Gå til innhold

Noen som har eller har hatt candida sopp?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei 'Pus',

Tusen takk for noen helt utrolig flotte svar. Soory for at jeg ikke har vært inne å oppdatert spørsmålet mitt. Du har rett, dette er ganske så stort spekter... Men faktisk så har det seg sånn at det er kjæresten min som har fått konstantert at han har Candida Sopp i mage og tarm. Jeg er helt i villrede mht hvordan jeg skal klare å hjelpe han. Han har vært syk i ett år nå, men jeg ble kjent med han for 4 måneder siden og vi har vært sammen siden. Som du sier så kan en få en del psykiske lidelser av denne sykdommen. Noe han har fått i stor grad. Jeg mener fullt og helt at han har sosial angst, han har voldsomme humørsvingninger, deprimert og vil helst være for seg selv. Han går på den dietten du snakker om. I tillegg har han også fått akupunktur og naturmedisin. Han sier selv at han føler at han er blitt bedre, men igjen, det psykiske er verre... Grunnen til at jeg er bekymret er at han har latt dette gå utover forholdet vårt. Og sier at han vet ikke lenger om jeg er 'den rette', samtidig som han vil ha tid og avstand... Og synes at han gjør livet mitt 'kjedelig' fordi han har mest lyst til å holde seg hjemme, alene! han mener han har nok med seg selv for tiden... Jeg er ganske så positivt menneske og ser lyst på livet. Jeg har stått på og oppmuntret han, men det ser nesten ut som om han har gitt opp på 'oss'. Mitt spørsmål kommer derfor... 1. skal jeg gi han tid og avstand (noe jeg ikke ser grunn til da vi er glad i hverandre) eller 2. stå på og ikke la han gi opp..... ????

Litt vanskelig siden dette går på det psykiske...

Takker for svar... klem 'anonym'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var på sykehuset i høst og fikk forskjellige typer antbiotica (bl.a. Flagyl) intravenøst til sammen i nesten 4 uker.

Etter dette fikk jeg noe hvitt på tungen og kløe i underlivet, det var sopp. Jeg fikk noe salve, Canestan, for underlivet og noe hvit medisin gjennom et rør som ble trykket ned i halsen. Og anbefalt å spise yogurt. Vet ikke helt om dette er den samme type som som omtales her.Det hjalp heldigvis.

Det finnes midler på helsekosten som påståes å hjelpe mot candiasopp.

Forresten så er grapefruktkjerneekstrakt-piller utrolig virksomme også på veldig mange områder. Best å spise i pilleform!!

rosaengel.gif

Sussi med stjerne1212[ Dette Innlegg er endret av: Sussi* den 2002-04-19 20:55 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Anonym

Jeg kan ikke svare deg på om du skal sattse på kjæresten din eller ikke. Kan være at han bør få hjelp til det psykiske, for det virker ikke som om han har det så lett. Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med en så viktig avgjørelse...

Ønsker deg lykke til..

Hilsen12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan kjæresten din har det! Man blir veldig humørsyk av Candida. Man blir sliten og utenfor og bare 50% av seg selv. Men heldigvis går det an å gjøre noe med det.

Jeg synes ikke dietten er så vanskelig egentlig, men jeg har visst om at jeg har candida i flere år og har vel skjerpet meg mer eller mindre gradvis. Det værste under kuren er at man blir enda dårligere før man blir bedre og i den perioden er det lite overskudd til å lage mat, særlig riktig mat, men her kan jo du trå til for han.

Jeg ville ringt NaturHelseKlinikken i Drammen, der er de veldig dyktige og alikevel ikke så "strenge" at man mister motet. Resultatene deres er utrolig bra, jeg kjenner to stk. som rett og slett ble helt kvitt plager etter litt hjelp derfra. Selv er jeg midt i kuren, litt over halveis. Har hatt en måned med utrolig dårlig form, men nå er jeg på vei mot bedre tider.

Hele kuren varer sånn tre-fire måneder, og etter dette må man fortsette å leve sundt, men kan spise både sukker og gjær bare man ikke overdriver.

Du MÅ få han til å gjøre noe med det! Problemet er at man blir tiltaksløs av candida og at man lett kommer inn i en dårlig sirkel. Dra han opp av sofaen!

Sjekk ut CancidaClubben! Skal lete fram webadressen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Annonse

Gjest vannmann `79
Litt på sidelinjen...men dog...Intimsåpen Asan har ph 5' date='5, som er for høyt for underlivet. Lactacyd er lavere, underlivet trives best med ph ned mot 3,5-4. Kan kanskje hjelpe noen. (Vil i alle fall anbefale å bruke en spesialsåpe...vanlig dusjsåpe fra butikken kan ha ph opp mot 9 som er alt for høyt). [/quote'] :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner også til CRC gjennom andre - men jeg har måttet lære meg å leve med humørsvingninger, hvileperioder hvor vedkommende ikke kan gjøre noen ting, diett - ingen gjær eller sukker (og det er det i mange matvarer)- har du mulighet, handle i Sverige, der er det mye flinkere til å produsere rene matvarer. Ingen alkohol.

Bruk også råvarer i matlagningen - ikke bruk halvfabrikata - disse er ofte tilsatt masse dritt for holdbarheten. Og CRC-menneskenes problem er ofte fordøyelse, og da er det ikke smart å stappe mat med fire års holdbarhet i dem... skjønner...?

Det ER vanskelig å leve med en candida-pasient. Det er mye gråt og tårer, de vet ofte ikke hva de vil, hva de orker, blir irrasjonelle når det er som verst - dermed er åpenhet viktig, og at man har guts til å snakke om det vonde i gode perioder. Men du kan gjøre mye, og tålmodighet er det viktigste.

Sørg også for at mennesket kommer seg til lege, blir fulgt opp. Det er dessverre lite kjenneskap hos legene om dette, og man får ikke alltid skikkelig hjelp, noen avfeier det med colon irritable, andre med andre ting. Så det at han ahr fått en diagnose, det er flott. Pass bare på oppfølgingen. Og det er en steinhard diett i lang tid, INGEN utskeielser. Men man kan bli kvitt det, det gjelder å ikke gi opp.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg går akkurat nå på en testdiett for Candida, og jeg synes www.candidaallergy.com er en fin side. Der står det en flott oversikt over hva du kan spise/ikke spise, og der er også en hel del oppskrifter på brød o.l uten gjær. Candida-dietter er trasige, men de er veldig sunne, det kan vi trøste oss med :) og jeg vil gjøre alt for å bli kvitt den situasjonen jeg er i nå.. magetrøbbel, utflod, veldig uren hud, trett og sliten hele tiden... :cry: trasig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei alle.

jeg slet ogsåmed candida albicans for en tid siden. gikk delvis på dietten, men brukte east park olivenblad ekstrakt (helsekost) i noen måneder. er nå helt 100 % frisk!!!!!!

og dere, YOGHUYRT HAR IKKE VIRKNING. yoghurt og surmelk blir oppløst i tynntarmen, og de gode bakteriene når ikke tykktarmen der de trengs!!!!! og sukret yoghurt gjør det bare verre!

det som gjør susen er melkesyrebakterier i kapselform. det går også an å kjøpe dem i vaginalkapsler så man slipper griset med feks yoghurt naturell i skjeden.

klem Iset 6+0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...