Gå til innhold

Brudparet øppnar gaverna dagen efter, hur informera?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet

Jag ær svensk som bor i norge och ska gifta mej hær till sommaren. Før mej så ær det naturligt att brudparet øppnar gaverna i lugn och ro dagen efter brøllopet och att de gæster som har lust att se kommer och ær med. (sånn gør vi det i min slækt). Att gør detta på norskt vis ær helt oaktuellt før mej och nu funderar vi på om folk blir førnærmade ifall deras gaver inte blir øppnade och satt fram till allas beskådan? Bør vi informera innan om att det blir en blandning av norska och svenska tradisioner? Nær? Redan i inbjudan?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det holder å informere om det når gavene blir levert. Det er deres privatsak. Hvis noen blir fornærmet over dette så ville de nok blitt det selv om de visste det på forhånd.

Skrevet

Hvorfor må du si ifra om dette? Nå er det bare min mening da :gjeiper:

Gavene er til dere, dere må kunne bestemme når dere pakker opp gavene uten at noen bestemmer over dere!!

Jeg har vært i flere bryllup der gavene ikke har blitt åpnet i selskapet uten at noen har kommentert dette.

Grunnene har vært enten at det ikke har vært plass til gavebord i lokalet, eller at brudeparet ville åpne gavene selv, eller at de ikke bodde der festen ble holdt, og de fleste gavene var blitt levert før bryllupet.

Det er tross alt deres dag!! Kos dere masse - på den måten som passer best for dere :popcorn::klemmer:

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet

Hmm..har suttit och snackat med svigers ikvæll. De hade ALDRIG hørt om gaver som inte blivit uppackade på festen och var vældigt tydliga på att folk skulle bli førnærmade/besvikna/vilka fler ord det nu finns før detsamma... Jag vet att det ær VÅRT brøllop men inte så lætt nær ena halvan av familjen førvæntar ditten och datten.. De bor i huset bredvid vårt och min M2b ær enebarn. ARGHHHHHHHHH!!

Skrevet

Jeg syntes man skal bestemme selv egentlig. Jeg må ærlig talt si at jeg ville stusset over det ettersom det på en måte er "underholdninga" mens paret er og tar bilder etter vielsen. Men om det ble opplyst om det på forhånd ville jeg ikke offret det en tanke engang..

Skrevet
Hmm..har suttit och snackat med svigers ikvæll. De hade ALDRIG hørt om gaver som inte blivit uppackade på festen och var vældigt tydliga på att folk skulle bli førnærmade/besvikna/vilka fler ord det nu finns før detsamma... Jag vet att det ær VÅRT brøllop men inte så lætt nær ena halvan av familjen førvæntar ditten och datten.. De bor i huset bredvid vårt och min M2b ær enebarn. ARGHHHHHHHHH!!

Hei....så godt å høre at det ikke er bara meg som vil åpne pakkene dagen etter. Vi kommer fra Island og dette er også ikke noe tradisjon og åpne gavene på selve dagen. Vi har en "Brunch" dagen etter kor vi åpner dem. Nu er vi begge fra island så vi har ikke hatt problemer i nærmeste familien, men noen venner som eg har sagt ifra syns dette er merkelig......Det eg mener er at dette er vår dag...dette bestemmer vi....ka syns din kommende mann?

Uansett så har eg hatt problemer i andre områder med svigers. De har en mye større familie og forventer at vi skal be folk vi ikke har kontakt med, men fordi de er familie...bla bla bla.......til slutt har VI bestemt at dette er dagen for oss....så vi har prøvd å sitte ned og snakke om dette på en rolig måte....og dette må dem akseptere......Dette er kanskje noe du kunne sitte ned å snakke med dem om?????

Skrevet
[...] Før mej så ær det naturligt att brudparet øppnar gaverna i lugn och ro dagen efter brøllopet och att de gæster som har lust att se kommer och ær med. (sånn gør vi det i min slækt).

Jeg synes denne forklaringen sier alt, og er alt du trenger å si. Jeg synes det høres ut som en hyggelig måte å gjøre det på, og ville ikke blitt fornærmet. Kan dere ikke skrive opp dette som informasjon nederst på ønskelista for gaver? Evntl. opplyse om det muntlig hvis noen spør hva dere ønsker dere?

Skrevet

Ja, jeg ville også opplyst om det. og at det er en tradisjon i Sverige at man kan samles på brunsj dagen etter og overvære gaveoppakkingen. Det høres ganske hyggelig ut, egentlig!

(I mitt bryllup var det så mye som skjedde hele tiden at jeg ikke fikk tid til å gå og se på gavebordet. Men i andres bryllup, der jeg ikke kjenner så mange, er det en fin ting å stikke seg unna og titte på gavene, hvis man står og ikke helt vet hvor man skal gjøre av seg og det er mye venting og lite kjentfolk.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...