Gå til innhold

Noen her som erfaringer fra Kambodsja?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Kona og jeg har såvidt begynte å tenke på påskeferie og vi liker oss godt i Asia men ettersom vi har vært innom Singapore, Malaysia og Thailand er det kanskje på tide å prøve å noen nytt. Er det noen her som har erfaringer fra Kambodsja? Slik jeg ser det for meg nå vil det nok være snakk om å besøke Siam Reap (for Ankor Wat), Phnom Phen og en stranddestinasjon. Finnes det fine hoteller på kysten? Hvordan er strendene? Finnes det mulighet for å dra på snorkleturer? Er det lett å komme seg rundt i landet med buss/tog etc? Hvordan er prisnivået? Noen som har noen reisebrev de kan dele med meg? :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for linkene...skal kikke på dem. Bildene med enorme insekter er jo interessante :-) Men det er slike ting som ikke er lett å unngå i sydlige strøk. Men det som gjør meg litt nervøs er info om at en bør ha med egen medisin for det er vanskelig å finne både leger og medisiner og hvis en blir syk er det best å komme seg til f.eks. Bangkok :sukk:

Gjest Elfrida
Skrevet

Hvis man er i nærheten av en flyplass er det bare en liten time til Bangkok, med topp leger. Hvis du er plaget av at du ofte trenger legehjelp på reiser så er det kanskje lurt å drøye det.

Jeg har bare vært i Kambodsja noen få dager, så jeg har ikke all verdens erfaring, men syns det var et kjempefint land. Veldig hyggelige mennesker, ingen spesielle problemer av den ene eller andre sorten, og du som er vant til å reise i Asia vil sikkert ikke ha noen som helst vanskeligheter.

Skrevet

Jeg har bare vært i Siam Reap og Phnom Phen (stranddestinasjonene tok vi når vi kom tilbake til Thailand).

Greit å ta buss, men skrekkelig dårlige veier så det tar sin tid (men det vet du vel alt om dersom du har reist i Asia fra før). Brukte nok ca 6 ganger så lang tid pr km iKambodsja sammenlignet med i Thailand.

Ankor er jo en reise verd i seg selv og jeg skulle gjerne hatt bedre tid i Phnom Phen (vi var der i bare en dag). Det var flott ute ved sjøen i byen, men jeg tror kanskje det området skulle rives (og det er 4 år siden jeg var der).

Skrevet

hehe...høres kanskje ut som jeg er syk og må til lege hele veien :-) Men jeg har heldigvis aldri blitt skikkelig syk på tur så det pleier ikke å være et problem.

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Jeg var i 10 dager i Kambodsja i 2007, men kun i Phnom Pehn og Siem Reap. Vi bodde på et guesthouse i Phnom Pehn og kom da i kontakt med en lokal tuktuk sjåfør. Han viste oss rundt, både typiske turiststeder + det virkelige livet i hovedstaden. Det er ikke noe offentlig transportsystem for turister i Phnom Pehn, så man bør få seg en privatsjåfør. Phnom Pehn var helt greit, men det var hovedsakelig det å besøke et av byens barnehjem som gjorde varig inntrykk

Siem Reap synes jeg var en gedigen skuffelse. Byen er kun bygget opp rundt turisme og Angkor- templene. Restauranter og hoteller og ikke så mye mer. Jeg er glad jeg har vært der, men tenker i ettertid at det hele hadde en flau bismak i munnen fra start til slutt. Klart at templene og områdene rundt var fantastiske, men det var ekstremt turistifisert.

Jeg vet ikke om dette var særlig til hjelp....:)

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei

Takk for hjelpen så langt. Vi begynner å se ruten for oss nå: Bangkok-Ho Chi Minh City-Siam Reap-Phnom Penh og så tilbake til Bangkok. Vi har ca 11-12 dager på oss når det gjelder Ho Chi Minh City, Siam Reap og Phnom Penh og hadde tenkt å fordele det med 5 dager i Ho Chi Minh City, 3 dager i Siam Reap og 3 dager i Phnom Penh. Høres det ut som en fornuftig fordeling?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...