Gå til innhold

Alice i Eventyrland

Norbertine

Anbefalte innlegg

Alle er vel litt "hysteriske", særlig første gang! :)

Jeg var sikker på at ungen hadde ryggmargsbrokk, husker jeg.

Skader som din svoger har og risikoen mannen din ble utsatt for under fødselen, virker mer som fødselsskader enn svangerskapsskader? Eller er det grunnet en genetisk sykdom?

Jeg aner som sagt ikke, og det gjør sikkert overhodet ingenting med en ekstra uL Og hvis dere blir roligere av det, er det sikkert absolutt verdt det. Men jeg tror altså ikke at de ser særlig annet enn at det er liv. De kan f.eks. ikke beregne termin da, det kan de ikke før i uke 19 -22 (?).

Jeg trodde dette med å bli venstrehendt var tilbakevist? *tenke* Husker ikke, men vet vi snakket om det på sykehuset.... Eller sa de at det var bevist? Jeg er så glemsk...

Litt rart, min yngste som sikkert har tatt 30 uL er høyrehendt.

Eldstemann som kun tok en, er venstrehendt. :fnise:

Er det ikke skummelt, koselig, rart og uvirkelig å gå gravid? At du har et lite, levende vesen med et enda mindre bankende hjerte inne i deg? Livets mirakler! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, det er klart, mannens skader var vel fødselskade/infeksjon i etterkant el.l (merker jeg ikke husker helt hvordan dette var). Min svogers skader var vel mer komplikasjoner av svangerskapet (svigermor har diabetes). I tillegg er vel mannen usaklig redd for at barnet skal ha downs, men det er det vel heller ikke mulig å finne ut av før senere, og dessuten kun hvis man sjekker etter akkurat det. Men det skjønner han ikke. ;)

Termin blir ikke beregnet før ordinær UL nei, men jeg regner med at vi tar den ekstra i ca 12 uke uansett.

Det med venstrehendt leste jeg et sted, det har sikkert blitt bevist og tilbakevist mange ganger. Det er vel uansett bare snakk om en liten tendens.

Jo det er så absolutt både skummelt, koselig, rart og uvirkelig. :) Jeg greier ikke helt å tenke at det er et lite levende vesen ennå (merker at jeg må google litt hvor langt det egentlig har kommet), jeg tenker mer at det er et lite frø inni der, som forhåpentligvis blir en baby etterhvert. Gleder meg masse til jeg får stor mage og kjenner at det er noe der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte privat UL i uke 12 på Medicus. Grunnen til det var at jeg hadde nesten ingen symptomer og ble veldig stressa. Jeg ble veldig lettet da jeg fikk se at det var liv i magen:-)

Jeg føler meg fremdeles ikke gravid, så jeg er veldig glad for å få bekreftelsen på at jeg faktisk ER gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til Medicus jeg også Effy, ringte i går men fikk da beskjed om at de ikke satte opp timer så langt fram i tid (altså 7 uker), så jeg kunne ringe om tre uker. Hehe, litt annet enn man er vant til hos fastlegen.

Fortalte mamma i går, vi fikk ordnet opp i uenighetene våre for nå, og hun ble veldig glad for at hun skal bli bestemor. Hun sa at nå var det vel bare å sette i gang og strikke. Jeg lurte på hvilken farge hun skulle strikke i jeg da, men hun turte ikke å satse på noe annet enn gult. ;)

Har overhodet ingen følelse om hvilket kjønn det kan være. Kanskje det kommer etterhvert? Embryoet skal jo ikke være mer enn 2 mm stort.

Endret av Gåsemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet ut fra lommelegen:

"Svangerskapets 5. uke

Fosterets alder: 3 uker

I tredje uke starter utviklingen fra den tynne skiven til et embryo , som er 2 mm langt på dette tidspunktet. Tre sjikt av celler som kalles det ytre, midtre og indre kimblad - danner utgangspunkt for de forskjellige organene.

Hjerteanlegget begynner å slå i slutten av tredje uke.

Embryoet er nå knyttet til morkakeområdet med en liten stilk, som senere blir til navlesnoren.

Det er kanskje først nå du lurer på hvorfor du ikke har fått menstruasjon. Kanskje føler du deg trett og litt kvalm. Du kan finne ut om du er gravid ved å kjøpe graviditetstest på apoteket eller oppsøke lege.

Det er vanlig at det oppstår mange bekymringer og spørsmål når du har fått vite at du virkelig er gravid."

Heh, det siste er i hvert fall sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så sinnsykt trøtt! Jeg sovnet tidlig i går, halv tolv omtrent. Det er veldig tidlig til meg å være, og jeg har altså sovet i 7 og en halv time. Likevel er jeg dødtrøtt når jeg kommer hjem fra jobb, hver eneste dag. Hvis jeg prøver å sette meg i sofaen og slappe av litt sovner jeg garantert. Mannen satt og dyttet på meg lenge i går, for at jeg skulle få med meg presidentinnsettelsen. Men jeg sovnet igjen og igjen, mens jeg støttet hodet mitt mot hodet hans. I dag var han ikke hjemme, og da er det helt umulig å holde meg våken, har vel sovet i kanskje et par timer nå, og timene før det gikk med på å prøve å holde meg våken. Får ikke gjort en dritt annet enn å sove og jobbe. Nå er klokka 20.21 og jeg prøver å få rumpa opp av sofaen lenge nok til at jeg får laget middag. Vurderer bare å vente på mannen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiste en brødskive i går, så gikk vi en tur, før mannen laget kyllingfilet og salat til middag (som da ble veldig sent). Det var veldig godt å gå litt da, skal prøve å gå en tur hver dag. Men igjen, da kan jeg jo ikke sove så sinnsykt mye. Sovnet kanskje 1. i natt, sov til 5, måtte på do, greide ikke å sovne igjen før 6, sov til 7. Så er jeg kjempetreig å få igang, kom meg ikke på jobb (som er 5 min unna) før nesten 9. Så kommer jeg vel til å sovne igjen etter jobb. Blir utrolig sliten av dette.

I tillegg vil de at vi skal jobbe overtid hver kveld neste uke, og/eller helgen. Det er jo ingen tvang, men merker at det er ubehagelig å si at jeg ikke kan. Jeg har jo ingen god unnskyldning heller. Hun andre her som er gravid jobber ikke overtid, men hun er jo 8 mnd på vei. Og alle som har småbarn hjemme har jo også god unnskyldning. :forvirret:

Endret av Gåsemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ille å være så sliten. om det er noen trøst, så går det sikkert over. Men det hjelper jo ikke deg her og nå.... Kan du snakke med sjefen din og fortelle at du er i dårlig form?

Så bra at du har fått snakket ut med moren din! Håper det blir harmonisk fremover! ( - siden du nevnte at dere støtte sammen en del ganger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet ikke helt hvilken sjef jeg skulle fortalt. Tror ikke det har noen hensikt uansett, det er hast med å få ferdig prosjektet så alle må jobbe mest mulig. Om grunnen til at man ikke vil er at man er i dårlig form eller om det er andre ting tror jeg ikke spiller noen rolle, jeg kommer vel ikke til å få noen kommentarer på det uansett. Det er bare et generelt press på alle sammen, så det er mest hele teamet jeg får dårlig samvittighet ovenfor. Får satse på at det går over ja. Jeg vet også at det kommer til å roe seg veldig ned om noen uker.

Bra at jeg og mamma er på talefot igjen ja. Jeg har lært meg at det ikke er så lurt å kjøpe noe fra familiemedlemmer i hvert fall, men det kan være det samme nå. Jeg og mamma har veldig likt lynne (er hissig og sta begge to ;)), så når det først skjærer seg skjærer det seg skikkelig, men vi har jo egentlig et godt forhold det meste av tiden.

Endret av Gåsemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var til fysioterapeut i dag, men hun sa at hun gjerne ville utsette behandlingen til jeg var tre og halv måned på vei. Hun kom også med en del andre råd da, f.eks at jeg måtte bare sove mye. Hvis jeg trenger å sove etter jobb så bør jeg ta en lur, og heller sette på klokka (så den ikke blir så lang at jeg sliter med nattesøvnen). Det var viktig å høre på kroppen, og at jeg kunne tenke på det som en rugeperiode ;) (men at det ikke skulle bety at man ble helt passiv heller). Jeg måtte bare ikke regne med at jeg skulle rekke å gjøre så mye akkurat nå. Og at jeg ikke må la mannen (eller meg selv) stresse meg opp, det er ingen grunn til å tro at det skal være noe galt med barnet. (Grunnen til at jeg går der er jo at jeg sliter med at spenninger og stress setter seg i skuldre og nakke)

Fikk også beskjed om at jeg får være med på et forskningsprosjekt på gravide på St. Olav, så da blir det ultralyd der i stedet for på medicus. Skal første gang rundt uke 10, gleder meg! (Og gruer meg litt også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt gal av jobben min. Denne uke: Sitter og surfer KG, VG, Dagbladet osv og kjeder vettet av meg. Neste uke: masse overtid, kjempetravelt. Og så er det stille igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arhirwen

Hva går det forskningsprosjektet ut på? Så moro at du får UL gjennom den forskningen da! :)

Hørtes ut som en slitsom jobb - siden det varierer sånn! Vet ikke hva som er verst jeg - sånn varierende perioder eller konstant stille.. Jobba i en mobil-butikk tidligere, og der var det rimelig stille hele tiden! Blir nesten mer sliten av det! :sukk:

Men er ikke noe hyggelig å være på jobb når man føler at man får gjort mer hjemme! :klemme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tips av Flickan om det forskningsprosjektet, de skal visst sjekke blodtilførselen til morkaka, og dette gjøres med ultralyd. Blir en del ultralyder da, men det er greit det. :)

Er litt slitsomt med jobben ja, virker litt meningsløst med sånne dager som i dag. Hadde jeg opparbeidet meg litt overtid kunne jeg jo avspasert, men jeg begynte med ny arbeidsgiver i januar (skiftet fra et vikarbyrå til et konsulentbyrå, men jobber i samme firma), så jeg brukte opp all overtiden i desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var bedt på fest i kveld (eller egentlig 2), men vi kjenner vennene våre godt nok til å vite at om jeg skulle komme dit og ikke drikke alkohol ville det være det samme som å bare si at jeg er gravid med en gang. Så jeg har blitt hjemme, mens mannen gikk på fest, og skulle fortelle at jeg hadde vondt i hodet og derfor ble hjemme.

Så ringer jeg han nå da, for å høre hvordan det går. Han høres rimelig dritings ut. Så sier han "jeg er dårlig til å holde på hemmeligheter da". Og det viser seg selvfølgelig at han har greid å buse ut med at jeg er gravid, når de spurte han hvorfor jeg ikke var med. Jeg er mindre enn 6 uker på vei, har ikke fortalt det til andre enn mødrene våre, så må han på død og liv ut med dette på fylla! :roll: Og i tillegg har jeg sittet alene her inne til ingen nytte, hvis de likevel skulle få vite det kunne jeg jo vært med på fest noen timer. Litt irritert nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada, det går jo bra. Gjort er gjort. Det var bare to av de nærmeste vennene hans (og mine forsåvidt) han fortalte det til, og de kommer ikke til å fortelle det videre.

Vi var innom faren og stemora hans i kveld og fortalte den store nyheten. De var overhodet ikke overrasket, og var veldig glade. Så nå er det bare pappa som står igjen. Får vel ringe han i morgen.

Og jeg skal fortelle bestevenninna mi. Fikk en melding av henne i stad der det sto "har du fått mensen? :)", så det er stor spenning der i gården.

Men så er det jaggu slutt! Ingen flere får vite før i mars! :regler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tulling bestemte seg for å ha fest i blokka i natt. Og det med helt jævlig høy musikk som holdt hele blokka pluss minst to av naboblokkene våkne (mannen så flere mennesker ute på verandaen da han var ute der selv, og også en haug i vinduene da politiet endelig kom for å ordne opp). Så jeg har sovet ca 3 timer i natt, og kom sent på jobb. I tillegg skal jeg altså jobbe overtid i dag. Flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...