Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er på vei ut av et langvarig forhold og bekymrer meg litt for den økonomiske siuasjonen fremover. Hvordan har den endret seg for dere som har vært i et forhold og blitt single? Jeg er jo vant til å ha det relativt romslig, men selvfølgelig ikke noe luksusliv. Største problemet jeg ser nå er bosituasjonen. Eier leilighet sammen med samboeren min, denne må jo selges, men er usikker på om jeg har råd til å køpe leilighet alene? Er litt redd for at det vil koste så mye at jeg ikke har råd til noe annet? Er jo dumt å være singel og ikke ha råd til å være med på ting fordi man bor seg ihjel, samtdig vil jeg gjerne eie egen leilighet. Noen som vil dele erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke råd til å bli singel, uten at livet går dunken. Slå den du.

Gjest singel gjest
Skrevet

Hei!

Bør du ikke sette deg ned å gjøre et regnestykke på om du klarer å eie en leilighet og betjene lånet ditt?

Jeg er singel og har ikke mulighet til å kjøpe meg noe nå.

Det du må se på er de variable kostnadene dine og prioritere utfra dette - jeg har prioritert det å gå ut med venner og feste fremfor å ha dyre middager og dyre produkter som f.eks vaskemidler etc. Du må finne frem til en "kostnadslivsstil" som passer deg. Hva er det du pr i dag bruker penger på som du ikke nødvendigvis må ha osv.

Så igjen da, er det du som må finne ut om du får kjøpt leilighet alene. Det finnes andre rimelige måter å leve som før på;)

Skrevet

Hvorfor må du eie leilighet akkurat nå?

I de fleste andre land i verden er det flere som leier, enn som eier.

Har du ikke råd til å kjøpe deg din egen leilighet, så har du ikke det.

Det er ikke verdt det å bare leve på havregryn, luft og kjærlighet og aldri ha råd til noe annet enn låneavdragene, for å ha råd til å bo i noe eget.

Jeg gikk ut av et langvarig forhold der vi eide bolig sammen, nå leier jeg.

Og synes det er helt ok.

Skrevet

Man må bare sette seg ned å se hva man har råd til. Er jo ingen krise å leie. Jeg hadde råd til å kjøpe når jeg ble singel. Et lite knøtt av en leilighet, men jeg liker den. Var heldig som kom over den, ellers hadde det nok blitt leiemarkedet på meg også.. Det som var viktig for meg var at jeg skulle kunne leve ved siden av. Jeg har brukt mer penger på sosiale ting etter jeg ble singel(kafe, kino, byturer etc), og det har i alle fall hjulpet meg veldig i den første tiden etter bruddet...

Skrevet
Det du må se på er de variable kostnadene dine og prioritere utfra dette - jeg har prioritert det å gå ut med venner og feste fremfor å ha dyre middager og dyre produkter som f.eks vaskemidler etc.

Se på de faste kostnadene og se hva du kan tåle av det. De variable kostnadene er det mye enklere å gjøre noe med, f.eks redusere forbruket. Og har du ikke råd å eie, så får du heller leie en stund.

Skrevet
Hvorfor må du eie leilighet akkurat nå?

I de fleste andre land i verden er det flere som leier, enn som eier.

Har du ikke råd til å kjøpe deg din egen leilighet, så har du ikke det.

Det er ikke verdt det å bare leve på havregryn, luft og kjærlighet og aldri ha råd til noe annet enn låneavdragene, for å ha råd til å bo i noe eget.

Jeg gikk ut av et langvarig forhold der vi eide bolig sammen, nå leier jeg.

Og synes det er helt ok.

Kommer jo an på hvor man bor det, i noen områder er leieprisene så høye at det er helt idiotisk å ikke bruke den samme summen på å betale avdrag på et boliglån i stedet. Hva med å kjøpe sammen med en venninne eller søsken f.eks?

Skrevet

Jeg har for det meste bodd alene, så jeg vet ikke om annet. Jeg betaler strøm, husleie, boliglån, avgifter, billån, studielån, helse/uteliv/kultur/bøker/reiser/klær/mat og drikke/forsikringer/PC/internett/fritidssysler selv. Hvem ellers?

Dersom man er i et forhold og ikke har separat økonomi blir det litt av et sjokk å skulle gå over til singeltilværelsen. Men det skal gå fint for de fleste så fremt man har en fulltidsjobb.

Skrevet

Det er ingen skam å leie. Leier selv, fungerer veldig greit. Er man heldig kan man få leiligheter med relativt stor plass for en rimeligere penge enn hvis man skulle kjøpt en leilighet med tilsvarende plass.

Gjest Gjest_truls_*
Skrevet
Jeg har for det meste bodd alene, så jeg vet ikke om annet. Jeg betaler strøm, husleie, boliglån, avgifter, billån, studielån, helse/uteliv/kultur/bøker/reiser/klær/mat og drikke/forsikringer/PC/internett/fritidssysler selv. Hvem ellers?

Dersom man er i et forhold og ikke har separat økonomi blir det litt av et sjokk å skulle gå over til singeltilværelsen. Men det skal gå fint for de fleste så fremt man har en fulltidsjobb.

Sanne som deg liker jeg virkelig ikke i det hele tatt.

Hvor er det blitt av den tiden man betalte NRK-lisensen med stolthet?!

Skrevet

jeg har alltid hatt singeløkonomi.har vært stramt i lange perioder,men når man er aleine styrer man sin egen økonomi 100% da.sånn sett er det jo kun du bestemmer hva pengene skal gå til..nå idag som jeg er så og si samboer syns jg nesten pengene på kontoen forsvinner fortere.man deler jo på utgiftene,men generellt går det mere penger ut til strøm,mat osv..

jeg føler ikke at jeg har den kontrollen over økonomien min som jeg hadde når jeg var singel.får håpe det går seg til litt

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg er alene med tre barn. Eier bil og leilighet. Vi har penger til alt vi trenger, penger på sparekontoen og reiser på ferie hver sommer. Jeg reiser på jenteturer, kjøper klær, går på kafé, betaler NRK-lisensen, studielån, boliglån, bilverkstedregninger, idrettslagskontingenter, bensin, mat, hygieneartikler, tar med ungene på ting og tang. Jeg synes vi har god økonomi. Og da skal det sies at jeg ikke mottar annen støtte fra det offentlige enn en ekstra barnetrygd. (Så slipper jeg å høre hvordan vi alenemødre skor oss på andre menneskers skattepenger.)

Så. Det jeg ville si, er at en enslig person som jobber bør klare seg fint økonomisk. Studenter klarer seg alene, alenemødre gjør det. Hva i all verdens rike tilsier da at en enslig med vanlig lønn ikke skulle klare å bo alene?

Gjest Gjest_Katrin_*
Skrevet

:ler: Hu nevner da kultur!

Gjest Gjest_Perhaps_*
Skrevet

Sorry at jeg ikke nevnte den også. Jeg må ha glemt den sammen med lyspærer, oppvaskmaskinpulver, bensin til bilen, trikkebillett og ny lampe i stuen! :sukk::lur:

Av og til blir det for mange detaljer, ingen tvil om det! :kaffekopp:

Skrevet
Sorry at jeg ikke nevnte den også. Jeg må ha glemt den sammen med lyspærer, oppvaskmaskinpulver, bensin til bilen, trikkebillett og ny lampe i stuen! :sukk::lur:

Av og til blir det for mange detaljer, ingen tvil om det! :kaffekopp:

Djevelen ligger i detaljene, er det noe som heter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...