Gå til innhold

Jeg er veldig uerfaren når det kommer til å reise..

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har vært ute og reist veldig lite..nå skal jeg snart på en lengre flytur med et par mellomlandinger.

Kan dere gå litt gjennom "gangen" i det skulle jeg til å si hehe.

Jeg vet jo ikke engang hvordan jeg skal komme meg gjennom flyplassen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du reise innenlands eller utenlands?

Grovt sett er gangen sånn:

1. Du ankommer flyplassen

2. Sjekker inn ved hjelp av automater, evt skranke, leverer bagasjen.

3. Sikkerhetskontroll

4. Boarding

5. Fly!

Hvis du skal fly utenlands, så kommer det muligens en passkontroll inni her et sted (kommer an på hvilket land..).

Skal du mellomlande i Norge følger du transit/transfer-skiltene og slipper ny innsjekk og sikkerhetskontroll (dersom du har sjekket inn bagasjen helt frem).

Kommer du til et nytt land må du kanskje hente bagasjen din selv, gå gjennom tollen med den, og så sjekke den inn videre. Også her kommer det an på hvilket land du kommer til/skal til/kommer fra..

For øvrig kan du lese mer her

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har mellomlandet så har jeg alltid plukket opp bagasjen på siste flyplass, tror ikke det er ofte man trenger å plukke den opp og sjekke inn på nytt når man mellomlander. Ikke når strekningen er bestilt i èn omgang.

Flyplasser er godt skiltet, ha billett og pass lett tilgjengelig, følg informasjon på billett/skilter. Beregn god tid på flyplassen siden du er usikker, kanskje 2 timer.

Finn ut hvor din gate er slik at du lett finner fram når det er tid for boarding og ta heller shopping og spising og sånt etter at du vet hvor du skal til slutt ;)

Når du mellomlander er det lett å bare føle stimen av de andre passasjerene du kom med :fnise: Ofte er det en gate like i nærheten av der flyet ditt landet, så det er enkelt å finne fram som regel.

Hvor skal du hen? Spennende å reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvor skal du ha mellomlandinger? Så kan vi kanskje gi noen tips om hvordan du best kommer deg rundt på flyplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snille dere er! :D

Tusen takk for tips.

Jeg skal mellomlande i Hong Kong..herregud jeg er nervøs hehe.

Stresser med ting som hva om jeg ikke finner gaten i mylderet av avganger!

Setter pris på tipsene deres):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snille dere er! :D

Tusen takk for tips.

Jeg skal mellomlande i Hong Kong..herregud jeg er nervøs hehe.

Stresser med ting som hva om jeg ikke finner gaten i mylderet av avganger!

Setter pris på tipsene deres):

Hong Kong er en stor, men moderne og oversiktlig flyplass å lande på. Har du lang tid på mellomlandingen der? Hvis du lander på enden av en terminal der og skal til en annen, så går det tog inn til "sentrum" av flyplassen, så slipper du å gå deg vill. (Du kan gå også, hvis du helst vil gjøre det...) Hvis du studerer utskriften på reiseruten din, så står det der hvilken terminal du skal reise ut fra, og du kan allerede nå se om det kreves bytte av terminaler undervegs.

Jeg har ofte brukt internett på forhånd når jeg skal bevege meg på fremmede flyplasser. Da kan du feks søke opp Hong Kong int. airport, og få opp kart med oversikt over hele flyplassen. Slike kart finnes i de fleste flylommer også. I flyselskapets informasjonsblad finnes nesten alltid oversikt over de flyplassene de flyr til. Spør betjeningen på flyet om hjelp til å finne frem kartet. Og noen her kan sikkert lage en link til kartet over flyplassen i Hong Kong, garantert at den finnes på nettet.

Men du må bytte fly et sted i Europa også på din ferd mot Hong Kong, hvor blir det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

som andre sier her, så vil mylderet av andre mennesker føre deg nokså langt:=)

så vil du oppdage at en god del stopper opp ved skjermene som viser de ulike avgangene, og da leter du etter din avgang som står på flybilletten.

det får du gate nummeret, og skiltene er umulige å gå glipp av. det flyr alltid masse ansatte forbi på alle flyplasser du kan spørre uansett:=)

dette er ikke noe problem:=)

jeg har hatt veldig uflaks og nesten alltid mistet bagasjen min på ferier. så derfor, klok av skade, tar du med stellesaker/medisiner/og et par skift i håndbagasjen.

på lange flyturer anbefaler jeg også noe å støtte hodet til, og et par bøker + musikk. og ikke minst: ørepropper.

og så litt matpakke da, flymat er ikke alltid megagodt. (eller tilpasset allergi:P )

så passer du på at du har med deg kontanter til bruk på flyplass(venting=kjedelig=butikker og spising)

husk reiseforsikring da:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott med alle tipsene deres altså! tuuuusen takk:D

Og det er så godt at det er noen som faktisk forstår uroen min hehe!

Alle tips mottas med stor takk:)

Jeg skal mellomlande på Heathrow..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott med alle tipsene deres altså! tuuuusen takk:D

Og det er så godt at det er noen som faktisk forstår uroen min hehe!

Alle tips mottas med stor takk:)

Jeg skal mellomlande på Heathrow..

La meg gjette, skal du fly med Cathay Pacific? Mener bestemt at de flyr fra annen terminal enn SAS/BA på Heathrow. Der er det nokså rotete, og av den grunn står det folk på nesten hvert et hjørne langs veivalgene i gatene for å lose deg til rett terminal. Bare vis frem billetten eller boardingkortet til dem, og de loser deg til rett terminal.

Men hvis du er veldig redd for å rote deg bort, så er det faktisk mulig å be om å få assistanse på flyplassene. Det er helst for barn som reiser alene/folk som trenger assistanse/rullestol pga lange gå-avstander, eldre som reiser alene osv. Men det er lov for "vanlige" folk å be om hjelp også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips kan være å alltid ha blikket rettet mot taket, da det er der alle skiltene befinner seg..

Ta godt vare på bagasjekvitteringen, den blir ofte festet til folderen du får bookingcardet i. Så ikke kast denne før du har fått tak i all baggasjen igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...