Gjest Arhirwen Skrevet 27. september 2009 #421 Skrevet 27. september 2009 Så koselig (!) å lese fødselshistorien! :happy: Jeg har tenkt på dette med epidural, og har jo sett hvordan prosedyren er på TV når man skal få epidural. Jeg har tenkt for meg selv at noe sånt skal jeg aldri ha i meg (har sprøyte- og nåleskrekk så det holder), men hvis det er som du sier at når man er midt oppi det så er det mindre vondt enn riene så kanskje det ikke er så ille allikevel? Hehe.. Har også sett at det er ledninger eller noe som går fra nålestikket i ryggen, er dette noe man kjenner når man ligger på rygg? Man legger vel kanskje ikke så mye merke til det uansett.. Må bare spørre!
Norbertine Skrevet 27. september 2009 Forfatter #422 Skrevet 27. september 2009 Epiduralen var virkelig minimalt vondt, mulig jeg hadde syntes det var mer vondt om jeg ikke hadde hatt så vondt fra før, men jeg mener bestemt at det er mer vondt å ta en vanlig blodprøve. Det går ledning fra nålestikket ja, som blir teipet fast til ryggen. Tenkte ikke noe over den i det hele tatt. Bare å spørre Arhirwen, visste virkelig ikke noe av dette før jeg hadde gjort det selv jeg heller.
effy Skrevet 28. september 2009 #423 Skrevet 28. september 2009 Så gøy å lese fødelshistorien din. Håper alt står bra til
Norbertine Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #424 Skrevet 20. oktober 2009 Hmm, burde kanksje flytte eller slette dagboken snart, men har ikke helt bestemt meg. Blir ikke så mye KG-tid for øyeblikket. I dag har jeg og mannen vært sammen i 5 år. Normalt ville vi vel gått ut og feiret, men vi dropper nok det denne gangen, kanskje det blir en tur på kafé . Tenker meg ut for å finne en gave til han i dag, men aner ikke hva det skal være. Dagene går rimelig i ett, babyen har en del vondt i magen, så det har blitt lite søvn den siste måneden. Vi har nå innsett at han ikke vil sove på ryggen eller siden annet enn i unntakstilfeller, så vi har rett og slett begynt å la han sove på magen. Både mamma og svigermor synes vi gjør helt rett i det, men jeg har jo litt dårlig samvittighet også. Men når både jeg, mannen og ikke minst babyen holder på å bli gal av søvnmangel så går ikke det så veldig bra i lengden, så vi får bare prøve å gjøre sjansen for krybbedød så liten som mulig med smokkebruk, god lufting osv. I går var vi på barseltreff, gøy å treffe litt folk igjen. Var en hel haug med damer og babyer, så vi måtte deles inn i grupper for at det ikke skulle bli alt for mange. Skal treffe gruppa mi igjen neste uke og gå på trilletur. Lillegutt har visst utrolig mye hår, jeg har jo selvfølgelig sett selv at han har mye hår, men visste ikke at han var så unormal. Han hadde helt klart mest hår av alle babyene, og fikk mange kommentarer på det. Vi lager hanekam på ham, ser utrolig tøft ut. Nå skal han visst ha mat, så det var alt for denne gang.
Synne-Marie Skrevet 20. oktober 2009 #425 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg syns flytte Trasig med vondt i magen baby, så vondt når man ikke kan hjelpe og roe dem. Hvordan er det med mageleie og smokkebruk forresten? Her har jeg forsiktig begynt å la han sove på siden, han spyr så voldsomt og jeg er redd for at han skal sette det i halsen. Tør ikke la han sove med smokken, men heldigvis sovner han greit selv om natta. Kommer du på treff med oss neste gang? Har også en hårkatt, morsomt og sammenligne Dessuten, baby med hanekam har jeg lyst til å se Håper det blir lettere for han å sove på magen, så mor og far også kan få litt søvn.
Norbertine Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #426 Skrevet 20. oktober 2009 Uff ja, veldig vondt å se han gråte utrøstelig uten å kunne gjøre noe for å hjelpe han. Har bestilt time til manuell terapeut nå, kanskje det kan hjelpe. Jeg hadde tenkt meg på treff nå sist gang det var, men hadde ikke sovet på hele natten, så jeg greide ikke. Men siden vi i hvert fall får noe søvn nå kommer jeg nok neste gang. De sier det er mindre sjanse for krybbedød om man bruker smokk, sannsynligvis fordi babyen ikke greier å begrave nesen i underlaget når det er en smokk i munnen. Men nå har han en tendens til å spytte den ut akkurat når han sovner uansett, så det hjelper vel ikke så mye. Men han ligger uansett med hodet mot siden, så tror ikke det spiller så stor rolle. Spying er jeg ikke så bekymret for, han har begynt å gulpe litt mer nå, men han greier nok å få det ut uansett.
Norbertine Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #427 Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Det ble faktisk så vi dro ut og spiste på tirsdag, dro på Egon i tårnet da, så ikke så veldig fancy, men tenkte det var best å satse på et familievennlig sted når man har med en potensiell hylemaskin. Det gikk dog helt fint, lillegutt sov i bilstolen sin hele tiden mens vi spiste. Så har vi hatt det ganske slitsomt et par dager, en stund virker det som han er veldig fornøyd, sover masse og smiler når han er våken. Så er det helt krise igjen, virker som han har veldig vondt i magen, hyyler kjempemasse og er helt utrøstelig. Så er usikker på hvorfor, har kuttet ut alt av melkeprodukter, løk, chili og annet som jeg tror han potensielt kan få vondt i magen av. Nesten så jeg blir redd for å spise, og det er jo ikke helt bra det heller. Men håper i episoden i går kveld bare var pga. økedøgn, det er vanskelig å vite om han har vondt i magen, og derfor vil ligge ved puppen og få trøst, som fører til at han spiser alt for mye så han får enda mer vondt i magen, eller om han faktisk er sulten. Han hadde gått opp 1,4 kilo (fra laveste vekt et par dager etter fødselen) på en måned da jeg veide han på mandag, så det er vel ganske sannsynlig at han trenger en del mer. Tror i hvert fall han har fått opp produksjonen en del nå, for puppene har sprengt mye i dag. I morgen skal vi da ut og spise middag, 10-års jubileum for gjengen jeg og mannen begge ble med i for 5 år siden, og som er årsaken til at vi møttes og ble sammen. Svigermor skal komme hit og sitte barnevakt. Jeg synes det er kjempeskummelt, og har vel strengt tatt ikke lyst, synes det er helt forferdelig å skulle dra fra babyen. Men mannen har veldig lyst, så jeg blir med for hans skyld. Det er ikke langt unna, så vi kommer oss jo alltids hit igjen fort om vi må. Men det går vel sannsynligvis helt bra... Endret 23. oktober 2009 av Gåsemor
Norbertine Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter #428 Skrevet 25. oktober 2009 Det ble middag i går, og det gikk faktisk helt fint. Utrolig stress å skulle sminke seg, kle på seg, legge fram ting til babyen etc. samtidig som babyen skulle ha mat, trøst osv, men vi kom da oss ut døra til slutt. Han hadde akkurat fått mat og hadde vært våken lenge, så han sovnet rett etter vi hadde dratt, og sov i fire timer, så han våknet ikke før akkurat da vi kom hjem igjen. Svigermor var i grunnen ganske skuffet. Middagen var i den store kasematten på festningen, der vi vurderte å ha bryllupet. Veldig glad for at vi valgte det bort, for jeg er egentlig ganske skuffet. Har spist på restauranten der før, og da har det vært helt greit, men nå synes jeg de var ganske uproffe. Dørene sto oppe til kasematten og til doene, og det var ganske kaldt. I tillegg var døren til jentedoen i glass, ikke mulig å se inn, men det føltes likevel skikkelig ekkelt. Stolene var vonde, og middagen ble servert på iskalde tallerkener. Kelnerne hadde ikke peiling på hvilken vin som var anbefalt til maten (som sto i menyen), og man måtte gå og mase på dem for i det hele tatt å få servert. *rant, rant*
Norbertine Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #429 Skrevet 28. oktober 2009 Lillemann har sovet i mer enn 6 timer i strekk i natt! Og etter at han fikk mat ble han passet på av pappaen sin mens jeg fikk dusjet og spist frokost. Fantastisk start på dagen! Og nå ligger han ved siden av meg i sofaen inntullet i teppet sitt og sover (og promper ) igjen. Dagens lærdom: * når babyen er overtrøtt, la pappaen bysse han i søvn (i nærheten av meg tenker han bare "melk, melk, melk!" uansett om han er mett og puppen er tom * maks et kvarter per pupp, da er det tomt, selv om han gjerne vil kosesuge videre gjør det bare at han svelger mer luft og jeg blir sår Dagens huskekliste: * kjøpe minifom på apoteket * kjøpe ny søppelbøtte til badet * kjøpe vippestol til baby
Ellevill Skrevet 28. oktober 2009 #430 Skrevet 28. oktober 2009 Hei Gåsemor! Vi brukte også minifom på eldstemann, men jeg synes ikke det hjalp. Men hos kiropraktor fikk vi veldig hjelp. Selv om det ikke var store problemer hos oss altså. Men pappaen var vel det verste tilfellet av "hønemor" (!) man kan oppdrive, så her måtte alle tiltak prøves på likt.
Norbertine Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #431 Skrevet 28. oktober 2009 Hei Ellevill! Jeg var hos manuell terapeut med han i går, men han fant ikke noe galt. Hadde egentlig ikke trodd det heller, for det virker som kroppen hans er veldig bevegelig, og selv om han har en favorittside å vende hodet til (hvilket er ganske naturlig siden det er der vi ligger), så kan han fint ha hodet andre veien også. Fikk beskjed om å legge han andre veien i senga da, så han vender seg til å ha hodet den veien også. Så eneste mulighet er å prøve å kutte ut matvarer, men etter at jeg har kuttet ut melk (som har hjulpet mye), kommer jeg egentlig ikke på noe jeg spiser som kan forårsake luft for han. Så da prøver vi minifom. Her er det vel jeg som er hønemor (evt. gåsemor), mannen mener jeg må bli mye flinkere til å bare la han gråte litt . Men nå er det jeg som må være med babyen hele dagen og høre på om han gråter, så det er jo lett for han å si. Jeg synes det er helt fryktelig at han skal ligge der å ha det vondt. Jeg tror også at han er altfor liten til å bli bortskjemt, sånn som mannen tror at han er. Så her skal alt prøves!
Synne-Marie Skrevet 28. oktober 2009 #432 Skrevet 28. oktober 2009 Her er det vel jeg som er hønemor (evt. gåsemor), mannen mener jeg må bli mye flinkere til å bare la han gråte litt . Men nå er det jeg som må være med babyen hele dagen og høre på om han gråter, så det er jo lett for han å si. Jeg synes det er helt fryktelig at han skal ligge der å ha det vondt. Jeg tror også at han er altfor liten til å bli bortskjemt, sånn som mannen tror at han er. Så her skal alt prøves! Hehe, samme her. Jeg syns jo det er greit å la han sutre litt mens jeg gjør meg ferdig med det jeg holder på med, men å la han gråte har jeg ikke hjerte til. Og hva så om han blir vent til at noen kommer å trøster han når han ikke har det bra. Det må jo være mye værre at han blir vent til at ingen kommer uansett hvor mye han gråter (Satt veldig på spissen da). De driver jo enda og knytter tillitsbånd til oss, og dessuten tror jeg ikke noe barn lite eller stort kan bli bortskjemt på omsorg
Gjest Alhelí Skrevet 29. oktober 2009 #433 Skrevet 29. oktober 2009 Mitt stalltips er i hvertfall rap, rap, rap. Små slurker, opp på skuldra, ned i horisontalen, opp på den andre skuldra, ned i horisontalen, opp på den første skuldra, mer mat. Repeat. Alfa og omega med en skikkelig rølperap mellom hver runde. Kan ikke overvurderes.
Norbertine Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter #434 Skrevet 30. oktober 2009 Du har nok et poeng der Alhelí, rap hjelper. I begynnelsen var det rett og slett umulig å få han til å rape, fikk erfaren svigermor til å prøve lenge etter mating, men det kom ikke en eneste rap. Nå har han begynt å rape litt, men det begrenser seg stort sett til én etter han er helt ferdig med å spise. Jeg hører at han svelger en del luft, så han skulle nok absolutt rapet mer. Problemet er at han er en svært utålmodig liten slukhals, så han begynner som regel å hyyyyle hvis han ikke får pupp nr. 2 med en gang etter han er ferdig med den første . Men det virker faktisk som den minifomen hjelper da, han har virket mye mer fornøyd det siste døgnet. Han promper skikkelig en stund når vi legger han ned, og så sovner han når han er ferdig, mens før lå han bare å vred seg lenge før han fikk det ut.
Gjest Alhelí Skrevet 30. oktober 2009 #435 Skrevet 30. oktober 2009 Først da jeg begynte å bli skikkelig nazi på rapingen, sluttet knøttet med hylinga. I løpet av én pupp tok jeg gjerne 2-3 pauser, hun var nødt til å rape, selv om hun brølte og protesterte. Og trikset med å holde opp - legge ned - holde opp på motsatt side, det ga resultater. Da forflytter luften seg i magen, og kommer til slutt opp. Trenger ikke ligge flatt i mer enn 4-5 sekunder, og så opp igjen på den andre siden, slik at trykket på magen (mot din overkropp/skulder) kommer på et litt annet sted. Bra at det er promping på gang.
Norbertine Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter #436 Skrevet 30. oktober 2009 Takk for tips Alhelí, skal prøve metoden og se om det gir resultater.
Norbertine Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter #437 Skrevet 30. oktober 2009 Jeg skjønner ikke helt hva babyen holder på med i dag, han oppfører seg annerledes enn han bruker (på grunn av at han ikke har vondt i magen?). Jeg har liksom ventet i hele dag på at han skal ha lyst på mat. Sist gang han spiste ordentlig var ca halv 5 i natt, og før det hadde han ikke spist siden klokka 22. Han sutrer litt, og jeg legger han til, så suger han litt, og så slipper han. Så ligger han bare der og smiler (!). Så suger han litt til, og slipper igjen. Så sovner han. Så går jeg vekk og lar han ligge der, da begynner han og sutre igjen. Men samme greia hvis jeg prøver å gi ham mat. Han har ikke feber, og han virker heller ikke syk, han virker jo ganske fornøyd bare jeg er i nærheten. Puppene er fulle av melk, og jeg ser han får munnen full, så han er ikke frustrert over at det er for lite som han har vært noen ganger før. Skjønner ingenting jeg. Nå virket det som han kanskje strevde litt med å få ut noe. Men så la jeg han ned på sofaen ved siden av meg, og da sovnet han igjen. Og jeg som liksom hadde tenkt meg på café med andre KG-mammaer. Det gikk visst ikke i dag.
Synne-Marie Skrevet 30. oktober 2009 #438 Skrevet 30. oktober 2009 Men toget er ikke gått! Grunnet magert oppmøte ble det flyttet til neste fredag
Norbertine Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter #439 Skrevet 30. oktober 2009 Da gjør jeg nytt forsøk neste fredag. Bra det ble flyttet, for fredagen etter det kan jeg uansett ikke. Ting går så sakte for tiden at jeg faktisk har problemer med å komme meg ut til 11.30. Håper det blir litt lettere etterhvert.
dreia Skrevet 30. oktober 2009 #440 Skrevet 30. oktober 2009 Stakkar veslemann som har hatt så mykje vondt i magen. Eg har ingen rapetips å komma med, men håpar de snart finn ein måte det fungerer på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå