Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal flytte for meg selv, men har ikke peiling på hvor stor strømregningen blir. Lurer derfor på hva som tapper mest strøm i et hus/leilighet? Og hvordan er det med varmvann? Er det varmvannet som tapper mest strøm, som er det dyreste?

Og hva er best, å ha en jevn temperatur i oppholdsrom hele døgnet, eller senke temperaturen om natta?

Er det noen som har noen gode sparetips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har vi varmtvann inkludert, og det er radiatorer så ikke noe behov for elektrisk oppvarming. Hvis du ikke alt har fått et sted å bo så sjekk ut om varmtvann/fyring er inkludert. Her er det lave strømutgifter. Varmekablene på badet er aldri slått på. Har lagt merke til at strømforbruket er noe høyere om vinteren, uten at jeg forstår hvorfor når jeg ikke har varmeovner eller bruker noe strøm til varme. Hvis du skal kjøpe eller leie leilighet så spør den som har bodd der før hva regningen pleier komme på.

Skrevet
Her har vi varmtvann inkludert, og det er radiatorer så ikke noe behov for elektrisk oppvarming. Hvis du ikke alt har fått et sted å bo så sjekk ut om varmtvann/fyring er inkludert. Her er det lave strømutgifter. Varmekablene på badet er aldri slått på. Har lagt merke til at strømforbruket er noe høyere om vinteren, uten at jeg forstår hvorfor når jeg ikke har varmeovner eller bruker noe strøm til varme. Hvis du skal kjøpe eller leie leilighet så spør den som har bodd der før hva regningen pleier komme på.

Jeg har en leilighet, flytter inn om et par uker. Har ikke mulighet til å sjekke med andre, da dette er en ny leilighet, ingen har bodd der tidligere.

Noen som vet sånn ca. hvor mye man bruker i strøm pr. kvartal?

Skrevet

Det lønner seg også å sjekke på nettet hvor du får billigst strøm.

Skrevet
Det lønner seg også å sjekke på nettet hvor du får billigst strøm.

Det har jeg gjort:)

Men det som gjør det usikkert er at jeg ikke aner hvor mye som det er vanlig å bruke i strøm pr. kvartal o.l. Ei heller hva som lønner seg i forhold til oppvarming og hva som tapper mest strøm.

Skrevet

Jeg bor alene i en 75 kvm stor leilighet, hvor ikke noe av varmtvann og oppvarming er inkludert.

Jeg bruker litt i underkant av 600 kr måneden :s Det er mye, synes jeg, men jeg vet ikke hva som er normalt. Jeg har nattsenking i alle rom, og senker også temperaturen på soverommet om dagen. Jeg slår lyset av i alle rom hvor jeg ikke oppholder meg, og har derfor som regel bare én lampe på om gangen. Tv og pc er avslått utenom når jeg faktisk bruker dem.

Det jeg hører tar mye strøm, er varmtvann. Så om vi hadde hatt bedre garderobeforhold der jeg trener, så hadde jeg vasket håret der, for å spare strøm hjemme.

Skrevet

Det som trekker mest strøm er varmtvann og elektrisk oppvarming. Man kan spare noe med å trekke ut ladere, begrense lys, mindre bruk av småelektriske apparater og så videre, men det er minimalt.

Sjekk hvor mange grader varmtvannsberederen står på, ofte går det ann å skru denne noe ned, men pass på at det holder en viss minimumstemperatur (som jeg ikke husker) for å unngå bakterier. Ikke la varmtvannet renne, og begrens dusjingen.

Det lønner seg ofte å skru ned varmen om natten og når du ikke er hjemme. Timer på ovnen kan være smart. Enkelte oppvarmingsmuligheter er bedre enn andre, men det er vanskelig å regulere når du leier.

Nå bruker vi vel 1500-2000 på strøm i måneden, men det er en enebolig og vi tenker lite på hva vi bruker. Som student på 60 kvadrat trur jeg at jeg betalte ca 600 i måneden.

Om sommeren bruker man naturlig mye mindre. Jeg har inntrykk av at det er elektrisk varme som er den absolutt største strømkostnaden for oss nå.

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Samboern og jeg bodde på en 60kvm leilighet, vi hadde et relativt bevist, lavt forbruk. Det var dårlig isolert, og over to etasjer. Allikevel betalte vi i underkant av 1500kr i kvartalet. Også kommer jo nettleie i tillegg da...

Nå bor vi på studenthybel(50kvm) og her er det skikkelig overprisa! Vi betaler 1200kr i strøm hver eneste mnd...

Skrevet
Hvis du ikke alt har fått et sted å bo så sjekk ut om varmtvann/fyring er inkludert.

Og hvis det er sentralfyring, så styr klar. Det er selvfølgelig ingen gratis lunsj med sentralfyr, og det du sparer i strøm betaler du til gangs over felleskostnadene (les: "husleie").

Særlig hvis du skal flytte for deg selv, i betydningen at du bor alene, så er sentralfyring ekstra lite fordelaktig. Du greier ikke å bruke i nærheten like mye energi som en småbarnsfamilie, men dere betaler nøyaktig like mye.

I tillegg er sentralfyring alt annet enn miljøvennlig, for folks mentalitet er at når de først har betalt for dette over felleskostnadene, så skal de jaggu få valuta for pengene; ergo dusjer de som sjøløver og skrur de opp varmen langt mer enn de hadde gjort hvis de bare betalte for sitt eget forbruk over egen strømregning.

En kompis av meg var vaktmester i en bygård mens han studerte, og der hadde de sentralfyr. Han kunne fortelle om gamle damer som lukket opp vinduene på våren mens det fremdeles var ganske kaldt i været. Årsaken var at de måtte lufte for at det ikke skulle bli for varmt inne. På spørmål om ikke de heller kunne skru ned varmen på radiatoren, så ble han bare møtt med et dumt blikk; "dempe varmen?", "nei, den hadde de betalt for, så de skulle jammen ha ovnen på full guffe"...

Et av de bedre enøk-tiltak vi kunne ha gjort ville være å forby sentralfyr. Dessverre, for hadde folk evnet å fyre etter behov, så er det selvfølgelig både økonomi og miljø i sentralfyr. Blir nesten litt som kommunismens yte etter evne og få etter behov. En flott tanke, problemet er bare at det beviselig ikke funger i praksis.

Skrevet

Det interessante er vel ikke hvor mye man betaler, det sier jo lite om forbruket da prisene varierer rundt om i landet og etter årstid.

Vi er to stk i en leiligeht på ca 40 kvm og bruker sa 10 000 kWh i året.

På SSB sine sider finner du gjennomsnitt for ulike boligtyper og husholdninger: link

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Dette har vært til stor hjelp! :)

Skrevet

Vi har varmtvann og oppvarming inkludert i husleien, og får likevel strømregning på mellom 600-1000 pr mnd. Jeg synes det er fryktelig mye.

Vi har nå i vinter skrudd på varmekablene på badet (de står riktignok bare på 17 grader), og ser at det har økt forbruket tilsvarende ca 200,- Men verd det har vi funnet ut. Det blir så vanvittig kaldt på badet vårt ellers.

Jeg forstår ikke helt hva som trekker så mye strøm hos oss. Har jo selvsagt kjøleskap, oppvaskmaskin og komfyr på kjøkkenet, vaskemaskin (ikke tørketrommel) på badet og elles tv og pc. Men aldri noe ekstra oppbarming, og skrur selvsagt av tv og slikt når det ikke er i bruk. Har stot sett alltid på lyset i gangen når vi er hjemme, men ellers kun i rommene vi oppholder oss. Med unntak av varmekablene aner jeg ikke hvor vi skal begynne for å spare strøm.

Skrevet

En soleklar ting som er mulig å gjennomføre, er rett og slett å finne frem litt tykkere vinterklær til innebruk. Det er helt levelig med raggsokker og gensere også, og da trenger man ikke ha det så varmt inne hele tiden. :)

Om man skal reise bort er det lurt å trekke ut alle ledninger som ikke trenger å stå i veggen. Alle sånne ting som står i "hvilemodus", trekker også strøm i det lange løp.

Jeg bruker nok strøm selv om jeg har redusert forbruket til et minimum. Bruker nesten ikke varmeovn i det hele tatt (naboene fyrer ganske bra, så det blir ikke kjempekaldt i gulv og vegger). Skrur av lys i rom jeg ikke oppholder meg. Kler på meg når det blir kaldt, i stedenfor å sette på ovnen = jeg sparer strøm! :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...