Gjest Anonymous Skrevet 26. juni 2003 #1 Skrevet 26. juni 2003 Min samboer mener at det han får inn på for eksempel arbeid utenom sin vanlige inntekt er hans penger. Vi har egentlig felles økonomi, men jeg føler det ikke slik lengre. Han er under omskolering og får ca 10000 ut hver mnd som går til felles utgifter, jeg er også student og får studielån/stipend, barnetrygd og bidrag. Han tok opp studielån i høst og vår semesteret for å bruke på motorsykkelen sin, og mener at dette er penger som egnelig ikke hadde vært her om han ikke hadde søkt om studielån. Jeg mener det samme med mitt studielån, men der er han ikke enig. Nå is sommer mnd har jeg ikke mer i inntekt enn ca 5000 kr og det rekker ikke til husleien engang, og har nå vært på sosialen for å få hjelp. han vil ikke betale husleien selv om han nettopp fikk inn 20000 kr for en jobb han hadde gjort for en kamerat. Sier han må legge unna penger i tilfelle jeg hiver han på hodet ut. Jeg eier leiligheten vi bor i, men vi har vært sammen i snart 5 år og jeg trodde forholdet vårt var mer solid enn som så. Skal han holde på å spare for å forsvinne ut av livet mitt, mens jeg må bruke alle mine penger på regninger. hva synes dere om noe slikt? Jeg synes det virker som om han på en eller annen måte planlegger hvordan han skal komme seg ut av dette forholdet med mest mulig kapital i hånden, men hva vet vel jeg
Tusenfryd Skrevet 26. juni 2003 #2 Skrevet 26. juni 2003 Jeg tror du skal være meget skeptisk til en slik handlemåte? Hans studielån? Er han klar over at dette ikke er gratis penger, men penger som må betales tilbake? Og hvor skal pengene til å betale tilbake komme fra? Hans eller deres konto? Må du gå på sosialen når han sitter med 20 høvdinger? Vel - jeg tror du har svaret selv, jenta mi - dette er ikke bra. Enten det kommer av om han vil bryte forholdet på sikt, eller om han er seks år i hue når det gjelder økonomi og ikke forstår hva et lån innebærer.
cappocino Skrevet 26. juni 2003 #4 Skrevet 26. juni 2003 Oj oj oj.... Dette hørtes ikke bra ut Forhold handler jo om å gi og ta på alle plan... syns det høres helt vanvittig ut at han ikke vil betale husleien, bor han ikke i leiligheten sammen med deg? Kanskje han føler at han ikke trenger å betale siden leiligheten er din? Men i så fall syns jeg nå det er bedre å betale pengene til deg enn til noen andre hvis dere hadde leid. Det er tross alt penger som kommer dere begge til gode. Forutsatt at dere kommer til å være sammen videre... Jeg hadde spurt han om hva han tenker på mhp fremtiden for dere to.... Lykke til ihvertfall!
Gjest Anonymous Skrevet 26. juni 2003 #5 Skrevet 26. juni 2003 Oj oj oj.... Dette hørtes ikke bra ut Forhold handler jo om å gi og ta på alle plan... syns det høres helt vanvittig ut at han ikke vil betale husleien, bor han ikke i leiligheten sammen med deg? Kanskje han føler at han ikke trenger å betale siden leiligheten er din? Men i så fall syns jeg nå det er bedre å betale pengene til deg enn til noen andre hvis dere hadde leid. Det er tross alt penger som kommer dere begge til gode. Forutsatt at dere kommer til å være sammen videre... Jeg hadde spurt han om hva han tenker på mhp fremtiden for dere to.... Lykke til ihvertfall! Han sier at han ikke mener at vi ikke har et solid forhold, men han kan ikke være sikker på at jeg plutselig kaster han ut, for det hendte med en dame han var sammen med før meg. De var sammen i ca 1 år vi har vært sammen i snart 5 år. Hvordan skal vi kunne ha felles økonomi om noe av inntektene skal holdes utenfor? Skal en leve som om en skal gå fra hverandre hvert øyeblikk? Jeg orker ikke noe slikt, men samtidig har vi ofte denne diskusjonen fordi han bruker veldig mye penger på motorsykkelen og jeg bruker alle pengene på regninger. Ikke går je gut, ikke bruker jeg mye sminke så alle pengene mine går til renginger. Han bruker ca 10000 i mnd på familien, men hvordan skal vi sammen kunne få til noe når hans andre inntekter ikke blir regnet med? han er verdens snilleste mann ellers og jeg vil ikke kvitte meg med han . Men det virker som om han har et behov for at vi begge skal stå som eiere til leiligheten slik at han da får en sikkerhet om at jeg ikke vil kaste han ut. Jeg har 3 barn fra før jeg traff han som jeg må tenke på. jeg kjøpte leiligheten for at mine barn alltid skulle være sikret et godt bomiljø. Jeg ville ikke leie lengre som jeg hadde gjort en del år, for det var så usikkert, der jeg plutselig måtte ut på leilighets jakt igjen, og derfor kjøpte jeg leiligheten for snart 9 år siden. Jeg synes heller ikke det er rettferdigt at han skal eie like mye i leiligheten, og det mener han også for så vidt. Vi sliter vel egentlig begge to med hva om?????? For skal jeg sitte han som medeier til leiligheten hva om han da tar sakene sine og forventer at jeg skal betale han ut? jeg har ikke økonomi til å eventuelt betale han ut med kr 300000. Men skal en satse så skal en satse, men jeg klarer ikke helt denne, for det gjelder mine barn, og ikke bare meg selv. Som jeg har sagt til han, hadde det bare vært meg da hadde jeg ikke stusset, men jeg har ansvaret for 3 barn også. Er jeg egoistisk? Ikke lett dette jenter, men jeg vil ikke kaste han ut, jeg er glad i han og det er mine barn også
Gjest Zalomine Skrevet 27. juni 2003 #6 Skrevet 27. juni 2003 Dersom dere ikke klarer å ha felles økonomi (det betyr for meg i alle fall at det ikke finnes noen MINE penger, eller HANs penger, bare VÅRE penger) så får dere ordne dele med separat økonomi, der hver av dere forplikter dere til å sette inn et fast beløp på en konto, som går til å dekke faste utgifter. Da er det også rett og rimelig at han betaler litt "husleie" til deg, siden du eier, og derfor betaler lån. Dersom han deltar i nedbetalinegn av lånet, så kjøper han seg indirekte inn i leiligheten, litt etter litt... Dere må finne en løsning på økonomien. Det går ikke ann at du går til sosialen når din samboer har 20000. Dersom dere ikke får orden på det økonomiske kommer det til å føre til krangler, og kan slite hardt på forholdet ellers. Bli enige om en økonomisk ordning. Lykke til.
liv Skrevet 27. juni 2003 #7 Skrevet 27. juni 2003 enig med fredagsbarn. Skriv ned alle utgifter og del.. (husk at du får igjen på skatten når det gjelder lånerenter). Og med 20000 i mnd får han vel ikke noe særlig studielån? Hva med om dere kjøper noe sammen??? Du selger din leilighet og han tar opp lån?
cappocino Skrevet 27. juni 2003 #8 Skrevet 27. juni 2003 Enig med både fredagsbarn og liv! enten han betaler husleie til deg eller dere kjøper sammen. Han kan ikke få begge delene (han er ingen Ole Brum ) Selv om det blir veldig upersonlig (leietaker?) Jeg hadde også tatt meg en prat med han og spurt hva han vil ut av forholdet deres. Du sier at han er redd for at du skal kaste han ut av huset. Det høres ut som han er veldig usikker på hva du føler for han. Har det alltid vært sånn hos dere? Har det kanskje skjedd noe nylig siden det har blitt sånn? kjenner ikke til historien deres men etter 5 år sammen burde han forstå at du er glad i han..... jeg vet ikke jeg. et godt tips til deg/dere, som jeg vet har fungert for de fleste jeg vet om er å gå til terapi, ikke psykolog eller noe sånt, men en terapeut. Søk på gulesider i byen deres og bestill time. Dere kan gå sammen eller hver for dere. Som fredagsbarnet skrev, krangling om økonomien sliter veldig på et forhold og det blir ikke bedre med tiden hvis ikke dere får en orden på den..... Ønsker deg lykke til og fortell hvordan det går.
Gjest Anonymous Skrevet 27. juni 2003 #9 Skrevet 27. juni 2003 Du sier at han er redd for at du skal kaste han ut av huset. Det høres ut som han er veldig usikker på hva du føler for han. Da er det en ide å kreve at han betaler sin del. "Ellers så..."
Gjest Anonymous Skrevet 27. juni 2003 #10 Skrevet 27. juni 2003 Vi har snakket om alt sammen, og det er ingen forandringer i forholdet vårt som tilsier at han skal bli mer usikker nå enn i begynnelsen. jeg skulle forstått det om dette var noe som hadde vært i begynnelsen av forholdet vårt, men det er det ikke. Tror bare han er litt usikker, men jeg mener at en del av leiligheten min ikke kan gjøre forholdet mer stabilt enn det egntlig er. Vi har snakket om å kjøpe noe sammen, men nå er det slik at vi begge to går på skole, og han får ikke lån i banken til sin del for han har ikke 20000 hver mnd, men det var en jobb han gjorde for en kamerat og derfor tjente han litt ekstra. jeg vil heller ikke flytte før vi er ferdig på skolen, for slik vi bor nå er det nære til alt, og jeg hadde heller ikke fått lån i dag siden jeg lever på studielån. jeg tro nok det ordner seg til det beste, men det er temmelig frustrerende å gå rundt og være usikker på om regningene blir betalt, og om jeg har penger til å betale alt. Til for ca 1 år siden sto jeg for alle regningen og han for maten, men jeg gikk ned i inntekt for ca 1 år siden, og har ikke like mye utbetalt lengre og da siser det seg selv at jeg ikke lenger kan stå for alle regningene. Jeg tror det er her vi må sette oss ned å få til en løsning som passer begge parter. Vi har enda mer å snakke om, men jeg tror nok vi kommer til en løsning. Takk for alle svar og tips
Tusenfryd Skrevet 27. juni 2003 #11 Skrevet 27. juni 2003 Alt løser seg alltid - det er måten det løser seg på... Fortsatt mener jeg at en fyr som lar samboeren sin gå på sosialene for å betale for mat og husleie - mens han bruker flere tusen på motorsykkelen sin ikke kan være helt god. Unnskyld at jeg sier det - men dette har ingenting med usikkerhet å gjøre, men ren og skjær egoisme. Hvis han er så redd for å stå blakk og alene på gaten, burde han sette de pengene på BSU eller en annen konto så han kan kjøpe seg inn hos deg etterhvert. Du må tenke på barna dine - og aldri gi opp leiligheten din.
cappocino Skrevet 27. juni 2003 #12 Skrevet 27. juni 2003 Alt blir bra til slutt skal du se Hva enn dere bestemmer dere for Lykke til i fremtiden og ta vare på deg selv og dine små !!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå