Gå til innhold

Alice i Eventyrland

Norbertine

Anbefalte innlegg

Babyen er definitivt gradvis blitt en mer fornøyd baby, ved hjelp av at jeg sluttet med melk, og ved hjelp av minifom. Det er deilig, han sover om natten, han sover mer enn før, han virker ikke så desperat for mat, som jeg har mistenkt før så spiser han mer/oftere hvis han har vondt i magen, fordi han tror han er sulten, både fordi det er vondt, og fordi jeg blir gående og bysse på ham mye = han lukter deilig melk som han vil ha selv om han er mett, og dette fører til at han får enda mer vondt i magen. Men samtidig spiser han mer effektivt når han spiser nå, så han blir mer fornøyd av den grunn også, og det samme blir brystvortene mine. ;) (Nå ligger han og snorker så det durer her :fnise: )

Raping får vi fremdeles ikke til, Alhelís metode har ikke hatt noen virkning. Han raper når han føler for det selv, det virker nesten helt irrelevant hva vi gjør for å få det til. Men nå får han tydligvis luften ut andre veien uansett, så da går det bra.

Har hatt besøk av mamma med samboer i dag, det var veldig hyggelig. Og babyen har fått en kosedress av mammas samboers søster, som jeg aldri har møtt :overrasket:. Han har også fått gaver av mannens morfars nabo og mannens stefars søster. Jeg blir helt overveldet av hvor mange som finner på at de skal gi han gave. Og mamma ga han skinnsko.

Nå har vi vært i familieselskap hos mannens tante, og hun har også strikket genser (og begynt å strikke på enda en), og hun ga også bort en body, en sparkebukse og sånne tøysko (men vi må prøve å få byttet klærne, for størrelse 50 er nå for lite). Av mannens morfar fikk han et flaskeskip, utrolig fint, og utrolig hvor mange timer han må ha brukt på å lage det.

Det var uansett veldig koselig, masse god mat og kaker som vanlig, og det var hard kamp om å få holde lillegutt. ;) Men er rimelig sliten nå, avlutter kvelden med vørterøl og eplejuice, så tror jeg jammen jeg skal gå og legge meg snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

(Nå ligger han og snorker så det durer her :fnise: )

:ler:

Så koselig med så mange gaver, frå meir eller mindre kjente. Eg har også ein tendens til å ta av når eg skal kjøpa babygaver... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen snudde seg i går! :overrasket: Jeg la han på magen på matta hans på gulvet, og gikk deretter for å hente et pledd. Da jeg kom tilbake lå han på ryggen på kanten av matta og skrek. Han var visst like overrasket som meg. ;)

I går kveld var det skikkelig styr i mange timer, babyen hadde skikkelig vondt i magen stakkar :(. Selv om minifomen hjelper betyr det slett ikke at jeg kan spise akkurat hva jeg vil! Mannen lagde middag med masse løk, og det var visst virkelig ikke lurt. Så vi sovnet vel utslitte alle sammen rundt 2 - halv 3 tenker jeg. Men fikk da sove til halv 9 også, så det går greit.

Nå skal vi snart ut og treffe barselgruppa. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen var rimelig umulig i hele går. Vet ikke om det var ettervirkninger av løkspisingen, eller kanskje han reagerte på at jeg drakk for mye juice i går. :forvirret: Men nå virker han skikkelig fornøyd, og har akkurat sovnet igjen, har vel en del søvn å ta igjen. ;)

Vi har vært hos legen i dag, jeg har vært på seksukerskontroll etter fødselen. Babyen sov heldigvis rolig i bilstolen sin hele tiden mens vi var der. Jeg fikk også tatt vaksine mot svineinfluensa. Jeg ble skikkelig overrasket over at jeg fikk lov, siden jeg mener de sa på nyhetene at vi utenfor risikogruppene måtte vente til tidligst 23. november. Men legekontoret hadde vel gått tom for folk i risikogruppen kanskje. :klø: Det var i hvert fall godt å få det gjort, så er det mindre sannsynlig at jeg blir syk og smitter lillemann, i tillegg til at han blir litt ekstra beskyttet gjennom melken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Travel uke. Var på seksukerskontroll på trosdag, da babyen var 7 uker, han veide da 4860 (fra 2670 som laveste, 2925 ved fødselen), 57,5 cm (fra 47 cm ved fødselen) og hadde 38,3 cm rundt hodet (fra 33 ved fødselen). Fikk ikke snakket med helsesøster, og legen hadde det veldig travelt, de drev med vaksninasjon så det var fullt hus der. Syntes det var ganske ubehagelig med et lass med unger som sprang rundt der jeg satt med en bitteliten baby som ikke kan vaksineres, de burde ha utsatt timen. :forvirret:

Deretter var det kafétur med andre KG-mammaer på fredag (veldig hyggelig :)), og bursdag for svigerfar på kvelden. På lørdag gikk jeg, mannen og babyen i byen, fikk i hvert fall kjøpt meg en hettejakke. (Finner ikke nok ammevennlige klær, så nå har jeg forøvrig bestilt noen fra USA. De er jo kjempedyre her, så med billige dollar lønner det seg selv med frakt og toll.) På kvelden dro mannen på julebord med jobben, de skulle til Rampa på Malvik, så jeg bestemte meg for å ikke være med. Har ikke lyst til å dra til Malvik, da er det liksom ikke bare å stikke hjem hvis det skulle være noe med babyen. Mannen sa at jeg uansett ikke gikk glipp av noe. Jeg var da hos svigermor og gjengen i stedet, det var kjempekoselig. På søndag måtte vi innom svigerfar igjen, mannens stemors slektninger var på besøk og ville se lillegutt. Deretter kom min pappa og stemor på besøk. Puh.

I går var jeg på trilletur og kafé med barselgruppa. Vi var på Bella Bulldog, det kommer ikke til å gjentaes selv om maten var god, vi følte oss veldig lite velkomne. Så ble det bare tull med amming og soving i går, babyen virket skikkelig trøtt hele dagen, og ville nesten ikke spise. Så ble han skrubbsulten på kvelden, og da hadde jeg altfor lite melk. Så måtte vi varme av det jeg har fryst ned, og så sovnet han. Så fikk jeg skikkelig spreng mens han sov, og pumpet meg (og fryste ned :roll:). Så våknet han, og jeg hadde for lite melk igjen. Så fikk vi varmet opp igjen, men han var våken og sutrete helt til klokka 3.

Håper det går litt bedre i dag, har i hvert fall greid å tvinge i han litt mer mat i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint han vokser :strix:

Ja de er visst ikke noe happye for barnevogner der, har fått det onde øyet selv. Ikke noe kos, men det er klart: Vil de helst slippe å få kunder med god tid til å gå på café, er det jo ikke noe problem for disse kundene å gå et annet sted ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint han vokser :strix:

Ja de er visst ikke noe happye for barnevogner der, har fått det onde øyet selv. Ikke noe kos, men det er klart: Vil de helst slippe å få kunder med god tid til å gå på café, er det jo ikke noe problem for disse kundene å gå et annet sted ;)

Men litt rart er det jo, det var jo nesten ingen andre kunder der, på en mandags formiddag, så man skulle ikke tro det gjorde noe om vi kom med fire barnevogner. Og tidligere har jeg jo hørt at de har hatt fullt opp av barnevogner, men jeg tror at de fleste nå begynner å finne seg andre steder. Så da vil de vel helst sitte der uten kunder da? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Der hadde det visst gått en uke igjen, lite tid til å oppdatere.

Har vært og besøkt mamma fra torsdag til mandag (hvorav mannen dro for å holde foredrag i Göteborg fra fredag til søndag), kjempehyggelig og avslappende, godt med hjelp fra mamma når mannen er borte. Min stemors søster døde plutselig forrige uke, så vi fikk ikke truffet pappa og stemora mi. Veldig trist. Burde vel kanskje dratt i begravelse i morgen, men det blir rett og slett for vanskelig og langt å kjøre med liten baby.

På mandag og tirsdag sovnet lillegutt på fanget mitt på kvelden, og det var bare å bære han rett i seng (det funket en gang i helga på fanget til mammas samboer, så måtte prøve ut det samme hjemme.) Men i går ble det bare tull igjen, og han sovnet ikke ordentlig før klokka 4. Så rutiner har vi overhodet ikke. Han sover dog gjerne ganske lenge når han først sovner, måtte vekke han kvart over 11 i dag, fordi vi skulle på barseltreff. Så jeg får jo faktisk en del søvn, selv om det er utrolig slitsomt med alt styret på kveldstid.

I kveld skal mannen ut på julebord igjen, jeg dropper det. Hadde egentlig vært gøy med en tur ut, men orker ikke å styre med barnevakt, pumping, koking av flasker, og i det hele tatt å finne noe å ha på meg. I tillegg ville det bare blitt meg og 20 gutter på det julebordet, så føler meg ikke helt i humør for det akkurat nå ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel like gjerne innrømme det ovenfor meg selv, lillegutt har rett og slett kolikk. Ikke av de verste tilfellene, overhodet ikke, men i følge definisjonen, skriker mer enn tre timer i døgnet mer enn tre dager i uka, så ja. Det er dog ofte mer sutreskriking enn direkte hyling.

I natt var det helt krise, våken fra 22 til 05. Både jeg og pappaen var helt fra oss. Mannen hadde laget pølsegryte med løk i til middag, jeg sa at jeg ikke kunne spise det, han sa at det måtte da gå bra med litt kokt løk, jeg sa at det gjorde ikke det sist gang, men spiste gryta likevel, selv om jeg prøvde å bare spise pølsebitene. IKKE LURT! Stakkar lille gutten, helt desperat når vi prøvde å legge han ned, sovnet til slutt helt utmattet på magen til pappa.

Jeg synes dog det er så utrolig merkelig, på dagtid merker jeg at han er litt trøtt, legger han ned i vugga, han sier æææh! æææh! og virrer litt med hodet, jeg gir han smokken, og han sovner på flekken. Hva er det som er så forskjellig på natta? :klø: Altså, selvfølgelig skjærer det seg hvis jeg har spist noe han ikke tåler, men selv når jeg har vært ultraforsiktig er det sutring i et par timer.

I dag har vi vært på shopping, jeg har kjøpt meg badedrakt, lillegutt har fått badebukse, skjorte med slips og bukse med bukseseler, og en julenissedrakt. Så i kveld skal vi ha en liten photosession, så vi kanskje kan få sendt ut noen julekort/takkekort.

I morgen skal vi på babysvømming! Gleder meg, og gruer meg litt.

Endret av Gåsemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dog det er så utrolig merkelig, på dagtid merker jeg at han er litt trøtt, legger han ned i vugga, han sier æææh! æææh! og virrer litt med hodet, jeg gir han smokken, og han sovner på flekken. Hva er det som er så forskjellig på natta?

Et av livets uløste mysterier!!

Beklager, jeg kan ikke være noe særlig til hjelp. Vil bare si at selv om det virker utrolig nå, er det snart over. Lev på en måte i det nå, godta situasjonen. Hvis du skjønner hva jeg mener. Er ikke helt sikker på om jeg skjønner det selv, og jeg mener heller ikke at du sutrer eller noe sånt, bare for å presisere det!!!

Men jeg tror at om jeg hadde fått et barn til nå hadde jeg selv hatt nytte av tanken om å "stå i situasjonen" og tenke at dette går over, hold ut!

Herregud, jeg bare surrer. Ikke bry deg om meg. Jeg sitter med headset på meg og er midt i en forelesningstime (som student, heldivis, ikke som foreleser...) og prøver å skrive innlegg hos deg samtidig som jeg skal høre etter og ta notater.... :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skjønner veldig godt hva du mener Ellevill, og det er akkurat det jeg tenker selv. Det er ingen krise her, jeg mener overhodet ikke å klage. Heldigvis er jeg notorisk B-menneske, og klarer meg faktisk utrolig bra med lite søvn. Det verste er egentlig å se på at han har det vondt. Men jeg tenker at dette går jo over, vanligvis går kolikk over etter tre måneder, og det er jo ikke så lenge til. (Det er selvfølgelig mange som sliter med søvn mye lenger enn det, men det trenger jeg jo ikke å tenke på. ;))

Laptop på forelesning er skummelt, mye som blir mye mer spennende enn å følge med. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med babysvømming! Du får avlegge full rapport :)

Ille med den nattesøvnen da! Har egentlig ingen gode tips, men hører jo ofte at det er viktig å legge babyene før de blir overtrøtt for visst ikke blir det vanskelig for dem å finne søvnen selv.

Det jeg har tenkt på selv ang forskjell på natt og dag, er at vi som foreldre oppfører oss forskjellig. Om dagen er det ikke så nøye og vi er mye mer avslappet. Mens om natta er vi trøtte og mye mer gira på at babyen skal sove og vi har lettere for å bli stressa. Min baby blir utrolig fort påvirket av min sinnstilstand merker jeg, og hvis jeg er gira kan jeg bare glemme å få han til sove.

Håper dere får det skikkelig skøy på babysvømming! Og at lillegutt slipper å plages med magen så veldig mye lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en våkenatt med lillebebis. :forvirret: Det kjipe er at det ser ut til å bli verre og verre, og det virker som ingen av rådene mot kolikk fungerer. Jeg føler meg skikkelig rådløs. Skal ringe helsestasjonen på mandag, og etter det kanskje homeopat? :klø: Noe må man jo prøve.

Nå sitter han og er veldig fornøyd da, helt merkelig at dette er samme babyen som var så ulykkelig i natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært på besøk til min tante og onkel i kveld. Spist ribbe, første julemat for i år, nam, nam. :)

Da jeg kom hjem ga jeg lillemann mat, og etterpå merket jeg at puppen virket merkelig full fremdeles. Babyen var faktisk trøtt, og ble lagt i seng, og sovnet faktisk. Så jeg spiste litt mat selv, og deretter tenkte jeg at jeg burde vel pumpe ut resten. Men det var helt umulig, halve puppen var sprengfull og hard, men ingenting kom ut. Prøvde å varme opp med en våt klut, massere osv, men ingenting hjalp. Ringte mamma, fikk noen råd av henne, og ringte deretter ammehjelpen (klokka 1!) da jeg hadde helt panikk. Hun sa at jeg skulle ta det rolig, utdrivningsrefleksen stoppet i hvert fall helt opp når jeg var så stresset. Hun sa at jeg kunne prøve å dusje lenge, og når babyen var våken skulle jeg legge han på ryggen og bøye meg over han, med haken hans mot der puppen var hard. Hun sa også at jeg kunne prøve å sove litt, og deretter prøve etter to-tre timer, og forsette slik til jeg greide det. Hvis formen ble dårlig skulle jeg ringe lege, hvis ikke kunne jeg vente til mandag mente hun.

Så jeg gikk og la meg og sov dårlig et par timer, med kjempevondt i puppen. Så sto jeg opp, var på do, prøvde og slappe av, og hadde tenkt å hoppe i dusjen. Da jeg var å hentet meg et håndkle, hørte jeg heldigvis at lillegutt våknet og var sulten, så da prøvde jeg metoden ammehjelpen beskrev, og heldigvis greide han å løsne det opp. Så sovnet han igjen (!) (bank i bordet), og jeg har pumpet ut resten, og også den andre puppen som begynte å bli temmelig sprengt. Så nå har jeg vel laget meg kjempeproduksjon igjen, men så lenge jeg ikke får brystbetennelse er det greit.

Typisk at når babyen endelig sover om natten er jeg våken med tette melkeganger i stedet. :forvirret:

Endret av Gåsemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om uflaks!

Håper lillegutt har tenkt å fortsette med å sove om natten og at du slipper mer ammestyr. Hørtes skikkelig ubehagelig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så utrolig ammetåke. Jeg har gått rundt og påstått at lillegutt er en uke eldre enn han er (trodde han var 11 uker hele forrige uke, men det er blir han ikke før i morgen), fant akkurat ut at jeg skulle vært på treff med KG-mammaene forrige uke, ikke denne, og nå prøvde jeg å gå på barseltreff i dag, men det er ikke før i morgen. Jeg greide nesten å overbevise ei til om å gå sammen med meg, før jeg faktisk sjekket kalenderen min. :rolleyes:

Helga var et hardkjør, på søndag var babyen med mannen og mannens stemor på adventsgudstjeneste, da var jeg heldigvis hjemme og slappet av litt. Etterpå var vi på kafé med et vennepar, så var vi på kaffebesøk hos mannens onkel og hans samboer, sammen med mannens morfar, deretter dro vi på juleverksted hos mannens tante, sammen med hans mor, bror og søskenbarn.

På mandag var lagde vi julekaker med mannens stemor. Og de greide å overtale mannen til å være med svigerfar og ta svineinfluensavaksinen. :)

I går var vi hos fysioterapeut, fremdeles ikke noe fysisk galt med lillegutt, men vi fikk noen råd mot kolikk som må prøves ut.

I natt sov han ganske mye, og det har han egentlig gjort de siste fire nettene, så kanskje det begynner å gå bedre. Han har dog vært ganske merkelig i dag, spiste klokka halv seks, én pupp, og hadde vondt i magen og fikk ikke sove ordentlig etter det, men lå suttet på smokken og småduppet innimellom. Ammet igjen ca klokka halv 9, én pupp. Fikk fremdeles ikke sove, så vi sto opp. Så ble han desperatsulten, sugde tom begge puppene halv 11 - 11, var fremdeles ikke nok, så måtte varme opp mer fra fryseren mens han hylte. Så trodde jeg jo at vi skulle ut, men da vi ikke skulle det la jeg han bare i vugga, og han sovnet på flekken. Nå regner jeg med at han er utslått rimelig lenge.

Har aldri skjedd før at jeg ikke har nok mat til han på formiddagen, tror puppene mine blir helt forvirret av hvor ujevnt han skal ha mat. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som kolikken er tilbake, bare på et annet tidspunkt på dagen. I går og i dag gråt han fra ca klokka 12 og i mange timer. Måtte gå fra biblioteket rett etter at vi kom fordi han hylte, og han forsatte å hyle hele veien hjem. Jeg blir helt oppgitt, frustrert og desperat. Ringte mamma og gråt fordi jeg ikke ante hva jeg skulle gjøre. Mannen kom ikke hjem før klokka seks, da hadde jeg nesten ikke spist og drukket på hele dagen, og var fullstendig dødsliten. Jeg og babyen sovnet begge to ca klokka sju. Jeg våknet ca ni, og lot babyen sove til ti. Da tok jeg han opp, og tvang i han litt mer mat, og holdt han oppe til tolv, i håp om at han skal sove mye i natt. Mannen sovnet halv ni på sofaen, og gikk og la seg i senga halv ti etter at jeg hadde vekket han ved å se på nytt på nytt. Så nå sover både babyen og pappaen på soverommet, mens jeg er våken. Sitter og spiser julekaker og drikker vørterøl i håp om å få ordnet opp i væskebalansen og energinivået.

Klaget til mamma over at det virker som alle andre har mye enklere babyer enn meg. Blir liksom enda verre når jeg hører at de andre babyene i barselgruppa sovner klokka ni og sover hele natta. Hun sa at jeg får bare innstille meg på at han kommer til å være våken om natta til han blir tre år, slik som broren min var, så får jeg heller bli positivt overrasket om det ikke blir slik. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så trasi! Hvis det kan være en (mager) trøst forteller damene i barselgruppa mi om babyer som holder show til både 3 og 4 om natta. Jeg tror dessuten at mange skryter på seg litt ekstra ovenfor de andre mammaene ;) Blir godt med helg og avlastning fra mannen da tenker jeg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sovet litt på skift i natt/morges, så vi sov ganske bra alle tre. :)

I dag har han ikke grått, bare sutret litt. Må være hard på å huske å ta minifomen, har lett for å glemme det eller drite i det på natta eller hvis vi ikke er hjemme. Så nå håper jeg han blir bedre igjen, når han skriker slik får jeg jo ikke gjort noe som helst, blir jo redd for å gå ut fordi han kan begynne å skrike.

I kveld blir det pinnekjøtt hos svigerfar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnekjøtt på lørdag var bare så utrolig godt! Jeg var ikke så veldig fan før, men pinnekjøtt laget av mannens stemor er noe helt annet enn det man vanligvis får servert på restaurant ol. Drakk et og et halvt glass vin også, Baron de Ley Finca Monasterio, helt fantastisk. Og så hadde de kjøpt lakrisis fra Cielo til meg til dessert(de andre spiste fruktsalat), var helt salig etterpå. :)

Lillegutt sov faktisk veldig bra hele helga, på lørdag sov han stort sett da vi var hos svigers, så vekket han da vi kom hjem ved ti-tiden. Så sov han fra klokka tolv til ti, bare avbrutt av amming klokka seks.

I går var han helt merkelig våken, sovnet av og til, men våknet etter en halvtime eller så. Så ble han styret ganske mye med på kvelden, vi besøk av venn av mannen som er amatørfotograf, så vi tok bilder av lillegutt med nissedrakt og forskjellig. Skal brukes til julegaver til familien.

Deretter sovnet han ved nitiden, og sov da til klokka 2. Fikk mat, og sov videre til klokka seks. Så sovnet han så vidt her ved ti-tiden, men våknet av brak i buksa. ;)

Jeg har drevet litt utforskning av sjalbæring i dag, ga det opp da det ikke virket så populært i begynnelsen, og har liksom ikke hatt helt bruk for det synes jeg. Men nå likte han det veldig godt virket det som, han roet seg og sovnet nesten med en gang. Så nå lurte jeg han ut av sjalet og ned i vugga, virker som det gikk helt greit. Kanskje det kan hjelpe litt når han har kolikksmerter og jeg blir sliten av å bære på ham.

Endret av Gåsemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...