Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #1 Skrevet 17. januar 2009 Jeg har tittet på en leilighet i Tr.heim med pris 3,1 mill, den ble lagt ut for salg før jul, 100m2, ny-oppusset, garasje, balkong, hage, 2 soverom, kjempefin. Den er nå solgt for 2,9 mill. Jeg ligger nå og vaker på en leilighet i samme område, pris 2,5 mill, like stor og fin innvendig, men minus: et loftsrom som ikke er mulig å leie ut og egentlig ikke kan brukes til noe + mangler garasje. Har ligget ute en måneds tid. Kommer nok ikke til å by, vil vente enda noen måneder, men er spent på hva den går for... Har inntrykk av at 200 000 under takst for leiligheter her i Tr.heim er mer regel enn unntaket. Hvordan er det der du bor?
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #2 Skrevet 17. januar 2009 Jeg vet ikke helt... Hvor kan man finne ut hva boliger selges for? Jeg vet bare om noen veldig få salg som jeg har hørt om via bekjente.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #3 Skrevet 17. januar 2009 Jeg vet ikke helt... Hvor kan man finne ut hva boliger selges for? Jeg vet bare om noen veldig få salg som jeg har hørt om via bekjente. Tja, du følger med på finn, og når det står solgt på annonsen, sender du en mail til megler og spør hva den ble solgt for. Det er slik du må gjøre når du skal kjøpe i et bestemt område. Følg med i noen måneder så finner du ut hva leilighetene går for.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #4 Skrevet 17. januar 2009 Tja, du følger med på finn, og når det står solgt på annonsen, sender du en mail til megler og spør hva den ble solgt for. Det er slik du må gjøre når du skal kjøpe i et bestemt område. Følg med i noen måneder så finner du ut hva leilighetene går for. Ok, takk for tipset. Det skal jeg gjøre. Jeg visste ikke at meglere ville gi ut sånn informasjon. Tenkte det kanskje var privat.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #5 Skrevet 17. januar 2009 Ok, takk for tipset. Det skal jeg gjøre. Jeg visste ikke at meglere ville gi ut sånn informasjon. Tenkte det kanskje var privat. I Adressa står det jevnlig oversikt over alle boligoverdragelser i trøndelagsområdet, selger, kjøper, adresse, bruksnr, og pris. Tror det er en fast dag i mnd/uka, men husker ikke i farta..
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #6 Skrevet 17. januar 2009 Ok, takk for tipset. Det skal jeg gjøre. Jeg visste ikke at meglere ville gi ut sånn informasjon. Tenkte det kanskje var privat. Nei, slik informasjon er offentlig. Du kan også gå på bt.no og sjekke, men det tar mange måneder fra boligen er solgt til prisen kommer opp der.
Gjest Belladona Skrevet 17. januar 2009 #8 Skrevet 17. januar 2009 I mitt område (også Trondheim) går leiligheter/rekkehus fortsatt litt over takst, og blir stort sett solgt veldig raskt. Tror det er veldig avhengig av området.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #9 Skrevet 17. januar 2009 Gå inn boliga.no, genial side det er også en kommersiell side, som selger annonser og tjener på at flest mulig klikker seg inn. info som du fint kan skaffe på annen måte, bl.a. ved å innstallere et dataprogram nevnt i dette forumet.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #10 Skrevet 17. januar 2009 I mitt område (også Trondheim) går leiligheter/rekkehus fortsatt litt over takst, og blir stort sett solgt veldig raskt. Tror det er veldig avhengig av området. Jeg var på visning i trondheim. den ene visningen var det 40 stk på, og boligen gikk 300.000,- over takst. den andre var det et par på, og boligen gikk 100.000,- under takst. veldig enig med deg, tror det avhenger av området, pris og standard bl.a.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #11 Skrevet 17. januar 2009 Jeg var på visning i trondheim. den ene visningen var det 40 stk på, og boligen gikk 300.000,- over takst. den andre var det et par på, og boligen gikk 100.000,- under takst. veldig enig med deg, tror det avhenger av området, pris og standard bl.a. Ja, og tilfeldigheter. Dersom det er minimum to personer som begge absolutt ønsker å bo i samme område/boligtype, så går leiligheten til over takst. Er det bare én virkelig interessert kjøper, går boligen under takst. Enkelt. Alt er timing, men timing av typen man selv sjelden kan forutse/planlegge, verken som kjøper eller selger.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #12 Skrevet 17. januar 2009 det er også en kommersiell side, som selger annonser og tjener på at flest mulig klikker seg inn. info som du fint kan skaffe på annen måte, bl.a. ved å innstallere et dataprogram nevnt i dette forumet. boliga og programmet du nevner er to forskjellige ting: boliga viser hvor mye boligene er satt ned med og hvor lenge de har ligget, programemt du tenker på viser bare hva boligen tidligere er solgt for (som også er viktig info...) men det er to forskjellige ting, begge er veldig nyttig
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #13 Skrevet 17. januar 2009 boliga og programmet du nevner er to forskjellige ting: boliga viser hvor mye boligene er satt ned med og hvor lenge de har ligget, programemt du tenker på viser bare hva boligen tidligere er solgt for (som også er viktig info...) men det er to forskjellige ting, begge er veldig nyttig forstår at boliga er greit dersom man er ute etter å gjøre et kupp ved å kjøpe en vanskeligsolgt bolig til lav pris.. men boliger som selges raskt vil vel ikke ligge ute der særlig lenge?.. ser nytten av det altså, men boliga blir da en oversikt over boliger som enten er overpriset og/eller vanskelig å selge.. vil jo tro at det er av større interesse å vite hva boligen tidligere har gått for hvis man vil ha en bolig som nylig er lagt ut, eller det er noe interesse for, men flere sitter på gjerdet.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #14 Skrevet 17. januar 2009 Har inntrykk av at 200 000 under takst for leiligheter her i Tr.heim er mer regel enn unntaket. Hvordan er det der du bor? At en bolig går over eller takst betyr ikke annet enn at takstmannen bommet da han anslo verdien av boligen. Fasiten på hvor mye en bolig er verdt er det alltid markedet (den mest betalingsvillige budgiveren) som gir.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #15 Skrevet 18. januar 2009 forstår at boliga er greit dersom man er ute etter å gjøre et kupp ved å kjøpe en vanskeligsolgt bolig til lav pris.. men boliger som selges raskt vil vel ikke ligge ute der særlig lenge?.. ser nytten av det altså, men boliga blir da en oversikt over boliger som enten er overpriset og/eller vanskelig å selge.. vil jo tro at det er av større interesse å vite hva boligen tidligere har gått for hvis man vil ha en bolig som nylig er lagt ut, eller det er noe interesse for, men flere sitter på gjerdet. Vi diskuterer ikke om boliga er greit eller ikke, vi diskuterer at du feilinformerer: " info som du fint kan skaffe på annen måte, bl.a. ved å innstallere et dataprogram nevnt i dette forumet." Du får ikke samme info ved å installere programmet du tenker på, du får annen type info. Begge er veldig nyttige til sitt bruk. Hva med å hjelpe meg å finne fram linken heller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå