Gå til innhold

Katten som bare er inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja. det sier vel sitt...

Da den var kattunge var den ute og inne, var ingen problem.

Nå er hun snart to år gammel.

Er livredd for å være ute, klarer ikke å gå på do ute, bæsjer heller fra seg i gangen.

Jeg bruker å hive henne ut med tvang fordi jeg mener selv katter ikke har godt av å være inne 24/7.

Da hender det hun er ute rundt 12 timer, ellers står hun på vinduene og skraper og vil absolut inn!

Jeg har heller ikke hjertet til å la henne stå å skrape på vinduene.

Ikke minst er hun agressiv mot samboeren min og biter han konstant.

Biter ikke meg.

Hva bør jeg gjøre? Er å avlive henne det beste?

Å bæsjingen i gangen begynner man å gå rimelig lei av.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere en kasse hun kan gjøre fra seg i, så slipper du å ha noe problem med at hun gjør fra seg inne? Jeg synes ikke du skal tvinge henne til å gå ut heller. De fleste katter foretrekker å kunne være ute, men ikke alle. Og alle katter liker å få bestemme selv om de skal være ute eller inne på et bestemt tidspunkt. Katten vår er inne nesten hele døgnet om vinteren, ute hele tiden om sommern, og vi prøver ikke å tvinge ham til å endre seg...

Når det gjelder aggresjon; kan det være noe med samboerns oppførsel som gjør katten utrygg? Brå bevegelser, høy stemme, at han ikke leser kattens signaler? Vær bevisst på sånne ting. Ellers må man prøve å sette grenser. Hvis ikke noe fungerer ville jeg tatt en samtale med veterinær om dette, fortrinnsvis en som har god kompetanse på katt og smådyr.

Skrevet

Et innedo til katten ordner nok opp i det problemet, katter er veldi renslige dyr og gjør de fra seg inne sånn som pusen din gjør, er det nok en grunn til det. Jeg er enig i at katter bør få gå ute om de vil,men hadde min pus, som er ute neste hele tiden, heller ville vært inne, hadde hun fått lov til det, for det kan være noe som har skremt henne utendørs eller katter i nabolaget som er slemme med henne som gjør at hun ikke tør å være ute.

Når det gjelder samboeren din har jeg på en måte det samme problemet, fordi samboeren min ikke har hatt dyr før han flyttet inn med meg og klarer ikke lese språket hennes og er mye mer "brautende" enn jeg er. Katter ser sånne ting fryktelig fort, så jeg har samboeren min på "varsomhets-kurs" innimellom :P Hun har ikke vært agressiv,men brukte å løpe og hjemme seg når samboeren min kom hjem, gikk over gulvet eller i det hele tatt var i bevegelse. kanskje dette kunne hjulpet dere også? Å avlive henne må isåfall være siste utvei, om ingenting funker syns jeg du skal ta kontakt med en dyrlege, om hun fortsatt bæsjer inne kan det jo hende at det feiler henne noe? Lykke til uansett :)

Skrevet

Foreslår at du skaffer en kasse som katten kan gå på do i inne. Om det ikke funker finnes det også noen luktsprayer som du kan kjøpe på dyrebutikker. Katten liker ikke den lukten, så den vil ikke gå på do der du har sprayet. Eller du kan prøve å sette maten dens i gangen der den pleier å gå på do, katter vil vanligvis ikke drite der maten deres står. Hvis ikke dette funker heller kan man sperre katten inne på et rom hvor den har mat i et hjørne og do i et annet hjørne, bare noen dager for at den skal lære seg å gå på do på riktig plass igjen. Om ikke noe av dette fungerer bør du kontakte en dyrlege... Lykke til! :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Har du/dere vært hos dyrlegen med henne ? Jeg tenker på at hun muligens kan ha en plage som gir seg de resultatene du nevner.

Synes det kan være verd å få henne skikkelig undersøkt før dere går til det skrittet å avlive henne, hun er jo ennå en ung katt når hun bare er to år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...