Avalon Skrevet 16. januar 2009 #1 Skrevet 16. januar 2009 På min dialekt heter det "kvære". Men vet faktisk ikke helt hva det er, men det er litt ekkelt. Får det under foten, noen får det også i håndflatene. Det er ikke vorter. Det er på en måte tørr hud som former seg som en liten runding, og det gjør veldig vondt når du har dem under foten. Den huden i rundingen former seg som en spiss inni foten som du da tråkker på. Vortemiddel tar faktisk knekken på dem da, og når den har fallt ut har du et lite hull i foten til ny hud dekker det. Noen andre som har andre navn på dette?
Avalon Skrevet 16. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 16. januar 2009 Liktorn! Ja! Det var det! Noen som vet hva de kommer av? skikkelig nasty når de endelig faller ut
inga:) Skrevet 16. januar 2009 #4 Skrevet 16. januar 2009 det er et virus. smittsomt. kan få det i steder hvor det deles dusj/garderobe, eks på trimsenteret eller i svømmehall.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #5 Skrevet 16. januar 2009 Liktorn og fotvorter er ikke helt det samme. Det kan ligne, og begge kan gjøre vondt (fordi du tråkker på dem) - men årsaken til det er ulik. Fotvorter får man pga HPV (humant papilloma virus), mens liktorn er huden som danner et tykt lag (med hud) på et lite område som er utsatt for trykk. HPV virus smitter, som tidligere nevnt, f.eks i svømmehaller, dusjer o.l Noen fotpleiere her? Med gode råd mot liktorn?
Avalon Skrevet 16. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 16. januar 2009 Liktorn og fotvorter er ikke helt det samme. Det kan ligne, og begge kan gjøre vondt (fordi du tråkker på dem) - men årsaken til det er ulik. Fotvorter får man pga HPV (humant papilloma virus), mens liktorn er huden som danner et tykt lag (med hud) på et lite område som er utsatt for trykk. HPV virus smitter, som tidligere nevnt, f.eks i svømmehaller, dusjer o.l Noen fotpleiere her? Med gode råd mot liktorn? Er liktorn smittsomt? Har liktorn HPV virus? Det at du får liktorn på et området som er utsatt for trykk, kan godt stemme for meg. Har hatt den i årevis. Fikk den etter at jeg tråkket på en liten sten. Hvis det er smitsomt har jeg iallfall ikke smittet noen i alle de årene jeg har hatt den. Har gått barbeint og delt dusj og badekar med folk hele tiden. Ingen andre enn meg som har det, ingen andre i familien eller venner.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #7 Skrevet 16. januar 2009 Nei, liktorn smitter ikke. Fotvorter smitter, fordi det er forårsaket av HPV virus. Liktorn er IKKE forårsaket av HPV virus, men av trykk mot et område, som igjen medfører fortykket hud.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå