjellsord selv, men vet at det er forholdsvis vanlig.

Jødene opp igjennom historien har blitt hundset og uglesett hele veien og noe av begrunnelsen har vært at de jo i følge Bibelen drepte Jesus. Dermed har kristne ikke vært helt begeistret og ment at det var på sin plass å se ned på dem.

Interessant det du forteller og også det med at jødene tok renter av andre, men ikke fra andre jøder. Det er jo litt illojalt og ikke et sjakktrekk for å få venner og skape relasjoner.

Kanskje det hovedsaklig er kristne som misliker jøder, fordi de angivelig skal ha drept Jesus'en deres? På den annen side sto han jo opp fra de døde igjen, så da burde vel alt være i orden? Jesus kunne jo gjøre vann til vin så da kunne han ha unngått å bli drept; men det ville han ikke fordi han ville heller dø for syndene til de som drepte ham.

Hitler-Tyskland kan vel ikke ha tenkt "disse jødene drepte vår Jesus, så derfor vil vi legge alle jøder for hat"? Det må ha vært andre grunner enn at jødene tok høye renter, var finansfolk og angivelig hadde drept Jesus'en til de kristne?

Skrevet

Er det vanlig å kalle noen en jøde som skjellsord selv om han ikke er jøde? Det har i alle fall jeg aldri hørt. Hadde en kalt meg jøde i sinne hadde jeg bare ledd av han, for jøde det er jeg altså ikke.

Gjest Cederic Rueben
Skrevet

Nei jøde er ikke et skjellsord. Da må jo også kristen. muslim. hinduist. buddist. ateist. agnostiker osv være skjellsord

Gjest Cederic Rueben
Skrevet

Det er mer de 2000 år med forfølgelse. Ikke bare holocaust

Gjest Muhammed
Skrevet
Hvorfor jødene blir hatet: http://www.kinsmanredeemer.com/WhyWeHateJews.htm

Hvorfor hater folket jødene: http://www.simpletoremember.com/vitals/Why...te_The_Jews.htm

It is kinda guy to hate jews if you don't know why: http://isitnormal.com/story/19310/

Arabere hjernevasker små piker til å hate jøder:

Det handler, som alle konflikter i verden, om religion.

Religion: Muhammed ble fornærmet på jødene da de ikke ville tro at han var profeten som skulle komme. Han startet derfor krig mot jødene i sin tid i Medina. "Åpenbarinene" han fikk mens han var hærsjef i Medina oppfordrer til jødehat og står å lese i Koranen den dag i dag, hvilket betyr at muslimer lærer å hate jøder gjennom Koranen, sin religion.

Misunnelse: for at kirken (den kristne/katolske) skulle kunne beholde sin makt og posisjon var det viktig at befolkningen ikke lærte å lese og skrive, samt at de ikke studerte naturvitenskap og astronomi. Motsatt oppfordret Jødisk religion til studier slik at jøder ble de første leger og vitenskapsmenn. I tillegg hadde jødene i følge sin religon lov til å ta renter, hvilket de andre ikke hadde, slik at de kunne opprette bankvesnet. Misunnelse oppstod. Der de andre lå under for religiøs maktutøvelse (både kristendom og islam) hadde jødene en helt annen religiøs frihet.

Trussel: Jødenes naturvienskapelige fremgang ble selvsagt en trussel for kirken, da naturvitenskapen som sagt ville true kirkens posisjon. bla samlet man jødene i gettoer slik at de ikke skulle kunne påvirke folket.

Religion og religiøs makt, kort og godt.

Skrevet

Hvorfor var Hitler så forbanent på religiøs makt - han var da ikke spesielt kristen, var han vel? Han drepte vel ikke jøder i Jesu navn heller?

Gjest Cederic Rueben
Skrevet (endret)
Hvorfor var Hitler så forbanent på religiøs makt - han var da ikke spesielt kristen, var han vel? Han drepte vel ikke jøder i Jesu navn heller?

Hitler drepte jøder rett og slett fordi han mente de var mindre verdige mennesker. Hitler startet ikke noen utryddelse pga noen relgion. Han starte det ut fra sin egen syke ideologi.

Og det er viktig å huske at Jødene var ikke de eneste menneskene som ble forfulkt og drept fordi hva de var eller hva de trodde

Endret av Cederic Rueben
Skrevet

Jeg har hørt "jøde" bli brukt som skjellsord, men har ikke inntrykk av at det er vanlig. Og det har vært til ikke-jøder... litt på samme måte som at homo også brukes som skjellsord, ikke nødvendigvis til homofile.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Hitler-Tyskland kan vel ikke ha tenkt "disse jødene drepte vår Jesus, så derfor vil vi legge alle jøder for hat"? Det må ha vært andre grunner enn at jødene tok høye renter, var finansfolk og angivelig hadde drept Jesus'en til de kristne?

Hitler hadde et personlig hatforhold til jøder fordi han hadde blitt lurt eller noe annet (husker ikke helt hva det var nå) av en jøde før han kom til makten. Dessuten var han jo ikke spesielt glad i andre enn de av den såkalte ariske rase. Jøder er jo fra midtøsten med andre trekk enn de ariske.

Ja det er sant at jøder har blitt forfulgt opp gjennom tidene før holocaust, men det med holocaust var nok den hendelsen som drepte flest på en gang.

Skrevet
Hitler hadde et personlig hatforhold til jøder fordi han hadde blitt lurt eller noe annet (husker ikke helt hva det var nå) av en jøde før han kom til makten. Dessuten var han jo ikke spesielt glad i andre enn de av den såkalte ariske rase. Jøder er jo fra midtøsten med andre trekk enn de ariske.

Ja det er sant at jøder har blitt forfulgt opp gjennom tidene før holocaust, men det med holocaust var nok den hendelsen som drepte flest på en gang.

Hvorfor var ikke Hitler mer konsekvent? Det var da mange andre enn jødene som ikke var i den ariske rasen? Tenk på alle de svarte, Romanifolket, asiatere, indiere osv. som levde i Tyskland og ellers i Europa samtidg med jødene.

Så hvorfor akkurat jødene?

Skrevet

:overrasket:

Er dere så historieløse, eller bare tuller dere? :klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...