Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #1 Skrevet 17. januar 2009 Kunne du hatt et forhold med en firemenning? Grunnen til at jeg spør, er fordi en firemennig er interessert i meg. Ingenting har "skjedd" rent fysisk mellom oss enda, men antar at det kan skje en dag. Hva synes dere, blir det å innlede et forhold til en firemenning helt feil? Hvor går grensen før det blir for nært beslektet etter norsk kultur? Går den ved tremenning, firemenning eller femtemenning?? Vi er begge etnisk norske.
Mrs. K Skrevet 17. januar 2009 #2 Skrevet 17. januar 2009 Jeg ville neppe kalle en firmenning for familie med mindre vi var vokst opp som søskendebarn.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #3 Skrevet 17. januar 2009 Jeg ville neppe kalle en firmenning for familie med mindre vi var vokst opp som søskendebarn. Vi har ikke vokst opp som søskenbarn. Vi har hele tiden visst om hverandre, det er alt.
Ce'Nedra Skrevet 17. januar 2009 #4 Skrevet 17. januar 2009 Jeg vet ikke engang hvem firemenningene mine er, samboeren min kan jo være en av dem for alt jeg vet..
Jade Skrevet 17. januar 2009 #5 Skrevet 17. januar 2009 (endret) I danmark regnes ikke 3-menninger som slektninger. Jeg aner ikke hvem alle 3-menningene mine er. Og ingen av 4-menningene! Søskenbarn har til og med lov til å gifte seg! Så du kan trygt ha et forhold til 4-menningen din. Endret 17. januar 2009 av Jade
Gjest Miley Skrevet 17. januar 2009 #6 Skrevet 17. januar 2009 Jeg vet hvem de fleste er ned til 3-menning, hvem som er 4-menning aner jeg ikke. Og hadde jeg blitt sammen med en av dem hadde jeg ikke brydd meg om det.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #7 Skrevet 17. januar 2009 Det vil jo alltid være noen som reagerer bare man er klar over at man har felles aner, men de aller fleste vil da se på firemenning som null problem. Søskenbarn tror jeg de fleste reagere på, det som er stridstemaet må bli tremenningene. Der tror jeg det blir en viss splittelse med en betydelig andel som føler det skurrer litt og noen få som sier klart nei. Men det er definitivt veldig vanlig å ikke ha full kontroll på alle tremenninger. Firemenninger er det mange som har null snøring på og de man kjenner er jo stort sett tilfeldig.
Gjest antigartner Skrevet 17. januar 2009 #8 Skrevet 17. januar 2009 Hvor går grensen før det blir for nært beslektet etter norsk kultur? Går den ved tremenning, firemenning eller femtemenning?? Vi er begge etnisk norske. I henhold til norsk lov har en lov til å inngå ekteskap med søskenbarnet sitt. Loven er gammel, og pga mindre mobilitet var det trolig vanligere å innlede forhold til fjerne slektninger før enn nå. Jeg likevel tror jeg ville stusset hvis noen jeg kjente ble sammen med søskenbarnet sitt, men synes på ingen måte at et firemenningforhold høres rart ut. Som flere andre nevner; en kjenner gjerne knapt til hvem som er ens firemenning.
Gjest Skya Skrevet 24. april 2010 #9 Skrevet 24. april 2010 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Skya (mod)
Gjest Skya Skrevet 24. april 2010 #10 Skrevet 24. april 2010 Tråden stenges etter gjentatte ryddinger. Spørsmål angående moderering taes på Ris og Ros. Skya (mod)
Anbefalte innlegg