Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 17. januar 2009 #1 Skrevet 17. januar 2009 Heisann Nå er jeg lei av å bli satt ut av spill flere dager i slengen stadig oftere... Så nå lurer jeg, er det noen andre med atopisk eksem eller psoriasis her inne som har noen gode råd til behandling, som jeg kanskje ikke har tenkt på? Min behandling nå består egentlig bare i å smøre, smøre, smøre, bandasjere. Og å prøve å ikke stresse da, men det er ikke lett med eksamen rundt hjørnet.... Jeg skal prøve å få fastlegen min til å sende meg til en hudlege, men lurte da på om det kanskje var noen gode tips å ta til seg i mellomtiden? Absolutt alle råd mottas med takk ...kan jo nevne at det er hendene som er verst angrepet (både hud og negler, neglene går sakte men sikkert i oppløsning i dårlige perioder).... så behandlig direkte rettet mot hendene er jo også å foretrekke.... men som sagt, alle råd er gode råd
Morrille Skrevet 17. januar 2009 #2 Skrevet 17. januar 2009 Er det psoriasis ELLER atopisk eksem du har? Behandlingen vil jo avhenge av det.
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 18. januar 2009 #3 Skrevet 18. januar 2009 Dette er VELDIG individuelt... Men jeg hadde faktisk nytte av å legge om kostholdet noe. Mindre sukker, mindre rødt kjøtt, mindre hvete, og veldig mye mer vann. Og selvfølgelig mer frukt og grønt, men den er litt sånn "goes without saying", I oppveksten nærmest levde jeg på sjokomelk og produkter med mye stivelse (poteter! Elsker poteter) og hvete, og dette skal visstnok trigge ugreie hudsymptomer som eksem (vet ikke med psoriasis). Og jeg merket faktisk forskjell etter ca. to måneder. Jeg får fremdeles utbrudd, men de er mindre og på langt nær så "hissige". De motvirkes gjerne med ren saltkrem i løpet av en uke. Stemmer det at eksem er relatert til syre/base-forholdet i kroppen, eller var det beste forklaring kostholdsfyren hadde kommet opp med?
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #4 Skrevet 18. januar 2009 det værste du kan spise når du har dette er klementiner og appelsin! unngå dette mest mulig! jeg har atopisk eksem, og det ble nærmest borte når jeg kutta ut appelsin juice, klementiner og appelsiner.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 18. januar 2009 #5 Skrevet 18. januar 2009 Takk for svar alle sammen! Morrille: jeg har begge deler, i salig blanding Nr. 2: De siste årene har jeg lagt om kostholdet, og har faktisk lurt på om jeg burde gå så drastisk til verks som å prøve å kutte ut alt med stivelse/hvete (poteter, pasta, brød etc), men syns det er vanskelig å gjennomføre. Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal erstatte en så stor matgruppe med for å unngå å bli for ensidig i kosten.. Hva erstatter du denne matgruppen med? Hva mener du når du skriver utbruddene dine nå motvirkes med saltkrem? Nr. 3: Appelsiner etc har dessverre ingenting å si for huden min... Jeg har lest om det før, og også unngått det i flere år - men kom frem til at når virkningen ikke var der, var det bare å nyte ivei :o) Jeg har lest noe om våtbandasjer etc, er det noen av dere som har prøvd det?
Gjest Aloha Skrevet 18. januar 2009 #6 Skrevet 18. januar 2009 Du må nok bare komme deg til en hudlege fortere enn svint! Da kan du få lysbehandling og det er noe av den beste behandlingen. Ellers er jeg ikke enig i det en skriver over om at det er en selvfølge med mer frukt. En hudlege jeg har vært hos som er spesialist på atopisk eksem sa til meg at det er bra å ikke spise mye epler/pærer/appelsiner etc for det kan forverre eksemen for mange. Andre frukt er muligens bare bra! Jeg spiser mye bananer og druer og merker ingen forverring av det. Ellers er det lurt å ta OMFATTENDE allergitester av ALT. Jeg har blitt testet før men ikke for "alt mulig" men da jeg gjorde det i sommer viste det seg at jeg var allergisk mot flere matvarer... det å kutte ut disse har også gitt bedring. Ellers er masse smøring, samt lysbehandling (alternativ solarium) tingen. Og spise masse Omega 3 og 6! Store doser hver dag.
yoga Skrevet 18. januar 2009 #7 Skrevet 18. januar 2009 Og spise masse Omega 3 og 6! Store doser hver dag. Ikke for å kuppe tråden; men hjelper Omega 3 mot atopisk eksem? Jeg er også plaget med det..
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #8 Skrevet 18. januar 2009 Jeg har hatt atopisk eksem siden jeg var liten, men har tildels vokst det av meg Kortison salve hjelper alltid på meg når jeg får noe Var mye verre før når jeg var mindre, fikk ikke spise appelsiner elle sjokolade. Prøvde mye rart for å bli kvitt det. Og leger var veldig uenige. En mente at dersom jeg ikke var blitt kvitt det til jeg var 6 så kom jeg til å ha det resten av livet, mens en annen sa at jeg kom til å vokse det av meg. Heldigvis har jeg så godt som vokset det av meg Brukte en del sollys olje, gikk i solarium. Etter syden reise hadde jeg nesten ingenting. Men det kommer vel litt an på personen.
mooia Skrevet 18. januar 2009 #9 Skrevet 18. januar 2009 Jeg har atopisk eksem. Gikk til legen som måtte henvise meg til en hudlege. Hudlegen sa at hvis man får eksem som barn så vokser man det mest sannsynlig fra seg. Men jeg som er 17, har fått eksem som voksen og da vil den komme og gå. Men er jeg heldig vil den kunne forsvinne i senere år. Det er ikke noe behandling annet enn salver for dette. Han skrev ut en resept til meg på en salve som heter: Elocon 0,1% som jeg måtte påsmøre morgen og kveld i x antall dager og så gå ned til 1 gang om dagen for så å gå ned til 1 gang i uka + ved nødvendighet. Utover dette så blir man tørr på hendene og da anbefalta han en krem fra Aco som heter Canoderm som du kan få kjøpt på apoteket uten resept. Dette har hjulpet meg utrolig masse. Nå blir min atopiske eksem verre kun når det er kjempe kaldt vær, å med å bruke den salven + kremen, er det så å si borte igjen etter en liten uke. Nå vet jeg jo ikke hvor du har din eksem. Jeg har min på hendene, og svigermor på leggen og hun bruker samme salve som meg. Lykke til
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 18. januar 2009 #10 Skrevet 18. januar 2009 Nr. 2: De siste årene har jeg lagt om kostholdet, og har faktisk lurt på om jeg burde gå så drastisk til verks som å prøve å kutte ut alt med stivelse/hvete (poteter, pasta, brød etc), men syns det er vanskelig å gjennomføre. Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal erstatte en så stor matgruppe med for å unngå å bli for ensidig i kosten.. Hva erstatter du denne matgruppen med? Hva mener du når du skriver utbruddene dine nå motvirkes med saltkrem? Det finnes ulike "saltkremer" på markedet. Noen svir litt når man smører dem på, men de er uhyre effektive. Som å bade i saltvann hver dag om sommeren. Du kan gjøpe ulike typer på nettet, eller faktisk også lage selv. Se f.eks denne tråden: http://www.lommelegen.no/phpf/forum/viewto...4160273b0088030 Min kusine som har atopisk eksem på albuene fikk faktisk råd av en hudlege om å fylle skåler med rent vann og løse opp en god dose salt i hver, og så sitte med albuene oppi der. Det funket, men var jo ganske kjedelig... Det var hun som først prøvde saltkrem, hun tenkte det måtte ha ca. samme effekt uten at hun ble så hemmet. Og det stemte. Ang. kosthold, så har jeg ikke kuttet overnevnte matvarer helt, men jeg spiser så mye mindre av dem, og mye mer grønnsaker - noe jeg IKKE gjorde før. Av brød kjøper jeg nå "snobbete" wannabe-trendy typer hos sære bakerier, eller baker selv. Minimalt med hvete og gjær i dem, mye korn og frø. Til endel matretter kan jeg servere ovnsbakte grønnsaker (gjerne fylte tomater) istedenfor poteter. Har prøvd ut villris istedenfor vanlig, hvit ris. Baserer ikke kostholdet på bakevarer og pasta/ris/poteter, slik jeg gjorde før. Men spiser det selvfølgelig om jeg får det servert!
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 18. januar 2009 #11 Skrevet 18. januar 2009 Vil legge til at jeg ikke er noe glad i kortisonkrem. Den gjør huden min tynn og "glassaktig", og det er ikke noe særlig å ha dette punktvis over kroppen. Har hørt at dette kun skal være midlertidig, men for meg er det konstant. Brukte kortison på høyre legg for syv år siden, og huden der er tynnere og blankere enn resten av kroppen. Høres kanskje ut som en fordel, men det er ikke en fin blankhet, er som brannskadet hud. Det var derfor jeg var villig til å legge om kostholdet og prøve alternative kremer. Men for dem som ikke har noe imot kortisonkrem, så er jo det et alternativ.
libra89 Skrevet 19. januar 2009 #12 Skrevet 19. januar 2009 Jeg har hatt atopisk eksem siden jeg var ganske liten, har brukt kortisonkremer, immunnedsettende tabletter, lysbehandling, vært på behandlingsreise, voksentoppen.. u name it! prøv alt! Siden jeg har brukt kortisonkremer på hele kroppen har jeg fått slik som hun beskriver over meg; En "brannskadet" hud. Det ser ikke pent ut. Har fra begge lårene og ned.
Mamma1 Skrevet 19. januar 2009 #13 Skrevet 19. januar 2009 (endret) Hei, høres ut som om du har det samme som jeg har. de vet ikke helt om de skal kalle det atopisk eksem eller psoreasis. Jeg har det bare på hendene, spesielt høgrehanda, og nesten bare på fingrene (går litt nedover mot handflata på de dårlige ukene.) Dette har jeg hatt i 13 år, så jeg har hatt god tid til å prøve ut ting. Har vært hos både hudlege og annen alternativ behandling uten at det hjalp. Den kremen (finnes også som salve) som fungerer på meg heter Ibaril. Det bruker jeg konstant når jeg har "utbrudd" Den hjelper så det ikke sprekker og den får det til å bli borte igjen. Nå har jeg, bank i bordet, vært bra i mange år, med bare skjeldne "utbrudd" I tillegg til denne bruker jeg sprit til å vaske hendene med, det virker som om det hjelper å få drept alle bakteriene en gang i blant. Denne bruker jeg også bare når det er antydning til utbrudd. Dersom du bruker ringer, så ta dem av når du har vasket deg, slik at du får tørket ordentlig under dem.. Endret 19. januar 2009 av Mamma1
Gjest ... Skrevet 19. januar 2009 #14 Skrevet 19. januar 2009 husker eksen min plagdes mye med sånt på hendene. ingenting funka, før han fikk en fiks ide om å prøve å smøre på lypsyl(den helt vanlige blå) og han ble nesten helt bra. så lenge han smurte med jevne mellomrom da.
Gjest Aloha Skrevet 20. januar 2009 #15 Skrevet 20. januar 2009 Ja Omega 3 og 6 er bra, men ta store doser. Ikke bare en kapsel om dagen. Omega 6 er bra mot tørr hud, som igjen gir kløe og eksem. Og Omega 3 er også bra! Det samme med vitaminer faktisk - om du "mangler" noe kan det også være dumt for eksemet. Jeg har vært plaget hele livet og også mye de sste år dessverre. Så har mange tips og erfaringer ang dette. Har prøvd mye og funnet ut mye om hva som fungerer/ikke fungerer på meg. Både kosthold, kosttilskudd, livsstil, vaskemidler, skjønnhetsprodukter, kulde/varme, svette, stress (blusser opp når jeg er stressa/sliten) mm spiller inn.
Gjest Tipper Skrevet 9. mars 2009 #16 Skrevet 9. mars 2009 har atopisk eksem og reagerer sterkt på appelsiner, klementiner osv som nevnt tidligere her. angående bruk av kortison har det nå visst kommet noen kremer som fungerer tilsvarende, men som ikke inneholder kortison. http://www.lommelegen.no/322763/elidel-uten-kortison
mariaa Skrevet 9. mars 2009 #17 Skrevet 9. mars 2009 Jeg har atopisk eksem, og opplever at solarium funker godt.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2009 #18 Skrevet 13. mars 2009 Takk for svar alle sammen! Morrille: jeg har begge deler, i salig blanding Nr. 2: De siste årene har jeg lagt om kostholdet, og har faktisk lurt på om jeg burde gå så drastisk til verks som å prøve å kutte ut alt med stivelse/hvete (poteter, pasta, brød etc), men syns det er vanskelig å gjennomføre. Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal erstatte en så stor matgruppe med for å unngå å bli for ensidig i kosten.. Hva erstatter du denne matgruppen med? Hva mener du når du skriver utbruddene dine nå motvirkes med saltkrem? Nr. 3: Appelsiner etc har dessverre ingenting å si for huden min... Jeg har lest om det før, og også unngått det i flere år - men kom frem til at når virkningen ikke var der, var det bare å nyte ivei :o) Jeg har lest noe om våtbandasjer etc, er det noen av dere som har prøvd det? jeg har prøvd våtbandasjer, da gjerne 3 dager i strekk. det var mamma som kjøpte det, tror det heter alsolløsning. vi brukte bandasjer eller tynne tøystykker som vi rev og opp dynket i en bolle med alsolløsning. surret dette rundet området (hånden eller foten min) i flere lag. deretter forbandt vi med tørr bandasje utenpå. noen ganger tok jeg en brødpose på utenpå for å holde ekstra på fuktigheten om natten. i gjevne mellomrom så sprøytet vi inn mer alsolløsning. byttet hver kveld. Anbefales veldig. du kan også kjøpe kaluimpermanganat på apoteket, (har det faktisk på henda på) blander det med vann i bøtte/badekar. sitt med det i ca 10 min, til hendene er brune. anbefaler å ta på klar neglelak da neglene blir brune etter du er ferdig med badet, så smør inn med ønsket krem. fargen går av etter 1 -2 dager. anbefaler å prøve ut begge behandlingene. har vært plaget med eksem så lenge jeg kan huske, er nå 20
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 13. mars 2009 #19 Skrevet 13. mars 2009 Jeg har også hatt atopisk eksem siden jeg var liten, er 22 og har det fortsatt så antar jeg ikke kommer til å vokse det av meg. Blir alltid verre og vinteren når det er kaldt. Ser flere allerde har nevnt det men for meg er høye doser med omega 3, 6 og 9. Det er en oljeblanding som heter Udos Choice fra helsekost. Den er dyr men jeg ble bedre iløpet av en dag eller 2 npr jeg startet å ta den. Eksemen blir ikke borte men utbruddene blir mindre og går over fortere. Neglene mine har også blitt sterkere og nesten ikke brukt kortison De andre hadde sagt det også, men høye doser må til. Håper du får hjelp og blir bedre!
Gjest Gjest_kristin_* Skrevet 23. mars 2009 #20 Skrevet 23. mars 2009 (endret) Heisann Nå er jeg lei av å bli satt ut av spill flere dager i slengen stadig oftere... Så nå lurer jeg, er det noen andre med atopisk eksem eller psoriasis her inne som har noen gode råd til behandling, som jeg kanskje ikke har tenkt på? Min behandling nå består egentlig bare i å smøre, smøre, smøre, bandasjere. Og å prøve å ikke stresse da, men det er ikke lett med eksamen rundt hjørnet.... Jeg skal prøve å få fastlegen min til å sende meg til en hudlege, men lurte da på om det kanskje var noen gode tips å ta til seg i mellomtiden? Absolutt alle råd mottas med takk ...kan jo nevne at det er hendene som er verst angrepet (både hud og negler, neglene går sakte men sikkert i oppløsning i dårlige perioder).... så behandlig direkte rettet mot hendene er jo også å foretrekke.... men som sagt, alle råd er gode råd kristin: jeg er 22 år å har vært plaget av atopisk eksem, men har før bare hatt det litt hender og er ledd øyes p armene. men plutseli fikk jeg det utruddet på hele ryggen. var helt grusomt for klør så veldigt. å har prøvd en rekke medisiner, føler meg nesten som en prøvekanin. MEN ENDELIG, jeg hhar en stemor som lager diverse 100% naturlige prodkter fra bånn selv og har hjulpet MANGE me diverse plager som legen ikke har klart. så satte hun da igang å lage en salve for eksem. den er bare helt fantastisk.......... da jeg hr fått store utbrydd smører jeg bare me denne så mange gnger jeg orker på eksemet og gikk bare noen dager syns ikke lenger. HELT FANTASTISK. å slipper jeg å bruke alle di kremene med kortison som jeg hr fått av legen, for det gjør ikke bra for huden i lengden. hun har allerede mange som handler fast hos henne som er plaget me atopisk eksem å hun sier det hjelper masse, å går ikke på apotek å hander lenger. kremene koster jo litt me det er derfor innholdet i salven er bare av 100% naturlige/bra inderigenser. holbarhetener ikke lenger på en ca 600mnd, men det er frdi hun vill ha bare bra innholdsstoffer i produktene sine å ikke vill tilsette det som gjør at holdbarsdato varer lenge. jeg har snakket med henne hun kan gjerne hjelpe fler som meg, så ville derfor dele dette me deg/dere som har røvd alt slags å vært hos hudlege osv. JEG MÅ BARE SI AT JEG AR HELDIG SÅ HAR EN STEMOR SOM JOBBE MED Å LAGE PRODUTER FRA A-Å SOM ER KNALL GODE=) hun har nå holdt på me dette i mange år. Innlegg redigert, se reglene. vimse-mod. Endret 23. mars 2009 av vimse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå