effy Skrevet 11. juli 2009 #281 Del Skrevet 11. juli 2009 Innom og ønsker deg en god helg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 11. juli 2009 Forfatter #282 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Takk for det Effy! Smile: Nå gjør du meg bare redd. Fysioterapeuten sa at jeg ikke trengte krykker enda da, siden det faktisk ikke er gåingen som er problemet, det var bare hvis det ble verre. Jeg regner med hun kommer til å vurdere det igjen når hun kommer hjem fra ferie om en måned, så jeg satser på at det går bra. Her har vi som vanlig en sløv helg, vi sovnet begge to i flere timer i kveld. Så nå står mannen faktisk og lager middag (hjemmelaget pizza), vi har blitt veldig vant til å spise skikkelig sent. Senere skal vi opp til svigermor og se til huset, hvilket vi burde gjort for lenge siden, men vi har bare utsatt det. Håper virkelig alt står bra til der oppe, i følge nyhetene er det skikkelig innbruddsbølge på Byåsen. Prøver å planlegge litt hva vi skal kjøpe i Östersund neste uke, men blir veldig forvirret i forhold til hva man egentlig trenger. Jeg har den lange lista, men tror jeg skal droppe noe av det. Brystpumpe f.eks, mange sier at det er veldig greit å ha før fødsel, andre sier at det ikke blir brukt. Nå har vi veldig kort vei til vaktapoteket da, så det skal vel ikke være et kjempeproblem å sende mannen ut på innkjøp. Men jeg er utrolig redd for å ikke ha noe jeg absolutt burde ha kjøpt, så jeg driver omtrent og planlegger meg i hjel. Mannen er skikkelig oppgitt. Endret 11. juli 2009 av Gåsemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile Skrevet 11. juli 2009 #283 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Ikke meningen å gjøre deg redd altså! Men det er tydelig at det er ulik praksis hva de sier da. Min fysioterapaut som jobber kun ed bekkenløsning vil nok heller at jeg starter med krykker før det gjør skikkelig vondt for å avlaste for man skal ikke ha vraltegange! Utstyr ja... Jeg var fæl sist jeg også. Nå har jeg ikke gjort en ting, men vi har jo det meste klart så det bare kan taes ned fra loftet. Jeg husker i ettertid at jeg var nok litt hysterisk for jeg var som deg, redd for å ikke ha noe i hus og tenkte ikke helt at butikkene var åpne etter fødsel. Så lenge dere har vaktapotek går det helt greit å vente med pumpe. Jeg trengte pumpe litt fort men fikk låne både fra venner og fra helsestasjonen etter fødsel. Kos dere med pizza, det hørtes digg ut!!! Endret 11. juli 2009 av smile Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 12. juli 2009 Forfatter #284 Del Skrevet 12. juli 2009 Stakkar mannen min. Jeg kan virkelig ikke være lett å leve med for tiden. *er hormonbombe* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
effy Skrevet 13. juli 2009 #285 Del Skrevet 13. juli 2009 Stakkar mannen min. Jeg kan virkelig ikke være lett å leve med for tiden. *er hormonbombe* Huff da..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 13. juli 2009 #286 Del Skrevet 13. juli 2009 Du, jeg brukte en elastisk 'belte' rundt hoftene, det hjalp masse synes jeg. Hvis jeg finner det i kaoset mitt, kan jeg sende det til deg hvis du vil. Brystpumpe kjøper du hvis du føler behov for det - etter fødselen. Ikke stress. Jeg brukte min masse, jeg har venninner som aldri så mye som har tatt i en brystpumpe engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 13. juli 2009 Forfatter #287 Del Skrevet 13. juli 2009 Takk for det Ellevill, jeg har sett at det finnes og lurt litt på om det er noe vits i. Hvis du finner det hadde jeg satt veldig pris på om du kunne sende det. Ja, den utstyrslista bør vel abslolutt begrenses litt, som alle andre sier, butikkene stenger faktisk ikke etter fødselen. Skal prøve å få kjøpt i Sverige: * seng, Troll bedside crib, + sengekant, madrass, dyne og sengetøy * bilstol * badebalje * bæretøy * stellematte til toppen av vaskemaskinen på badet * stellekommode/kommode (evt. kjøper vi på ikea) * ammepute * videokamera, hvis vi finner + at vi skal kjøpe en voksipose, Urban, som jeg vet de ikke har i Sverige. Så har vi vogn, vugge, vognteppe, stelleveske og masse klær fra før. Høres det ut som jeg er relativt klar da? Eller er det noe jeg legge til, evt. ta vekk? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 13. juli 2009 #288 Del Skrevet 13. juli 2009 Begynner å bli klart nå ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
effy Skrevet 13. juli 2009 #289 Del Skrevet 13. juli 2009 Fin liste! Ser ut som du har det meste klart da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 14. juli 2009 Forfatter #290 Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) NAV! Jeg trodde altså at jeg kunne velge selv når jeg ville begynne permisjonen, og at 53 av de 56 ukene begynte ved fødsel, (eller da selvfølgelig senest etter 3 uker). Dvs, hvis jeg føder en uke etter termin, men også har begynt permisjonen en uke etter at jeg skulle, så taper jeg ingenting på det. Og at siden jeg har terminbekreftelse på 22. september, som skulle vært 28 september, så gjør ikke det noen ting at jeg likevel begynner permisjonen 7. september (eller 6. da, som jeg planla siden det er en mandag.) Men nå sa de på NAV at nei, det går ikke, når terminbekreftelsen min sier 22. september, da må min permisjon begynne 1. september. "Foreldrepengeperioden begynner i alle tilfeller senest å løpe tre uker før fødselen. Dette gjelder også i de tilfeller der moren ønsker å være i arbeid i hele eller deler av tre ukers perioden før fødselen. Arbeid i dette tidsrommet gir derfor heller ikke opptjening av rett til foreldrepenger. I perioden fra 12 uker til tre uker før fødsel: I tilfeller der det er inngått avtale om permisjon, begynner foreldrepengeperioden å løpe fra det avtalte tidspunkt. I praksis avtales som oftest permisjon fra tre ukerstidspunktet før forventet termin. Dersom fødselen inntrer før det avtalte tidspunkt, starter foreldrepengeperioden fra fødselsdatoen. Har moren faktisk gått ut i foreldrepermisjon på et tidspunkt før det avtalte tidspunkt for permisjonens begynnelse, blir dette tidspunktet avgjørende." Jeg synes fremdeles at min tolkning er riktig, for det står faktisk ikke "termin" her, det står "fødsel". Så sa de at de har behandlingstid på en måned, men at det kan ta noe lenger tid pga. ferie. Mannen mener nå at jeg kan få sendt en ny terminbekreftelse, men det forsinker vel bare behandlingstiden enda mer. I tillegg til at legekontoret sikkert krever 104 kroner ekstra for å sende en gang til. Og så fikk jeg vite at vi ikke kan ta noe av permisjonen samtidig, som jeg også trodde uten at jeg vet hvorfor, for det står jo at man kan ha maks 150% samtidig, og da må mor være i minst 50% arbeid. Vi hadde tenkt å ta en måned i svigers sitt hus i Spania i mai, juni neste år, men da må altså en av oss ta ferie. I og for seg sikkert greit. Mannens jobb har da sagt at de gjerne vil betale han for å ikke ta ut ferie neste år, da de rett og slett ikke har mulighet til at han tar ut både permisjon og ferie. Der med blir det vel i praksis slik at mannens jobb betaler oss for å la meg ta ekstra permisjon, siden vi ikke har tenkt å sende ungen i barnehage når han er 10 måneder. Så tar mannen altså ut permisjon den måneden vi er i Spania, mens jeg tar ut ferie, og resten av mannens permisjon tror vi skal fordeles utover et par år. Men det må vi lage en plan for før min permisjon er ferdig, og det blir jo litt vanskelig når vi ikke vet når jeg får meg jobb. Det blir jo litt unødvendig at han skal ta ut permisjon samtidig som jeg evt. er arbeidsløs (siden kontrakten min går ut i løpet av permisjonen). Arbeidsgiveren min sa forøvrig at de gjerne vil ha meg tilbake etter permisjon, (de passer jo godt på de få kvinnene de har, som it-konsulentfirma har de jo sterk overvekt av menn), men det er jo fullstendig avhengig av at de faktisk finner et oppdrag til meg. Permisjonsfordelingen er det vel egentlig helt unødvendig å bekymre seg for nå, så jeg skal prøve å la være. Endret 14. juli 2009 av Gåsemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
effy Skrevet 14. juli 2009 #291 Del Skrevet 14. juli 2009 Ikke lett det der med permisjon, spesielt mtp. jobbsituasjonen din. Uansett bør du vel få en ny terminbekreftelse fra legekontoret, og den bør du vel ikke betale for når de har gjort feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 17. juli 2009 Forfatter #292 Del Skrevet 17. juli 2009 (endret) Går det virkelig an at dagboka mi har falt ut av mine innlegg? :klø: Tror den funksjonen har en bug ett eller annet sted. Fikk ringt og skaffet ny terminbekreftelse, dama på legekontoret var egentlig skikkelig spydig da jeg ringte. Først begynte hun å bortforklare, "Ja, de har vel brukt den datoen som sto på helsekortet ditt da." Og jeg sier, "Nå er vel helsekortet mitt oppdatert med UL-termin?" (Dessuten har jeg aldri hatt termin 22. september, men derimot 23.) Og da sier hun, med spydig tone: "Ja, men det er da ikke sååå nøye da!" Og jeg sier, "Jo, det er faktisk det, når jeg må ta permisjon 6 dager tidligere på grunn av dette" Og da tror jeg hun blir litt flau, "Ehhh... ja, det er jo sant... hehe. Vil du at jeg skal sende den?" Så får jeg den dagen etter, med navnet og en merkelig, utydelig signatur fra legen min, som jeg vet er på ferie. Utrolig rart. (Slapp å betale da.) Men nå har jeg i hvert fall levert den på NAV, og dama der sa at det ikke skulle være noe problem, jeg måtte bare sjekke at det står riktig dato når jeg får vedtaksbrevet. Så nå krysser jeg fingrene for at jeg får penger når jeg går ut i permisjon. I dag drar vi til Östersund! Skulle egentlig dratt allerede, men svigers måtte visst bli ferdig med noe på jobb først. Så de kommer og henter oss ved 3-tiden. Så får vi se hva som blir shoppet i morgen, håper vi finner alt vi skal ha tak i. Endret 17. juli 2009 av Gåsemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
effy Skrevet 17. juli 2009 #293 Del Skrevet 17. juli 2009 Rett skal være rett! Det er bra du står på krava! Kos deg masse på shopping i Sverige da! litt for 30 uker i dag!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 17. juli 2009 Forfatter #294 Del Skrevet 17. juli 2009 Oi, hjelp! Jeg har ikke registrert det selv en gang, den siste uka har gått veldig fort! Jeg som egentlig synes tiden går veldig sakte for tiden... Godt å ha kommet på 30-tallet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 17. juli 2009 #295 Del Skrevet 17. juli 2009 Himmel, så vanskelig dette ferie/permisjon-greiene ble da! Håper det ordner seg til det beste for dere alle tre! God tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 17. juli 2009 #296 Del Skrevet 17. juli 2009 Godt det ordna seg med permisjonen da Og grattis med 30 uker - deilig og komme over på 30-tallet ja, det høres mye mer ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 18. juli 2009 Forfatter #297 Del Skrevet 18. juli 2009 Nå er vi hjemme igjen, det var da sommerens store utenlandstur for min del. Det var veldig koselig, bodde på et fire-stjerners hotell som strengt tatt burde vært to-stjerners (vi bodde under bakkenivå, og det var ikke akkurat oppusset de siste tjue årene eller så, og senga helte mot midten), men dog vi fikk da sovet (selv om jeg våknet veldig tidlig da). Var ute på fredagskvelden og spiste på en skotsk pub, etter at vi hadde avvist den første restauranten vi var innom (den så veldig tvilsom ut, stedet så ut som en etterlevning fra 1970, han som tok i mot oss så ut som en etterlevning fra 1950), dessuten så fant vi ut at vi stolte mer på anbefalingen fra kokken vi snakket med enn på fjortisjenta i resepsjonen. Og det var lurt, maten på puben var helt utrolig god. Hvitløksbrød med aioli, Chatau Briand med fantastisk god saus og "fläder" (som vi har funnet ut må være hylleblomst) og lakris/lime sorbet til dessert. Og de andre drakk rødvinen vi hadde i bryllupet (som de ikke engang har i bestillingsutvalget på polet) til maten (jeg var bare litt misunnelig da ) I dag har vi fått unna harryshoppinga (alkohol, kjøtt, div. mat) og deretter kjøpt babyting. Seng fikk vi ikke kjøpt, de hadde den kun inne i brun (og da var det vel også kun utstillingmodellen tror jeg), så vi måtte ha bestilt den. Og den var uansett dyrere der enn her, den hadde jo blitt billigere på grunn av valutaforskjellen likevel, men det var veldig lite forskjell. Så den skal jeg få bestilt på Barnas Hus. Så hadde de ikke riktig base inne til maxicosi (og jeg var ikke helt fornøyd med fargen de hadde inne heller, selv om det ikke er det viktigste når det gjelder bilstol), så vi kjøpte i stedet en Brio-stol. Har ikke lest noen test hvor den er med, så det ble rett og slett bare en satsing på at den forhåpentligvis er bra nok. Den hadde i hvert fall base som kan brukes både med og uten isofix, og den så veldig fin ut, og den var ganske billig. Så har vi kjøpt ammepute, stelleunderlag, bæresjal og badebalje. Fikk veldig mye for pengene. Så klart, hadde ikke svigers betalt selve turen, både hotell, middag og bensin, hadde det sikkert ikke betalt seg uansett, men for oss ble det jo vinn-vinn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
effy Skrevet 18. juli 2009 #298 Del Skrevet 18. juli 2009 Tilbake allerede ja? Artig at dere fikk handlet endel da Brio stolen er sikkert bra nok, det er jo et kjent merke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 20. juli 2009 Forfatter #299 Del Skrevet 20. juli 2009 Nå har mannen dratt på guttetur til frankrike, han tok flybussen halv 5 i morges. Jeg sovnet sent i går, og fikk ikke sove etter han sto opp, så jeg har vært veldig trøtt i dag, men har tatt en lang middagslur. Virket som han nesten angret på at han hadde bestemt seg for å dra, tror han syntes det var vanskelig å dra fra meg nå når jeg er gravid. Men jeg tror de får en kjempetur, virker som han hadde det gøy når jeg snakket med han på telefonen. Fikk han til å støvsuge og vaske her i går da, siden jeg ikke kan gjøre det selv, og jeg hadde ikke akkurat lyst til å vasse rundt her i en uke alene slik om det så ut. Han gjorde det svært motvillig, akkurat støvsuging og vasking er vel blant det han hater mest. Men nå er det ganske greit her, har planer om bl.a å avvise fryseren mens han er borte. Svigers, mamma og andre tror visst dette blir veldig fælt for meg, at han blir borte i en uke. Klart, det blir sikkert litt kjedelig å være alene hjemme når jeg er vant til å ha han her, og det er ikke så gøy å jobbe når det virker som alle andre er på ferie. Men jeg har da faktisk bodd mutters alene i tre år, jeg greier meg fint en uke uten å gå på veggen! I morgen skal jeg prøve å få bestilt seng, og muligens også kjøpt voksipose. Da begynner alle de store tingene å komme i havn, bare småting som håndklær, kluter, ammeinnlegg, ammebh, sengetøy osv. som mangler. Men det skal jeg kose meg med utover i august, og kanskje spare noe av det så vi har ting å ønske oss. Klippet fra babyverden.no: 30 uker Vekt: 1600 g CRL: 26,5 cm Full lengde: 36 cm OM BARNET Fosteret er i begynnelsen av denne uken 28 uker gammelt. Hjernens overflate blir stadig mer rynkete etter hvert som vindingene dannes. Forskere mener intelligensen kommer fra dette laget. Når vindingene snor og bukter seg på overflaten, maksimeres antallet hjerneceller og overflaten blir større. Nå kontrollerer hjernen den rytmiske pusteøvelsen og regulerer temperaturen selv! Lanugohårene begynner å forsvinne, men forblir lengst på ryggen og skuldrene. Fosteret har nå ordentlige hår på hodet. Fettlaget under huden blir tykkere og glatter ut huden. Fettet isolerer og fungerer som energikilde. Fosteret fortsetter å bevege seg så mye som mulig på den begrensede plassen og sparker med føttene og dunker med hendene. Noen fostre begynner også å snu seg med hodet ned nå. Dette kjenner du når fosteret sparker og dunker mot mellomgulvet og ribbeina, og hodet presser mot bekkenbunnen. TIL MOR Å bygge rede. Bare 10 uker igjen! Er du blant de som plutselig får tidsnød? Så mye skulle vært gjort før babyen kommer. Utålmodigheten i forhold til partneren kan bli stor. Kommer han til å bli ferdig med det han lovet før babyen kommer? Eller lurer du på om han i det hele tatt forstår at det snart kommer et barn? Plutselig må det ryddes i skap og skuffer, kjeller og loft. Nyt energien, men husk at det kommer en dag i morgen også." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 21. juli 2009 Forfatter #300 Del Skrevet 21. juli 2009 Fikk bestilt seng i dag, den kommer sannsynligvis om et par uker. Tenkte på å kjøpe voksipose også, men den er jo 100 kr dyrere på barnas hus enn i webshopen til voksi, i tillegg til at de ikke hadde riktig farge, så tror kanskje det blir webshopen. Det kommer an på hvor mye det blir i frakt da, men webshopen ser ut til å være nede akkurat nå, så får ikke bestilt. Utrolig hvor irriterende sånt kan være Har spist is i kveld, med fantastisk lakrissaus jeg kjøpte i Sverige. Genialt! Tror jammen jeg skal gå og legge meg snart, sov altfor lite i natt, fordi jeg sov på dagen i går, fordi jeg sov altfor lite natten før. Dårlig sirkel! Men har heldigvis greid å la være å sove i dag, så forhåpentligvis går det seg til igjen. Kjeder meg forøvrig litt allerede. Er heldigvis bedt på bursdagfeiring for mannens bror hos svigerfar og svigerstemor i morgen, og akkurat det samme hos svigermor og svigerstefar på fredag, så har da litt å gjøre denne uken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå