Gjest sunn og frisk Skrevet 31. mars 2009 #21 Skrevet 31. mars 2009 (endret) Har slitt mye med samme problem. Ventetiden til hudlege kan variere veldig, men selv ventet jeg over 6 mnd. Har smurt meg gjevnlig med Polygonum Multi Purpose Gel og Ointment, og det har hjulpet meg veldig. Er nå kun plaget i mindre grad på beina og i hendene. Vet ikke om det selges overalt, men jeg bestiller hvertfall på nettet, og får det hjem i posten:-) Inlegget endret, se reglerne /Furstina (mod) Endret 2. april 2009 av Furstina
Gjest Gjest_koppen_* Skrevet 20. mai 2009 #22 Skrevet 20. mai 2009 Hvordan lager man egen saltskrubb da? Jeg har hatt eksem siden jeg var født. Det har gått i familien vår, men de før meg har vokst det av seg. Nå er jeg 16 år og har det enda. Dette året har vært verre enn noen gang tidligere når deg gjelder eksemen. Jeg har prøvd ut utallige kremmer, hvert hos hudlege, vært hos allergi lege, vært hos homoterapaut og ingenting av det de har sagt eller gitt meg har hjulpet. Sol og solarium funker knall! Etter 15 min med solarium har nesten eksemen forsvunnet helt, og det samme gjelder vanlig sol. Jeg har også prøvd ut en strutsekrem som hjelper utrolig mye, men den er litt vanskelig å få tak i. I vinter fikk jeg et voldsomt utbrudd av eksem i ansiktet og jeg så ikke ut! Vi drog til legen og ble sendt til hudlege med en gang. Jeg fikk utgitt 2 kremer, en veldig strekt og en jeg kunne gå over til etter at det verste var over. Jeg fikk også noen kjempe dyre tabelleter. Etter noen få dager var marerittet over og jeg så helt fin ut igjen. Endelig kunne jeg smile :D! Av og til når jeg får samme symptomer som jeg fikk før dette utbruddet ble kraftig, smører jeg meg med den svake kremen og det går vekk med en gang. De 3 siste årene har jeg hatt problemer med tørr hud i ansiktet. Jeg vet ikke helt hva jeg skal bruke mot dette siden man ikke kan bruke samme kremer i ansiktet som på kroppen. Noen som har tips?
Gjest Stine Skrevet 6. desember 2010 #23 Skrevet 6. desember 2010 I ansiktet kan du prøve en krem som heter Aderma på apoteket. Den funker kjempe fint! Grunnen til at det hjelper og ta sol er at eksemen blir tørket ut. Kortison salver skal man bruke MAX 14 dager i strekk, etter de 14 dagene skal man ta pause og smøre med vanlig fuktighetskrem i nye 14 dager, ( for ikke å få veldig tynn hud) og fortsette slik. Når det er kaldt ute er det lurt å kle på seg godt slik at man ikke fryser. Jeg merker at når jeg har vært ute og fryst veldig, og kommer inn i ett veldig varmt rom/ hus så klør det med engang. Og jeg tror jeg kan reagere veldig på den store forskjellen av kaldt og veldig varmt. Merker også at eksemen for verres når jeg tar meg en lang VARM dusj. Citrus frukter generelt er vanlig for allergikere med atopisk eksem og reagere på (frukter som appelsin, klementiner, Mandariner, sitron, Kiwi, lime og grape frukt, også ofte jordbær). Jeg merker at det også forverres av klor, stress, varme/svette ( over 30 grader, men det er jo pga svette), jeg får masse masse soleksem over hele meg ( men det hjelper å ta solarium.. Skjønner ikke helt det men..) parfymerte kremer, vaskepulver, shampoo (den eneste jeg tåler er grad and shoulders, ellers får jeg masse eksem i hodebunnen) noe sminke, etc. Jeg hadde ikke hatt eksem på nesten fire år da jeg fikk utbrudd da jeg var 16 ( i fjor vinter) nå er det verre enn før men når jeg bruker en krem som heter Elicon 0,1 % så hjelper det! Håper denne informasjonen og mine erfaringer er til hjelp!
Gjest Charming Skrevet 10. desember 2010 #25 Skrevet 10. desember 2010 Hei! 1 stk sykepleierstudent her som faktisk akkurat har hatt om behandling av psoriasis. Men du må nok til lege som de sier her fort ja, for det er ikke bare å gå på apoteket og finne det som skal til. For å holde psoriasis i sjakk må ofte flere tiltak til! 1. Salver med salisylsyre eller karbamid fjerner skjellingen. Dette er ofte nødvendig for at andre hudpreparater skal ha effekt. 2. Glukokortikoider (steroider) hemmer betennelsesreaksjonen i huden din. 3. Kalsitriol og kalsipotriol er varianter av vitamin D og virker hemmende på delingen av keratinocytter så skjellingen avtar. 4.Ditranol og tjære hemmer celledeling i epidermis (2. hudlaget du har. Vi har 3) 5. Ultrafiolett lys har gunstig effekt mot utslett ved psoriasis. Det er vel dette folk betegner som "lysbehandling" nedover i tråden her. Dette er hva læreboken vår sier er det som skal til hvertfall Personlige erfaringer er det dårligere med her i gården.. Men da ser du hvertfall at det er ikke "bare" å legge om kostholdet eller "bare" å smøre og smøre og smøre.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 10. desember 2010 #26 Skrevet 10. desember 2010 Hei igjen alle sammen! Nå er det ganske lenge siden jeg startet tråden, og har vært hos hudlege, fikk meg time på Revmatismesykehuset i Haugesund. Han mente at ettersom ingenting jeg har prøvd har fungert (har prøvd det meste av kremer og salver, både "naturlige" og medisinske, bare for å skille dem på et vis, har også prøvd lysbehandling), så var det hyposensibilisering som skulle til, siden jeg også har kraftig støvmidd-, hund-, katt- ++allergier, han snakket om at dette kanksje kunne ta knekken på eksemen. Problemet var jo at jeg flyttet til en annen del av landet pga studier, så hadde ikke mulighet til å starte denne behandlingen. Jeg fikk også resept på Elocon salve, og skal bruke den i én måned, med pause på én måned før jeg starter opp igjen om det trengs. Den hjelper til en viss grad. Til nå er det eneste jeg har funnet ut at har noe å si (jeg skjønner jo at det er mer, men kun dette jeg vet med 100% sikkerhet) er stress. Når jeg stresser, blusser eksemen opp med én gang. Og selvfølgelig kattepels da, men jeg kan ikke kvitte meg med mine over ti år gamle puser. Den går ikke. Da lider jeg heller i noen år til. Anywhoooo.... en ting jeg aldri har husket å spørre legen/hudlegen om, kanskje dere vet? Når man har veldig tørr hud på hele kroppen, og eksem, er det da eksemtendenser man har i ansiktet om man er veldig tørr der, slik at man kan starte opp eksembehandling, eller kan det meget vel være at det "bare" er tørr hud? Også et siste spørsmål, dere sier jo at solbehandling hjelper fordi man tørker ut eksemen, men eksemen er jo helt tørr? Min ihvertfall.... Og! *bank i bordet*! Har nå bare psoriasis i neglene! Ikke resten av huden! Ellers vil jeg takke dere alle som har svart her i tråden min, og si at jeg føler med alle dere andre som er plaget
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå