Gå til innhold

Side i Tyrkia: erfaringer?

Fremhevede innlegg

Gjest Løve66
Skrevet
En annen ting du vil oppleve, er at selgerne kan være litt slitsomme. De vil gjerne ha deg med inn i butikken sin. Mange av dem er hyggelige, det går fint an å slå av en prat og gå videre, eller bare si nei takk.

Blir du irritert, tenk over hvorfor de er slik. De har 6 mnd (turistsesongen) som de skal tjene penger nok til hele året. Lønningene er lave i Tyrkia, men det er relativt dyrt å leve.

Folk som må tjene penger på turister har du også i alle andre ferieland, og jeg kan love deg, i Egypt er de mye verre!

TAKK - for da skal jeg i hvert fall ikke DIT!

Hilsen en som har prøvd Side....

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva koster en t/r billett til Antalya i juni da?

Oslo-Antalya?

Stavanger-Antalya?

Med norwegian koster det t/r oslo fra 2800,- og oppover i juni (mye billigere i juli og august).

Skrevet
Med norwegian koster det t/r oslo fra 2800,- og oppover i juni (mye billigere i juli og august).

TAKK!

Forstår ikke hvorfor juni skal være så dyr, det er vel ikke mange nordmenn som reiser til Tyrkia da?

Skrevet
TAKK!

Forstår ikke hvorfor juni skal være så dyr, det er vel ikke mange nordmenn som reiser til Tyrkia da?

Har vært i Side selv i juli/august, og jeg vil nok tro at det er fordi det er varmest der i de to månedene, og at flere kanskje synes da at temperaturen er mer behagelig i juni :)

Skrevet

Juni og Sep/Oktober er de fineste månede i tyrkia.,

• 1 måned senere...
Gjest cemnaz
Skrevet
Finnes ikke en minibank i hele Tyrkia. De bruker xerox-metoden...og kopierer opp penger ved behov.

Nei, kun på russisk, siden det har blitt så mange russiske turister i det siste.

Alle i Side er blinde....dessverre...så de kan ikke se hverken turister eller annet utøy.

Nei, ingen kvinner i Side kan skrive...ikke kan de regne heller.

De er små og grønne med antenne på hodet.

Ja, de ber hele dagen og natten...lendeklede bruker de ikke, men for å fly har de påmontert vinger.

Småfrekke? Nei, men usannsynlig dumme? Kanskje det.

Ta det med ro, de hvite, vestlige, kjekke mennene søker alltid tilflukt andre steder når hjernedødt materiale ankommer.

veldig bra svar SIXX :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
De bruker euro i Tyrkia og prisnivået er lavere enn her hjemme.

Hvorfor det, Tyrkia er ikke EU-medlem.

Og: det vi lda lønne seg for oss turister å kjøpe i tyrkiske lire (eller hva nå myntenheten der er) for den koster mindre enn Euroen...

Gjest Løve66
Skrevet
Hvorfor det, Tyrkia er ikke EU-medlem.

Og: det vi lda lønne seg for oss turister å kjøpe i tyrkiske lire (eller hva nå myntenheten der er) for den koster mindre enn Euroen...

Det lønner seg å bruke tyrkiske lire alle steder der nede utenom på flyplassen. I hvert fall gjorde det det i fjor, vil anta det ikke har endret seg til i år. Betal gjerne med euro i turistbyene, men de gir sinnsykt dårlig kurs.

Og husk; de later som regel som de ikke har vekslepenger slik at du skal lures til å kjøpe mer enn det du egentlig skal ha.

Gjest Illiya
Skrevet
Det lønner seg å bruke tyrkiske lire alle steder der nede utenom på flyplassen. I hvert fall gjorde det det i fjor, vil anta det ikke har endret seg til i år. Betal gjerne med euro i turistbyene, men de gir sinnsykt dårlig kurs.

Og husk; de later som regel som de ikke har vekslepenger slik at du skal lures til å kjøpe mer enn det du egentlig skal ha.

Det er ikke min erfaring. Noen ganger har de ikke vekslepenger, men da har de alltid tatt turen til nabobutikken eller noe og kommet tilbake med riktig beløp. Det har aldri vært noe problem.

Gjest Løve66
Skrevet
Det er ikke min erfaring. Noen ganger har de ikke vekslepenger, men da har de alltid tatt turen til nabobutikken eller noe og kommet tilbake med riktig beløp. Det har aldri vært noe problem.

Det gjorde de definitivt ikke da vi var i Side i fjor sommer. Tvert i mot var det så godt som alltid "problemer" med vekslepenger samme hvor vi handlet og hva vi kjøpte - de trakk da frem varer som lå ved kassa og skulle ha oss til å kjøpe dette for å komme opp i en rund sum. Hvis denne praksisen har endret seg er jo det bare en fordel.

Gjest Illiya
Skrevet
Det gjorde de definitivt ikke da vi var i Side i fjor sommer. Tvert i mot var det så godt som alltid "problemer" med vekslepenger samme hvor vi handlet og hva vi kjøpte - de trakk da frem varer som lå ved kassa og skulle ha oss til å kjøpe dette for å komme opp i en rund sum. Hvis denne praksisen har endret seg er jo det bare en fordel.

Jeg var der også sist i fjor sommer, men har ikke opplevd det du beskriver. Men jeg handler ikke så mye inne i selve Side, har vært mest i Kumkøy, og der er det kanskje litt annerledes.

Håper ikke det der blir standard!

• 2 uker senere...
Skrevet

Så det lønner seg økonomisk for oss nordmenn å handle i tyrkiske lire?

Hva om vi bare bruker Visa kortet vårt hver gang, da blir vel gjeldende valuta (tyrkiske lire) automatisk trukket?

Om de sier de ikke har vekslepenger sier jeg at jeg vil handle et annet sted.

• 7 måneder senere...
Skrevet

Side er bare verdenst beste plass, svigers har leilighet dere nede, så der er vi ihvertfall hver sommer, folkene der er kjempehyggelige. Har aldri hatt problemer med vekslepenger, er ikke mer mas fra selgerne en du tillater, og de siste 2 årene har det ihvertfall lønnet seg å bruke tyrkiske lira. :jepp:

Så det lønner seg økonomisk for oss nordmenn å handle i tyrkiske lire?

Hva om vi bare bruker Visa kortet vårt hver gang, da blir vel gjeldende valuta (tyrkiske lire) automatisk trukket?

Om de sier de ikke har vekslepenger sier jeg at jeg vil handle et annet sted.

Skrevet

jeg har vært der på familieferie. koste oss veldig vi :)

• 1 måned senere...
Gjest jettdude
Skrevet
Finnes ikke en minibank i hele Tyrkia. De bruker xerox-metoden...og kopierer opp penger ved behov.

Nei, kun på russisk, siden det har blitt så mange russiske turister i det siste.

Alle i Side er blinde....dessverre...så de kan ikke se hverken turister eller annet utøy.

Ja, de ber hele dagen og natten...lendeklede bruker de ikke, men for å fly har de påmontert vinger.

Ta det med ro, de hvite, vestlige, kjekke mennene søker alltid tilflukt andre steder når hjernedødt materiale ankommer.

Skrevet
veldig bra svar SIXX :ler:

Jævla morsomt,bor i alanya og alle tyrkerne synes bunaden min er fin, er jo skinnmager etter utallige matforgiftninger, blir rudlurt av tyrkere og lever på trepenger, ha ha ho ho

Skrevet

Jeg var i Side på treningleir sist år. Koselig by, men litt slitsomme mennesker hvis du skal gå å handle. Fikk inntrykk av at det var en stille og rolig by.

Håper du får en god tur! :)

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_laila_*
Skrevet

Ja det er faktisk blitt slik at de utfører en IQ test i det du ankommer antalya airport. Du trenegr ikke bekymre deg for noe av det du har spurt om.....du kommer ikke inn i landet ...sssssssssåååååååååå dum er du !

Skrevet

Om du skal til Side, er nærmeste flyplass i Antalya. Tror ikke Alanya har egen flyplass - men iallefall, det er ca. en times busstur fra flyplassen i Antalya til Side. Vet dessverre ikke hva det koster med taxi.

Jeg var i Side i september 2009, dette var min første Tyrkia-tur og jeg skal tilbake igjen i år. Side er en kjempefin, gammel by. Du bør ta turen til gamlebyen, og amfiteateret der. Endel ruiner og historie fra gammelt av.

Myntenheten i Tyrkia er lira, men du kan også bruke Euro. De fleste butikker setter prisene sine i Euro, og du får gjerne også mer for pengene dersom du bruker det.

Ellers er det veeldig billig i Tyrkia. Merkeklær (etterligninger) er utrolig billig, og man kan ikke se at det er kopier. Ellers er gull billig (men pass på så du ikke blir lurt), når du kommer inn i gamlebyen i Side, så er gullsmeder det første du møter på. Selv var jeg innom en på høyre side, de hadde sertifikater i vinduet, på at det var en "ekte" butikk, samt at de hadde reklameskilter fra nazar, star tour, apollo osv øverst i vinduene..

Maten i Tyrkia er veldig god - og billig! Tyrkerne er også hyggelige :)

Skrevet
Ellers er det veeldig billig i Tyrkia. Merkeklær (etterligninger) er utrolig billig, og man kan ikke se at det er kopier.

Nå er det vel strengt tatt ulovlig og kjøpe piratkopier??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...