kiri Skrevet 17. januar 2009 #1 Skrevet 17. januar 2009 Jeg vet at man har rett til å få permisjon ett eller to år fra jobb etter fødselspermisjon, men har man krav på å få gå ned litt i stillingsprosent om man søker om det? Jeg vurdere å gå ned i stilling en periode etter fødselspermisjon men vet at arbeidsgiver ikke ønsker det (eller tidskonto), men kan de nekte meg? Om man har rett til 100% permisjon skulle man da ha rett til 10-20% permisjon også??
Rosalie Skrevet 17. januar 2009 #2 Skrevet 17. januar 2009 Du og barnets far har krav på ett år ulønnet permisjon hver for å være hjemme med barn. Dvs. hvis du ikke vil ha barna i barnehage så tidlig, f.eks., eller ikke får barnehageplass. Slik jeg leser lovteksten har man ikke krav på delvis permisjon. (2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her. Tidskonto kan du ikke nektes, med mindre det "medfører vesentlige ulemper for bedriften" (2) Delvis permisjon baseres på avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Arbeidstakers ønske om hvordan uttaket av delvis permisjon skal gjennomføres, skal oppfylles med mindre dette medfører vesentlige ulemper for virksomheten. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant. Avtale om delvis permisjon kan endres eller opphøre når særlige grunner gjør det nødvendig. (3) Delvis permisjon må tas ut innenfor en tidsramme på tre år.
Gjest Gjest_Lise_* Skrevet 17. januar 2009 #3 Skrevet 17. januar 2009 Kanskje du kan bruke dette i søknaden: Annet vektig velferdsmessig behov Alternativet tar i første rekke sikte på å imøtekomme foreldres ønske om mer tid til samvær med små barn eller behov som følger av problemer med å skaffe barnepass i arbeidstiden. Foreldre med barn under 10 år og aleneforeldre anses uten videre å ha behov for å få redusert sin arbeidstid, dersom de ber om det. De trenger med andre ord ikke å begrunne behovet nærmere. http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta...tml?tid=28158#2 Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå