Gå til innhold

sult og metthetsfølese

Anbefalte innlegg

Gjest vimsa_gjest
Skrevet

hei!

jeg har slitt med spiseforstyrrelser i ca 9 år og sliter fortsatt. bulimi, anoreksi og overspising.

nå går det mest i å spise, stort sett sunt, men ikke alltid jeg få til dette.

men en ting jeg lurer på, jeg eier ikke sult og metthetsfølelse, jeg kan spise mengder med mat og kjenner det ikke, annet enn når det er fult, men da ser jeg ut som en høygravid dame. da får jeg veldige smerter. men etter en times tid kan jeg fortsette å spise.

men jeg er ikke sulten, jeg føler ALDRI på sulthetsfølelsen, det er bare dette suget etter mat hele tiden. jeg tenker nå er det sikkert naturlig å spise, så spiser jeg. og dette tenker jeg hele tiden.

er det noen som har det samme problemet? noen som har noen råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Wrangler
Skrevet

Hmm.... ER jaggu ikke sikker. Men har hørt at om man vanskelig kjenner sult/metthet så kan man øve seg ved å spise mange små måltider, feks hver 4. time hele dagen... Om så bare et eple, litt nøtter, eller noe.

Jeg har det med å overspise, dette funker for meg.

Skrevet
hei!

jeg har slitt med spiseforstyrrelser i ca 9 år og sliter fortsatt. bulimi, anoreksi og overspising.

nå går det mest i å spise, stort sett sunt, men ikke alltid jeg få til dette.

men en ting jeg lurer på, jeg eier ikke sult og metthetsfølelse, jeg kan spise mengder med mat og kjenner det ikke, annet enn når det er fult, men da ser jeg ut som en høygravid dame. da får jeg veldige smerter. men etter en times tid kan jeg fortsette å spise.

men jeg er ikke sulten, jeg føler ALDRI på sulthetsfølelsen, det er bare dette suget etter mat hele tiden. jeg tenker nå er det sikkert naturlig å spise, så spiser jeg. og dette tenker jeg hele tiden.

er det noen som har det samme problemet? noen som har noen råd?

Det viktigste du gjør nå er å venne kroppen til vanlig næring til normale tider og holder dette stabilt for å igjen få disse sult og metthetsfølelsene. Jeg mener hver 3 time og spis da 4 hovedmåltider og 2 mellom, om mer så gjør det, men start med små måltider nå i starten, hold motoren i gang fra øyeblikket du våkner til du legger deg. Gi det tid, men det kommer! Synes også du bør søke hjelp fra psykolog eller enæringspsykolog evt. Gjør det sammen med noen som kan det, det vil hjelpe deg masse!

Spis ofte, sunt og små måltider. Tren gjerne litt, få litt fart på systemet ditt... =)

Masse lykke til, dette klarer du, men det er lov å be om hjelp fra fagfolk, husk det =)

Gjest vimsa_gjest
Skrevet

tusen takk for svar!!!

skal følge opp rådene!!!

Skrevet

Hei:)

Jeg har selv slitt med bulumi i mange år, og jeg kjenner godt igjen problematikken rundt det å ikke ha sult og metthetsfølelse.

For noen år siden bestemte jeg meg for å starte å spise minst 4 ganger per dag, og da til omtrent samme tid hver dag. Det tok lang tid før det ble en vane, men til slutt så klarte kroppen selv å regulere når han trengte mat. I dag tar det ca. 4 timer mellom hvert måltid. Jeg spiser en porsjon og blir mett. Men det tok meg lang tid å finne ut hvor mye som er en porsjon, og dermed nok mat til meg. Før hadde jeg en ustoppelig trang til mat og spiste som en hest før jeg kastet opp alt sammen. Du må gi deg selv lang tid, og du må tvinge deg selv til å spise på fastsatte tider. Etter hvert vil kroppen sannsynligvis selv si ifra når den er sulten og når den er mett. Jeg vet det er vanskelig, og jeg har hatt mange tilbakefall. Men jeg vet at det går an å få til en endring viss man bare tar seg tid til det.

:klemmer:

Gjest Catwoman
Skrevet

Har samme problem som deg. Har hatt spiseproblemer i rundt ti år eller noe sånt. Vekslet mellom overspising, spise lite, spse ingenting og spise normalt innimellom. Jeg er sånn nogenlunde frisk i dag, eller det går litt opp og ned.

Det gjør sitt med kroppen, tydeligvis. Har ingen sultfølelse - men spiser fordi jeg tenker at kroppen sikkert trenger mat nå. Men jeg gå i maaaange timer uten mat - rett og slett fordi jeg ikke er sulten, og heller ikke blir slapp og sløv. Merkelig nok. Metthetsfølelse har jeg da, men jeg tror ofte den er falsk. Fordi jeg noen ganger føler meg mett når jeg teoretisk sett burde være sulten - og det er vanskelig å få i seg noe da.

Har ingen råd å komme - ville bare si at jeg forstår hvordan du har det, for jeg har det på samme måten.

Skrevet
Har samme problem som deg. Har hatt spiseproblemer i rundt ti år eller noe sånt. Vekslet mellom overspising, spise lite, spse ingenting og spise normalt innimellom. Jeg er sånn nogenlunde frisk i dag, eller det går litt opp og ned.

Det gjør sitt med kroppen, tydeligvis. Har ingen sultfølelse - men spiser fordi jeg tenker at kroppen sikkert trenger mat nå. Men jeg gå i maaaange timer uten mat - rett og slett fordi jeg ikke er sulten, og heller ikke blir slapp og sløv. Merkelig nok. Metthetsfølelse har jeg da, men jeg tror ofte den er falsk. Fordi jeg noen ganger føler meg mett når jeg teoretisk sett burde være sulten - og det er vanskelig å få i seg noe da.

Har ingen råd å komme - ville bare si at jeg forstår hvordan du har det, for jeg har det på samme måten.

Off, høres ikke noe særlig ut nei, men at du gir kroppen næring til faste tider hjelper nok på. Små, regelmessige måltider. Etter ti år med rot i matveien må du nok bare gi deg selv og kroppen tid til å justere seg etter normal føde igjen. Det kommer nok, bare vær tålmodig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...