Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #1 Skrevet 18. januar 2009 Om man skal til byen Side i Tyrkia, er nærmeste flyplass Alanya? Har noen her vært i Side - hvordan er det der? Hvor mye koster taxi flyplassen - Side? Hva er myntenheten i Tyrkia - og er det samme prisnivå som i Norge? Hva er dyrt og hva er rimelig?
momo Skrevet 18. januar 2009 #2 Skrevet 18. januar 2009 Det er ikke flyplass i Alanya, flyplassen er i Antalya, det ligger ca en halvtime unna Side. Har ikke veært i Side selv, men søstern min reiser dit hvert år og elsker det. Vet ikke hva drosje koster den veien. De bruker euro i Tyrkia og prisnivået er lavere enn her hjemme.
Gjest Illiya Skrevet 18. januar 2009 #3 Skrevet 18. januar 2009 Flyplassen i Antalya ligger 6-7 mil fra Side. En kan gint ta taxi, men hvorfor ikke ta transferbussen til reiseselskapet? Det er vel enklest når du ikke er kjent. Side er en hyggelig liten by. Gammel fiskerlandsby med ruiner fra romertiden. Du finner et stort amfiteater der, og også romerske ruiner helt nede ved havna. Skal du ut å spise, er det mange hyggelige restauranter med god mat. Det er fint å spise i en av restaurantene nede ved havna, men de er også dyrest og dårligst på maten. velg heller steder utenfor selve bykjernen hvis du vil spise godt og billig. Shopping er billig. Du finner det meste i Side, gull, skinn, sportsklær og jeans er gjerne av god kvalitet og billig, men hold deg unna sko. Vesker kan også være bra. Drar du til Manavgat, en større by 10 min unna, er det bedre utvalg. Mange er med på båtturer eller andre utflukter. Jeg vil anbefale rafting. Gøy og avkjølende i varmen. Jeg bruker for det meste Tyrkiske Lira når jeg er der, det er det de fleste bruker. Hvilket hotell skal dere bo på?
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #4 Skrevet 18. januar 2009 Flyplassen i Antalya ligger 6-7 mil fra Side. Hvilket hotell skal dere bo på? Leier leilighet av et norsk ektepar som eier ny og moderne leilihet i Side. Går det bra å bruke både Euro og tyrkiske lire da? Er de muslimer der eller hva? Må man kle seg spesielt? Er det trygt der? Finnes det vin, eller er alle helt Allah?
Gjest Illiya Skrevet 18. januar 2009 #5 Skrevet 18. januar 2009 Leier leilighet av et norsk ektepar som eier ny og moderne leilihet i Side. Går det bra å bruke både Euro og tyrkiske lire da? Er de muslimer der eller hva? Må man kle seg spesielt? Er det trygt der? Finnes det vin, eller er alle helt Allah? Hehe, tror det er bra du prøver å finne ut litt om landet før du drar dit ja:) Ja, Tyrkia er et muslimsk land, så det er selvfølgelig muslimer der. Det går bra å bruke både euro og lira. Man må ikke kle seg særlig annerledes enn her hjemme, men tenke på vanlig folkeskikk Det finnes vin ja. Alkohol utenom øl er som regel dyrt og dårlig å kjøpe i butikkene, så skal dere ha noe i leiligheten å kose dere med, lønner det seg å kjøpe på taxfree på tur dit. Det gjelder både vin og sprit Side er trygt og fint, men det finnes jo uærlige folk der også. Lite kriminalitet, men en bør jo være litt forsiktig.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #6 Skrevet 18. januar 2009 Det er ikke flyplass i Alanya, flyplassen er i Antalya, det ligger ca en halvtime unna Side. Har ikke veært i Side selv, men søstern min reiser dit hvert år og elsker det. Vet ikke hva drosje koster den veien. De bruker euro i Tyrkia og prisnivået er lavere enn her hjemme. De tar vel VISA overalt i moderne bankterminaler der vi bare drar kortet? Det er vel ikke gammeldagse greier der de tar med kortet på bakrommet og man må signere og slikt?
Gjest Illiya Skrevet 18. januar 2009 #7 Skrevet 18. januar 2009 De tar vel VISA overalt i moderne bankterminaler der vi bare drar kortet? Det er vel ikke gammeldagse greier der de tar med kortet på bakrommet og man må signere og slikt? Jeg er forsiktig med å dra kortet i utenlandske butikker. Ok hvis det er en seriøs kjede eller større butikk kanskje, men en liten klesbutikk/bod, nei.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #8 Skrevet 18. januar 2009 Er det en minibank / cashmachine på hvert gatehjørne i Side? Er minibankmenyen (og resturantmenyene) på engelsk også? Hvordan ser Side-befolkningen på turister? Er kvinnen velutdannet i Side? Hvordan er menn der? Brautende og sjåvinistiske eller ber de bare bønn og flyr rundt i lendeklede? Beklager småfrekke spørsmål, men jeg skal bare på besøk og ville nok ikke ha valgt Tyrkia selv. Det har liksom rykte på seg for å være sydenland samt at når det er muslimsk...vel, det er vel ingen hvite, vestlige kjekke menn der da?!
Gjest Illiya Skrevet 18. januar 2009 #9 Skrevet 18. januar 2009 Er det en minibank / cashmachine på hvert gatehjørne i Side? Er minibankmenyen (og resturantmenyene) på engelsk også? Hvordan ser Side-befolkningen på turister? Er kvinnen velutdannet i Side? Hvordan er menn der? Brautende og sjåvinistiske eller ber de bare bønn og flyr rundt i lendeklede? Beklager småfrekke spørsmål, men jeg skal bare på besøk og ville nok ikke ha valgt Tyrkia selv. Det har liksom rykte på seg for å være sydenland samt at når det er muslimsk...vel, det er vel ingen hvite, vestlige kjekke menn der da?! Det er mange minibanker ja, men sikkert ikke på hvert eneste gatehjørne. Side-befolkningen er godt vant til turister, og liker stort sett de som er åpne og trivelige, men ikke de som er overlegne og gretne. De er veldig hyggelige hvis du er hyggelig, er du gretten og sur, får du ikke mer service enn du fortjener. Side er et sted hvor mange tyrkere kommer for å jobbe i sesongen, det er først og fremst et turiststed nå, men du ser også mange damer i jobb der. Manvaget ligger som sagt 10 min unna, og der er det mange velutdannede kvinner. Jeg gikk til en kvinnelig tannlege der f.eks. I Tyrkia er det mange områder som er vestlig orientert, deriblant Side. Du ser både tradisjonelt kledde tyrkiske damer der, og også tyrkiske damer som går vestlig kledd. Menn som kommer fra andre deler av Tyrkia for å jobbe i sesongen, er også vant til vestlig kultur, eller de blir det etterhvert. Tyrkiske menn går ikke rundt i lendeklede nei. De kler seg bra, de har jo mye bra klær der nede, de samme klærne som du også kommer til å kjøpe. Klart de har en tendens til å være sjåvinistiske, de er oppvokst i en sjåvinistisk kultur, i likhet med mange andre menn utenfor Norge. De oppfører seg ikke dermed sånn i yrkessammenheng, og mange heller ikke privat sånn som du tenker. De er ikke dummere enn at de skjønner at andre har en annen kultur og leveregler enn dem, og de respekterer da faktisk det. Sånn som vi bør når vi drar dit. Når du kommer dit, kommer du til et land med helt ulik kultur enn vi har her, og det bør du respektere. Høres ut som du er veldig skeptisk, men prøv å ha et åpent sinn og ikke forvent at alt er som her hjemme. En annen ting du vil oppleve, er at selgerne kan være litt slitsomme. De vil gjerne ha deg med inn i butikken sin. Mange av dem er hyggelige, det går fint an å slå av en prat og gå videre, eller bare si nei takk. Blir du irritert, tenk over hvorfor de er slik. De har 6 mnd (turistsesongen) som de skal tjene penger nok til hele året. Lønningene er lave i Tyrkia, men det er relativt dyrt å leve. Folk som må tjene penger på turister har du også i alle andre ferieland, og jeg kan love deg, i Egypt er de mye verre! Det er forresten hvite, vestlige kjekke menn der også, de er på ferie, akkurat som deg. Drar du med familie eller med venninner, forresten? Kan anbefale deg ting i forhold til begge deler når det gjelder steder dere bør dra til og ting å gjøre.
Gjest Illiya Skrevet 18. januar 2009 #10 Skrevet 18. januar 2009 Forresten, minibanker og menyer er på engelsk ja
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #11 Skrevet 18. januar 2009 Takk for svar, Illiya! :-) Jeg er generelt litt skeptisk, men det pleier som regel å gå over. Jeg reiser for å besøke familie, og reiser alene eller tar med en venn (enten en date fra Norge eller en venninne). Har bikket de 30 og lurer vel litt på hva jeg kan finne på der. Men vil selvsagt lese litt først. Tror jeg vil satse på å vegetarmat ute på resturanter og salater/frukt(ost. Håper de har grovt speltbrød, hvis ikke kan man bake selv. Håper de har light-produkter. Kanskje de har sunne grønnsakspizaer med grov bunn der? Hva spiser tyrkiske kvinner for å holde formene, har de myhe sunne pridukter der? Vann må kanskje drikkes fra flaske. Det er kanskje kulturtilobud og at man kan ta timer i dans, båttur og/eller surfing der? Hai er det sikkert ikke så mye av.
Gjest Illiya Skrevet 18. januar 2009 #12 Skrevet 18. januar 2009 Takk for svar, Illiya! :-) Jeg er generelt litt skeptisk, men det pleier som regel å gå over. Jeg reiser for å besøke familie, og reiser alene eller tar med en venn (enten en date fra Norge eller en venninne). Har bikket de 30 og lurer vel litt på hva jeg kan finne på der. Men vil selvsagt lese litt først. Tror jeg vil satse på å vegetarmat ute på resturanter og salater/frukt(ost. Håper de har grovt speltbrød, hvis ikke kan man bake selv. Håper de har light-produkter. Kanskje de har sunne grønnsakspizaer med grov bunn der? Hva spiser tyrkiske kvinner for å holde formene, har de myhe sunne pridukter der? Vann må kanskje drikkes fra flaske. Det er kanskje kulturtilobud og at man kan ta timer i dans, båttur og/eller surfing der? Hai er det sikkert ikke så mye av. Vann må drikkes fra flaske ja. Har ikke sett noe grovt speltbrød, men du får kjøpt grovt brød på alle butikker. De har små supermarkeder, nærbutikker, og store supermarkeder med veldig godt utvalg. Tyrkerne spiser mye frukt og grønt selv, men på restauranter dynger de på med mat. Mest for at det ikke skal være smålig, og fordi alle gjør det. Du får f.eks flere sorter grillet kjøtt, masse grillede grønnsaker, pommesfrites og ris på en gang. En greier ikke ¨å spise opp alt. Du trenger generelt ikke være forsiktig med hva du spiser, jeg har vært der 8-10 ganger, og aldri blitt syk. Grønnsakspizza og andre vegetarretter får du. Lightprodukter finnes, men ikke i så stor grad som i Norge. Båtturer er fint, rafting, shopping, amfiteateret, de romerske ruinene osv osv. Og alt av vannsport.
*Annie* Skrevet 25. januar 2009 #14 Skrevet 25. januar 2009 Er det en minibank / cashmachine på hvert gatehjørne i Side? Er minibankmenyen (og resturantmenyene) på engelsk også? Hvordan ser Side-befolkningen på turister? Er kvinnen velutdannet i Side? Hvordan er menn der? Brautende og sjåvinistiske eller ber de bare bønn og flyr rundt i lendeklede? Beklager småfrekke spørsmål, men jeg skal bare på besøk og ville nok ikke ha valgt Tyrkia selv. Det har liksom rykte på seg for å være sydenland samt at når det er muslimsk...vel, det er vel ingen hvite, vestlige kjekke menn der da?! Bli hjemme!
Gjest Hvor er rimelige flybilletter? Skrevet 13. februar 2009 #15 Skrevet 13. februar 2009 Nærmeste flyplass til Side er Antalya - men hvor finner en de rimeligste flybillettene dit? Tenkte å reise dit for en uke i juni eller september.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #16 Skrevet 16. februar 2009 Hva koster en t/r billett til Antalya i juni da? Oslo-Antalya? Stavanger-Antalya?
sixx Skrevet 16. februar 2009 #17 Skrevet 16. februar 2009 Går det bra å bruke både Euro og tyrkiske lire da? Tyrkiske lire er nok best, iallefall siden de ikke bruker det mer selv. Er de muslimer der eller hva? Er nok både muslimer og eller hva der. Spiller det noen rolle? Må man kle seg spesielt? Ja, burka for innfødte og hardangerbunad for turister. Er det trygt der? Nei, er kjempefarlig der. Derfor blir alle tilreisende sendt i fengsel med en gang de kommer dit. Finnes det vin, eller er alle helt Allah? Ikke noe vin, kun Allah. Du blir også helt Allah hvis du våger deg dit.
sixx Skrevet 16. februar 2009 #18 Skrevet 16. februar 2009 Nærmeste flyplass til Side er Antalya - men hvor finner en de rimeligste flybillettene dit? Tenkte å reise dit for en uke i juni eller september. Et tips: Ikke gidd å søke på sidene til reiseselskapene iallefall...kan jo hende de kan svare deg.
Gjest Illiya Skrevet 16. februar 2009 #19 Skrevet 16. februar 2009 Hva koster en t/r billett til Antalya i juni da? Oslo-Antalya? Stavanger-Antalya? Gidder ikke å søke det opp for deg, gjør det selv.
sixx Skrevet 16. februar 2009 #20 Skrevet 16. februar 2009 Er det en minibank / cashmachine på hvert gatehjørne i Side? Finnes ikke en minibank i hele Tyrkia. De bruker xerox-metoden...og kopierer opp penger ved behov. Er minibankmenyen (og resturantmenyene) på engelsk også? Nei, kun på russisk, siden det har blitt så mange russiske turister i det siste. Hvordan ser Side-befolkningen på turister? Alle i Side er blinde....dessverre...så de kan ikke se hverken turister eller annet utøy. Er kvinnen velutdannet i Side? Nei, ingen kvinner i Side kan skrive...ikke kan de regne heller. Hvordan er menn der? De er små og grønne med antenne på hodet. Brautende og sjåvinistiske eller ber de bare bønn og flyr rundt i lendeklede? Ja, de ber hele dagen og natten...lendeklede bruker de ikke, men for å fly har de påmontert vinger. Beklager småfrekke spørsmål, men jeg skal bare på besøk og ville nok ikke ha valgt Tyrkia selv. Småfrekke? Nei, men usannsynlig dumme? Kanskje det. Det har liksom rykte på seg for å være sydenland samt at når det er muslimsk...vel, det er vel ingen hvite, vestlige kjekke menn der da?! Ta det med ro, de hvite, vestlige, kjekke mennene søker alltid tilflukt andre steder når hjernedødt materiale ankommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå