Gå til innhold

Mette-Marit studier på BI over alt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Alle kan ha råd til studier på BI. Kommer man inn får man også ekstra mye fra Lånekassen for å dekke skolepengene. Men man ender jo med mer gjeld etter studiene enn andre, da. Men så er kanskje sjansene for å bli headhuntet før avsluttet studier og få en fet lønn også større enn hvis man har tatt humanistiske fag på UiO ( sukk... :tristbla:).

Jeg tror BI gir en bedre utdanning på sitt område enn andre skoler. Det er mange fag som ikke andre skoler enn NHH gir.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kongelige BØR utdanne seg.

Det jeg reagerer på er at hun tar studier på mastergradsnivå når hun ikke engang har en bachelor. BI unnskylder det med at hun har nok praktisk erfaring til å kompensere det, mens det egentlig bare er trynefaktor og ønske om PR fordi hun er kongelig.

Det er helt vanlig å Master of Management uten bachelorgrad. Mange bedrifter som betaler MoM for ansatte de vil satse på, og som har realkompetanse som erstatter bachelorgrad.

Ellers har hun jo tidligere studert både ved Høgskolen i Agder og UiO.

HiO eller andre offentlige skoler, tilbyr ikke en like fleksibel utdannelse som MoM er.

Gjest Gjest_fish_*
Skrevet
Ellers har hun jo tidligere studert både ved Høgskolen i Agder og UiO.

Det er vel å ta noe hardt i: hun har vært innom, men ikke fullført.

Gjest Gjest_Nora_*
Skrevet

Det som har vært den største diskusjonen her er at studiet er veldig populært og at det er lang venteliste på å komme inn. Da blir det litt feil at MM skal få komme inn fordi hun er kronprinsesse - så lenge hun har vist at hun til dags dato aldri har klart å fullføre et eneste studie hun har tatt tidligere.

Skrevet

Kronprinsesse med alt det innebærer er en god årsak til å få plass syns jeg.

Skrevet
Da blir det litt feil at MM skal få komme inn fordi hun er kronprinsesse - så lenge hun har vist at hun til dags dato aldri har klart å fullføre et eneste studie hun har tatt tidligere.

Selv om dette studiet har en inntakspolitikk som fra før tar inn studenter som ikke nødvendigvis har fullført noe? Det henger ikke på greip her, argumentasjonen din.

Skrevet
Det er vel å ta noe hardt i: hun har vært innom, men ikke fullført.

Så vidt meg bekjent har hun aldri vært mer enn deltidsstudent, og har heller aldri hatt som mål å ta hel grad.

Det som har vært den største diskusjonen her er at studiet er veldig populært og at det er lang venteliste på å komme inn. Da blir det litt feil at MM skal få komme inn fordi hun er kronprinsesse - så lenge hun har vist at hun til dags dato aldri har klart å fullføre et eneste studie hun har tatt tidligere.

Hun har aldri begynt på et avsluttende studie, men hun har fullført de fagene hun har tatt ved siden av jobb. For øvrig en jobb som ikke er 8-4.

BI har for øvrig andre inntakskrav enn de fleste andre, ved at de faktisk ser på realkompetanse på lik linje med formell utdanning. Og man kan si hva man vil, men kronprinsessen har en solid CV å vise til.

Denne tråden lukter for øvrig veldig av jantelov.

Skrevet

Etter endt skolegang har Kronprinsessen avlagt eksamener ved Bjørknes privatskole og examen philosophicum samt eksamener i kjemi og IKT ved Universitetet i Agder (tidligere Høgskolen i Agder). I perioden 2000-2002 avla hun eksamener i fagene Livssyn og Etikk og Anvendt etikk ved historisk-filosofisk institutt, Universitet i Oslo. Våren 2003 fullførte Kronprinsessen studier ved London School of Oriental and African studies (SOAS) der hun tok eksamener i Development-Experience, Theories of Development, HIV/AIDS and Development og The Global Refugee Crisis.

http://www.kongehuset.no/c27350/artikkel/vis.html?tid=27663

Skrevet
Mette-Marit skulle i følge media starte studier i ledelse på BI i Oslo. Ble studiene avbrutt? Eller er hun nå utdannet leder?

Hva synes folk om at kongelige utdanner seg?

Blir vel som studiene i London...nå heter det seg at hun har studert ve...London, så en fin tittel.

Sannheten er vel at hun tok et kurs. Om man ser hvor hun fartet den tiden, så var det vel ike mange dager hun var der. I Norge får man ike vitnemål om man ikke fullfører.

Er hun på BI hver morgen, og går hjem på ettermiddagen? tviler, men det dukker vel opp en fin tittel etterhvert fra slottet.

Det har vert litt sårt for denne fam. at hun ikke har hatt utdsannelse, eller rettere sagt hun er de av Europeiske kongehus uten utdannelse, og det har vert omtalt i pressen mye i andre land. Så det haster med titlene.

Skrevet
Blir vel som studiene i London...nå heter det seg at hun har studert ve...London, så en fin tittel.

Sannheten er vel at hun tok et kurs. Om man ser hvor hun fartet den tiden, så var det vel ike mange dager hun var der. I Norge får man ike vitnemål om man ikke fullfører.

Nå sammenligner du epler og appelsiner

Er hun på BI hver morgen, og går hjem på ettermiddagen?

Hvis du visste hva du snakket om, så hadde du visst at dette er et studie der spørsmålet er irrelevant.

tviler, men det dukker vel opp en fin tittel etterhvert fra slottet.

Din svært tendensiøse personlige formening som sier mer om deg.

Det har vert litt sårt for denne fam. at hun ikke har hatt utdsannelse, eller rettere sagt hun er de av Europeiske kongehus uten utdannelse, og det har vert omtalt i pressen mye i andre land. Så det haster med titlene.

Ditto

Nå, har du noe å komme med som har saklig substans?

Gjest Gjest_Nora_*
Skrevet
Så vidt meg bekjent har hun aldri vært mer enn deltidsstudent, og har heller aldri hatt som mål å ta hel grad.

Hun har aldri begynt på et avsluttende studie, men hun har fullført de fagene hun har tatt ved siden av jobb. For øvrig en jobb som ikke er 8-4.

BI har for øvrig andre inntakskrav enn de fleste andre, ved at de faktisk ser på realkompetanse på lik linje med formell utdanning. Og man kan si hva man vil, men kronprinsessen har en solid CV å vise til.

Denne tråden lukter for øvrig veldig av jantelov.

Nå, har du noe å komme med som har saklig substans?

Hun har jobbet som servitrise og etter hva jeg kjenner til så har hun aldri fullført et eneste fag av høyere utdanning. Dermed er hun ikke i nærheten av den utdannelsen og jobberfaringen andre moderne kronprinsesser i Europa har. Jeg har kollegaer som har tatt det samme BI-studiet som henne .. det krever ganske stor innsats og selvsagt krever det at man har en god del kunnskaper i bånn når man starter.

Men, men ... snart står det vel oppdatert CV på kongehusets web-sider :ler: latterlig ... Når de godtar at landets kronprins gifter seg med en servitrise uten utdanning så bør man kunne stå på det og ikke pynte på det i ettertid.

Skrevet
Men, men ... snart står det vel oppdatert CV på kongehusets web-sider :ler: latterlig ... Når de godtar at landets kronprins gifter seg med en servitrise uten utdanning så bør man kunne stå på det og ikke pynte på det i ettertid.

Hva i all verden? Hva slags menneskesyn er det du har?

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Hun har jobbet som servitrise og etter hva jeg kjenner til så har hun aldri fullført et eneste fag av høyere utdanning.

Hun har fullført FAGENE, men ikke fullført noen grad. En viss forskjell der...

Personlig synes jeg det er en selvfølge at kongelige tar høyere utdannelse. De skal representere Norge i resten av verden, og trenger å ha et visst kunnskapsnivå for å klare dette. Videre skal de (om enn kun i navnet) være høyeste instans i et rike. Da forventer jeg at de har kunnskap om samfunnets mekanismer og historie, og selv om realkompetanse og "livets harde skole" er en god læremester, setter studier kunnskapen i system. Uvurderlig uansett yrke og posisjon, men kanskje særlig for overhoder.

Hva er grunnen til at trådstarter lurer på om Mette Marits studier er avbrutt? Finner liksom ingen indikasjon på at det er tilfelle (annet enn at hun kanskje ikke er observert i kantina på BI....)

Skrevet
Mette-Marit skulle i følge media starte studier i ledelse på BI i Oslo. Ble studiene avbrutt? Eller er hun nå utdannet leder?

Husker at det var et finansblad som kommenterte at MM ville de ikke ha ansatt for hun hadde en CV som var helt tragisk. Masse uavbrutte studier og lignende. Vet hun tok blandt annet sosialantropologi, men sluttet. Tok noe annet- sluttet. Etc.

Kanskje hun for én gang skyld kan gjennomføre?

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Husker at det var et finansblad som kommenterte at MM ville de ikke ha ansatt for hun hadde en CV som var helt tragisk. Masse uavbrutte studier og lignende. Vet hun tok blandt annet sosialantropologi, men sluttet. Tok noe annet- sluttet. Etc.

Ville du ansatt Røkke som ung, da? En dyslektisk maskinsmører uten utdannelse... Høres ikke umiddelbart imponerende ut. Men se hvor han er i dag!

Ikke alltid en CV forteller hva en person under 35 er kapabel til. Har man rundet 60 uten de helt store bragdene, er jeg tilbøyelig til å tro at løpet er kjørt, men når man knapt er halvveis i livet kan livet ennå ta en annen retning.

Skrevet

Hvis hun ikke fullfører, så er det bare ille for henne selv.

Fælt så folk skal henge seg opp i hva hun driver med.....

Skrevet

Jeg synes det er kjempeflott at hun tar utdannelse.Om hun tar "løse" fag eller fullfører en grad synes jeg er mindre viktig, det er jo ikke akkurat slik at hun skal ut å søke jobb i nærmeste framtid?All utdanning og læring vil gi økt kunnskap og erfaring. Og det er kanskje det hun trenger mest i den jobben hun faktisk har?

Gjest Gjest_Nora_*
Skrevet
Ville du ansatt Røkke som ung, da? En dyslektisk maskinsmører uten utdannelse... Høres ikke umiddelbart imponerende ut. Men se hvor han er i dag!

Ikke alltid en CV forteller hva en person under 35 er kapabel til. Har man rundet 60 uten de helt store bragdene, er jeg tilbøyelig til å tro at løpet er kjørt, men når man knapt er halvveis i livet kan livet ennå ta en annen retning.

Sammenligningen med Røkke er litt latterlig .. han skapte seg et imperium med to tomme hender .. helt av seg selv .. Det er litt mer enn vi kan si om kronprinsessen.

Nå regner jeg folk over 30 som voksne mennesker - og en CV sier selvsagt svært mye om en person. Stadige avbrutte studier og masse strøjobber gir ikke akkurat det beste inntrykket.

Å være kronprinsesse er en krevende jobb som ikke bør undervurderes - i såfall står monarkiet for fall. Man skal kunne omgås og føre samtaler med både næringslivs- og statsledere.

Jeg er ikke imponert over Mette-Marits jobb så langt - men endrer gjerne mitt syn på henne dersom noen overbeviser meg om hennes jobb er prisverdig. For meg er hun veldig usynlig og lite tilstede.

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Sammenligningen med Røkke er litt latterlig .. han skapte seg et imperium med to tomme hender .. helt av seg selv .. Det er litt mer enn vi kan si om kronprinsessen.

Deg om det. Poenget var at en avis uttalte de ikke ville ansatt Mette-Marit på grunnlag av hennes bakgrunn og manglende utdannelse. Mitt poeng var at de som kommer aller lengst her i verden, ofte er de som nettopp har en slik bakgrunn. Røkke er et eksempel. Samme avis ville høyst sannsynlig uttalt at en maskinsmører som lider av dysleksi ikke akkurat var førstevalget, uansett jobb. Og godt er det, ellers hadde han neppe vært der han er i dag.

Gjest Gjest_Nora_*
Skrevet
Deg om det. Poenget var at en avis uttalte de ikke ville ansatt Mette-Marit på grunnlag av hennes bakgrunn og manglende utdannelse. Mitt poeng var at de som kommer aller lengst her i verden, ofte er de som nettopp har en slik bakgrunn. Røkke er et eksempel. Samme avis ville høyst sannsynlig uttalt at en maskinsmører som lider av dysleksi ikke akkurat var førstevalget, uansett jobb. Og godt er det, ellers hadde han neppe vært der han er i dag.

Røkke selv er ikke enig med deg der, tvert imot så takker han dysleksien for at han er kommet der han er idag. Gründere har ofte dysleksi, så det er noe Røkke deler med mange - bla av IKEA-günderen. Dyslektikere dras ofte mot bedriftsetablering pga at kan fokusere på sine styrker og ikke sine svakheter. Og pga sine svakheter lærer de tidlig å delegere ansvaret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...