Gå til innhold

Mette-Marit studier på BI over alt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mette-Marit skulle i følge media starte studier i ledelse på BI i Oslo. Ble studiene avbrutt? Eller er hun nå utdannet leder?

Hva synes folk om at kongelige utdanner seg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Christabelle
Skrevet

Jeg synes kanskje det er på tide..

Tror hun holder på nå?

Jeg lurer på hvem som betaler. Tror neppe hun tar opp studielån .. Hehe :-)

Skrevet

Apanasjen holder til studieavgift på BI vil jeg tro.

Skrevet

Deltar Kronprinsessen på forelseninger og kollokviegrupper ved BI - eller studerer hun ledelse via nettstudiene?

Skrevet

Såvidt jeg forsto er studiene samlingsbasert, noe som gir tid til andre aktiviteter på dagtid de fleste uker. Tror hun er student nå.

Hva jeg synes om at kongelige utdanner seg? Flott! De har en fremtredende rolle i samfunnet og bør derfor være uvanlig kunnskapsrike for å fylle sin rolle på en god måte.

Gjest BI-studine
Skrevet

Studiene er samlingsbasert og delvis foregår mye over nettet (nettstudier).

Gjest Gjest_Student_*
Skrevet
Såvidt jeg forsto er studiene samlingsbasert, noe som gir tid til andre aktiviteter på dagtid de fleste uker. Tror hun er student nå.

Hva jeg synes om at kongelige utdanner seg? Flott! De har en fremtredende rolle i samfunnet og bør derfor være uvanlig kunnskapsrike for å fylle sin rolle på en god måte.

Det er flott at de kongelige utdanner seg,men det bør være samme opptaksgrunnlag og krav til dem som for alle andre. I Sverige ble det mye bråk da det kom for en dag at Prinsesse Madeleine hadde fullført et studium hvor flere av de emnene som var mest krevende for henne, hadde blitt fjernet og byttet ut med noen som var langt enklere. At de kan "shoppe" utdanning på den måten synes jeg blir helt feil. Men det skjer sikkert i mange land.

Gjest Christabelle
Skrevet
Apanasjen holder til studieavgift på BI vil jeg tro.

Urettferdig :-)

Men mitt ansikt er i det minste ikke splæsjet utover Se og hør og Her og nå hver uke. Da foretrekker jeg heller å ta opp studielån.

Skrevet

Jeg er glad jeg er smart nok til å slippe å betale for å gå på skolen jeg. Har samme forelesere og fag som dem på BI, bortsett fra at fagene har andre navn. Og selvfølgelig at mine medstudenter har høyere karaktersnitt og kompetanse enn de som foreleserne mine sammenlikner oss med på BI. Strålende for meg:)

Skrevet
Jeg er glad jeg er smart nok til å slippe å betale for å gå på skolen jeg. Har samme forelesere og fag som dem på BI, bortsett fra at fagene har andre navn. Og selvfølgelig at mine medstudenter har høyere karaktersnitt og kompetanse enn de som foreleserne mine sammenlikner oss med på BI. Strålende for meg:)

Relevansen til kongelig utdannelse er hva her?

Skrevet
Relevansen til kongelig utdannelse er hva her?

Relevansen er at jeg synes de kongelige burde utdannet seg ved offentlige institusjoner. Hvorfor skal en "offentlig" person som Mette-Marit studere privat? Hadde hun ikke høyt nok snitt til å komme inn på HiO kanskje? Du trenger ikke akkurat være et geni for å komme inn på BI, snarere tvertimot, du trenger bare penger.

Skrevet
Relevansen er at jeg synes de kongelige burde utdannet seg ved offentlige institusjoner. Hvorfor skal en "offentlig" person som Mette-Marit studere privat? Hadde hun ikke høyt nok snitt til å komme inn på HiO kanskje? Du trenger ikke akkurat være et geni for å komme inn på BI, snarere tvertimot, du trenger bare penger.

Selv om fagene du tok finnes i duplikat, så er ikke det tilfelle med alle. Enkel logikk, vet du.

Skrevet
Selv om fagene du tok finnes i duplikat, så er ikke det tilfelle med alle. Enkel logikk, vet du.

Hva mener man med det?

Skrevet

Duplikat er noe som er dobbelt opp, eller kopi. I denne sammenheng menes det at det samme faget eller kombinasjon av fag finnes både på HiO og BI, og at det derfor ikke burde være nødvendig å betale BI for utdanning man kan få gratis på HiO.

Skrevet
Duplikat er noe som er dobbelt opp, eller kopi. I denne sammenheng menes det at det samme faget eller kombinasjon av fag finnes både på HiO og BI, og at det derfor ikke burde være nødvendig å betale BI for utdanning man kan få gratis på HiO.

Man betaler ikke for innholdet i faget, man betaler for følelsen og innpakningen.

En topp fra Armani laget i 100% bomull i nøyaktig samme design som en fra H&M er det samme stoffmessig. Likevel er følelsen av en Armani annerledes enn følelsen av en H&M. Det betyr ikke at BI er bedre: HiO kan være mye bedre for alt jeg vet! På CV vil likevel en Armani pynte mer opp. Kall det gjerne forfengelighet.

Skrevet
Man betaler ikke for innholdet i faget, man betaler for følelsen og innpakningen.

En topp fra Armani laget i 100% bomull i nøyaktig samme design som en fra H&M er det samme stoffmessig. Likevel er følelsen av en Armani annerledes enn følelsen av en H&M. Det betyr ikke at BI er bedre: HiO kan være mye bedre for alt jeg vet! På CV vil likevel en Armani pynte mer opp. Kall det gjerne forfengelighet.

hvis du mener at BI tar seg bedre ut på en cv en HIO tror jeg du tar feil. Alle kan jo komme inn på BI, mens det kun er de flinke som kommer inn på HIO. Handelshøyskolen i Bergen er vel den skolen som ofte har høyest karaktersnitt i sine inntaksregler. Da min bror gikk der måtte han ha over 5 i snitt for å komme inn... Og det må da ta seg bedre ut på en CV enn å komme inn på en skole alle kan gå på, bare de har penger nok.....

Skrevet
hvis du mener at BI tar seg bedre ut på en cv en HIO tror jeg du tar feil. Alle kan jo komme inn på BI, mens det kun er de flinke som kommer inn på HIO. Handelshøyskolen i Bergen er vel den skolen som ofte har høyest karaktersnitt i sine inntaksregler. Da min bror gikk der måtte han ha over 5 i snitt for å komme inn... Og det må da ta seg bedre ut på en CV enn å komme inn på en skole alle kan gå på, bare de har penger nok.....

Alle kan ikke komme inn på alle studiene på BI bare de har penger nok. Det finnes mange åpne inntak på HiO også. For det andre, inntak er en ting, status i næringslivet til enkelte studieprogrammer er en annen ting. Jeg våger å påstå at sivøker fra BI rekrutteres før økadm fra HiO til samme stilling.

Skrevet

Kongelige BØR utdanne seg.

Det jeg reagerer på er at hun tar studier på mastergradsnivå når hun ikke engang har en bachelor. BI unnskylder det med at hun har nok praktisk erfaring til å kompensere det, mens det egentlig bare er trynefaktor og ønske om PR fordi hun er kongelig.

Gjest Gjest_Varsia_*
Skrevet

Ærlig talt, så mye tøv du er fylt med da? BI i Oslo er innen visse fag mye mer anerkjent enn HIO noen gang klarer å nærme seg, og det diskuteres støtt og stadig hva som er best av BI Oslo og NHH.

"Alle" kan komme inn på BI ja, men greia med BI er at ikke alle kan fortsette. BI luker ut de som er for dårlige etterhvert (folk gir seg når de innser at BI er for tungt), mens NHH luker ut de "dårlige" (som slettes ikke trenger være dårlige bare fordi de ikke har snitt på 5) på forhånd. Det er det samme som med de som studerer medisin i Polen og Ungarn. Alle kan komme inn, men de færreste greier å fullføre, fordi studiet er så hardt.

BI er et flott alternativ til de som ikke vil bruke tid på å forbedre karakterer for å komme inn på NHH, og som heller vil bevise på det aktuelle studiet at de er gode nok. Snitt fra vgs har så utrolig LITE å si når det er mange år siden du gikk på vgs - man er ikke dum og lat nå bare fordi man ikke hadde god nok innsats på vgs for 10 år siden.

Og at du ikke vet at BI Oslo (Nydalen, er det det skolen heter?) er en ganske anerkjent skole når man først har greid å fullføre er ganske snodig. Det er ingen tvil om at f.eks en siv.øk. utdanning ved BI Oslo er ganske så mye bedre å ha på CV'en enn en siv.øk. fra HIO. At noen har råd til, og derfor velger, å betale for en utdanning som er bedre på papiret (om de er det i praksis vet ikke jeg), synes jeg derfor er ganske logisk, og en lur handling når man først har muligheten.

Angående studiene til Mette-Marit har jeg ikke peiling på hvor anerkjente de er eller ei (til å være BI-studie), men jeg synes virkelig ikke man skal rakke ned på folk som tar et studie på BI, når det i mange tilfeller er enda bedre (på papiret) enn en utdannelse fra HIO. Det blir rett og slett lavmåls å rakke ned på ned måten, og det oser bare av misunnelse.

Og nei, jeg går ikke på BI, og har aldri tenkt til å sette mine ben der... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...