Norbertine Skrevet 25. februar 2009 Forfatter #101 Del Skrevet 25. februar 2009 Ti uker allerede! Bare to uker igjen til vi kan offentliggjøre! Men nyheten begynner å spre seg da, og det gjør vel egentlig ikke så mye. Når vi nå har sett et bankende hjerte på ultralyd er det overveiende sannsynlig at dette skal gå bra. Men jeg prøver å holde det hemmelig på jobb en liten stund til. Fikk vite i dag at sjefen skal ha baby også da, hun er tre måneder på vei. Men hun skal dessverre slutte i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 27. februar 2009 Forfatter #102 Del Skrevet 27. februar 2009 Fortalte arbeidsgiver at jeg var gravid i dag, mannen syntes det var på tide siden jeg er så mye sykmeldt. Hun gratulerte, syntes det var bra jeg fortalte, og hadde stor medfølelse angående både kvalme og trøtthet. Men virket ikke akkurat overrasket da. I morgen skal vi fortelle mannens morfar. Svigermor syns han bør få vite før resten av familien. Mannen og morfaren hans har alltid vært svært nære, og svigermor håper at han blir litt oppmuntret av at vi skal ha barn. Mannens mormor døde tidlig i høst, og hans morfar har vært mildt sagt deppet siden. På mandag blir det fellestime hos jordmor, spennende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fugl Fønix Skrevet 28. februar 2009 #103 Del Skrevet 28. februar 2009 Så koselig at dere har fått sett hjerte Jeg har lest at når man har sett det, er det 90% trygt etterpå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 28. februar 2009 #104 Del Skrevet 28. februar 2009 Grattis med 10 uker, og bankende hjerte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 28. februar 2009 Forfatter #105 Del Skrevet 28. februar 2009 Så koselig at dere har fått sett hjerte Jeg har lest at når man har sett det, er det 90% trygt etterpå 90% er jo egentlig ikke så mye? Det vil jo si at det er 10% sjanse for at det går galt, altså hos en av ti som har sett bankende hjerte. Andre steder har jeg lest at har man kommet til uke 9 er det allerede ca 95% sjanse for at det går bra, og om man da i tillegg har sett et bankende hjerte burde det jo være enda mer sannsynlig. I tillegg er jo dette i gjennomsnitt for alle svangerskap, men sjansen er jo mye større dess yngre man er, har lest at det er bare i utgangspunktet 3-4 % sjanse for SA hvis man er rundt 20, mens det er mer enn 15% om man er over 35. Og dette var også kanskje etter et visst antall uker, for jeg har også hørt at kanskje 25% aborterer i det hele tatt, svært mange så tidlig at de ikke vet at de er gravide. Men jeg blir gal av disse tallene, de er jo totalt forskjellige på de forskjellige stedene man leser dem. Jeg føler meg egentlig ganske trygg nå, har tro på at dette går bra. Legen på UL var i hvert fall kjempepositiv. Bare en og en halv uke til UL 2 nå, og da er jeg jo 12 uker. Da ser man enda mer enn i uke 10, så er alt bra da føler jeg meg nok veldig trygg. Hjelper ikke å gå rundt å bekymre seg uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 28. februar 2009 #106 Del Skrevet 28. februar 2009 prøv å ikke tenke så masse på all denne statistikken.. man kan jo bli gal av mindre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 1. mars 2009 Forfatter #107 Del Skrevet 1. mars 2009 (endret) Nå er hele resten av familien informert. Mannens morfar var kjempeglad over at han skulle bli oldefar, men synes det var veldig rart og tenke på også. Har ikke sett han i så godt humør på kjempelenge, så det var veldig hyggelig. Så fortalte vi det til mannens småbrødre etterpå, den yngste er 13 og hadde en del å spørre om. Men han blir onkel for sjette gang da (hans to andre halvsøsken har 5 gutter tilsammen), så han synes det er litt slitsomt også. Min andre svoger er mannens rake motsetning, sier svært lite og viser lite følelser, så han reagerte ikke så mye. Men tror nok han synes det er ganske gøy likevel. Så ringte vi mannens tante i bilen, og morfar fikk fortalt at han skulle bli oldefar. Hun ble helt over seg, og meldte seg som barnevakt med en gang. Svigermor syntes det var på tide at jeg fortalte mine besteforeldre også, så ringte dit da jeg hadde kommet hjem. Som jeg var redd for, farfar tok telefonen. Jeg hadde ikke akkurat så mye annet å snakke med han om, så jeg fortale det til han da. Respons: "Å ja, så hyggelig. Men vi driver og ser på serien vår nå, så jeg må nesten gå jeg. Ha det bra!" Som forventet. Jeg ringte pappa og fortalte det da, han lo godt av faren sin, farfar er svært dårlig på menneskelige relasjoner (pappa ligner litt, men er langt fra så ille da). Men jeg kunne nok regne med at bestemor ringte opp igjen da. Og det gjorde hun jo, en halvtime senere var hun på tråden. "Ååååå, så hyggelig! Vi gleder oss masse! Går det bra med deg da? Hva synes mor da? Mannen er vel glad nå da? osv." Jeg har virkelig verdens særeste besteforeldre. Bestemor snakker konstant, man får gnagsår i ørene om man må tilbringe mer enn en time i samme hus. Farfar går stadig rundt og sier "Ty [bestemor]! Det er nyheter!/Jeg prøver å høre!/Jajaja, det er ikke så nøye!/De vil ikke høre det der osv." (Min manns familie (med unntak av ene broren) er svært ekspressive, følelsesmennesker, ler mye, snakker mye, og klemmer hele tiden. Før min mann hadde jeg ikke klemt min farfar på så lenge jeg kan huske, når han skal reise hjem etter besøk f.eks holder han fram hånden. Min mann tar klemming som en selvfølge, og første gang de møttes tok mannen min et godt tak rundt min farfar og klemte til. Jeg sto ved siden av og holdt på å bryte ut i krampelatter, tror aldri jeg har sett noen være så ukomfortabel som min farfar da. Men min mann klemmer hver gang han, og nå har jeg jammen begynt jeg også. Vi satser på å få mykt han opp litt på hans eldre dager) Så ringte jeg min tante, har ikke så mye kontakt med henne og onkel, men er kjempehyggelig å snakke med dem. Vi snakket lenge om hvordan det er å bli så trøtt og kvalm, hvordan det er å skulle være med på ting etterpå (hun mener det går bra så lenge de er små og kan sove bare de har med bagen sin, har alltid med mat osv. Det blir vanskeligere i småbarnsalder, da må man liksom være hjemme hver kveld klokka 7), hvor gøy det var med ultralyd osv. Nå er i hvert fall nyheten ute da, som mannen sa i går, det føles godt å få snakket med folk om det. Venter en uke til med å fortelle det til omverden forøvrig, men det blir godt det også. Da er jeg liksom offisielt gravid. Endret 1. mars 2009 av Gåsemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yihaa Skrevet 1. mars 2009 #108 Del Skrevet 1. mars 2009 Min mann tar klemming som en selvfølge, og første gang de møttes tok mannen min et godt tak rundt min morfar og klemte til. Jeg sto ved siden av og holdt på å bryte ut i krampelatter, tror aldri jeg har sett noen være så ukomfortabel som min farfar da. Men min mann klemmer hver gang han, og nå har jeg jammen begynt jeg også. Vi satser på å få mykt han opp litt på hans eldre dager) Så koselig det hørtes ut! Jeg kommer fra en familie med "klemmere", men min svoger er kanskje hakket "verre". Veldig koselig, han klemmer gammel som ung av begge kjønn, og jeg tror ingen oppfatter det som ubehagelig, bare koselig! Jeg klemte min eks-svigermor. Jeg så aldri at min eks klemte henne, det var litt trist. Hun virket litt stiv og kanskje litt ukomfortabel (eller bare litt uvant) når jeg klemte henne, men jeg klemte i vei likevel. Vi så henne jo nesten aldri, kan jo ikke bare "vinke hadet" da, synes jeg. Vi skulle jammen tatt mer på hverandre i hverdagen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synne-Marie Skrevet 1. mars 2009 #109 Del Skrevet 1. mars 2009 Det er veldig koselig med klemmere! Min svigermor klemmer på begge sider for være på den sikre siden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
effy Skrevet 1. mars 2009 #110 Del Skrevet 1. mars 2009 Grattis med at graviditeten er "offentlig" nå da! Koselig å lese om hvordan familien, og ikke minst besteforeldrene, reagerte:) Har du fortalt det på jobben da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 1. mars 2009 Forfatter #111 Del Skrevet 1. mars 2009 Vi skulle jammen tatt mer på hverandre i hverdagen! Det er virkelig sant! Jeg har en mor som egentlig er klemmer, i hvert fall når det gjelder meg og broren min, men når alle andre i familien har vært så anti-klemmere ble jeg liksom aldri vant til å klemme på andre enn henne. Men etter jeg ble sammen med min mann merker jo jeg også hvor koselig det er. Grattis med at graviditeten er "offentlig" nå da! Koselig å lese om hvordan familien, og ikke minst besteforeldrene, reagerte:) Har du fortalt det på jobben da? Har fortalt det til min arbeidsgiver, som altså er et konsulentselskap, men har ikke fortalt noe der jeg jobber ennå nei. Får vel gjøre det i løpet av uken tenker jeg. Synes det er litt skummelt av en eller annen grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #112 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Er trøtt! Sov ikke i natt, sovnet klokka 7 i morges,og kom meg ikke på jobb før 12.30. Sov to timer på dagen i går, så det var jo ikke så lurt tydeligvis. Men sov dårlig i går natt også, og greide derfor ikke å la være. Håpløst. Gikk til og med lang tur med mannen i går, men det hjalp ingenting. Det var skikkelig ubehagelig å gå, en lett blanding av slaps, iskuler og ujevnt underlag, snø og glattis. Knærne mine verket som bare det, var et væromslag på gang (høres ut som en gamling som kjenner det på gikta, men knærne mine har alltid vært sånn ). I dag er det strålende sol og flere plussgrader. Var på fellestime hos jordmor i går, det var egentlig ikke så veldig nyttig. Hun gjennomgikk helsekortet for gravide punkt for punkt, men jeg hadde allerede googlet alt jeg lurte på der. Alle opplysninger hun kom med har jeg egentlig lest fra før. Og så fikk jeg time der i slutten av mai, som jeg ikke skjønner noe av. Skal jeg ikke på kontroll på så mange uker? Prøvde å spørre, men fikk inntrykk at det bare var nødvenig at man ringte hvis det var noe spesielt. Nå får jeg jo bra oppfølging i forbindelse med prosjektet uansett, så det er sikkert ikke nødvendig med mer, men synes bare at det var veldig rart. Har informert jobben nå da, var på tide da teamleder lurte på hvordan det gikk med ryggen min. Fikk masse gratulasjoner, og teamleder skjønte litt mer av hvorfor jeg er sykemeldt. Bra å ha sagt det, nå er det bare å fortelle til alle og enhver. Skal på gallamiddag neste helg, og skjønner ikke hva jeg skal ha på meg. Skal teste om jeg får på meg kjolen jeg hadde på julebordet, men er redd puppene har vokst ut av den. Mulig jeg må ut og shoppe. Endret 3. mars 2009 av Gåsemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 3. mars 2009 #113 Del Skrevet 3. mars 2009 Tror det er vanlig med få kontroller. For noen år siden lagde myndighetene nye retningslinjer for hyppighet på kontroller for å heller konsentere innsatsen om de som trenger ekstra oppfølging. Trondheim følger disse ganske sterngt, men ikke alle kommuner gjør det. Synes det er helt greit jeg. Så lenge alt er fint er det ikke noe grunn til å gå oftere. Om det dukker opp ting underveis kan man selvsagt kontakte jordmor/lege. Vanlige kontroller er: (ut i fra myndighetenes anbefalinger) 1. kontroll uke 8-12 2. kontroll uke 24 3. kontroll uke 28 4. kontroll uke 32 5. kontroll uke 36 6. kontroll uke 38 7. kontroll uke 40 I tillegg kommer UL i uke 17-19. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #114 Del Skrevet 3. mars 2009 Takk for informasjonen, flickan! Da slår jeg meg til ro med at det er slik det skal være, det er jo i grunnen helt greit også. Jeg har nok bare misforstått litt tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 5. mars 2009 Forfatter #115 Del Skrevet 5. mars 2009 Mannen dro til Tyskland med jobben i dag fordi de skal på CeBIT (verdens største teknologimesse). Jeg hadde tilbud om å være med, men regnet med at jeg ville bli altfor sliten av å vandre rundt der i timesvis, og dessuten ville jeg ikke ta meg fri fra jobb. Så nå er jeg alene fram til søndag kveld. Det førte naturlig nok til at ingen vekket meg da jeg sovnet etter jeg kom hjem i dag, har sovet i 4 timer. Gikk glipp av ungkaren også (). Før det gikk jeg rundt i byen i et par timer for å finne meg en kjole til neste helg. Det var helt håpløst. Skal sjekke om det er noe her hjemme jeg greier å få på meg, men tviler sterkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
effy Skrevet 6. mars 2009 #116 Del Skrevet 6. mars 2009 Ja det er leeeenge mellom 1 kontroll og 2 kontroll. Jeg hadde time hos legen i midten av desember. Nå er det ca 2 1/2 uke til jeg skal på 2 svangerskapskontroll. Men jeg har jo hatt 3 UL hittil da.... Jeg fikk mailadressen og tlf til jordmor da jeg var på fellestime. Hun sa at det var bare å ta kontakt hvis jeg hadde noen spørsmål. Fikk også nr til føden som jeg kunne begynne å bruke etter uke 16. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #117 Del Skrevet 9. mars 2009 Her skjer det egentlig fint lite, har sløvet som en gal da jeg var alene hjemme i helgen. Mannen er endelig hjemme igjen, og har kjøpt (og valgt ut!) parfyme til meg. Escada Ocean Lounge, er kjempefornøyd. Er fremdeles kvalm og trøtt, har bedt om videre sykemelding fra legen. Lurer på når dette skal bli bedre, tenk om det blir slik hele graviditeten? To dager igjen til UL 2, gleder meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
effy Skrevet 11. mars 2009 #118 Del Skrevet 11. mars 2009 GRATTIS MED 12 UKER Lykke til på UL i dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 11. mars 2009 #119 Del Skrevet 11. mars 2009 Slenger meg på Effy, grattis med 12 uker, og lykke til på UL i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 11. mars 2009 #120 Del Skrevet 11. mars 2009 Gratulerer med 12 uker, blir sikker moro på ultralyd i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå