Norbertine Skrevet 8. desember 2009 Forfatter #461 Del Skrevet 8. desember 2009 I natt sov lillegutt fra 21.45 til 02, fikk mat, sov fra 02.30 til 07. Så utrolig bra! Så sovnet han igjen i vugga 08.30, og sover (vel, det kommer noen lyder) fremdeles. Virker som kolikken har blitt mye bedre! (Skummelt å skrive det da, redd for at det plutselig blir verre igjen. ) Så nå prøver vi å få rutinen skikkelig innarbeidet, så skal vi vel prøve å legge han tidligere og tidligere. Så gjelder det bare at jeg og mannen greier å legge oss om kvelden også da, sovnet ikke før etter nattmatingen. Skal jeg få nok søvn burde jeg jo være i seng klokka 23. I morgen skal jeg til legen og få satt inn hormonspiral. Ble overtalt av mannen og legen, men er egentlig veldig skeptisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 9. desember 2009 Forfatter #462 Del Skrevet 9. desember 2009 Ikke noe langvarig skriking i natt heller. Han sovnet omtrent 22.15 under amming, og ble bært i seng 22.30 elns (måtte se ferdig grey's ) Så sov han til 5 omtrent og fikk mat, men etter det ble han litt for våken. Så vi lå og døste og stappet smokk fram til 7, så sov vi litt til halv ni. Mannen har vært hjemme litt og passet lillemann mens jeg dro til legen. Innsetting av spiral var ikke spesielt vondt, så det var jo litt unødvendig å grue seg så mye. Merker litt nå da, som svake menssmerter. Så gjenstår det bare å se hvordan jeg reagerer på hormonene. Babysvømming i kveld igjen, men jeg kan ikke bade. Får sette meg på kanten tenker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 9. desember 2009 #463 Del Skrevet 9. desember 2009 Så bra han sover bedre! Fryktelig slitsom tid dere/du har hatt! Får håpe dette er et nytt mønster! Hormonspiral synes jeg går veldig fint noen uker etter fødsel. Når man ikke nylig har født derimot... Jeg besvimer nærmest, synes det er forderdelig. men har venninner som ikke synes det er spesielt ille, så det er vel så forskjellig fra person til person. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 10. desember 2009 Forfatter #464 Del Skrevet 10. desember 2009 Ja, det er fantastisk at det går så mye bedre, man blir fryktelig utslitt av å sove så lite. Og det er vondt å se at en liten baby har det vondt, ble så jeg grudde meg til det skulle bli kveld hele tiden. Merker at han sliter litt med luftsmerter ennå da, men det er milevis forskjell fra en baby som hylskriker i flere timer til en baby som er urolig en times tid. Han raper i hvert fall etter hvert måltid nå, og kommer med laaaange promper når han ligger i senga, så det er tydelig at det kommer ut en del. Baby sovnet ca 22 i kveld, utslitt etter babysvømming. Jeg var litt tom for melk, så han fikk oppvarmet melk etter amming i kveld også. Har foreløpig gitt han mme tre ganger, ellers har han fått oppvarmet melk fra meg, og det skjer bare på kveldstid bortsett fra én gang. Det er ikke så ille, med tanke på hvor store problemer det virker som andre på forumet her har. Så jeg skal ikke klage, selv om jeg ikke akkurat synes barseltiden har gått som en drøm. Babysvømmingen går kjempefint, jeg fikk tatt masse bilder av lillegutt og pappaen fra kanten i dag, han spreller i vei og har det kjempegøy. Ble slitsomt for pappaen og være alene med han da, for han er sterk! Instruktøren kommenterte det også da han hjalp til med dykking, man blir veldig sliten av å holde han fast i en time. Jeg fikk kastet i meg to pølser og en halv frossenpizza(!) etter babyen sovnet, både jeg og pappaen var helt utsultet. Så sovnet jeg, og våknet halv 5 og ga babyen litt mat. Så sovnet han igjen, men jeg er lys våken. Har spist en banan, tre pepperkaker og litt sjokolade, og drukket melk. Så kostholdet er jo strålende. Skal drikke litt mer, og prøve å sove litt mer snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 5. januar 2010 Forfatter #465 Del Skrevet 5. januar 2010 Julen er vel overstått, og vi sliter ganske kraftig med søvnen. Lillegutt har visst vendt seg til at han skal være våken mellom 1 og 5 om natten. Vi har nå begynt med litt søvntrening, etter kraftig insistering fra svigermor om at det bare er tull at det ikke hjelper før etter 6 måneder. Dermed får han ikke lenger lov til å stå opp og leke, vi holder oss på soverommet med dempet belysning, rolig snakking og synging. Men vi er rimelig frustrerte, merkelig at en liten gutt som tydelig er trøtt, er mett og har tørr bleie, og ikke virker som han har vondt (lenger), ikke bare kan sovne? Julen var veldig hyggelig, men også slitsom med familieselskaper hver bidige dag. Og desto vanskeligere å få lillegutt til å ha noen rutine. Så vi håper hardt på at det vil bedre seg etter en stund med konsekvent legging, og tydelig forskjell på dag og natt. Nå er det dessverre for kaldt til å gå ut i Trondheim for tiden, og det er meldt ca. 15-17 minusgrader hele uka. Så da blir det lite frisk luft på lillemann. I går hadde jeg bursdag, og vi hadde barnevakt for andre gang, i form av farmor og gammeltante. De nikoste seg, og jeg og mannen hadde det også veldig koselig ute for å spise middag, om enn med litt mye gjesping. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 12. januar 2010 #466 Del Skrevet 12. januar 2010 Hvordan går det med småtten og soving? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 12. januar 2010 Forfatter #467 Del Skrevet 12. januar 2010 Det går ikke så veldig bra, det er sikkert. Det er sutring og skriking hver gang han er trøtt, og vi greier rett og slett ikke å få han til å sove. Byssing, bæring og synging hjelper ikke. Som regel sovner han inntil puppen til slutt, men da er det hipp som happ om vi faktisk greier å flytte han til sin egen seng etterpå uten at han begynner å skrike igjen. Og ligger han inntil meg får ikke jeg sove. Han sliter litt med magen ennå, vi har ikke noe langvaring skriking, men det er mye luft i magen som er vanskelig å få ut for han, og han greier ikke å slappe av ordentlig før det er ute. Og døgnrytmen er ikke blitt særlig bedre, han sovner vel for natten en gang mellom 1 og 3. Så her er gode råd dyre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 12. januar 2010 #468 Del Skrevet 12. januar 2010 Jeg har dessverre ikke mange gode råd. Jeg har litt lett for å tenke at hvis jeg hadde fått et barn til nå, ville alt vært lett som bare det, da hadde jeg bare gjort slik og sånn og ditt og datt. Men jeg vet jo at når man er i situasjonen, og det faktisk er snakk om et lite vesen med vilje og "meninger" og følelser, så er det ikke så lett. Men hva om pappaen tok alt kvelds- og nattstell noen dager, og du holdt deg helt unna? Det har hjulpet mange jeg kjenner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 12. januar 2010 Forfatter #469 Del Skrevet 12. januar 2010 Pappaen får ikke til å roe han i det hele tatt. Jeg vet ikke helt hvorfor, han prøver så godt han kan. Og når han ikke greier det, greier i hvert fall ikke jeg, siden småtten da bare vil ha pupp med en gang. Og han er ikke sulten altså, jeg har mye melk nå, og han drikker så mye han vil. Men han skal bare ligge ved puppen og kose. Jeg føler at vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å la han få ligge ved puppen hver gang han skal sove, men samtidig er det bedre at han sovner ved puppen enn at han ikke sovner, eller blir helt krakilsk før han sovner i utmattelse. Skal på helsestasjonen på mandag, får høre om helsesøster har noen tips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 12. januar 2010 Forfatter #470 Del Skrevet 12. januar 2010 I dag er han virkelig helt ekstrem. Har sutret omtrent konstant tiden han har vært våken. Jeg trodde han var sulten, han spiste masse, og gulpet deretter opp over hele seg, og over min bukse. Vil ikke ligge i babygymmen, vil ikke sitte på fanget, vil definitivt ikke ligge på ryggen, på magen eller på siden, vil ikke bæres i sjal, vil ikke bæres på skulderen. Holdt han tett inntil meg med smokken i munnen og sutteklut inntil ansiktet, sutre, sutre, så plutselig sovnet han. Fikk lagt han over i vugga, lurer på hvor lenge han sover. Nå virker det som han bare er en sutreunge her, og det blir jo også feil. Han er faktisk en veldig blid unge, så lenge han er våken. Men vi sliter veldig med sovingen, virker som han rett og slett ikke liker å bli trøtt og måtte sove. Og nå er det vel muligens tann som kommer, som gjør at det er såpass ille nå. Han sikler seg helt våt, og tygger på fingrene. Synes han har holdt på sånn lenge, så skulle ønske den tanna bare kunne komme. Selv om jeg ikke akkurat ser fram til ammingen om han skulle begynne å bite meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #471 Del Skrevet 7. mars 2010 Sånn, ny identitet. Lillegutt utvikler seg med stormskritt, er blitt rimelig mobil, og hverdagen er dermed rimelig travel. Forløpig åler han seg bare bakover og rundt i ring, men står og øver i krabbeposisjon mye, så tror ikke det er snakk om lang tid før han kommer seg framover også. I går var jeg på kino, så mannen skulle legge E alene for første gang. Det var ikke akkurat noen suksess. Da jeg kom hjem ca 20.45 var han fremdeles våken, mens han vanligvis sovner rundt 19.00. Men han hylte bare de nærmet seg soverommet, og da han la han i vugga på stua hadde han også hylt i tjue minutter. Så han bare ga opp. Dette må vi virkelig øve mer på, for jeg kan ikke være den eneste som greier å legge gutten. Men mannen sa også at E sa "hei" fem ganger i går når jeg borte, og da det var tid for legging hadde han sett rundt seg og sagt "Mam!" mange ganger. Men det er nok muligens bare pappaen som faktisk forstår denne "pratingen". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 7. mars 2010 #472 Del Skrevet 7. mars 2010 Jeg antar du så Alice i eventyrland på kino? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #473 Del Skrevet 7. mars 2010 Jeg antar du så Alice i eventyrland på kino? Har du blitt synsk nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 7. mars 2010 #474 Del Skrevet 7. mars 2010 Har du blitt synsk nå? He he, ja, der har du meg, lizzm. Ønsker deg en fin søndagskveld med "snilt" lite nurk og en god natts søvn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #475 Del Skrevet 7. mars 2010 Takk for det Ellevill, og det samme tilbake, i den grad du har "nurk" . Må vel oppdatere litt om sovingen hans, siden jeg ikke har gjort annet enn å klage over den. Han sover faktisk stort sett bra for tiden. Han sovnet som sagt 20.45 i går, våknet for pupp ca 2, og var lysvåken 6.30. Fikk pupp igjen, så sto vi opp til ca 8, da var han trøtt igjen. Det er stort sett 1-3 amminger hver natt, driver og tenker litt på nattavvenning snart. Men må få opp matmengden på dagtid først, forreløpig spiser han bare ca et halvt middagsglass på kveldstid i tillegg til morsmelken. Pluss at han den siste uken har fått noen skjeer sviskemos på formiddagen en gang, og før kveldsmåltidet (i håp om at han skal bæsje mer enn en gang i uka. Og hittil har det doblet frekvensen, så det ser ut til å funke greit. ) Siden han har slitt så med magen har vi latt han få det akkurat som han vil hele tiden, det går ikke an å være streng til en unge som har det vondt. Men nå har han det stort sett fint, så vi må vel jobbe litt med at pappaen får mer ansvar for legging og på natten, og at han ikke får pupp bare for at han skal sove, når han ikke er sulten. Men er veldig usikker på hvordan man gjør det på best mulig måte, for jeg kan jo ikke bare la han ligge og gråte heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 15. mars 2010 Forfatter #476 Del Skrevet 15. mars 2010 (endret) Da har E fått to matmåltid i dag, for første gang. Etter at han skulle ha pupp annenhver time i natt ble jeg møkklei, så nå skal det mates! Og det gikk faktisk kjempefint, han fikk havregrøt med litt linfrø (i håp om at magen skal få litt fart på seg) til formiddagsmat, og så spiste han et helt glass gulrot- og pastinakkmos til kvelds. (Så har han fått pupp tre ganger på halvannen time etterpå ) Og nå sover han, for en stund i det minste. Han driver og blir stadig verre og legge, jeg må amme han til søvn for å ha håp i det hele tatt. Og da er det uansett ofte han ser sitt snitt til å snu seg rundt på magen, stå på hendene og sutre, selv om han er trøtt. Jeg skjønner virkelig ikke poenget. Muligens har han vondt i magen, men det er jo veldig rart at han bestandig skal ha vondt i magen akkurat når han legges. Og siden han har blitt så flink til å krabbe er det skummelt å la han ligge i min seng, han kan jo dette ned. Men han vil jo ikke sovne i sin egen, spesielt ikke med kanten oppe, og det må den jo være. Skal kjøpe "stor" sprinkelseng i løpet av uka, og flytte han på eget rom, regner med det kommer til å bli et helvete å få han til å godta det. Så må vi også kjøpe ny bilstol, og vi har akkurat betalt for leiebilen vi skal ha i Spania om et par mnd, så her blir det magre tider for en stund. Nå drev han akkurat og spiste på babycallen, håper jeg fikk overtalt ham til å sove videre med bamsen i stedet. Endret 15. mars 2010 av Alice i Eventyrland Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synne-Marie Skrevet 15. mars 2010 #477 Del Skrevet 15. mars 2010 Huffda! Har ingen strålende tips akkurat, for her er jo selve legginga ganske grei. De gangene det har vært krise har det som regel hjulpet å bare være på rommet til han roer seg. Holde i handa og stryke på panna og sånn. Noen ganger legger jeg meg på senga og f.eks. leser, for han slapper som regel av når jeg bare er i nærheten. Timinga er forresten kjempeviktig i huset her. Han må legges akkurat når han begynner å bli trøtt, for med en gang han blir grinete, så kan han bruke mye tid og krefter på å sovne Mulig det hjelper med ny og større seng da Og finnes det ikke sånne "soveposer" for de litt mer mobile krabatene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #478 Del Skrevet 16. mars 2010 (endret) Grøt var helt klart ikke noen suksess, han hadde tydelig vondt i magen i går. Ble helt krise et par timer i går kveld/natt. Vi ga han en paracet til slutt, og da greide han til slutt å sovne. Virker som han ikke helt greier å fordøye det eller noe? :klø: Han promper som bare det, og det lukter morsmelkerstatning, som det jo er i grøt. Har forøvrig fått han testet for melkeallergi og glutenallergi, og det har han ikke. Men vi får vel bare gi han grønnsaker og frukt i stedet da. Timingen er helt klart viktig her også, men tror ikke det er det som er problemet heller. I morges begynte han å kave rundt fra klokka 5. Og det er jo forsåvidt greit, han skrek ikke noe, så hadde jeg bare sluppet å høre på det må han jo bare holde på. Tror ikke det hadde vært noen suksess å putte han i en sånn pose, han blir jo kjempesint hvis han ikke får snu seg og holde på som han vil. Men det hadde jo vært greit å ha kontroll på hvordan han ligger da. Før sovnet han jo ofte på magen, men da visste jeg at det ikke lå noe foran munnen hans, og kunne snu på han hvis jeg ville. I morges tok han seg noen blunder med rompa rett opp i lufta, før han våknet og kavet videre. Forhåpentligvis hjelper det med ny seng, kanskje både jeg og han får sove litt bedre. Endret 16. mars 2010 av Alice i Eventyrland Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synne-Marie Skrevet 16. mars 2010 #479 Del Skrevet 16. mars 2010 Hvis du gidder kan du jo prøve sånn hirsegrøt i stedet. De har hirseflak på ultra. Bare å koke med vann, sånn som havregryn. Hører flere si at grøt er hardt på magen til småttisene da, så kanskje likegreit å holde seg til grønnsaker og frukt enn så lenge? Merker veldig godt at all prøvesmakinga påvirker magen til Lillemann. Alle sier at det bare er å kjøre på med sviskemos, men noen ganger er kanskje likegreit å senke tempoet og heller gi magen litt tid til å venne seg til alt det nye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #480 Del Skrevet 16. mars 2010 Takk for tips, Synne-Marie. Tror jeg skal prøve hirsegrøt om neste gang vi prøver. Men holder oss til grønnsaker og frukt enn så lenge. Sviskemos er populært her i gården, men han får jo vondt i magen om han får for mye av det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå