Gå til innhold

Bursdagsgave/julegave/andre gaver til samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fortalte en venninne at jeg og min samboer pleier å kjøpe gaver til hverandre i ca samme prisklasse, dvs ca 1500 kr eller mer.

Min venninne reagerte på dette, og syntes det var rart at min samboer som er såpass velholden (min samboer er formuende), ikke f.eks spanderer en sydenferie e.l. på meg. Hun mener at 1500 kr er mye mer for meg enn for han, og at han derfor gir en kjipere gave til meg enn jeg gir til han...

Jeg har aldri tenkt på dette før, det har bare blitt slik med årene at vi betaler alt likt, selv om jeg har tenkt at han burde betale relativt sett mer enn meg av felles utgifter gitt at han er rik. Men når venninnen min sier at han er gjerrig, begynner jeg å fundere.

Er han gjerrig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fortalte en venninne at jeg og min samboer pleier å kjøpe gaver til hverandre i ca samme prisklasse, dvs ca 1500 kr eller mer.

Min venninne reagerte på dette, og syntes det var rart at min samboer som er såpass velholden (min samboer er formuende), ikke f.eks spanderer en sydenferie e.l. på meg. Hun mener at 1500 kr er mye mer for meg enn for han, og at han derfor gir en kjipere gave til meg enn jeg gir til han...

Jeg har aldri tenkt på dette før, det har bare blitt slik med årene at vi betaler alt likt, selv om jeg har tenkt at han burde betale relativt sett mer enn meg av felles utgifter gitt at han er rik. Men når venninnen min sier at han er gjerrig, begynner jeg å fundere.

Er han gjerrig?

Reagerer litt på din venninnes svar.. Hun har vel ingenting med hvor mye penger dere legger i gavene til hverandre? Klisjeen "det er tanken som teller" synes jeg i grunnen er fin..

Det er ubalanse i inntektene her i huset også, og pengesummen vi bruker på gaver går vel litt opp og ned, men i det store er de nokså like.. bl.a. fordi den som tjener minst syns det hadde vært ubehagelig å "behovsprøve" gavene.. Den som tjener mest betaler likevel noe mer på andre felles-ting, så det henger vi oss ikke opp i..

Nei, gjør det som passer for dere. En gave er jo uansett ikke noe man har krav på, men en kjærlighetserklæring som viser at han bryr seg om deg :)

Skrevet

Vi bruker ca like mye til hverandre - selv om jeg tjener noe mer enn min mann. Vi har imidlertid felles økonomi og jeg betaler noe mer til felleskasse (regninger, sparing, mat osv) enn han. På denne måten har vi begge råd til "utskeielser" som vi skulle ønske.

Når det gjelder gaver - mener jeg at det enkleste er at man gir for ca det samme. På den måten føler den andre part ikke at man kommer i "gjeld" eller at gaven man gir er "mindre verdt" enn den andres osv..

Syns også at det er forskjell på å ha en formue - og det å tjene mer.. En formue kan være en arv - som man ikke ønsker å slumse bort i forbruk. Har man vesentlig høyere lønn er det naturlig at man betaler mer i hverdagen (men jeg syns ikke det på gaver altså:-))

Nei - han er ikke gjerrig. Og din venninne er en nysgjerrigper som legger seg borti ting hun overhodet ikke har noe med.

(med den holdningen er hun sikkert singel også - skulle jeg tro)

Skrevet

Vi bruker alt fra 500,- til nesten 3000,- som jeg brukte på julegaven i år. Den som kjøper gave først pleier gjerne å gi et lite hint om prisen/evt. den andre spør, men det er ikke noe regel om at gavene skal være like dyre. Det kan variere litt.

Men, nå har vi tilnærmet lik inntekt, så det blir gjerne ikke helt sammenlignbart i forhold til din situasjon.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Jeg synes du skal la være å konstruere et problem som ikke finnes i den virkelige verden bare fordi du har en venninne som legger nesen sin opp i saker hun ikke har noe med.

Det var mine 0,02 øre om denne saken ...

Skrevet

Sambo og jeg har omtrent lik inntekt.. Jeg bruker MYE mer penger på gaver til han enn han bruker til meg..

• 5 år senere...
Gjest Malanthor
Skrevet (endret)

Det burde jo være en sammenheng mellom hva en person har i inntekt og hvor mye vedkommende gir i gaver. Men samtidig må det jo også eksistere et tak. Altså en grense på hvor mye man skal bruke uavhengig av hva man har i inntekt. Hvis din venninne mener at du skal få en sydenferie i gave fordi samboer er velstående hva skal vel samboer til en virkelig rik person ha da? En lite slott på den franske landsbygda? :fnise:

Tilbake til spørsmålet. Hakke peil. Basert på hva du skriver er det umulig og si.

Endret av Malanthor
AnonymBruker
Skrevet

Her gir vi hverandre gaver utfra hva den andre ønsker seg, hva vi ønsker å gi hverandre eller trenger uansett pris. Tror aldri vi har gitt hverandre gaver til samme sum faktisk. Et år har jeg gitt gave til 10 000 og fikk en til 1200 igjen, men vi var begge like fornøyde med gavene da det var noe vi ønsket oss.

Nå har vi fullstendig felles økonomi og har alltid hatt det. Vi betaler regninger fra vår felles konto hvor begge lønninger går inn. Den som har med kortet betaler. Er det tomt hos den ene så overfører vi penger mellom kontoene våre. Jeg tjener noe mindre enn minsann, men har noe større formue.

Hvorfor er forresten prisen på gaven så viktig, er det ikke viktigere at man får noe man ønsker seg og som det ligger omtanke bak?

Anonymous poster hash: 8c80f...2b3

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo en ikke-sak - er dere fornøyd så gjør dere det dere vil. Jeg fikk alltid mye dyrere gaver av min ex enn jeg hadde penger til å gi og det var dritkjipt å ta i mot. Det hjalp ikke at han insisterte på å kjøpe "statussymboler" som han syns var fint å ha, men som jeg aldri ønsket meg og så måtte jeg være "snill" og være takknemlig på tross av at jeg aldri ønsket meg greiene.

Anonymous poster hash: 339f0...306
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...