Gjest gjest_nå Skrevet 17. januar 2009 #1 Skrevet 17. januar 2009 Foretrekker å være gjest nå. Har periodevis brukt mye mer penger enn jeg har (altså kredittkort, forbrukslån etc) og har nå endelig overskudd til å ta tak i det. Har ingen betalingsanmerkninger eller noe som har gått til inkasso men ser at utgiftene kommer til å bli større enn inntektene hvis ikke jeg gjør noe KJAPT Har fast jobb, greit betalt men ingen eiendom eller egenkapital. Ønsker å få samlet all gjeld i ett lån med relativ lang nedbetalingstid sånn at jeg har sjans til å kvitte meg med gjelden (ca 200000). Har studielån/billån i tillegg. Hvordan begynner jeg? Kontaker jeg diverse banker og ber om å få møte med rådgiver? Vil det hjelpe hvis jeg f.eks har kausjonist? Har hatt stabil inntekt lenge men har altså vært veldig uansvarlig. Kan jeg forventet at jeg må forklare bankene hvorfor (er bipolar, får nå behandling) det har gått så galt? Er det i det hele tatt noen banker som vil ta i meg? Håper på mange gode og konkrete råd!
hufsa! Skrevet 17. januar 2009 #2 Skrevet 17. januar 2009 Heia,ta med deg regningene til banken din,der du får inn lønn og be om ett lån så du får betalt alt!Har du kausjonist får du nok bedre rente.Klipp korta og retuner alt av tilbud de kommer med i fremtid før du åpner breva!!Løp å få gjort det fortest mulig,det er jo ei kriminell rente på de låna.Lykke til.
Gjest ts Skrevet 18. januar 2009 #3 Skrevet 18. januar 2009 Takk for svar hufsa! Er det så enkelt at banken gir meg lån uten sikkerhet?
hufsa! Skrevet 18. januar 2009 #4 Skrevet 18. januar 2009 Kommer vel helt ann på banken, men syntes du skulle komme deg avgårde å høre hvordan de kan hjelpe deg..Her jeg bor er de veldig greie og hjelpsomme.
Gjest ts Skrevet 18. januar 2009 #5 Skrevet 18. januar 2009 det skal jeg gjøre! takk for svar og råd!
Alison Skrevet 18. januar 2009 #6 Skrevet 18. januar 2009 Takk for svar hufsa! Er det så enkelt at banken gir meg lån uten sikkerhet? Nei. Har du ikke sikkerhet, er det forbrukslån som er alternativet, noe som ikke vil hjelpe deg i det hele tatt. For å få lang nedbetalingstid og lavere rente, må du stille med sikkerhet. Siden du ikke eier bolig fra før, må du se på muligheten til å stille sikkerhet i f.eks. boligen til dine foreldre. Det er nok dessverre heller tvilsomt om bankene vil refinansiere gjeld som du sliter med. I utgangspunktet er ikke bankene interessert i å refinansiere forbruksgjeld. Da må du ha økonomi til å klare det nye lånet på toppen av det gamle for at du skal få innvilget lån, noe som du ikke har mulighet til siden du allerede sliter. Det hender at det blir gjort unntak, men det finner du først ut etter å ha kontaktet banken din. Hvordan begynner jeg? Kontaker jeg diverse banker og ber om å få møte med rådgiver? Vil det hjelpe hvis jeg f.eks har kausjonist? Har hatt stabil inntekt lenge men har altså vært veldig uansvarlig. Kan jeg forventet at jeg må forklare bankene hvorfor (er bipolar, får nå behandling) det har gått så galt? Du må gjøre regning med å forklare hva som har gått galt. I tillegg bør du sette opp et realistisk budsjett som viser at du faktisk har mulighet til å betale på det lånet du ønsker. Du må også gjøre regning med å si opp alle kredittkort og forbrukslån etter de er nedbetalt. Det holder ikke å klippe kortene, men si de opp skriftlig. Jeg ville først og fremst ha kontaktet den/de bankene du i dag har forbrukslån i. Forklar hvordan situasjonen din er. Det er nok større sjangse for å refinansiere lånene dine i den/de bankene enn i andre banker. Andre banker er ikke særlig interessert i å rydde opp i problemlån fra andre banker. Får du ikke hjelp i din vanlige bank, kan bank 2 være et alternativ. Har du hørt med arbeidsgiver om det kan være mulig å få et lån der? Da får du gjerne et lån med en veldig gunstig rente. Det kan også være en mulighet til å bite i det sure eple og forklare situasjonen overfor familie og/eller venner. Kanskje de har mulighet til å gi deg et gunstig lån for å hjelpe deg over kneika?
Gjest ts Skrevet 18. januar 2009 #7 Skrevet 18. januar 2009 Familie er dessverre ikke noe alternativ men jeg har en bekjent som kan være kausjonist. Har økonomi til å betale ca 3000 i mnd men det blir knapt, håper å få det mindre, rundt 2000. Det er ikke min vanlige bank (der jeg får inn lønning etc) jeg har forbrukslån så da er det kanskje ikke vits i å kontakte de i første omgang? Blir det sånn at det er lønnen min som er "garanti" for en evt refinansiering (+ evt kausjonist?) Jeg tjener rundt 450 k i året. Gruer meg SKIKKELIG til å ta en ringerunde men har et veldig ønske om å få orden på tingene. Er det bare å ringe f.eks dnb og be om et møte med rådgiver? Og så tar jeg med budsjett, utskrift av ligning, lønnsslipper etc? Beklager dumme og sikkert opplagte spørsmål men det hjelper meg til å tøffe meg opp litt.. har ikke noen andre jeg tør å snakke med om dette..
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #8 Skrevet 18. januar 2009 Hei Jeg vet det høres teit ut, men jeg vil anbefale deg å se på noen episoder av Luksusfellen (netttv på tv3.no). Der kan man lære masse om hvordan man bør starte for å rydde opp i økonomien. Jeg tror det er lurt å rydde litt og få oversikt før du går i banken. Da viser du evne og innsats til å ordne opp. Lykke til
Gjest ts Skrevet 18. januar 2009 #9 Skrevet 18. januar 2009 Takk, gjest! Tror jeg har sett alle episodene av luksusfellen.. har faktisk lurt på å melde meg på selv men vil ikke bli klistret ut over skjermen for hele familien og ikke minst jobben! Håper jeg klarer å ordne opp i dette på egenhånd - med hjelp fra banken selvsagt
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #10 Skrevet 19. januar 2009 Jeg sitter i samme situasjon som deg, eller kanskje verre... jeg har en sk som nå har gått til utleggsbegjæring, hvor jeg må betale kr 60000 i løpet av 10 dager ellers tar de trekk fra lønnen min.... Jeg sendte inn søknad om lån til banken min idag så får jeg bare høre hvordan det går. Hvis jeg får avslag vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå