Gå til innhold

Sukkerhunger og trening

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Hei

Jeg har tatt opp trening igjen etter en fødsel. Jeg trener i ca 1 time, 3 dager i uka. Etter trening får jeg alltid et enormt sukkerbehov. Jeg får lyst på sjokolade, nrus, boller....Jeg ønsker rett oh slett å meske meg med all slags usunnheter. Finnes det noen forklaring på dette? Hva bør jeg gjøre for å bli kvitt denne trangen? Jeg føler at jeg virkelig kjemper en vanskelig kamp her, hehe....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kroppen din trenger energi, og du boer faa i deg noe.

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet
Kroppen din trenger energi, og du boer faa i deg noe.

Jeg spiser som regel en banan eller en brødskive rett etter treninge, men det er kanskje for lite?

Skrevet

prøv å ta med deg en matpakke til etter treningen. Jeg spiser alltid max 20 minutter etter trening. Treneren min sier det får opp forbrenningen. :)

Skrevet
Jeg spiser som regel en banan eller en brødskive rett etter treninge, men det er kanskje for lite?

Lytt til kroppen din! :)

Det kan kanskje ogsaa hjelpe om du spiser en liten sjokoladebit eller noe slikt for aa faa i deg noe soett.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet
Lytt til kroppen din! :)

Det kan kanskje ogsaa hjelpe om du spiser en liten sjokoladebit eller noe slikt for aa faa i deg noe soett.

Kroppen min sier: SJOKOLADE!!! Masse sjokolade! men jeg prøver å la være siden jeg skal ta av noen kilo, og jeg klarer ikke å spise bare en bit, jeg må spise opp alt!

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Sjokolademelk er visst noe av det beste man kan få i seg etter trening. Hva med å prøve en halvliter litt mager sjokolademelk etter trening?

Spiser du godt nok i forkant av trening da?

Skrevet
Kroppen min sier: SJOKOLADE!!! Masse sjokolade! men jeg prøver å la være siden jeg skal ta av noen kilo, og jeg klarer ikke å spise bare en bit, jeg må spise opp alt!

Klarer du aa f.eks. vaere forberedt ved aa kjoepe inn en liten eventyrsjokolade foer trening? Om du ikke vil spise hele kan du dele den i to og kaste den ene halvparten, saa har du bare en liten bit (og den lille biten kan vaere nok).

Selv har jeg ikke dette problemet, jeg kan fint ha en stor sjokoladeplate liggende rett foran meg, og det vil ta meg noen uker aa spise opp hele (bortsett fra naar jeg har mensen, men da hjelper sjokoladen mot menssmerter og heter sjokoladeterapi).

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet
Sjokolademelk er visst noe av det beste man kan få i seg etter trening. Hva med å prøve en halvliter litt mager sjokolademelk etter trening?

Spiser du godt nok i forkant av trening da?

Det var et godt forslag! Det skal jeg prøve, jeg kan jo bare kjøpe med meg en boks sjokomelk! Nei, jeg prøver å spise minst mulig før trening, jeg er redd for at jeg ikke orker noe om jeg spiser for mye. Stort sett spiser jeg frokost, og den består av en brødskive med kalkunpålegg eller en ylughurt og et knekkebrød med ost.

Skrevet
Det var et godt forslag! Det skal jeg prøve, jeg kan jo bare kjøpe med meg en boks sjokomelk! Nei, jeg prøver å spise minst mulig før trening, jeg er redd for at jeg ikke orker noe om jeg spiser for mye. Stort sett spiser jeg frokost, og den består av en brødskive med kalkunpålegg eller en ylughurt og et knekkebrød med ost.

Da er det ikke rart kroppen din reagerer slik den gjoer!

Spis ordentlig foer trening, men ikke rett foer.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet
Klarer du aa f.eks. vaere forberedt ved aa kjoepe inn en liten eventyrsjokolade foer trening? Om du ikke vil spise hele kan du dele den i to og kaste den ene halvparten, saa har du bare en liten bit (og den lille biten kan vaere nok).

Selv har jeg ikke dette problemet, jeg kan fint ha en stor sjokoladeplate liggende rett foran meg, og det vil ta meg noen uker aa spise opp hele (bortsett fra naar jeg har mensen, men da hjelper sjokoladen mot menssmerter og heter sjokoladeterapi).

Takk for lurt forslag! Jeg hadde helt glemt at det finnes slike småsjokolader! Jeg må si jeg liker tipsene jeg far her, hehe...ikke hver dag man blir anbefalt sjokolade!

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet
Da er det ikke rart kroppen din reagerer slik den gjoer!

Spis ordentlig foer trening, men ikke rett foer.

Jeg glemte å si at jeg ammer barnet mitt, så der forsvinner det jo også en del energi. Da er det nok det som er årsaken til sukkerhungeren, tenker jeg! Energibehov! Jeg kan nemlig ikke huske at jeg hadde det sånn etter trening før jeg fikk barn.

Skrevet

Er du sulten før du begynner med treningen?? Det kan jo være at du etter treningen har et alt for lavt blodsukker fordi det er lenge siden du har spist.. Hvor lang tid er det mellom siste måltid før trening til treninga, eller fra siste måltid før trening og til du får spist etter treningen?? Du bør passe på så avstanden mellom måltidene ikke blir på mer enn 4 timer, kanskje bare 3 om du trener...Ellers støtter jeg sjokomelken :gjeiper: :jepp: brukes på toppnivå i både langrenn og skiskyting vet jeg;)

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet
Er du sulten før du begynner med treningen?? Det kan jo være at du etter treningen har et alt for lavt blodsukker fordi det er lenge siden du har spist.. Hvor lang tid er det mellom siste måltid før trening til treninga, eller fra siste måltid før trening og til du får spist etter treningen?? Du bør passe på så avstanden mellom måltidene ikke blir på mer enn 4 timer, kanskje bare 3 om du trener...Ellers støtter jeg sjokomelken :gjeiper: :jepp: brukes på toppnivå i både langrenn og skiskyting vet jeg;)
Skrevet

jeg har det motsatt. Hvis jeg har søtsug før trening, så er det garantert borte etterpå. Særlig hvis treningen har vært litt hard. Men sikkert smart å ikke være sulten før trening da...=)

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet

Ble litt tull når jeg skulle svare i stad...

Nei, jeg er ikke sulten før jeg starter treningen, men jeg passer på slik at jeg ikke spiser rett før. Jeg antar at jeg spiser ca to timer før trening, trener i en time, og så spiser jeg noe lett rett etter! Da går det kanskje litt mer enn tre timer mellom...

Jeg skal teste ut sjokomelka! Takk for alle tips folkens!

Skrevet

Hva med en priteindrikk med sjokoladesmak eller en proteinbar med sjokoladesmak? Så får du litt pritein i kroppen etter treningen? Selges på de fleste treningssentre samt i helsekost og endel butikker nå også..

Skrevet
Hva med en priteindrikk med sjokoladesmak eller en proteinbar med sjokoladesmak? Så får du litt pritein i kroppen etter treningen? Selges på de fleste treningssentre samt i helsekost og endel butikker nå også..

Mager sjokolademelk har jo mye proteiner så det er unødvendig å betale ekstra for proteintilskudd!

Et annet tips er å kanskje få i deg noe underveis i treningen som feks saft eller sportsdrikk. Du skal egentlig ikke trenge påfyll når du ikke trener mer enn en time av gangen, men det kan jo hende at det hjelper mot søtsuget som kommer etter treningen. Noe annet enn vann liksom...Om du ikke vil få i deg ekstra kalorier kan du jo prøve med sukkerfri saft elller noe i den duren...

Det viktigste er uansett å få i seg MAT etter trening, ikke bare sukker. Sjokomelk er jo nevnt, men i løpet av hvertfall en time bør du også spise noe mer ordentlig mat som inneholder proteiner;)

Skrevet
Mager sjokolademelk har jo mye proteiner så det er unødvendig å betale ekstra for proteintilskudd!

Et annet tips er å kanskje få i deg noe underveis i treningen som feks saft eller sportsdrikk. Du skal egentlig ikke trenge påfyll når du ikke trener mer enn en time av gangen, men det kan jo hende at det hjelper mot søtsuget som kommer etter treningen. Noe annet enn vann liksom...Om du ikke vil få i deg ekstra kalorier kan du jo prøve med sukkerfri saft elller noe i den duren...

Det viktigste er uansett å få i seg MAT etter trening, ikke bare sukker. Sjokomelk er jo nevnt, men i løpet av hvertfall en time bør du også spise noe mer ordentlig mat som inneholder proteiner;)

Man kan alltids ta med seg en proteindrikk en har laget hjemme. Billigere om det er målet. Men jeg nevnte nå denne type næring for å kunne få litt mer enn bare sukker utav det første inntaket etter trening.

Skrevet
Man kan alltids ta med seg en proteindrikk en har laget hjemme. Billigere om det er målet. Men jeg nevnte nå denne type næring for å kunne få litt mer enn bare sukker utav det første inntaket etter trening.

Jada, ikke ment som kritikk. Proteindrikk kan være lurt det, men ofte så trenger man ikke det for å få dekket proteinbehovet. Men ja, prøv det :jepp:

sjokomelk er kanskje ikke så billig det heller om jeg tenker meg om :gjeiper: eller om man kjøper oboypulver og blander selv så blir det jo billigere det også...eller kjøper 1 liter istedet for bare en liten kartong...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...