Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 17. januar 2009 #1 Skrevet 17. januar 2009 Håper virkelig noen kan svare meg, har prøvd å finne utav dette, men jeg er helt blank. Jeg og kjæresten min avtalte med en felles kompis at vi skulle møtes for drinker i går. De skulle på kino først og se en film jeg ikke ville se, så jeg sa til kjæresten min at han måtte sende meg melding når de hadde kjøpt billetter så jeg kunne ha et tidspunkt å gjøre meg klar til. Sa dette 3 ganger denne dagen og presiserte at jeg ikke ville dra på X(fordi det er så mange bærter der som setter seg i fanget hans,tar ham på låret etc) og han sa det var greit. Jeg hadde vært syk i mange dager og bare vært inne, så jeg gleda meg virkelig til denne kvelden. Jeg sliter med sosial angst og det var derfor veldig viktig at han sa fra i god tid når jeg skulle komme slik at jeg fikk dusja,ordna meg og forberedt meg psykisk(høres vel dumt ut for dere,men jeg kan få panikkanfall om jeg ikke er forberedt til å gå ut døra, spesielt når det involverer masse fremmede mennesker og alkohol). Venta på å få melding klokka sju, men ingenting. Klokka kvart på ti ringer han meg og sier de er på vei til X(dit jeg ikke ville dra). To andre kompiser skulle også plutselig være med, dette er to stk jeg ikke liker, bla fordi de vil dra med seg typen min på BI-fester fordi "det er så mange deilige blondiner der" til tross for at de vet godt at vi har vært sammen i 2,5 år. De blir begge veldig flørtete og da blir typen min også det(han går aldri over streken,men flørter, setter seg ved bordet,prater og kan legge armen rundt henne). Jeg ble sur fordi jeg mente at dette var helt imot det vi skulle gjøre, det skulle bare være oss 3,jeg føler meg ikke vel med de to andre som sagt. Hadde stor krangel på telefonen, jeg sa "kos deg med alle kjerringene"(vet det var barnslig) og vi snakka ikke mer den kvelden, jeg var bare deppa og la meg tidlig. Han kommer hjem dritings klokka halv seks om morran(jeg lot som jeg sov), og nå har jeg kommet hjem fra jobb og han er ikke her. Vi har et ganske kranglete forhold egentlig,begynner å bli sliten, men jeg elsker ham så utrolig høyt selv om vi begge er umodne.... Er det meg eller han?
Gjest Gjest_jeanette_* Skrevet 17. januar 2009 #2 Skrevet 17. januar 2009 Hei. Jeg kan ikke gi et fasitsvar på det du spør om, men jeg kan si hva jeg tenker. Aller først så forstår jeg deg og situasjonen din godt. Jeg vil si at kjæresten din var ufølsom og uomtenksom mot deg. Han burde ha holdt avtalen deres, og møtt deg som avtalt. Dere virker unge begge to. Og for meg ser det ut som om han ikke greide å tenke på deg og dine ølelser i situasjonen. At det å ha det gøy med kameratene sine var viktigere enn å ha det gøy med deg. Det er umodent. Personlig ville jeg ikke ha funnet meg i at kjæresten min flørtet med andre damer. Forloveden min har mange venninder, men oppfører seg mot dem, som mot kameratene sine. Så jeg vil ikke si at du overreagerte. Du trenger å taes ekstra hensyn til på dette området. En god kjæreste gjør sitt beste for å ta disse hensynene.
Gjest Sandbekken Skrevet 17. januar 2009 #3 Skrevet 17. januar 2009 (endret) DET ER HAM! Så klart det er ham. Hadde jeg vert deg så hadde jeg ikk orket et slikt forhold.. Han ser deg ikke, og om han hadde gjort det så viser han det jo ikke, han tar deg forgitt. Og det at han flørter med andre jenter på byen er jo et varselsignal av det store! Når han vet at du sliter sosialt og dere har laget en avtale dere imellom pga dette og han ikke holder det, ja da viser det bare at han ikke er god nok for deg! Mitt råd er, om enn så brutalt: slå opp (før han gjør det), og finn en som BRYR seg om deg! Det finnes så mange fine mennesker ute i værden, som vil elske deg, du trenger ikke leve med dette. Ønsker deg lykke til Endret 17. januar 2009 av Sandbekken
Gjest Gjest_Libby_* Skrevet 17. januar 2009 #4 Skrevet 17. januar 2009 Vet ikke helt, jeg. Synes det virker som det er veldig mye du mener kjæresten din bør ta hensyn til. Nå var jo kjæresten din ute med kompiser, og det er ikke så rart at han vil være med dit de vil dra. Hvis du absolutt ikke vil dra på den plassen de vil til, eller møte noen andre kompiser av dem, så trenger du kanskje ikke bli med. Synes det er litt rart at du vil legge føringen for kvelden, når du ikke var med fra starten. Og det med at du trenger tid for å gjøre deg klar: Du visste vel omtrengt når filmen sluttet og kunne begynne å gjøre deg klar på forhånd. Sånn ville ihvertfall jeg tenkt. Beklager, men jeg synes du virker litt sutrete.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #5 Skrevet 17. januar 2009 Vet ikke helt, jeg. Synes det virker som det er veldig mye du mener kjæresten din bør ta hensyn til. Nå var jo kjæresten din ute med kompiser, og det er ikke så rart at han vil være med dit de vil dra. Hvis du absolutt ikke vil dra på den plassen de vil til, eller møte noen andre kompiser av dem, så trenger du kanskje ikke bli med. Synes det er litt rart at du vil legge føringen for kvelden, når du ikke var med fra starten. Og det med at du trenger tid for å gjøre deg klar: Du visste vel omtrengt når filmen sluttet og kunne begynne å gjøre deg klar på forhånd. Sånn ville ihvertfall jeg tenkt. Beklager, men jeg synes du virker litt sutrete. Enig i dette. Det er en del gi og ta i et forhold og dersom du sliter med mye angst, så kan det bli veldig mye for din kjæreste å forholde seg til. Det er derfor viktig at du lar ham få være litt innimellom. Han kan ha behov for å ta ting på sparket selv om ikke du har det.
Gjest Gjest_Varsia_* Skrevet 17. januar 2009 #6 Skrevet 17. januar 2009 Enig i dette. Det er en del gi og ta i et forhold og dersom du sliter med mye angst, så kan det bli veldig mye for din kjæreste å forholde seg til. Det er derfor viktig at du lar ham få være litt innimellom. Han kan ha behov for å ta ting på sparket selv om ikke du har det. Greit nok det, men når et par har bestemt seg for å dra ut _sammen_ med en _felles_ kamerat synes jeg virkelig den som ikke sliter skal ta hensyn til den som sliter. Da drar man et sted begge vil til, ikke dit kompisene til den ene vil til. Hadde fyren skulle dratt ut alene, og TS prøvde å slenge seg med, hadde saken vært en helt annen. Men her hadde de en plan SAMMEN, og jeg synes det var utrolig råttent av han å bare ditche henne på denne måten. Det er helt jævlig å sitte inne og vente på at de du skal ut med tar kontakt for å si at "nå er det klart" når du må vente i timesvis - og til slutt oppdager at vennene dine har bestemt seg for å ikke bry seg med deg i det hele tatt. Da er det enda verre når typen ens gjør det mot en. Nei, jeg ville blitt såret og forbanna. Nå nytter det jo egentlig ikke å kjefte, du må bare få frem hvor såret du er, og hvor utrolig dårlig gjort det var av han. Hadde typen min gjort noe slikt hadde jeg blitt så sjokkert at jeg ikke hadde greid å se trynet på han en gang på lenge - men så har jeg en type som alltid er innstilt på at når vi gjør ting sammen, så gjør vi de SAMMEN, så han ville nok aldri gjort noe sånt. Men ærlig talt, dere har et kranglete forhold sier du? Det må dere bare fikse opp i, så snart som mulig. Å gå rundt og føle seg sånn er bare bortkastet tid - enten fikser dere forholdet deres, eller så gir dere opp. Ikke bruk verdifull tid på å bli utslitt av forholdet ditt.
Gjest iskif Skrevet 17. januar 2009 #7 Skrevet 17. januar 2009 Når du sitter og ikke vil ditten og ikke vil datten, med begrunnelse at andre jenter legger an på ham eller lignende. Så kommer han til å gå drit lei av ditt utrolig dårlige selvbilde, dårlige selvtillit, sjalusi og kontrollbehov. Og da løser problemet seg av seg selv! Han dumper deg!
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #8 Skrevet 17. januar 2009 Synes det var dålig gjort av han. Du har all rett til å bli lei deg når han ikke holder avtaler. Men vet ikke helt om jeg er enig med at du kan velge venner for han. Men akkurat den kvelden burde han ha holdt ord... Klem til deg, og lykke til...
Jade Skrevet 17. januar 2009 #9 Skrevet 17. januar 2009 Jeg skjønner at du er lei deg. Men hva skal han si da? "Nei, vi kan ikke gå ut sammen med dere to, for dama mi kommer, og hun er bare forberedt på at kun vi tre skal gå ut. Dessuten får jeg ikke lov til å gå ut på X".
Piper Skrevet 17. januar 2009 #10 Skrevet 17. januar 2009 Jeg skjønner at du er lei deg. Men hva skal han si da? "Nei, vi kan ikke gå ut sammen med dere to, for dama mi kommer, og hun er bare forberedt på at kun vi tre skal gå ut. Dessuten får jeg ikke lov til å gå ut på X". Han kunne ha sagt: "vi kan ikke være med dere nå, for vi skal treffe damen min og skal på et annet sted. Ha en fin kveld videre, så snakkes vi en annen dag. Men i en verden der man ikke behøver ta hensyn til partneren sin, og der vennene er de viktigste, der kan man bryte avtaler man allerede har laget med partneren sin. Jeg syns det er merkelig at enkelte her inne mener det er helt greit å bryte avtaler, og jeg lurer virkelig på om dere hadde syns det var helt greit selv? Regner vel med det, siden dere mener at det er TS som er den som er urimelig her. En avtale er en avtale i mine øyner, og det skal være en kjempe god grunn for å ikke bryte den. Og jeg syns ikke dette var en god nok grunn, og syns derfor ikke TS er urimelig. Men jeg hadde ikke ventet til dagen etter med og sagt i fra, for partneren min hadde fått vite der og da hva jeg mente om noe slikt. Og i det han fortsatte festingen uten meg, skulle det vært med full visshet om hvor såret, skuffet og sinna jeg hadde vært fordi han brøt avtalen vi hadde.
Gjest iskif Skrevet 17. januar 2009 #11 Skrevet 17. januar 2009 Han kunne ha sagt: "vi kan ikke være med dere nå, for vi skal treffe damen min og skal på et annet sted. Ha en fin kveld videre, så snakkes vi en annen dag. Men i en verden der man ikke behøver ta hensyn til partneren sin, og der vennene er de viktigste, der kan man bryte avtaler man allerede har laget med partneren sin. Jeg syns det er merkelig at enkelte her inne mener det er helt greit å bryte avtaler, og jeg lurer virkelig på om dere hadde syns det var helt greit selv? Regner vel med det, siden dere mener at det er TS som er den som er urimelig her. En avtale er en avtale i mine øyner, og det skal være en kjempe god grunn for å ikke bryte den. Og jeg syns ikke dette var en god nok grunn, og syns derfor ikke TS er urimelig. Men jeg hadde ikke ventet til dagen etter med og sagt i fra, for partneren min hadde fått vite der og da hva jeg mente om noe slikt. Og i det han fortsatte festingen uten meg, skulle det vært med full visshet om hvor såret, skuffet og sinna jeg hadde vært fordi han brøt avtalen vi hadde. Fordi denne avtalen slik jeg oppfatter det fra HANS side, er laget for å bevare husfreden. Ikke nødvendigvis fordi det krangles, men fordi det er generellt slitsomt å forholde seg til den type kontroll. Som at dama her ikke vil gå dit eller dit fordi hun mener andre damer er innpåslitne. (Hun er sjalu) Han sa det uten å mene det. Ikke greit men ganske forståelig. Jeg hadde blitt litt likegyldig selv ovenfor forsøk på å manipulere min samvittighet på det viset. Det er det som er bunnen i det hele, det forventes at han skal ta hensyn til henne som ikke vil. Fordi hun er usikker. (Viser ikke tillit til ham ved å holde seg unna hans venner etc)
Jade Skrevet 17. januar 2009 #12 Skrevet 17. januar 2009 Jeg sier ikke at det ikke var dumt gjort. Bare at når begrunnelsen er den den er, og når planene allerede er ganske diffuse, så er det ikke alltid så lett å forklare hvorfor de to ikke kan være med. Kanskje kompisen ikke vet om dette heller. TS' kjæreste: "nei, vi skal et annet sted og møte noen" TS' kjæreste sin kompis: "men vi har jo ikke bestemt noe annet sted, og de kan vel være med?" TS' kjæreste: "nei, dama mi liker ikke dere, og jeg får ikke lov til å gå på X, fordi det er så mye damer der som jeg flørter med". De andre: "Æææææææææææææ?" Jeg forsvarer ingenting, bare prøver å forklare mulig grunn til at det gikk slik det gikk.
Ethereal Skrevet 17. januar 2009 #13 Skrevet 17. januar 2009 Vanligvis ville jeg syntes det var du som overreagerte, men siden du sier at du sliter med sosial angst så syns jeg dette var dårlig gjort av kjæresten din. Å ha sosial angst er såpass tøft at når man først skal ut, så er det viktig å holde de avtaler som er satt.
Gjest Gjest-sb Skrevet 17. januar 2009 #14 Skrevet 17. januar 2009 Vet ikke helt, jeg. Synes det virker som det er veldig mye du mener kjæresten din bør ta hensyn til. Nå var jo kjæresten din ute med kompiser, og det er ikke så rart at han vil være med dit de vil dra. Hvis du absolutt ikke vil dra på den plassen de vil til, eller møte noen andre kompiser av dem, så trenger du kanskje ikke bli med. Synes det er litt rart at du vil legge føringen for kvelden, når du ikke var med fra starten. Og det med at du trenger tid for å gjøre deg klar: Du visste vel omtrengt når filmen sluttet og kunne begynne å gjøre deg klar på forhånd. Sånn ville ihvertfall jeg tenkt. Beklager, men jeg synes du virker litt sutrete. syns du skal være litt forsiktig med å si hun er sutrete, du/dere vet tydeligvis ikke hva det vil si å slite med depresjoner eller anst. det er noe vi ikke kan noe for, derfor prøver vi å planlegge litt bedre, så vi også er bedre forberedt. jeg også har problemer med sosial angt. klarer ikke gå inn noe sted/komme på fest alene, føle alle øynene stirrer på meg som om jeg var ånsvak.. men nok om det. Kjæresten vet helt sikkert om problemet, å burde ta mer hensyn. det var tross alt planlagt at de skulle ta noen drinker sammen. jeg er også enig i at det hadde vært noe helt annet om gutta skulle finne på noe alene. da pleier de jo å holde det de lover. Det er bare teit å si at han ikke er fyren for deg, vet ikke nok om forholdet deres til det. Men jeg syns du skal ta en prat med han fortelle hvordan du opplevde det, og hvordan det kanskje ødela selvtilliten din litt til. Uten å anklage eller hisse deg opp. bruk følesene dine, og ikke hans. så setter du han ikke i en bås, det kan være farlig. dette er noe du må jobbe litt med, snakker av erfaring, å det blir faktisk bedre. Å siden han er sammen med deg, så burde han hjelpe deg i denne prosessen. Du nevner også at dere har kranglet en del i det siste, dette ma dere også få snakket ordentlig ut om på en riktig måte, å dere finner fort ut om det er et forhold å satse på eller ikke. Ønsker deg masse lykke til. dette klarer du
superlady Skrevet 17. januar 2009 #15 Skrevet 17. januar 2009 Jeg synes faktisk at ts overreagerer littegrann. For det første var det en avtale som involverte en tredjeperson og avtalen var faktisk at kjæresten med kompis skulle gå på kino for så å møte ts etterpå. Det er altså en annen kompis inne i bildet her og hvordan forklarer man denne kompisen, når andre venner ringer og vil ut, at vi kan ikke møte dem fordi det vil ikke kjæresten min? Og hvordan forklare for en tredje kompis at vi kan ikke dra dit, for det vil ikke kjæresten min. Hadde jeg lagt føringer på hvem min kjæreste skulle ut med og hvor de skulle ut, så hadde jeg vært meget singel i dag. Jeg er enig i at man må være litt påpasselig når kjæresten sliter med sosial angst og man må mest sannsynlig sette seg ned og finne ut hvordan forholdet skal være. Sannsynligvis så må både ts og kjæresten her ofre noe for at det skal fungere for begge personer. Jeg kan se for meg at kjæresten føler at ts setter en del føringer på hva som skje pga sin sosiale angst (særlig hvis han er en meget sosial person, noe det kan høres ut som) og jeg kan godt forstå at det kan bli litt for mye for noen innimellom. Jeg vet ikke om jeg hadde kunnet være sammen med noen som hadde det, dersom det innebar at jeg måtte ringe akkurat da og da og gjøre akkurat ditt og datt.
Gjest TS Skrevet 17. januar 2009 #16 Skrevet 17. januar 2009 Hei og takk for svar For å ordne opp i noe her: Kjæresten min får henge med hvem han vil og dra hvor han vil. Han kan dra på strippebar med "desperate mannfolk og lause kvinnfolk-foreninga" om han vil, men JEG gidder ikke bli med dit. Jeg stoler 100% på kjæresten min og han kan dra på BI-parties om han vil, men jeg liker ikke at folk oppmuntrer han til å være utro fordi "de ikke skal sladre". Slike mennesker gidder jeg ikke å ha rundt meg og blir skeptisk når kjæresten min er ute med dem,ja. Skyt meg. Saken er at vi 3 skulle gå ut på drinker, men så spurte kompisen om vi ville bli med på kino først. Jeg takket altså nei, men kjæresten min ville bli med og det var helt ok Vi skulle møtes etterpå. Begge mine foreldre er alkoholikere og det er viktig at jeg føler meg vel om vi går ut et sted. Men det var KUN X jeg ikke ville på, det finnes jo hundrevis av barer/utesteder i Oslo,synes ikke jeg var så kravstor. Jeg kan forklare den sosiale angsten min i denne situasjonen som et hus. 1) det at han skulle sende melding om når jeg skulle forberede meg er grunnmuren. 2)At han lovte meg vi ikke skulle gå på X er veggene 3)At vi bare skulle være sammen vi 3, som er veldig gode venner(og kompisen er på besøk kanskje 4 ganger i året) er taket. Jeg kunne ha taklet både 2 og 3 om ikke 1 var brutt. Kan jeg ikke forberede meg så klarer jeg ingenting i slike situasjoner. Så vegger og tak kan gå bra, men det raser sammen når man ikke har en stødig grunnmur. Håper ikke dette ble for metaforisk.
Gjest Illiya Skrevet 17. januar 2009 #17 Skrevet 17. januar 2009 Unnskyld meg, men du visste vel når filmen var ferdig? Så da hadde du jo en anelse om når du måtte gjøre deg i stand til å gå ut? Det er akkurat den jeg ikke skjønner, og spesielt når du gjør den så viktig som at den er "grunnmuren". Det burde egentlig ikke være noe problem.
Jade Skrevet 18. januar 2009 #18 Skrevet 18. januar 2009 Hun visste ikke (slik jeg forstår det) når kinoen begynte engang, så da vet hun vel ikke når den slutter. Det er nok ikke alle kinoer som har program på internett.
Gjest xzcxzc Skrevet 18. januar 2009 #19 Skrevet 18. januar 2009 Dersom det var så viktig kunne du vel selv ha sendt ham en meldin og spurt når de var ferdige på kino? Jeg skjønner at det er veldig kjipt når han ikke holder en avtale. På den annen side må det være slitsomt for han å forholde seg til deg når du er så krevende som det virker her pga sykdommen din. Det meste må gå på dine premisser, og det er dårlig måte å bygge et forhold på.
Gjest Chosa Skrevet 18. januar 2009 #20 Skrevet 18. januar 2009 Hmm, jeg skjønner situasjonen til ts, og synes ikke du har grunn til å reagere, men kanskje ikke så mye? Det at han sier han skal sende melding og si ifra er jo irriterende, men du visste jo du skulle ut uansett og du kunne vel forberedt deg psykisk og fysisk uansett? Rundt klokken åtte kunne du fisket hår og sminke og funnet hva du skulle ha på deg? Og når han ringte når kinoen var ferdig så hadde det jo ikke tatt lange tiden å møtt han hvis du var nærmest klar. At to kompiser ble med synes jeg også er ok, men at kjæresten din ikke kan si at dit ville verken han eller dama si, det skjønner jeg ikke. Han kunne tatt såpass hensyn til deg pga angsten din osv, at han sa at HAN ikke ville dit.. Da blir ikke du den store stygge ulven i kompisenes øyne, og det er enklere for de å innse at de ikke kommer til å dra dit... Men jeg synes du har all grunn til å bli sint, og kjæresten burde ha ringt deg opp igjen og sagt han kunne møtt deg et annet sted uten kompisene.. Er ikke noe unnskyldning at han vil være med kompiser når han har en avtale med deg.. Men du har vel hørt fra han nå? Hva var det han sa for noe?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå